Jump to content

Hekksjø i solnedgang

JonnyBoy

Recommended Posts

Her er hekksjøen fra Bitteliten V i en litt morsom vinkel.

hekksjoe_bitteliten_v.jpg

Det er artig å se hvor lite sjø som blir løftet opp bak hekken når man har IPS. Her går kreftene med til å "Dytte" ikke "Grave". Fantastisk oppfinnelse !

CIMG1750.jpg

CIMG1753.jpg

Heretter har'n minstemann vest på seg. (ref. klage på tidligere bilde)

Håper ikke sjekta som gikk langs land merket bølgene... :nono:

Måtte gi den litt diesel, ble jo forfulgt!

Endelig min tur, med ekte solnedgangsbilder!!! :flag:

Er ikke ofte jeg/vi er ute så sent, vet De, man hører da til de dannete som kommer i havn nogenlunde tidlig.

Først i fint driv over Bjørnafjorden:

hekkblgsolnedgang1.jpg

Deretter rolig og bedagelig i 9-knops sonen sørgående i Lukksundet:

hekkblgsolnedgang2.jpg

Bildene er tatt på vei til Norges beste gjestehavn, ca. kl. 22:30-22:50. Vi ankom Husnes kl. 23:22 og ble vel tatt imot av Janb. Det ble midnatt føren ørliten ettermiddagsbyge avsluttet preiket. I morgen er det sol!!

kodevaag. ser du har gjort en formidabel jobb i jodaen.. er det en 165hk du satte i? hva marsjer du på behagelig?

Ikke jeg som har gjort det, forrige eier var flink mekaniker.

50mm aksel, stor brakett med thrustlager, og fleksibel vibrasjonsdempende kobling mellom aksel og gear.

Det gjenstår ca 10% innredningsarbeid, så jeg har litt å gjøre i vinter. Listverk, montere dører, isolasjon, vifte med kaldluft til motorrommet osv.

Det er en yanmar med 135 akselhestekrefter etter gearkassen.

Men, den er stillt opp på pumpa, han satt på så stor propell at den bare greide 2800 rpm. Nå går den 3300 rpm på max, og går ut av plan ved reduksjon til 2600 rpm.

Fin marsjfart er først opp i 3000 rpm for å legge ned baugen, så redusere til 2800 rpm. Det er 36 km/t, altså 19,4 knop. Da går den lett i vannet. Ingen tendenser til å plane på kjølen, ved full gass føler jeg at den godt kunne hatt 100 hk mer. :nono:

Har målt den til 24,8 knop med 130 liter vann og diesel, og tre voksne. Han jeg kjøpte den av sa han hadde fått 27 knop alene med "tomme" tanker.

Det beste er å kjøre 6-7 knop, da er det høy tomgang og ingen støy, på tross av at det er ingen isolasjon i motorrommet.

• 3 weeks later...
Der har jeg vært mye :)

Forøvrig en naturperle uten like. Hadde vannet vært av litt bedre kvalitet hadde det nok vært en del mer folk der.....

Skjønner ikke hva du sikter til.......Er supert vann der i år :yesnod: Har ikke sett en alge i Vansjø i hele sommer jeg, og jeg er det MYE :drink:

Beste hekksjøen denne sommeren - 6 timer fra Verdens ende til Hvaler!

hekksjomini.jpg

Egentlig utrolig hvor lite sjø en D6-310 klarer å rote opp :cool:

...og hvor mye den klarer....

hekksjomaks.jpg

Ellers er det litt interessant å se hvor ulik hekksjøen er når man er i halvplan i forhold til i fullt plan. Ved halvplan får man tydelige bølger som "følger" båten, mens man i plan får disse typiske plogene ut til siden og nesten ingen bølger som følger båten.