Jump to content

Hekksjø i solnedgang


JonnyBoy

Recommended Posts

Dette blir ingen serie om hekkbølger i solnedgang, men om hvor små hekkbølgene kan være selv om en hurtiggående passerer like ved. Hendelsen inntrådte i området Son - Kambo i ettermiddag. RS Sundt kom fra Son i 31.5 knop. Først et bilde av den raske båten fra litt avstand:

 

rssundt1.jpg

 

 

Deretter ganske nær innpå meg:

 

rssundt2.jpg

 

 

AIS-informasjonen er ganske entydig. Hastighet til RS Sundt 31.5 knop. Jeg tok bildet 14 sekunder før nærmeste passeringsavstand, og denne var 0.024 nm. Videre har vi posisjon til RS Sundt, båtens MMSI nr og kallesignal. Noen av redningsskøytene har også lagt inn mobilnummer i denne informasjonsdelen.

 

aisrssundt.jpg

 

 

Så til poenget. Noen bilder av hekksjøen: Selv om RS Sundt passerte på kort avstand (0.024 nm x 1.852 m = ca 44 meter) var hekkbølgene nesten ikke merkbare. Hekkbølgene er tatt fra overdekket, ca 3.5 m over havnivå.

 

rssundt4.jpg

 

 

 

rssundt5.jpg

 

 

Jeg vil forøvrig fortelle at jeg så når RS Sundt seilte inn til Son. Den holdt da fart omkring 5 knop. Da den forlot Son holdt den foreskreven fart helt til den passerte 5-knops området i Son. Så i dette tilfellet seilte redningsbåten som ønskverdig når det ikke er fare på ferde. Det var verre med mange andre småbåter. Jeg opplever dessuten ofte at seilbåter passerer båtplassene våre for motor atskillig hurtigere enn de foreskrevne 5 knop - de lager bølger så trawleren min gynger godt. Grunnen til at jeg kan være så bastant med fartsbeskrivelsene er at jeg overvåket AIS informasjonen ganske nøye.

 

Blir interessant å høre fra flere medlemmer på BP om erfaring med AIS i sommer.

Link to post
Share on other sites

Ja, er ikke livet i båt herlig? Vi legger på Kommersøya der det har blåst hatter og høy og båtene har danset ballet, men nå er det dønn stille. Så nå slår jeg av PC'n litt og går en tur på land og benker meg rundt bålet sammen med resten av gjengen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ahh bilde opplastingen ja :smiley:

Vart ett øyeblikk bekymret for at motorhevingen ikke ble det.

Ja jeg økte noe rpm med ballistic`n når jeg skifta fra aluminiums propellen. alu 13x19, ballistic 13 3/8 x 19 du husker det sikkert, men nevner det like vel. :cheers:

Hvor mye ligger kav.plata de over kjølen da? (morro å vite)

Fikk du lasta opp bilde i heletatt?

Om så kopier linken til bildet og trykk ikon legg inn bilde, lim inn linken i feltet trykk ok. (har opplevd at opplastingen ikke har virket noen ganger, mener det har vært på mobilbildene mine)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hekkboelge.jpg

Hei, KenBjork

Prøver igjen med hekkbølgen etter motorheving. Heiste 2 hull uten at det ble noe kavitasjon. Kav.plata ligger nå ca:3 cm over.

Har idag en alu. propell 13x18. Vurderer den samme prop. i stål. (Ballistic) Syntes jeg fikk noe mer vannsprut rundt motoren.

Kan det være p.g.a. alu. prop.? (Farten var 35 knop, 5400 r.p.m)

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir jo litt ot men...

Hva hadde du før du hevet da Chagall?

Har vel ikke inspirert deg på npen måte vel? :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva hadde du før du hevet da Chagall?

Har vel ikke inspirert deg på npen måte vel? :lol:

 

 

Kav. plata lå ca:1 cm under laveste punkt på hekken, før jeg hevet den 2 hull.

Det var nok KenBjork som fikk meg til å prøve dette, da han har samme motor som meg. (ikke samme båt)

Såvidt jeg husker i farta , har jeg vært inne på din tråd, med forslag om å heve motor. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hekkboelge.jpg

Hei, KenBjork

Prøver igjen med hekkbølgen etter motorheving. Heiste 2 hull uten at det ble noe kavitasjon. Kav.plata ligger nå ca:3 cm over.

Har idag en alu. propell 13x18. Vurderer den samme prop. i stål. (Ballistic) Syntes jeg fikk noe mer vannsprut rundt motoren.

Kan det være p.g.a. alu. prop.? (Farten var 35 knop, 5400 r.p.m)

Flott hekk bølge :flag: 3 cm over ja, nesten dobbelte av meg det.

Jeg merket ikke mere vannsprut rundt motoren/undervannshus, men noe mere vann "luftturbulensen bak båten" Tror jeg, enten det eller så var det bare lyset...

Kan kanskje være alu-propellen ja, uten at jeg skal si det sikkert. Men jeg kan jo klaske på alu-vispen min å sjekke om du vil..

Også tror jeg du kan gå for samme dim på stålvispen som jeg har.

Synes du har fått ett godt resultat alt i alt jeg, men garantere merkbart resultat med stål-visp (hvertfall ballistic sin) på alle måter. :yesnod:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og selvopptatte seilere, men hekkbølger er medisin for sjelen underveis.

 

oesdlkfj.jpg

 

Ben Sin

 

Jada, jada. Men ikke andres hekkbølger. Særlig ikke fra store tunge bensinslukende plastmonstre hvis skipper er overbevist at vi seilere er så glade i å se på motorbåter at de krysser rett foran baugen vår, selv om det krever at de må endre kursen litt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...