Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ben Sin skrev 1 minutt siden:

Er i Tanumstrand nå. Masse ledig. 

 Vi planlegger en tur ditt fra søndag til tirsdag før avslutning på koster.

 

tenker det fylles godt opp på tanumstrand inn i helgen med mange nye ferieplaner nordmenn :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 25 minutter siden:

Etter en tur til London og Amsterdam på 3 uker er vi tilbake på Svenskekysten.

 

Jøss, se der du. Da møtes vi vel en eller annen plass. Vi ligger utenfor Fjällbacka nå, og siger litt sørover i morgen. Tror vi krysset kurser ved Smögen i fjor også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det best å gjennomføre et besøk på Liseberg? Jeg snakket med en kar på Arholmen i Kosterskjærgården i forrige uke, og han foreslo "Nimbushavna", og transport videre derfra da han mente det ville være kaos lengre inn. Jeg vet ikke hvor dette er.

 

Hva har dere pleid å gjøre ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 15 minutter siden:

Hvordan er det best å gjennomføre et besøk på Liseberg? Jeg snakket med en kar på Arholmen i Kosterskjærgården i forrige uke, og han foreslo "Nimbushavna", og transport videre derfra da han mente det ville være kaos lengre inn. Jeg vet ikke hvor dette er.

 

Hva har dere pleid å gjøre ?

Da vil jeg anbefale Gkss Långedrag  her kan du legge deg på grønne plasser. Det er 5 min å gå til trikken som bruker ett kvarter inn til Gøteborg sentrum. 

Link to post
Share on other sites

Nimbushavnen er vel oprindelig navnet på en lille privat havn på Donsö hvis jeg ikke tager fejl. Den var oprindeligt brugt til monteringshavn af Nimbus men er lukket i dag, 

 

Långedrag har jo udstillingshal/brygge for Nimbus og kan jo derfor også kvalificere til det navn. 

 

Men ellers er jeg enig: Långedrag og trikken ind til Liseberg. Alternativet kan jo være Lilla Bommen helt inde i byen, men den er lille og dyr og ellers kan I jo overveje en af øerne Donsö eller Vrångö fx, hvor der er hurtigfærge til Saltholmen og herfra samme trikk til ind GBG. 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 9 timer siden:

Hvordan er det best å gjennomføre et besøk på Liseberg? Jeg snakket med en kar på Arholmen i Kosterskjærgården i forrige uke, og han foreslo "Nimbushavna", og transport videre derfra da han mente det ville være kaos lengre inn. Jeg vet ikke hvor dette er.

 

Hva har dere pleid å gjøre ?

I år booket vi dockspot plass på lila bommen, tidligere har vi brukt långedrag og tatt trikken inn. 

 

Hvis målet er kun Liseberg og så videre igjen så hadde jeg valgt långedrag.

men hvis dere skal bli noen dager så hadde jeg valgt lilla bommen, men hadde nok satset på en dockspotplass der inne.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

jeb skrev 6 minutter siden:

Hvor finner jeg den beryktet gule humpen 

skal til hunnebostrand i morgen ligger i dag i

hamburgsund 

 

Den ligger sør for Havstenssund - det åpne strekket du tar etter at du har kommet ut fra skjærgården nordvest for Hamburgsund, Fjällbacka osv.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeb skrev 22 minutter siden:

Hvor finner jeg den beryktet gule humpen 

skal til hunnebostrand i morgen ligger i dag i

hamburgsund 

 

Så du har passert den uten å merke den ?

 

når du passerer Dannemark etter Havstensund kommer du til Humparna. Her kan det rufse litt. 

Link to post
Share on other sites

jeb skrev 20 minutter siden:

Hvor finner jeg den beryktet gule humpen 

skal til hunnebostrand i morgen ligger i dag i

hamburgsund 

 

 

Vi ligger selv i Hamburgsund i dag. Gula humpen er du altså forbi, men du skal over et parti som heter Humparna om du følger leden. Fortsetter du syd gjennom Hamburgsund og deretter forbi Dannemark og Ulön vil du møte det som ofte er et litt rufsete strekk. Det er ikke mer enn ca 2,5 nm men det er mye båter, staker og smalt.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Hunnebostrand nå, og det regner. Mange båter innom og leter etter plasser men er fullt dessverre. Er meldt nordavind idag og ennå mer i morgen så har nok ikke tenkt å rikke på oss før onsdag. 

 

Ser på webkamera bla på Oscarsborg at det er lett skydekke der, så dere får kose dere dere som er der?

 

Var innom Flatskjæra i går utenfor Hunnebostrand, kjørte imellom øyene og var tilsynelatende grunt et sted. Fikk en gnagende følelse av at det sikkert var ålegress-d**t og måtte dykke under i dag tidlig for å sjekke dph-propellene. Og jovisst-masse ålegress-d**t mellom indre og ytre propell. Har ikke hatt drev før men fant ut at det letteste var å bruke en biffkniv med tagger og rote imellom der, da løsnet det "greit". Måtte opp og ned 3 ganger for å unnvike brennmaneter. Var rimelig kald når jeg var ferdig. Men aner ikke om det er kommet noe innerst mot den svarte plastkoppen, innenfor den er det også en svart plastkopp på selve akselen som etter sigende skal redusere faren for å.få noe inn. Håper det, og jeg så ikke noe ålegress som stakk ut derfra etc.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 8 minutter siden:

Ligger i Hunnebostrand nå, og det regner. Mange båter innom og leter etter plasser men er fullt dessverre. Er meldt nordavind idag og ennå mer i morgen så har nok ikke tenkt å rikke på oss før onsdag. 

 

Ser på webkamera bla på Oscarsborg at det er lett skydekke der, så dere får kose dere dere som er der?

 

Var innom Flatskjæra i går utenfor Hunnebostrand, kjørte imellom øyene og var tilsynelatende grunt et sted. Fikk en gnagende følelse av at det sikkert var ålegress-d**t og måtte dykke under i dag tidlig for å sjekke dph-propellene. Og jovisst-masse ålegress-d**t mellom indre og ytre propell. Har ikke hatt drev før men fant ut at det letteste var å bruke en biffkniv med tagger og rote imellom der, da løsnet det "greit". Måtte opp og ned 3 ganger for å unnvike brennmaneter. Var rimelig kald når jeg var ferdig. Men aner ikke om det er kommet noe innerst mot den svarte plastkoppen, innenfor den er det også en svart plastkopp på selve akselen som etter sigende skal redusere faren for å.få noe inn. Håper det, og jeg så ikke noe ålegress som stakk ut derfra etc.

 

Da så jeg deg nok om du passerte gjennom Hamburgsund for litt siden. Vi ligger på Hamburgö-siden. Jeg rota meg inn i ålegress på samme sted som deg for to år siden. Hos meg tok det simringene på den ene propellakselen. Om du får tiltet opp drevene og plukket av propellene for en sjekk er det en ubetinget fordel. Om du har lekkasje av girolje så vil du lukte det ganske tydelig om du bøyer deg ned mot vannet ved badeplattformen. Den lukter pyton. Hos meg ble det forsikringskade ut av det hele.

Link to post
Share on other sites

Kan melde om knsllsol og krystallklart vann i holmene nordvest for Gluppö nå. Har funnet oss en lun longsideplass i le for nordavinden, så vi blir nok her til den har løyet i over imorgen. Barna bader, padler på SUP,  og ror med jolla. Perfekt sommerferiestemning altså ?  Vi holder en knapp på fredelige uthavner framfor overfylte gjestehavner ?

 

Link to post
Share on other sites

Ligger på Verdens ende med halv tank. Tenker på et langt strekk imorgen for å gjennomføre Liseberg.(takk for tips)

 

Båten blir tung med 700 liter diesel på full tank. Jeg liker den lettere.

 

Jeg kan fylle fullt imorgen på Hvasser, eller velge å fylle på litt etterhvert i Sverige. Jeg vet det er dyrere der, men har hørt så mye negativt om diesel i Sverige. Er det reelt eller en myte?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dieselen i Sverige er vel stort sett biodiesel, samme som vi fyller på bil i Norge. Nå som det er stor omsetning er muligheten for møkkete diesel med vann nokså marginal. Fylte 400 liter i Son i går til NOK 11,19/liter til sammenligning. Kambo tar NOK 12,78. Nokså variable priser.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke vet jeg men... har rimelig god kontroll på dieselen ombord. Fylte på den pumpa ved Strømstad, rett sør for havna, i vinter og la merke til at jeg da fikk diesel full av "sotengler", om det gir noen mening? Har ikke merket noe uregelmessigheter på motoren, men så har jeg ett gammelt treskeverk også da, men er skeptisk mtp at sånn dritt i dieselen kan sedimentere og bygge opp til problemer over tid. 

 

Så inntil det motsatte er bevist er ikke Strømstad på min liste over hvor jeg kan/bør fylle diesel. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...