Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Helgetur til Kalvö i Tanum; ankom der ved 15-tida lørdag. Trøbbel å snu nybåten rundt mellom brygga og sandbanken - selv lett vind drar båten en annen veg enn jeg vil :smiley:

Medbragt barnebarn (12) fant tonen med innenlandske jevnaldrende gutter og jenter, og bodde omtrent i vannet.

Jamen fikk vi også erfaringer formidlet fra en annen gjest som hadde hatt et par Winga-er før.

Hjemtur langs Kosterfjorden - til dels med genua, men vinden holdt ikke for vår tidsplan. Bading i Kalvöhamna tok sin tid, så det ble motor halve strekninga hjem til Hvaler.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Lett å seile utaskjærs - mange gode sjømerker.

 

svk66.jpg

 

Saltskärs käring

 

Hon är en märklig dam, Saltskärs käring. Kommer du från Soten i söder är hon en reslig, havande kvinna, när du kommer närmare blir kumlet bredvid ett barn hon håller vid handen.

 

Fortsätter du runt henne, kröker hon rygg, krymper och åldras. Till slut blir hon ett benrangel.

 

Titta noga. Det sägs att hon sätter sig på varden när hon blir trött, men reser sig så fort någon tittar.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette skulle jeg ha visst for noen dager siden. Men det blir forhåpentligvis ny anledning til å observere dette fenomenet Gunga Din beskriver.

For de som har tenkt seg ut til Väderöarne og har tenkt seg inn i Loshavnen (østre havn) og som benytter seg av den nye Havneguiden Göteborg - Svinesund (Engevik og Engevik) er det en feil på side 189. Det er ikke lateralmerker ved innseilingen. Se i stedet på flyfoto fra Västkustens Naturhamnar, foto Väderö-Storö (Nr. 934-58 34 60). Det siste er korrekt.

 

vder_storb.jpg

 

 

Forøvrig bruker jeg mest NV. Hamnlotsen med tilhørende papirkart og PC-kart. Det snodige er at samme feilen er her på side S19/4. Dette må bero på en feilinformasjon ett eller annet sted. Kartene til NV digital er derimot korrekte.

Link to post
Share on other sites

Så kommer oppdateringen fra i dag. De fleste bildene er fra Väderöarna. Teksten utfylles etter hvert.

 

svk84.jpg

 

Hei seiler jentene ombord avgårde - de skal rundt Storö.

 

svk85.jpg

 

Overnattingsstedet på Väderöarna som sikkert mange kjenner. Det blir stadig oppgradert.

 

 

svk86.jpg

 

Ved innseilingen til Loshavna finnes denne instaleringen. Det viser seg at man kan hente 230 volt herfra.

 

 

svk87.jpg

 

Krabber til salgs - vi kjøper våre kreps fra Kurt i Brevik, Sydkoster, tlf. 052620286 - har bestilt 4 kg fra ham i morgen.

 

 

 

svk88.jpg

 

Det er mange steder flotte gangveier - som tyder på et samfunn som har tilpasset seg mye vær.

 

 

svk89.jpg

 

Belysning mange steder - jeg har ikke talt antallet.

 

 

svk90.jpg

 

Flotte planter.

 

svk91.jpg

Ny badstu - interiør.

 

 

svk92.jpg

 

Kjenner noen historien til dette? Innhogget i fjellet.

 

 

svk93.jpg

En badstu + 2 stamper.

 

 

 

svk94.jpg

 

Overalt fine detaljer.

 

 

svk95.jpg

 

Trappetrinn er støypt "over alt" - tydelig tegn på stor bruk av visse områder.

 

 

 

 

svk96.jpg

 

Stien opp til Utsikten.

 

 

svk97.jpg

 

Utsikten

 

 

 

svk98.jpg

 

Første etasje i Utsikten

 

 

 

svk99.jpg

 

31 trappetrinn opp til toppen av utkikken.

 

 

 

svk100.jpg

 

3 vinduer, i hvert kan ett av "småvinduene" åpnes.

 

 

 

svk101.jpg

 

Strømsund

 

 

svk102.jpg

Se:

 

 

 

 

svk103.jpg

 

Brukbar åpningstid

 

 

 

svk104.jpg

 

Daglig båtforbindelse med Grebbestad.

 

 

 

svk105.jpg

 

Dette bruker vi mye i uthaver.

 

 

svk107.jpg

 

 

Ifølge Karl-Allan Nordbloms bok er det et rikt planteliv på Väderöarna.

 

 

 

svk108.jpg

 

Denne var en tur innom havna etter øvelse nær Fjällbacka.

 

 

 

svk109.jpg

 

Ramskär fyr.

 

 

 

svk110.jpg

 

Ursholmen fyr.

 

 

svk111.jpg

 

 

Mange ventet på å se solnedgangen.

 

 

 

svk112.jpg

 

 

 

 

 

svk113.jpg

 

 

 

 

svk114.jpg

 

Livet er herlig - båt på seilas på stille vann like før solnedgang.

 

 

 

svk115.jpg

 

Ca kl 21.30

 

 

 

svk116.jpg

 

Like før?

 

 

 

svk117.jpg

 

Nede?

 

 

svk118.jpg

 

Ca kl 23.40 i uthavna på svai.

 

 

svk119.jpg

 

Ca kl 23.45

 

 

svk120.jpg

 

Morgenidyll

 

 

 

svk121.jpg

 

Gummibåt på havet i morges. Vi er på vei mot Koser.

 

 

svk122.jpg

 

Nok en seilas med XTE 0.00 - autopiloten har i sommer fungert "over evne".

Link to post
Share on other sites

Mange flotte bilder som vanlig Roald, litt rart allikevel at du ikke har fått med deg et bilde av en av de mange fastboende, nemlig paddene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For de som har tenkt seg ut til Väderöarne og har tenkt seg inn i Loshavnen (østre havn) og som benytter seg av den nye Havneguiden Göteborg - Svinesund (Engevik og Engevik) er det en feil på side 189. Det er ikke lateralmerker ved innseilingen. Se i stedet på flyfoto fra Västkustens Naturhamnar, foto Väderö-Storö (Nr. 934-58 34 60). Det siste er korrekt.

Det står i teksten at disse grunnene oftest er merket med private blåser. Som du sa til meg Roald så er de ikke det i år. Da får de lokale kanskje noen ekstra streker på tavla si på land der de noterer grunnstøtingene :smiley:

 

Vi gikk fra Valön ved Bovallstrand i dag. En fin havn men litt grumsete vann der. Lå der i 2 dager. Klarte å miste ekstra dreggen vår og fant den ikke igjen heller pga dårlig sikt. Gikk til Hunnebostrand for bunkring samt dykket etter ben til grillen vår som vi mistet for 14 dager siden. Fant et par mobiltelefoner ved enden av gjestebrygga - men ikke noe ben. Det var synd.Håper det går an å skaffe reservedeler til disse Magma grillene.

 

Etter 1 time evakuerte vi fra Hunnebostrand - takk og pris for det :smiley: Gikk ut til Väderöarna - men var altfor sent ute. Masse båter og trange forhold - og vi fikk ikke skikkelig feste på ankeret vårt. Så vi gikk til Gluppö. Samme der - masse masse båter. Så vi evakuerte der også og gikk til Musön (takk til Roald for tipset). Så nå ligger vi på svai her sammen med ca 15 andre båter. En flott naturhavn. Har ankret på ca 4 meter. En del sjøfugl her - så bikkja har full hyre med å holde oversikten :lol: Kan være vi tar jolla til Tanumstrand eller Grebbestad i morgen. Som rem var enig i - det er så deilig å ta det med ro! Med så lite motortimer som vi har nå for tiden er det fint med atomkraftverk i kjellern. Det er i hvertfall ingen fare for at det står seg i hjel her ombord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uff, jeg får rydde opp i teksten i morgen.

Nå er det 32 grader i kabinen, klokka er 20.01, trykket 1025, fuktighet 45 % Rel. Alle 3 dørene står oppe, alle glugger på vidt gap.

Nærmest vindstille.

Dette blir en varm natt her i Kosterhamnen.

Enig rem - skal se hva jeg finner av bilder. Paddene flyr over alt på veien opp til Utsikten.

Har nettopp snakket med Kurt i Brevik. Skal hente nykokt kreps hos ham i morgen kl 12. Det er fast oppgave jeg har vært år. Han kan virkelig koke kreps.

I Kosterhamnen er det nå 49 båter for svai.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det fortjener ett innlegg å fortelle at overflatetemperaturen på vannet her i Kosterhamnen nå i kveld er 25 grader C. Lenge siden jeg har badet i så varmt vann. Jeg bruker 3 kg bly for å inspisere skroget. Vi skal se en gammel Hitchcock film i kveld - men det spørs om når vi kan starte avspillingen i denne varmen. Ektefellen sitter oppe, jentene nede, og jeg på dekk. Dette er selve livet.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder som vanlig, Roald. Nytt kamera?

Det som forundrer en gammel blekkeskriver er at dere legger bildeteksten over bildene. Over bildene legger man vanligvis en tittel. Under bildene legger man bildeteksten. Ingen stor sak men det blir mye blaing opp og ned for å få sammenhengen. :wink:

 

God tur videre!

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg i farta.

Dette er den tredje båten jeg har observert i hele sommer i uthavner som har tilsvarende dagsignal som jeg forsøker å bruke hver natt i uthavner.

Flere spør meg om hvorfor jeg bruker signalet - forslag til gode svar?

 

svk123.jpg

 

Etter mange netter i uthavnher har det blitt mye generatorkjørimng. Jeg tror Bitteliten snakker om å bruke atomkraftverket ombord. Jeg har "forsket" litt på støyen fra generatorten. Jeg har Onan 7.5 Kw. Vann kommer ut under båten og eksos like over vannlinjen på BB side. På SB side hører jeg ikke lyd i det hele tatt (som dere sikkert gjetter har jeg med støymåler ombord). På BB side kan jeg høre lyd ca 30 meter fra båten. Jeg ror alltid bort til nabobåter etter at jeg har startet aggregatet og spør om de aksepterer at det går. Jeg har til gode å få positive svar - dvs, at de gir innsigelser mot at det går. Det er ikke mulig å ligge så mye som vi gjør på svai uten bruk av kraftverk obord.

 

svk124.jpg

 

Bilde fra Kosterhamnen retning NW for ett par minutter siden. En utrolig kveld. Dette forlenger livet - tror jeg. Innsigelser?

 

svk125.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg i farta.

Dette er den tredje båten jeg har observert i hele sommer i uthavner som har tilsvarende dagsignal som jeg forsøker å bruke hver natt i uthavner.

Flere spør meg om hvorfor jeg bruker signalet - forslag til gode svar?

 

svk123.jpg

 

Jeg regner med at du refererer ti den svarte kula som jeg tror seilbåter benytter for å vise at de har begrenset manøvreringsevne....

Da antar jeg at du heiser den for å vise at du ligger for anker og på den måten "har begrenset manøvreringsevne" ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg i farta.

Dette er den tredje båten jeg har observert i hele sommer i uthavner som har tilsvarende dagsignal som jeg forsøker å bruke hver natt i uthavner.

Flere spør meg om hvorfor jeg bruker signalet - forslag til gode svar?

Roald - det er vel viktigere at du bruker ankerlanterna om natten :wink:

 

Jeg anskaffet dagsignal for anker - den såkalte "ankerkula" i år. Vi heiser den alltid når vi ligger på svai. Brukte litt tid på å finne ut hvordan den kunne synes best - men nå henger den på toppen av masta - over radaren.

En sak er at det "står i bokji" at den skal brukes - noe annet er at det er en ansvars sak også å fortelle at man ligger til ankers slik at andre båter kan manøvrere korrekt.

 

 

 

Etter mange netter i uthavnher har det blitt mye generatorkjørimng. Jeg tror Bitteliten snakker om å bruke atomkraftverket ombord.

Vi kjører også agregatet en hel del. Har bare et litet 1 sylindret ett (Mastervolt Whisper 3500 tror jeg det heter) - og det brummer ganske godt. Eksosen deles heldigvis så det er bare tørr eksos som kommer ut under badeplatformen. Men vi synes alltid det er godt å slå det av. Jeg tillater meg å ikke ha dårlig samvittighet for å kjøre agregatet. At man kan høre det er jo synd - men andre putrer nå rundt i joller og noen skåler litt og andre prater litt høyt. Så totalt tror jeg det er helt greit.

 

Batteribanken var nede på under 50% av kapasitet og selv om laderen dytter godt med strøm inn måtte vi kjøre et par timer i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar at det er blink for kystartelleriets skyteøvelse, og at de helst ikke bør ligge i linjen bak den......

:lol::lol:

 

varför ni ikke ser ankerkulan i Sverige beror på dette

 

särsvenske regler

 

13 §.

Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som

i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är

skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.

Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som

på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte

föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att

platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken.

Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare

samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra

ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for den opplysningen Gunga Din. Vi har også diskutert dette tidligere. Jeg er usikker på hvorledes det forholder seg forsikringsmessig om noen seiler på meg om natta når jeg eksempelvis ligger i Kosterhamnen. Vil forsikringsagent i Norgte akseptere at jeg ikke bruker ankerlys om natta? Eller blir det avkortning av forsikringsutbetalingen når jeg er norskregistrert skip?

 

kosterhamnen29juli2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du refererer ti den svarte kula som jeg tror seilbåter benytter for å vise at de har begrenset manøvreringsevne....

 

Kula brukes av fartøyer for å vise at de ligger for anker. Ikke bare av seilbåter, men også digre skip.

(Det er andre signaler som viser at man har begrenset evne til å manøvrere)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på svai ved Musön for andre dag. Eneste motor i bruk er agregatet.

 

Som alle her vet er jeg gammel seiler som "ennå ikke" har tatt til fornuften - selvom vi var nære på i vinter. Men etter et opphold rundt Elløs fjorden har vi nå fått til en spesial løsning utviklet av HR og NordWest :lol: Bildet er fra Valön der vi lå et pr netter sammen med noen venner.

bitteliten_v_med_mast.jpg

 

Her er et oversiktsbilde fra Näverkärrskile- en flott havn å ligge i med klart vann, godt ankerfeste og kort vei til Bohusmalmön. Anebefales om det er fullt i havna der eller man bare vil slippe campinglivet en natt eller to.

nverkrrskilen__svaiplass.jpg

 

Et par stemningsbilder fra i går kveld. Dette må vel kunne kalles flatt vann :smiley:

musn__flatt_vann__nabobaaten.jpg

 

Fin solnedgang var det også. Litt råere luft enn de siste dagene - nesten så det er godt at det blir litt kaldere nå :smiley:

musn__solnedgang.jpg

 

Var en tur innom Grebbestad med jolla i dag og handlet litt mer drikke (er varmt så det går mye væske) jordgubbar, vispgrädde, dregg, kjetting og litt annet - som en liten tubesak til ungene. Kaotiske tilstander i Grebbestad med masse folk som alle skulle ha drikke, frallor og grillmat. Godt å komme seg bort derfra :yesnod:

 

Natt til i dag våknet jeg av ankeralarmen på plotteren. har satt den på 0,2nm. Vi har ca 30 meter kjetting ute - og da vinden dreide fort rundt kl 0230 pep det. Var litt i ørska - men konkluderte med at vi lå like stille som de andre båtene. Så enten dregget vi alle sammen eller så lå vi stille :wink: Det forrige ekstra ankeret forsvant på Valön - slurva med knuten da jeg kjørte det ut med jolla og hadde bare tauet igjen :headbang: Nå ligger vi igjen med 2 anker. Ett 20 kg Bruce med kjetting og et 10 kg Bruce med kjetting tau og daumann. Merker at båten snurrrer mindre i vinden - og jeg synes det er trygt å ha 2 anker ute i og med at vi er så tunge som vi er. Setter og tar opp anker nr 2 med jolla når vi har satt anker nr 1. Går veldig greit. Stående ordre ombord er at om vi må gå om natta så lar vi anker nr 2 gå overbord - med en fender i om vi har tid til det. Så får vi hente det når vi kan :smiley:

 

Var vedig spent på hvordan tubesaken ville fungere bak jolla vår - og det gikk veldig fint. Jolla går i plan (litt i tvil med størstemann bakpå) men morro har vi det :smiley:

 

Som vanlig har bikkja et hardt liv :wink:

hundeliv_ombord.jpg

Det er mye sjøfugl på de stedene vi ligger disse dagene. Han har ennå ikke hoppet etter dem - men det har vært nære på et par ganger. Nå tordner det litt inni landet - det liker han dårlig. Kom krypende inn i båten for 1/2 time siden og ba om audiens på soverommet vårt :smiley: Tryggeste stedet i hele båten i følge han

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Natt til i dag våknet jeg av ankeralarmen på plotteren. har satt den på 0,2nm. Vi har ca 30 meter kjetting ute - og da vinden dreide fort rundt kl 0230 pep det. Var litt i ørska - men konkluderte med at vi lå like stille som de andre båtene. Så enten dregget vi alle sammen eller så lå vi stille :wink:

Mente du 0,2nm? Har ingen erfaring med praktisk bruk av slike alarmer, selv om jeg har/har hatt i båtene mine. Men 0,2nm er jo over 370 meter...?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Da er ferien snart slutt for vår del .ligger på Gluppø utenfor Fjellbacka nå og ser for oss Koster i morgen. Lå i Kungshavn i går og der har vi aldri sett så lite båt på denne tiden av året , var null problem for 4-5 båter å kunne komme å ligge longside rett på brygge der i går kveld.

Link to post
Share on other sites

Dette blir endel bilder fra Syd-Koster. Skal forsøke å følge Astor-regelen : bildet først - deretter teksten.

Jeg kommer til å oppdatere tekst og bilder innen de neste 24 timer. Ønsker forståelse for degtte i denne enorme varmen.

 

 

svk126bb.jpg

 

Da vi ankom Kosterhamnen var dette det velkjente merket som møtte oss - dette varmer alltid.

 

svk127a.jpg

 

Inne i havnen ligger pensjionatet Bergdalen - som jeg tror mange nordmenn kjenner.

 

svk128.jpg

 

 

svk129.jpg

 

 

svk130.jpg

 

 

svk131.jpg

 

 

svk132.jpg

 

 

svk133.jpg

 

 

svk134.jpg

 

 

svk135.jpg

 

 

svk136.jpg

 

 

svk137.jpg

 

 

svk192.jpg

 

 

svk187.jpg

 

Sykkelutleie 1

 

svk188.jpg

 

Sykkelutleie 2: Prisopplysning og betalingssystem.

 

svk189.jpg

 

Grei opplysning.

 

svk190.jpg

 

Vannsparing på Koster - i tillegg er vannet langt fra godt.

 

 

svk191.jpg

 

Det spesielle med dette bildet er ikke Koster-sykkelen , men de dobbe tårnene på Ursholmen. Vi skal dit i morgen - etter planenh. Jeg gleder meg til å smake søtvannet i brønnen.

 

svk192.jpg

 

Dette er det "vakreste" bildet jeg kan legge ut om Brevik på Syd-Koster.

 

svk193.jpg

 

Her er vår "lokale" leverandør av kreps: Kurt. Han er 68 år og er omtalt omfattende i et magasin i en av de store hovedstadsavisene i Oslo for noen år siden. Det bekymrer meg litt at han nå har blitt pensjonist. Ikke mange som viderefører hans krepsefiske. Vi fikk kjøpt 3 1/2 kg kreps som skal fortæres i kveld. Han har en spesiell måte å koke dem på. Å, som jeg gleder meg. Jeg tror ikke det er mulig å oppleve livet bedre enn nå. Alt er hyggelig ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...