Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg tenker at de fleste ligger i ro i dag. Det gjør vi i allefall her i Strømstad etter en litt spennende tur over Sekken idag. Skal til Resø i morgen. Er vel fullt da nå?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, dennrick said:

....

Et spørsmål vedrørende innseilingen til Ursholmen, er det en av de tre ledene nord som er å foretrekke?

 

128B1A85-1287-42E1-9CAF-F84734E21976.png

 

Løpet lengst til øst. Forhold deg til holmen merket med en varde.

Den er lettest å forholde seg til samt at du kan følge den innover.
Se opp for skvalpeskjæret du da får til styrbord

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sett så mye båt i Sotekanalen som i dag. Stusser på hvorfor seilbåtene ikke benytter ventebryggene ved brua. Det gikk så sakte at to seilbåter litt foran meg måtte begynne å kjøre i sirkel i kanalen da de sannsynligvis slet med styrefart. Det var klart i mot så jeg kjørte forbi en en hel haug av dem. Når jeg passerte brua hørte jeg operatøren rope i en altfor dårlig megafon at "Segelbåtarna måste komme närmare". Når alle heller vil kjøre i 1,2 knop enn stoppe et par minutter på bryggene så ender det opp med at brua blir stående lengre åpen, noe som lager bilkøer. 

 

(Og jeg har absolutt ingenting i mot seilbåter)

Link to post
Share on other sites

Vi er på Ekenes på Syd Koster. Kom hit kl 11 og ligger som nr 3 av 7 båter i lite vind og 30C. Det er svært mange båter overalt her på Koster, både i havner og ute i skjærgården.

 

Vi går kl 10 imorgen, og det skal noen av de andre også, dersom noen lurer på dette stedet imorgen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi ligger litt sørøst på Koster. Utifra jolletur ser man at det er ledige plasser fortsatt i uthavn. Er jo helt stille nå så spiller ikke så mye rolle hvor man legger seg. Utfordringen med Koster er jo at det et mange grunner her og der så skal man inn et sted innimellom må man holde godt utkikk. 

 

Kom 2 båter siste timen - en seilbåt og en 36 foter motorbåt. 

Link to post
Share on other sites

Stor flybridgebåt har rent seg godt opp på Norrman (grunne ved Jutholmen,  Koster). Full aktivitet med redningsskøyter osv nå. Trist for de det gjelder. Grunna har ingen stake, men er jo merket i kartet. Men den er ganske stor, så den er nok større enn merket i kartet. 

 

20190726_140859.jpg.ecfd93ba90073c81a3c109e119c25da5.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det var et grusomt syn å se den fine båten på grunna/skjæret. Vi kom inn her akkurat da det hadde skjedd, og jeg fikk så vondt i magen av alt sammen. Familie på tur, vennebåten som ankret opp, de som diskuterte «hva nå», der de dykker og står på skjæret ved siden av båten.

 

Jeg strevde litt med å legge til på Jutholmen idet den ble dratt av skjæret av redningsbåten, så jeg fikk det ikke med meg.

 

Hvor er du @Komodo ? Hadde vært artig å jollet bort til deg imorgen og hilst på deg?

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 14 minutter siden:

Hvor er du @Komodo ? Hadde vært artig å jollet bort til deg imorgen og hilst på deg

I lige så, det hadde vært veldig trivelig! Men vi har reist. Vi ligger på Tisler nå, men må hjem forå rekke en butikk i morgen. Kan forøvrig melde om 25,4 grader her nå kl. 01:00 !

Link to post
Share on other sites

Det var synd, Komodo. Next time.

 

Her på Jutholmen er det 24 grader, men det har blåst en del idag. Det er fortsatt proppfult i Kostersundet. Vi tok en mindre båt inn idag for å få med 10 stykker på sykkeltur på Syd Koster i varmen. Det var om å gjøre å trille mest mulig og sykle så sakte som mulig.

 

Men...la til igår med baug til land rett til høyre for skjæret øverst til venstre på bildet med anker ut akterut nærmest bak øya over da en liten badebåt kjeftet på oss fordi vi ved første forsøk hadde lagt oss over han sitt (det hadde vi ikke så jeg idag da fruen hans løftet det opp like enkelt som et rødvinsglass). Visste at vinden skulle komme fra øst idag, men ikke så mye som 13 m/s i kastene, så det var ikke lett å legge fra og samtidig få med seg ankeret. Jeg slapp det et stykke fra øya, men da jeg kjørt det fast, så dro det seg nærmere slik at jeg måtte veldig nærme øya for å få det opp med vind rett fra siden. Takk til kapteinen på øya som på eget initiativ dukket opp som fender. Læringen for meg her var å også huske på at ankeret skal opp igjen.

 

Jeg byttet underbukse, og med friskt mot skulle vi inn der vi ligger nå. Så greit ut på plotteren, men jeg presterte å ikke gå nærme nok den lille øya innseilingen, og fikk babord drev nedi skjæret øverst til høyre i bildet. De var tiltet opp en del allerede, så her har jeg hatt superflaks. Dykket og det er finnen som fikk litt medfart. Fin plass med bolter i fjellet, men pass på innseilingen i nord. Gå nærme den lille øya. Alt det blå nord om skjæret jeg hilste på er skummelt. Sjekket det med jolla også. 

 

 

 

19359C57-09CB-4A83-9678-3A5280ED8C8D.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Efter 4 nätter i Sillbyssan så gick vi igår vidare till Smögen. Här var det lätt kaotiskt när vi kom vid 12-tiden, och svårt att hitta plats, men framåt eftermiddagen så glesnade det och under natten hade vi faktiskt lediga platser på båda sidor om oss mitt på 'Bryggan'.

 

Utöver sedvanliga rosa Dockspot-skyltar som prydde halva Bryggan så hade man satt upp gröna 'Pay-and-stay' skyltar på merparten av resten av Bryggan. Detta var uppenbarligen de 'normala' gästplatserna, men möjligen så skrämde det en del som letade efter gästplats. Eller då möjligen priset, SEK 610 kronor för vår del för en natt med ström biter ju i semesterkassan....

 

I gengäld så var havskräftorna rätt rimliga med knappa 400 per kilo för stora och ungefär samma för /de små/ ofrysta räkorna. Men för pengarna fick man en förstklassig smakupplevelse kan jag säga.....

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...