Jump to content

Hekksjø i solnedgang


JonnyBoy

Recommended Posts

Her i "god" fart med Vealøs i bakgrunnen.

 

rib3.jpg

 

Her på vei fra Mølen til Holmsbu i litt over 45 knop.

 

rib4.jpg

 

Og her en av båtene som brukes til RIBsafari, fart omlag 45 knop. Båtene har fått dispensasjon i Hurum kommune i vinterhalvåret til å overskride fartsgrenene. Dispoensasjonen varer visstnok for en periode på 5 år. Hurum satser endel på turisme. Jeg tok bildet fra RIB båt som kjørte sammen med den avbildede. Dersom noen så hurtig seilas ett par timer i området Holmsbu - Horten fredag 21. september 2007, kjenner jeg litt til denne seilasen.

 

rib1.jpg

Link to post
Share on other sites

Vært ute å lekt deg litt du også nå roaldbj. Kan tenke meg det var moro for en "sindig" Trawler skipper. Mersmak?

Jeg vet ikke riktig hva jeg skal svare - må nok fordøye inntrykkene noe. Selve RIBsafari konseptet i Oslofjorden er visstnok utviklet av en kar som holder til i Tofte. Jeg husker ikke navnet hans men han var svært kunnskapsrik og opptatt av sikkerhet til alle ombord. Det er alltid stimulerende med båtfolk som er sikkerhetsorienterte og kunnskapsrike. Vi seilte fra Holmsbu Hotell på en seilas som varte 2 timer. Jeg vil anta at vi i halvparten av tiden seilte i høyt fartsområde, men det var også lagt inn en seilas i kanalen i Horten og opphold på Mølen. Jeg har nok rast fra meg i egen RIB timesvis (maaange timer) i 25 knop og er nok ikke så opptatt av fart og bølgeflying. Derimot var det interessant å registrere kunnskapen føreren hadde om de områdene vi var innom som Holmsbu, Mølen, Horten og mindre steder. Jeg tror at safari-opplevelsene også er knyttet til den informasjon man får. Forøvrig spennende å høre at han med den ene RIBen med en Susuki 300 HK regnet med ca 1 liter i forbruk per nm opp til ca 35 knop. Det er slett ikke verst.

 

Bare jeg er på sjøen, så koser jeg meg - selv om det kan være slitsomt i kraftig sjø. Når man har rullet fra side til side 4 - 5 timer i laber til frisk bris, en man ganske sliten i etterkant. En drøm fremover en kanskje å være ombord i ei svær selskute 2 - 3 måneder og slite med seil og vakter. Jeg har så langt jeg kan huske vært fasienert av svære seilskuter som har hatt lange seilas. Utrolig hvordan alt er håndtert ombord, fra daglig mat og hygene til helsepleie og båthåndtering.

 

Legger ved bilde fra den herlige Horten-kanalen: (flotte hekkbølger)

 

hekkboelgehorten21sept2007.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse gjør vel rundt 32-33 knop om jeg ikke husker feil fra min tid ombord. Pløyer seg frem med den en motorlyd selv en seiler kan få tårer i øynene av :lol:

Nei helt alvorlig, når de manøvrere inne i mtb bukten og eksosen ligger og veksler mellom å være under og over vann, da spisser selv de ansatte på Haakonsvern ørene for det der er musikk for de fleste. :smash:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er farten på båten du har fotografert fra TrondT? Tipper omlag 30 knop pluss.

Jepp, motortester og kontroll av temperaturer satt max'en rett rundt der.

 

TrondT

 

red: og touchpad på pc'en er en fantastisk oppfinnelse, not

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dæven, gikk godt unna. 45 ca?

Såg ut til å være en flott kveld, og passa godt i tråden her den ja :cheers:

 

Har ett par jeg også, fra en lørdag for litt tilbake.

 

 

(

)

(

) Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...