Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Her på Ursholmen er det mindre heftig trafikk enn hva som synes å være tilfellet i Strömstad.

 

svk231.jpg

 

Her padler 18 kajakker mellom Ytre og Inre Ursholmen - dette ser trivelig ut.

 

svk232.jpg

 

Jeg er forberedt på¨å få mye kjent for dette bildet - men det blir neppe rettssak. Dette er overdekket til Bittelitens nye bitteliten båt i forgrunnen og Ursholens fyr i bakgrunnen. Håper at copyrettighetene til fotografiet dekker eventuelt søksmål fra Bitteliten. Vi ligger nå longside ved siden av hverandre. Og koser oss i sommervarmen. Vi har begge aggregater - så dette går bra. Bitteliten har lagt ut støtteanker - jeg har 6 fendre mot fjellet og 7 bolter - så dette skal nok gå bra.

Link to post
Share on other sites

wave, så riktig, så riktig. Å finne slangestumpen tok lenge tid enn å finne ei gammal pute. Ellers er jeg helt enig med deg angående hvordan tauet bør beskyttes når det ligger mot fjellet og gnager. Et dårlig selvforsvar: Vi kom inn i relativt god vind. Ankeret ble lagt ut, siden fendret med 8 fendere og oppgaven var å få feste til baug og spring. Men jeg legger meg helt flat for kommentaren fra wave.

Jeg forbereder leserne av denne tråden at det kommer flere bilder det neste døgnet.

Link to post
Share on other sites

Vi får kose oss så lenge vi kan i Kosterarkipelaget nå i varmen.

 

svk234.jpg

 

Det fylles stadig opp i indre havn.

 

svk235.jpg

 

Her fra toppen av Inre Ursholmen.

 

svk236.jpg

 

Her var jeg bekymret for om det dreide seg om landkjenning - men det var visstnok bare en hyrdestund i arkipelaget.

Link to post
Share on other sites

Med de to ivrigste skribentene i denne tråden på samme sted blir det nok litt ensformige bilder :smiley: Prøver å holde meg i korthet

 

På toppen av Ursholmen er utsikten fantastisk. Her kom en vakker seilskute sigende i Kosterfjorden. Når man ser dette landskapet med alle skjær lurer jeg på hvordan dette hadde sett ut uten vann. Ser for meg et ganske utilgjengelig landskap

koster__seilskute.jpg

 

Her er hele havna. Største båten som ligger her nå er en 56 fots seilbåt.

ursholmen__hele_havna.jpg

 

Anbefaler alle som er her å ta en tur på fyrmuseet. Gir et interessant perspektiv på vårt liv å lese hvordan de levde her

ursholmen_fyr.jpg

 

Og her kom hekkbølgeadmiralen :wink:

koster__hekkboelgemesteren.jpg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, tror dette er ferja fra Fredrikshavn til Oslo - ifølge ektefellen.

 

svk237.jpg

 

Jeg har sans for jordkablene som går fra fyrtårnene til havet.

 

svk238.jpg

 

Blir aldri lei av å se på de geologiske formasjonene.

 

svk239.jpg

 

Desverre litt søppel.

 

svk240.jpg

 

Dette er det vestre bassenget. Det fylleses opp av vann direkte fra Skagerak. Vi ser det i rolig farvann - tenk på hvordan det er ved høststormene.

 

svk241.jpg

 

Naturens smykke I.

 

svk242.jpg

 

Naturens smykke II.

 

svk243.jpg

 

 

Naturens smykke III.¨

 

svk244.jpg

 

Vi kan også fasineres av floraen her på Ursholmen.

 

svk245.jpg

 

Her skaper solen refleks i de kompakte linsene på fyrtårnet.

 

 

svk246.jpg

 

Klarer noen å tenke tilbake: mange, mange tønner med brennstoff skal fraktes opp til tårnet i løpet av høsten. Da er det godt å kunne rulle dem på en grei gangvei opp tilo fyrtårnene.

 

svk247.jpg

 

Dette står på "tunet" mellom de fire hovedhusene på fyret.

 

svk248.jpg

 

Dette er beskrivelsen på ankeret.

Link to post
Share on other sites

Er vi heldige i morgen drar mange nordmenn hjemover fra Strømstad før regnværet setter inn. Om vi drar helt inn til byen i morgen vites ikke. Vi skal nyte turen nedover i fulle drag i 8 - 9 knops fart. Det er meldt flott sommervær og lite sjø noe som tilsier FB-vær. :cool:

Vi går opp Kjøkøysundet og innenfor Hvaler. Vi liker å gå langs holmer og skjær. Nå skal ny-båten utprøves på en litt lenger tur enn rundt vår egen andedam. Det skal bli herlig med en ukes fri fra jobb og mas.

God ferie til dere alle.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da er vi hjemme fra ferien som ble Tønsberg-Strømstad-Havstensund-Grebbestad-Smøgen-Lysekil-Stocken-Dødningeholan ??(rett utenfor skjærhamn) - Knippla-Læsø-Utkjeften-Uthavn nedefør kungshavn jeg ikke husker navnet på-Gluppø-Koster og hjem i dag.

 

Slenger ut noen bilder litt hulter til bulter her

 

Nordwest 380 utenfor Gluppø i solnedgangen

nordwestglupposolnedgang.jpg

nordw.jpg

 

Noen som kjenner igjen denne ? (Gluppø)

steelidan.jpg

Vennen våre prøver å ta oss igjen ved å heise ballongen

spincomf.jpg

Plassen nedenfor Kngshavn ovenfor Lysekil som vi lå men jeg ikke husker navnet på

hvor.jpg

Vi fem i følget inne i Utkjeften + mer fra utkjeften

5iutkjeften.jpg

utkjeften.jpg

utkjeften2.jpg

Lesø

lesoe.jpg

Knippla inkl Sailing for Jesus som holdt gospelkonsert

knippla.jpg

knippla2.jpg

jesus.jpg

jeeesus.jpg

Dødningeholan eller hva det heter , kanskje noen kjenner seg igjen.

drittplassen.jpg

drittplassen2.jpg

drittplassen3.jpg

Smøgen under dette partytogen bla bla

smoogen.jpg

Link to post
Share on other sites

Er vi heldige i morgen drar mange nordmenn hjemover fra Strømstad før regnværet setter inn. Det er meldt flott sommervær og lite sjø noe som tilsier FB-vær. :cool:

Mvh Astor

 

Ble vi ikke enige om at det heter Apeloft der oppe på FBen da Inge?

 

God ferie til deg og fruen. Kanskje vi treffes neste uke.

 

Flid.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var vi på vei for nesten 5 ukers ferie på svenskkysten. Vi startet fra Son 0445. Akkurat nå har solen kommet frem og vi nærmer oss Larkollen med 7 knop som vi forsøker å holde. Det er vindstille og flatt vann. Temperaturen er 17oC. For de som vil følge oss er det bare å klikke inn på vårt webkamera som viser hva vi ser fremfor båten. Oppdateres hvert 2. minutt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For de som vil følge oss er det bare å klikke inn på vårt webkamera som viser hva vi ser fremfor båten.

Heisann, Lars H;

pulpiten står nesten hele tida i horisonten på bildene, så det du ser rett forut blir litt skjerma :smiley: - men du er kanskje nord for Torbjørnskjær nå? Nord-Koster stikker opp over horisonten?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har flyttet kameraet litt, men har problem med t solen kommer rett inn på linsen. Og ja, - det er Koster i horisonten. Vi runder Tristein om 5 minutt. Til Roald: Har ikke noen option for å få inn posisjonen. Får gruble litt på det og kanskje skrive en liten programsnutt, men det blir ikke denne turen. Fremdeles strålende sol uten noe sjø. Vind 2 - 3 m/s imot.'

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

posisjon (uten AIS) - amatørradio og APRS er en grei sak. Se f eks min (faste) posisjon på kartet her (det ble litt bakvendte farger akkurat nå). Der ser du også i øyeblikket en båt (LA4PGA-5) ved Tønsberg tønne/Tallakshavn. Posisjonen kan hentes fra NMEA-bussen ombord; ikke nødvendig med ekstra GPS. Jeg skal montere slikt i 'Salt'.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det inn tidligere i dag, men nå er det bare et rødt kryss.

Du skal se han har stoppet det. Siste bilde jeg så kunne være fra Kostersundet kl 12.36

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...