Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

----

Da må det bli en innedag, moro det også.

Eidangerfjorden består nå av ca 50 % sjøvann og resten småmakrell så skagen frister ikke :smiley:

:flag_da: God tur

 

 

Regn og Torden På Kjärringsøya i dag kl. 0600

 

Ligger sammen med "RYPA".

 

[/quote

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei Gladiator!

En kan ikke spise den makrellen som har gåt i Eidangerfjorden i noen timer, nei da er vannet renere her i Marstrand,

Hadde en flott overfart.

 

Er fremdeles sammen med Rypa skal hilse.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hej Roger,

 

Vi ligger i innerhamnen på Kärringön i kväll innanför färgan.

 

Ja solen skiner och måttlig sydvind. Havskräftor och krabbor köpta, vitt vin kylt, vad kan man mer begära?

 

Bästa.... /Ebonita

---------------------------------------------------

Hei Ebonita!

 

Vi lå på svai på utsiden.

 

 

Synd jeg ikke så svart dit før vi hadde dratt vidre, er nå i Marstrand på opptur.

 

Hvor et du nå??

 

MVH

Roger

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Liger nå i Havstensund og stoppet kameraet og slo av PC'n litt etter at vi om hit.

 

Men nå da, ser dere bildet av både Polis og Kustbevakningen?

Klikk her for bilde.

 

For øyeblikket er det stille 27gr. og ikke en sky, men imorgen over Gule Humpen er det melt opp til 14 m/s. Det skal starte fra Ø/SØ og dreie til SV. Så vi satser på å komme oss over grytidlig imorgen før SV'n. Og så Har vi Humperna før Bovallstrand eller Hunnebostrand.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dra nå da vel, Lars. Så slipper du å måtte stå opp grytidlig i morgen.
Vurderte det for en times tid siden, men trenger 3 timer til Hunnebostrand. Og da kommer vi så sent frem at det kan bli problem med plass. Vi må ha baugen eller siden mot kai for å få vår nesten 50kg. tunge skipshund i land. Og etter kun 3 timers søvn sist natt pluss nesten 8 timers båttur, droppet vi tanken på 3 nye timer. Men vi har det ikke travelot. Viser Gule Humpen seg å være "vrang", snur vi og går tilbake hit.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

vi lå i den søndre havnen i Hunnebostrand nå i feien. tror det het Sea port.... der kunne man ligge på yttesiden av bølgebryteren eller inni båsene etter avtale med havnevakten. det er skiltet privat brygge, men de leier ut havneplasser. 250,- SEK. ink. strøm

Link to post
Share on other sites

men imorgen over Gule Humpen er det melt opp til 14 m/s. Det skal starte fra Ø/SØ og dreie til SV. Så vi satser på å komme oss over grytidlig imorgen før SV'n. Og så Har vi Humperna før Bovallstrand eller Hunnebostrand.

Lars H.

Personlig må jeg si at Gula humpen er veldig oppskrytt , et kort lite stykke og det eneste som kan være litt guff er at det er le kyst ganske nært , synes sydlige delen av Kosterfjorden kan være vel så tøff når det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

Den store forskjellen for oss i en Saga 27 snekke er at i Kosterfjorden får vi sjøen inn forfra eller akntenfra, men det nesten alltid blir på tvers på Gule Humpen. Og en snekke er ikke særlig behagelig når den ruller, selv om den er sikker nok så lenge motoren går og en ikke havner i fjellveggen. Og ja, jeg har passert Gule Humpen flere ganger i så grov sjø at andre båter kommer ut av syne i bølgedalene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har i kveld hatt en hyggelig tur med gummibåten fra Norra Bågen Nord-Öddö til Daffön camping. Det er desverre for få bilder av dette området her på BP - så langt jeg husker.

 

svk250.jpg

 

Trivelig bosetting.

 

svk251.jpg

 

Dete skiltet sier noe om seilingshøyde - vi går under.

 

svk252.jpg

 

Enda ett trivelig sted.

 

svk254.jpg

 

Maaaange campingvogner.

 

svk255.jpg

 

Sundet inn mot campingplassen og badelivet.

 

svk256.jpg

 

Noen av båtene ved campingplassen.

 

 

svk257.jpg

 

Campingplassen - ett bittelite utsnitt.

 

svk258.jpg

 

Badetilbudet på campingplassen.

 

svk259.jpg

 

Jeg har ikke skjønt dette skiltet som det er mange av - inntil jeg leste den "lille" teksten. Skiltet er plassert flere steder på strekningen.

 

svk260.jpg

 

Jentene bader.

 

svk261.jpg

 

Jentene svømte til svanene - dette ble ikke tatt godt imot av svanene som gikk til motangrep. Har lovet å ikke vise bilder fra motandrepet.

 

svk263.jpg

 

Kveldsstemning her vi ligger på svai.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det finnes web kaemraer over gjestehavna i Strømstad?

Jeg sjekket på www.stromstad.se i ettermiddag, og det er ett webkamera der; det ser ut fra rådhuset på nordre havn, og man ser de ytterste delene av den nye gjestehavna utenfor søndre havn.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Indre gjestehavn i Strømstad var et sant helv... i natt. Fulle nordmenn som klatret fra båt til båt. Nakne damer som skulle ta natt/morgenbad. Vi slapp å betale havnavgift til en forståelsesfull havnevert. Jeg unner ingen å ligge midt i discohimmelen neste natt.

 

Vi forhalet oss over til fredlige Marieholm hvor vi nå stortrives.

 

Jeg forsøkte et oppkall til deg Roaldbj men du haddetrolig ikke VHFen påslått. Så du lå på ytterne i ytre gjestehavn.

 

Vi har bunkret det vi trenger. Nå ønsker vi å nyte de dagene som er igjen.Og detr skal vi. :cheers:

 

mvhAstor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trist å høre om dårlig kveld i Strömstad, men noen overraskelse når en ligger i indre havn i en helg på denne tiden var det vel ikke? Selv fikk vi DEN fløyelskvelden i Havstensund. For å komme over Gule Humpen før vinden dreiet fra SØ-lig til SW-lig og økte til 14m/s som SMHI meldte igår, startet vi allerede 0700 idag og ligger nå i Hunnebostrand. Det har vært noe regn og overskyet med temperatur på 20gr. Men vinden har uteblitt, 2m/s her nå. Men retningen er blitt mer SW.

 

Her ligger vi over til mandag før vi drar videre sørover. Bilder fra webkameraet vårt ombord finnes her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Astor, når du legger deg i indre havn på fredag eller lørdag i første uke av august. Da ber du om bråk. Vi gjorde det for to år siden. Vi våknet opp med to handlevogner på bunnen like ved baugen. En nabobåt hadde ketchup i baugluka og det var endel andre ting også. På det "nye" havneanlegget er det alltid roligere. Ungdommen gidder ikke å gå ut dit. Vi har bunkret vann og proviant i dag og blir liggende ved Edholmarna noen dager. Nå slapp sola faktisk gjennom. Her er det helt vindstille og temperaturen er 25 grader C, relativ fuktighet 60 %, Wempe viser videre et trykk på 1015. Legger nok ut noen bilder fra erfaringene i dag. Vi har seilt den utrolige distansen av 1.6 nm fra Edholmarna til Strömstad og tilsvarende tilbake. Her trives vi svært godt. Alltid rolige vindforhold - nærmest uansett. Dessuten skjønne omgivelser. Jeg skulle ønske at flere seilere fikk smaken av dette farvannet, samtidig ville nok det fort føre til "overbefolkning".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...