REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Her var det ikke så mye støy , men mange skjær Jutholmen på Koster? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Har dere tips om grei havn for kryssning fra Svenner fyr? Hvordan tror dere det blir med vind den kommende uken? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Rett linje godt N om Thorbjørnskjær og S om Kløvningen så går du rett på på Koster Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
power Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Jutholmen på Koster? Arholmen Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Har dere tips om grei havn for kryssning fra Svenner fyr? Hvordan tror dere det blir med vind den kommende uken? Spørs på hvilken retning du skal fra Svenner..... Beklager jeg husket ikke emnetittel Redigert 3.August.2008 av Hot Johnsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Arholmen Jeg la inn Arholmen i Havneforumet for noen år siden. Flott plass det Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Er du radioamatør, Gunga Din? SA6ALH/MM Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Mange takk. En eller annen plass på Kosterøyene høres bra ut. Det ser vel faktisk ut som at her i Kragerø vil det være best vær fremover. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Sånn ser det ut i andre enden Gunga Din. En vakker dag skal jeg stripse litt ledninger. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mariell Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 En vakker dag skal jeg stripse litt ledninger. Geir Aa i hvor mange aar har du sagt det? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Fin radio har du GeirT.... ser du kjör CW oxo....det kan du ikke gjöre mot meg... SOS muligen men vi kansje skall avslutte denne diskusjonen her o fortsette i noen SSB-tråd Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Vi ligger nå på Resø etter en fin seilas ned Kosterfjorden irundt 3-4 meters bølger. Nå blåser det friskt utenfor. Rundt 12 - 14 sek/m. Fullt her iResø hvor viligger ytterst på flytebryggen ved innseilingen til gjestahavnen. Grandy gikk flott isjøen i rundt 10 knops fart. Blir mer ogmer glad i henne. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 SA6ALH/MM OK, vi ses også i Amatørradio-tråden! de LA2BBA Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Astor Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Noen bilder fra Resø i dag: mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Kom til Grebbestad i formiddag på et nærmest flatt vann. Den kraftige vinden fra i går har løyet. Akkurat nå har det begynt å regne. Vi ligger ytterst på flytebryggen bak en 49-foter fra Sætre. Det er tett med båter her og nærmest fullt i gjestehavnen. Det er 5 knop inn til Grebbestad og selvsagt er det enkelte nordmenn i noen forvokste daycruisere som kommer inn i plogfart. Hvor ferden går i morgen vites ikke. Det ligger fdlerer BP-båter langs kaien her. Fortsatt god ferie til dere andre som har spart ferien til august-måned. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Elise Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Vi ligger nå i Kungshavn i regnværet. Vi blir liggende her til i morgen. Det har kommet ganske mange båter hit idag. Det er nok en del som hørte værmeldingen i morges. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Hei. Med kuling meldt og mye regn, ligger vi fortsatt her i Hunnebostrand. Nå bøtter regnet ned, men vinden skal ikke komme for fullt før til kvelden. Den har imidlertid snudd fra SW til NØ, slik at mange av de som hang på bryggene med anker ut akter, nå henger på ankerne. Og selvfølgelig slipper ankerne for mange! Det er stapp fullt her nå, alle ville inn fra uthavnene før uværet. Vi ligger trygt og godt med baugen mot flytebrygge og akterfortøyning i bøye. Båtene ligger som sild i tønne med temmelig flate fendre, men vi er heldige/uheldige som har en snau meter åpning på den ene siden. Og det har skapt mye problemer. Vi har sluttet å telle hvor mange båter, fra feite Bavariaer til smekre skarpseilere som har forsøkt å presse seg inn i åpningen som maksimalt kan åpnes til 1,5m. Her tar de rennefart inn og bruker armer og bein for å få større åpning. Noen blir dønn sure og sier at inn skall de (noe de ikke klarer), mens andre forstår en beskjed om at de allerede er nummer 10 som har måttet gi opp. Synes synd på dem i regnværet og skulle gjerne hjulpet til, men er det 3m for liten åpning, så er det det. En av optimistene kom slik i klemme at han nesten ikke kom ut igjen! Ellers har vi det bra! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Heng et tau over åpningen da vel Det du beskriver er jo typisk i svenske havner og særdeles at seilbåter SKAL INN... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg fikk med meg disse værmeldingene og drog opp ankeret i morges. Før vi forlot Edholmarna måtte jeg ta et bilde av denne båten Vi har sett den der i mange år - og jeg har hver gang lurt på når den synker. Vi var innom Strömstad på morgenkvisten for å proviantere det siste før avreise. Dette er første gang jeg har sett en båt benytte septikktømmesystemet i havna. "Fint" at det er en norsk båt. Det har vel knapt vært så mange redningsfartøy/tjenestefartøy i skjærgården i Bohuslen som i år. Det var desverre en tragisk redningsaksjon nær Gräbbestad i går. Mye VHF aktivitet. I morges var Furuholmen stengt. Kanskje den åpner til helga? Jeg vil etter mine mange AIS observasjoner i år sterkt anbefale å kontrollere seilingstidene til Bohuslen. Ferja lager svære hekkbølger lant inne i selve innseilingsleden. Den var langt innenfor dette merket da fotografiet av AISinformasjonen ble tatt. Dette er et kjent landemerke/peilemerke oppover/nordover Oslofjorden. I dag var vi nødt til å blåse ut litt sotdannelse i motorene. Det virker som de var fornøyd med det. Spørsmålet om sotdannelse/koksing i dieselmotorer som går mye på lavt turtall drøfter vi i andre tråder. Jeg blir aldri "klok* på den saken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) Heng et tau over åpningen da vel wink.gifDet du beskriver er jo typisk i svenske havner og særdeles at seilbåter SKAL INN... Hei. Jeg ligger mellom to danske seilbåter, og eieren av den som ligger med flate fendere mot meg, foreslo at jeg skulle gjøre noe slikt. Men av prinsipp gjør jeg ikke noe slikt. Det som gjør at alle vil inn her, er at det faktisk er en bøye for mye akkurat her! Og at den bøyen står lysende rød rett opp mens alle de andre ligger flate, tiltrekker jo båter (og du har rett, svenske seilere) som fluer til et fluepapir. Så med en line tvers over åpningen, hadde de bare blitt ennå vrangere. Det jeg kanskje heller skulle gjort var å ta (... nå ble det en pause i skrivingen pga. en tysk seiler som måtte gi opp, han hektet pulpit'n sin i ankeret på hekken til dansken, og så fikk han like godt tau i propellen da han bakket ut....) en line å dra den ubrukte bøyen inn mot båten slik at den så ut som den var i bruk! Her skjer det da faktisk noe i regnværet! Lars H. Redigert 4.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Ja, det skjer noe høres det ut som. Kanskje litt for mye...? Hekt et tau i den ledige bøyen også, og trekk den sa langt mot deg og dansken så mye som mulig Nei, skal ikke ødelegge moroa heller, men det er kjedelig at ikke folk hører etter hva dere sier. En annen ting er jo at det kan i værste fall blir skader på båtene, og det er jo aldri hyggelig. Uansett - ha en fin tur videre (når været bedres)! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Her i Grebbis er det heller ikke kjedelig. Vi har ikke TV ombord og trenger ikke det heller. Vi kan bare titte ut av sidevinduet og se svenske og norske Narvestader stå ved el-boksen på brygga og dirigere. En nordmann kom sidelengs inn i endel båter bakfra og laagde skikkelig røree. Jeg hjalp stakkaren så godt jeg kunne. Fruen ombord ville bare reise vekk ettersom en ilsk svenske misstet brillene i tummelupene. Nordmannen dykket etter brillenee og fant dem. Nå er de gode venner. Ha en fin tur hjemover. Roaldbj. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) Dette må da filmes!!! Både Astor og Lars H har jo kamera ombord. Tror du må sette web kamera på filimng og ikke bare enkeltbilder, Lars Redigert 4.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Takk for det Astor. Jeg har enda ca 1 1/2 uke jeg kan benytte til sjøss før aktiviteten starter for fullt i jobbsammenheng. Jeg sjekket endel vær-grib-filer og har sett at det er så pass urolig vær fremover i Skagerak at det nå kommer til å bli mye landligge i nærområdene. Vi ligger nå i Horten gjestehavn. På brygga ligger to katamaraner ved siden av hverandre - dette ruver godt. Og det blåser, og blåser, og blåser. Vi kom inn i rolig vær. Jeg er også i sommer svært fornøyd med de værvarslingssystemene jeg har benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Dette må da filmes!!! Det tror jeg ikke jeg tør, den ene svensken var så arg at da hadde han vel kastet webkameraet i sjøen. Dessuten kan ikke kameraet stå ute i regnet, og med vinduer fulle av regndråper og dugg på innsiden er nok det prosjektet dødfødt. Nå har det faktisk ikke vært noen som har forsøkt seg på plassen siden siste innlegget mitt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.