Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi har noen venner som har bobil. De har "fortøyd" på Daftøland / Daftø Resort. Det  er litt syd for Strømstad, og det går an å kjøre båt dit.

 

Vet noen om det er mulig å legge en 39 fots motorbåt der, dersom vi tar turen dit ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Vi har noen venner som har bobil. De har "fortøyd" på Daftøland / Daftø Resort. Det  er litt syd for Strømstad, og det går an å kjøre båt dit.

 

Vet noen om det er mulig å legge en 39 fots motorbåt der, dersom vi tar turen dit ?

 

Det går vel, men vi pleier å ligge ved ankeret jeg har satt sirkel rundt, og så tar vi jolla bort til Daftö. Den grå byen over er Strømstad. Skal du inn med store båten ville jeg hatt noen i baugen. Mange grunne områder. 

20190607_231040.jpg

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor mye båten stikker. Der hvor du svinger styrbord mot Daftø camping er det et par grunner på -1 meter. Akkurat i det område ble GPS’n min helt vilsken og viste oss 20 meter inn på land. Kjørte gjennom der i forfjor med en som sto forut og holdt utkikk.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 15 timer siden:

Vi har noen venner som har bobil. De har "fortøyd" på Daftøland / Daftø Resort. Det  er litt syd for Strømstad, og det går an å kjøre båt dit.

 

Vet noen om det er mulig å legge en 39 fots motorbåt der, dersom vi tar turen dit ?

 

Ligg på anker i bukta rett før Daftö. Jeg går fint gjennom med Solbris på 45 fot og en dybde på 1,5 m. Bare pass på grunna jeg har satt ring rundt. Kartet er ikke nøyaktig nok der. 

Det er en flott rute helt til Rossö derfra!

37090C84-840D-4E5B-9015-95B339E4FE3E.jpeg.18ca0fd7ec1010aacd7d07a904bb2342.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

her er en gammel 'spesial' over innseilingen fra SXK...……(lånt fra Lars H)

med litt overetter…….

 

anbefaler å kjøpe SXK-skisser hvis man seiler i Bohuslän…..

http://old-www.vastkustkretsen.se/butiken/index.php?productID=141

 

 

 

 

led_dafto-valo.jpg

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ordentlig oppdaterte kart er en must. Kjøpte karthefte for Sveriges vestkyst i fjor og den er veldig detaljert. Fikk også med kartene i digital format pluss havnelos-hefte. Utsnitt fra Daftø område viser flere grunner en det jeg var klar over fra andre kart.

 

 

dafto.jpg

havnG.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på svai ved Kalvön. 15 -18 ms i bukta her nå. Luftig. Satt nettopp opp ankarplogen så ligger båten mer i ro. 

  Kulingen lukter ku fra kyra på land.  Er det da en kukuling?

 

Ikke så mye folk her, men var bra fullt på Koster da vi gikk gjennom der i går. En hel del på Resö også. Glad vi tok jolleturen dit før vinden økte på 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger longside ved en stein i nasjonalparken sør på Koster. Valgte en tillegging slik at den bittelille øya tar det meste av vinden. 

 

Nydelig vær og mye vind. Livet går i hvilepuls med musikk, MBY, prating og båtplassen. En fantastisk ladebatteriene helg!

6FB63473-F0BD-4C63-A9DA-C8D5CBC13F14.jpeg

F50393A2-3608-45DC-8B2F-2B33D6333B44.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 8.6.2019 at 17.19:

her er en gammel 'spesial' over innseilingen fra SXK...……(lånt fra Lars H)

med litt overetter…….

 

anbefaler å kjøpe SXK-skisser hvis man seiler i Bohuslän…..

http://old-www.vastkustkretsen.se/butiken/index.php?productID=141

 

 

 

 

led_dafto-valo.jpg

 

 

 

 

 

litt off topic dette men lyt stå sin prøve,

da jeg så innlegget ditt re SXK skisser (SXK publikasjoner er BRA!) kom jeg på et annet utmerket hjelpemiddel

for seiling på vestkysten.

Kan selvfølgelig ikke huske navnet.

Ikke svensk los, ikke svensk kysthåndbok, ikke SXKs gjestehavnsoversikt,

en annen publikasjon.

 

Format mindre enn svensk los, større enn Komma, ganske tjukk bok (dog tynnere enn Komma)

trykket på glanset papir.

Et meget meget bra hjelpemiddel for seiling på veskysten, så bra at jeg trolig har lånt bort min uten

å få den tilbake.

Inneholder et vell av informasjon om havner (også uthavner) OG leder på vestkysten.

Masse kartskisser og kartutsnitt, med inntegnede leder i farger 2-3 meter led, 4-5 meter led etc,

husker ikke dybder.

 

Min ble kjøpt tidlig 90 tall vil jeg tro.

 

Noen som skjønner hvilken bok jeg rabler om?

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det tror jeg at jeg gjør. Om de er innbundet i blått stiv omslag? Med A4 størrelse på skisser og bilder/tekst. I så fall har jeg samme ombord. 

Skal sikkert i båten igjen om en dag eller to, og kan ta bilder av forfatter, forlag etc om dette stemmer med din hukommelse. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 11 minutter siden:

 

kan det vare denne

Skanör - Strömstad

 

 

wow,

kanskje det, har den mange slike kartskisser hvor grunn led og dyp led er tegnet inn?

 

jeg tittet på www, der fantes den som heftet og med diverse plastlommer, din ser ut til å være hardback,

jeg husker min som hardback

er den i A4? eller hva det måtte hete på bokspråk

 

over 10 år siden jeg har tittet i / brukt min, husker den bare som helt utmerket og som hardback

og hakket mindre enn A4 (men hukommelse pg 10 år + kan spille en et og annet puss)

(min må ha blitt kjøpt på 90 tallet en gang, kan jo ha endret seg siden den gang)

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Husker ikke.......får finne min bok.....tror den ligger i båten.

 

den andre boken, Tistlarna-Strömstad.........det er litt av en bibel

fantastisk å tørr-seile med.......den og et gammelt sjøkart, der man tegner inn beskrivelser av overetter, gamle dampbåtsleder, naturhavner etc + att man legger inn SXKs skisser..........da tror jeg att man har det meste av Bohuslän

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Gunga Din skrev for 1 time siden:

 

den andre boken, Tistlarna-Strömstad.........det er litt av en bibel

fantastisk å tørr-seile med.......den og et gammelt sjøkart, der man tegner inn beskrivelser av overetter, gamle dampbåtsleder, naturhavner etc + att man legger inn SXKs skisser..........da tror jeg att man har det meste av Bohuslän

Hej

Köper man pärmarna med SXK skisser får man också tillgång till alla naturhamnar digitalt i två enheter i IOS eller Android med inkopplad GPS får man också position. Appen SXK V är gratis att hämta, men man måste köpa pärmarna för att få tillgång till alla hamnar

Hälsningar Ove 

 

IMG_0215.PNG.b6e8f44e40f0cb792c647f0ccb43dd48.PNG

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Får flytte meg over til denne tråden siden danskekysten er byttet ut med svenskekysten de neste 3 ukene, ligger nå på kungsø syd for Gøteborg, og skal inn for litt morsomheter på Liseberg i morgen og fredag.

 

hvordan er trykket opp mot smøgen nå da ?

 

regner med og bevege oss mot det området ila nesten 10-15 dagene.

 

her nedover er det lite trafikk enn så lenge .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kommet oss til lilla bommen nå for første gang. Sikret oss ved hjelp av dockspot helt innerst ved havnekontoret. Elsket og hatet dockspot, men noen ganger er det kjekt!

 

lite båt, fortsatt godt med plass her nå, rett over halvfull havn tenker jeg :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...