Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Her er de fleste naturhavner, siden er  ikke oppgradert da info har sluttet å virke.

fra Tjurholmen til Vinbärsholmen

http://www.rorgangare.se/2_naturhamnar.html

http://www.rorgangare.se/2_gasthamnar.html

 

Har denne som PDF   Varberg til  Pilegårdimage.png.e5ea3ac60c9aaebfb04358fe7f870da7.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Åh, jeg håber virkelig at langtidsprognoserne tager fejl, men gør de ikke, så bliver de første to uger af juli en trist oplevelse. I hvert fald hvis man ikke bryder sig om vind. Det ligner dagevis med hård vind og kuling fra vest med skyer og regn,

 

Jeg er ked af at lyde negativ, men jeg havde set uhyggeligt meget frem til et par uger i båden på vestkusten, men som prognoserne ser ud nu, så lover det ikke godt. 

Link to post
Share on other sites

Langtidsprognoser skal du aldri ta alvorlig MajorAndy. Og så må du slutte med å være ked av af at lyde negativ. Og for all del, du må ikke se uhyggelig frem til tid i båten, se med glæde frem til dette!

 

Vi starter på noen uker i båten fra tirsdag til uken. Hvordan været blir? Nei, det skjider jeg i!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mye er gjort når @Lars H. kommer til Strömstad, attest på skibshunden og en tur på Systemet. Eller, egentlig, bare flytte om bord i båten. Det blir SW fremover. Le kyst på vesfoldsiden. Ingen grunn til stress. Selv skal vi nordover for landsetting på mandag. Velger å gå fra Strömstad lørdag ettermiddag. Nattseilas opp fjorden til Kambo. Opp til kuling i kastene utpå søndag. 

 

Link to post
Share on other sites

Litt lenger syd så er det lite båt, er på rørø nord for knippla nå.

 

men blåser jevnt her, og skal gjøre det mot helga.

 

ikke noe bedre vær nordover forstår jeg, så tipper mange blir forsinket nedover pga vind. Noe som passer oss på vei nordover godt ??

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ben Sin skrev for 1 time siden:

Er det noen som har oppdaterte meldinger fra Bohuslenkysten? Mye eller lite båt i havnene? Vind er jeg helt sikker på at det er nok av. Ligger i Skjærhalden nå, med kalesjen på og holder oss fast i sydvesten. Men sola skinner da!! ? 

 

Grunnet en fotballcup for eldste dattera lå vi i Hunnebostrand fra onsdag forrige uke til i går søndag. Var helt greit å finne plass der. Samme for Bovallstrand hvor det var masse ledig. I Hamburgsund var det imidlertid helt fullt og flere båter utenpå hverandre. 

Link to post
Share on other sites

Ligger i Fjällbacka nå. Her er det relativt fullt. Ingen båter som har gått ut av havna i dag pga. vinden. Blåser nok opp til 16/17 ms her inne og skommer hvitt på toppene rett utenfor bryggene her. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Noen andre som tok ferden over fjorden til Sverige i dag? Bare lurer på hvordan dere opplevde sjøen. Vi dro fra Tønsberg rett over og bak Missingen og Søstrene. Det dro seg til rimelig heftig et par strekker, spesielt ved strekke mellom Søstrene, Akerøy, Lauer, og på vei ut igjen ved Gjøkvika. 

 

Burde nok heller tatt turen langt utaskjærs i dag. Litt småstress med så svære bølger og slag/fall at motoren nesten kveles, med kun 100 meter inn til fjæra :-|

 

Heldigvis masse ledig plasser i Strømstad!

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev for 15 timer siden:

Noen andre som tok ferden over fjorden til Sverige i dag? Bare lurer på hvordan dere opplevde sjøen. Vi dro fra Tønsberg rett over og bak Missingen og Søstrene. Det dro seg til rimelig heftig et par strekker, spesielt ved strekke mellom Søstrene, Akerøy, Lauer, og på vei ut igjen ved Gjøkvika. 

 

Bak Missingene? Mener du da på nordsiden og østsiden sørover? For meg er bak Missingen den retningen jeg ser...

 

Men når du kommer fra Onsøy og skal til Strømstad så får du mindre sjø hvis du går mellom Hvalerøyene, ikke rundt. Du krysser Lera etter Strømtangen, og går inn mot Kjøkøy, så gjennom Puttesundet. Deretter krysser du Løperen og går på nordsiden av Kirkeøy, så mellom Kirkeøy og Nordre Sandøy og ut Herfølrenna. Da får du minimalt med tid i åpen sjø.

 

Det er også mulig å unngå Strømtangen når du kommer fra Missingen. Du kan gå innaskjærs hele onsøylandet etter Mærrapanna,  og når du kommer til Strømtangen går du gjennom Strømsund (ikke for seilbåter!), og opp vesterelva, gjennom Fredrikstad, og ut østerelva. Da kommer du ut Løperen mot Kjøkøy som ved forrige beskrivelse. Det eneste obset er gjennom Strømsund, der kan det være lurt å ha en person i baugen som ser etter skjær.

Link to post
Share on other sites

Blitt en del i havneavgift denne sommeren da det har vært vind og kaldt stort sett. Priser stort sett på 400kr pluss og snart 22-23 døgn i gjestehavn ??

 

men lite båt fra Skagen-læsø-Gøteborg og nå til malmøen.

 

men her nede har det begynt og fylle seg godt opp siste 2 dagene med finværet.

 

lite båt inne i smøgen i dag også.

 

reiser videre om 2 dager da ferien nærmer seg slutten, og forventer vel helt annet trykk den siste uken oppover mot rushet i tanum-koster området  ?

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...