Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

400-500kr/døgn ligger det på nå. 550kr kostet det i Marstrand. Vi la oss på annen brygge. Virker ikke som om det skremmer folk. Fulle havner.

Vi ligger mye på svai, og jeg har begynt å kikke etter andre småsteder som ikke er like dyre og turistifisert langs kysten. 

 

Amsterdam kostet ca 200kr/døgn. Midt i sentrum. London kostet 800kr/døgn. Midt sentrum (ved Tower bridge) Hotellstandard på alle fasiliteter der. Og rabattkort til en mengde tilbud i området. 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Bare jeg som reagerer på ca 500kr døgnet i havneavgifter nå?

 

 

 

 

Nei det begynner å føles veldig stivt. Jeg har 13,5 meter båt og har betalt rundt 560 kr de få havnene vi har vært i. Den nye brygga i Fjällbacka skulle ha 770 kr for vår størrelse. Vulcan-ankeret betaler seg fort ved slike priser, og jeg synes å se en trend på at også flere og flere motorbåter ligger på svai. Ikke nødvendigvis utelukkende pga økonomiske årsaker, men det er kanskje der det starter. Vi elsker livet på svai og foretrekker det over andre alternativer. Det kan også være vel så sosialt og vi har ved rolige til moderate forhold hatt opptil tre vennebåter liggende på oss med kun vårt anker i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Bare jeg som reagerer på ca 500kr døgnet i havneavgifter nå?

 

 

 

Jeg kunne ikke tenke meg å betale 500 spenn som nr. 3 utapåhverandre og ekstra for strøm. 100 meter skjøteledning 'utan skarv, för det er inte tillåten'. Trusler og smekk på finga om du ikke betaler hurtig  nok. En gang i Gribbestad kom en pjokk på sykkel og truet med tvangsmulkt før jeg hadde gjort ferdig fortøyningene.  I Son koster høysesong for Hulda NOK 350. Strøm, vann, rundstykker og avis om morran. Alle fasiliterer og proff havnebetjening. Svenskekysten frekventeres når ting har roet seg ned. Skolen har startet og havnepøbelen pugger.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Men da er vel det meste av butikker osv stengt for sesongen også.  Det virker som om noen har tatt en sikring den dagenskolen starter. Blir litt stille og trist i de små sommerstedene da.

Da er det REA, og damene går bananas. Vi går vel helst til plasser som Kungshamn og Varberg. Vanlige helårsbyer. Men jeg ser naturligvis charmen når temperaturen er høy. Vi er jo priviligiert med leilighet i Strömstad.

Link to post
Share on other sites

Vi har ligget på Styrsö Sandvik en tidlig vårtur. Fylte diesel der, hvilket ikke var ok. Det fine med disse øyene er også fergeforbindelsene inn til Långedrag, trikk derfra og inn til Göteborg sentrum. Perrsonlig foretrekker vi Donsö. Mer å titte på, ferge på kaia, butikk og servering på kaia. Donsö koster en femmer mer, men havnen er generelt bedre.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Vi har ligget på Styrsö Sandvik en tidlig vårtur. Fylte diesel der, hvilket ikke var ok. Det fine med disse øyene er også fergeforbindelsene inn til Långedrag, trikk derfra og inn til Göteborg sentrum. Perrsonlig foretrekker vi Donsö. Mer å titte på, ferge på kaia, butikk og servering på kaia. Donsö koster en femmer mer, men havnen er generelt bedre.

 

Takk for tipset, vi tenker å surre rundt i området noen dager så da blir Donsö neste.

Link to post
Share on other sites

Tok jolla fra Gluppø idag inn til Fjällbacka. Var 4 voksne i jolla og da planer den ikke. I tillegg bagasje da sønnen på 18 sier takk for seg etter en uke på båtferie. Glad han ble med så lenge! 

 

Var å gikk Kungsklyftan og stien over fjellet. Var en veldig fin tur, anbefales! Fjellet mellom kløfta holdes oppe av store steiner.20190720_142805.jpg.4dd756f9c2f0c9c85cd82590eb3c9205.jpg20190720_143814.jpg.40126d7b7bb58c99f65204bd2ec17447.jpg

 

Tenkte å fylle bensin på jolla men var bare diesel å få? Bare en pumpe med diesel som vi så. Kjørte på bensindampen tilbake, fikk jolla akkurat i plan med 3 voksne og drikkevarer! 

 

Blir Tanumstrand på Dockspot i morgen, har ikke prøvd det før og har ikke vært der før. 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 12 timer siden:

Enig i at Donsö og Vrångö er fine. En lille, meget stille og upåagtet havn er også Fotö lige nord for fjorden. Flot udsigt til Vinga og hele havsbandet.

Gikk fra Gøteborg på en lørdag I ferien i år. Ringte til fotö og fikk beskjed om at det alltid vAr plass.

 

kom ut ditt, så utrolig flott ut, men 8-10 båter tok alle plasser,ingen i båtene.

ingen havnevert som svarte på tlf eller var tilgjengelig når vi lå og duppet der.

 

skulle ønske vi fikk landlov der da det så flott ut på plassen. Får prøve igjen en annen gang

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 12 timer siden:

Tanumstrand på Dockspot i morgen, har ikke prøvd det før og har ikke vært der før. 

 

May God have mercy on your soul. ? Neida, kan slå begge veier dette, men Tanumstrand i fellesferien har vel en tendens til å tiltrekke seg et noe festglad klientell. Kjørte innom med jolla for å titte for en uke eller to siden, og på flytebryggene var det en hindreløype av søppelposer, griller, sparkesykler og annet rask. Samtidig hadde "After Beach" startet og med det også en oppvisning av skandinavisk drikkekultur på sitt beste (-> verste) hvor neandertalertilstanden for lengst var oppnådd hos både korpulente solbrente menn på 45+ som alle har handlet samme piqueskjorta på Sportshoppen, og hos ungdommen i russealder som vekterne fra Q-Security må nekte inngang da de shottet en flaske Fernet før oppmøte. Og det hele er innbaket i en eim av svette blandet med vodka-redbull og eggløsning som slår i mot deg når du kommer inn i havna.

 

God fornøyelse ?

Link to post
Share on other sites

Ankommet Tanumstrand nå, var iallefall ledig på vår plass. Men ankertau på både vår og nabopiren, store båter, løse joller akter på disse igjen og to motorer med drev gjorde det interessant å legge til. Gikk bra å ikke få tau i propellen, men det hadde han som hjalp oss å ta imot. Ikke mye klaring kan du si, så truster foran og bak var kjekt for å holde seg i midten. Beachmodus på 28 (maks 30) bidro til å løfte drev maksimalt. 

 

Blir spennende ut igjen i morgen, med mer vind! Er ikke veldig glad i disse løsningene med ankertau, men skjønner det er kjekt. Er vel også litt sånn sikkert at nå er båtene lenger enn før og da blir det ennå trangere på slike steder! 

 

Da gjenstår å finne ut om man kan fylle bensin til jolla i området her eller om jeg må kjøre på resten av bensindampen inn til Grebbestad og ro siste stykket hvis den stopper. MÅ rekke polet i morgen tidlig, tomt for røde varianter av drikke?

Redigert av Gabi
Trykkleifer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 22 minutter siden:

Ankommet Tanumstrand nå, var iallefall ledig på vår plass. Men ankertau på både vår og nabopiren, store båter, løse joller akter på disse igjen og to motorer med drev gjorde det interessant å legge til. Gikk bra å ikke få tau i propellen, men det hadde han som hjalp oss å ta imot. Ikke mye klaring kan du si, så truster foran og bak var kjekt for å holde seg i midten. Beachmodus på 28 (maks 30) bidro til å løfte drev maksimalt. 

 

Blir spennende ut igjen i morgen, med mer vind! Er ikke veldig glad i disse løsningene med ankertau, men skjønner det er kjekt. Er vel også litt sånn sikkert at nå er båtene lenger enn før og da blir det ennå trangere på slike steder! 

 

Da gjenstår å finne ut om man kan fylle bensin til jolla i området her eller om jeg må kjøre på resten av bensindampen inn til Grebbestad og ro siste stykket hvis den stopper. MÅ rekke polet i morgen tidlig, tomt for røde varianter av drikke?

 

Fort gjort å få de taua i propellen ja! 

 

Du kan jo evt. ta det lille puttetoget inn til polet i Grebbestad, det er vel innafor? Går stadig til/fra bak ved resepsjonsbygget.

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev for 22 timer siden:

Du kan jo evt. ta det lille puttetoget inn til polet i Grebbestad, det er vel innafor? Går stadig til/fra bak ved resepsjonsbygget.

Takk for tips, men toget var visst på service...

 

Kjørte jolla inn til Grebbestad og fylte der. Fylte røde varianter av drikke idag kl 10 på Grebbestad.

 

Tanumstrand er noknet veldig bra sted for mange, mye aktiviteter for store og små. After Beach holdt på fra 16-19, deretter musikk fra båter, etpar av disse hadde skikkelig bra anlegg med god lyd. Men det ble stille kl 2230, da havnevertene bad de om å dempe seg. Så det ble helt stille etter dette, sov godt i natt da!

 

Så ble det skikkelig tragisk i båthavna rett før vi skulle ut. Det blåste friskt fra vest og inn i havna. Kom en 36-foter som ville legge seg inn i brygga på piren innenfor dockspot-piren. Tror han undervurderte vinden og klarte ikke å komme klar av båten han skulle forbi. Denne båtens bauanker skrapte opp litt på siden av innkomne båt og satte seg så skikkelig fast helt akter og båtene var helt låst i hverandre..... Det måtte mange personer til på badeplattformen til 36-fotere  for å tynge den ned slik at ankeret til sist slapp tak. Ble nok noen skader iallefall på 36-foteren.

 

Trangt inn, ankertau og vind fra siden gjorde nok sitt til situasjonen. 

 

Vi har trustere både foran og bak og kunne derfor lettere posisjonere oss i midten før vi brukte motoren og kunne justere litt ved behov. Så gikk bra.

 

Så dro vi litt nordover og var ikke forberedt på Gula Humpen, kan man si. Bølgene var store og uforusigbare, og seilbåtene som var på samme strekk hadde vel masta både oppver og til siden, de kastet bra på seg de også. Minte meg om Rakke på en ugjestmild tur. Var store bølger synes jeg som er fra Østlandet...Fikk testet at jeg ikke har vann i dieselen for å si det sånn. Fikk testet båten skikkelig i bølger for første gang men kom oss greit over. Men ikke noe bølger å trakte etter ved lang kjøring. 

 

Nå ligger vi i ro i uthavn og gleder oss til finværet som skal komme i morgen!

Link to post
Share on other sites

Leit å høre om båtuhell. Selv gikk jeg over grunne idag på 1.2m. Vi stikker 1.15??

 

Idag var det fullt på Ekenäs, på Kyrkosund og på Ramsö var båtene ”stablet”, og i Kostersundet var det også veldig fullt. Jeg trodde vi havnet som nr 5 ytterst, men det var faktisk som nr 6. Havneverten anbefalte å heller prøve på Vettnet da det var noen der som skulle avsted. Han da det blåste over 12 i kastene. Mange ble kanskje bare liggende idag pga vinden?

 

Vi ligger med tau iland og anker bak på nordsiden av Arholmen nå.

 

Et spørsmål vedrørende innseilingen til Ursholmen, er det en av de tre ledene nord som er å foretrekke?

 

128B1A85-1287-42E1-9CAF-F84734E21976.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...