Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hulda skrev for 4 timer siden:

Foran baugen er den nye kaifronten som snart er oppe og går. Den er nå forlenget litt ut fra stenmoloen enn tidligere, kanskje såpass dypt at seilere ikke står på grunn ved lavvann.

Ser godt og kaldt ut - men må jo være deilig med en tur nå @Hulda.

 

Så det gjøres et større arbeid der i vinter? Det er jo strålende - har vært veldig grunt der inne for seilbåter på fjære. Så en større båt gikk nedpå i sommer - han var ikke klar over at det var risikabelt.

 

Men blir det betydelig trangere også?

Link to post
Share on other sites

Etter hva en kan se fra webkameraet, er det ikke så veldig mye den nye kaifronten stikker ut.

 

stromstad_kaikant.jpg.ed3e9ea08f8dfb1fdd61a8938a19d78f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hadde vi ligget der vi pleier i den inderste delelen og med en annen vindretning, tror jeg jeg hadde løsnet tampene og kommet oss unna!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Pequod said:

Trist lesning, et idyllisk sted, kanskje et av de koseligste stedene jeg fikk besøkt i fjor.

 

Kjedelig sak.

 

Kallö-Knipla, og også naboøyene som Öckerö har jeg jo seilt forbi mange ganger, og alltid syntes det så veldig idyllisk og koselig ut, særlig Kallö-Knipla.  Ja, det er fint der, men jeg ble litt sjokkert første gangen jeg satte min fot i land der.  Såvidt jeg skjønte er det gratis bilferge dit, dermed blir det veldig anderledes enn f.eks. Koster og Styrsø hvor det først og fremst går passasjerferger.  De aller fleste som kommer dit, eller pendler dit, gjør det med bil - dermed blir det en ekstrem tetthet av biler - og tildels også bobiler.  Jeg synes det er litt sært med biler i det hele tatt på en så liten øy, og særlig så mange av dem!

 

Mange fine steder langs leden - Härmanö/Gullholmen er blant de andre stedene som ser særskilt koslig og idyllisk ut når man passerer rolig med seilbåt.  I fjor kom jeg meg endelig i land der, og ja ... idyllen vedvarte da jeg satte min fot på land der, det var virkelig koslig og idyllisk der.  Dog noe forvirrende for meg å være nysgjerrig fotturrist på Gullholmen da jeg syntes overgangene fra vei ment for offentlig ferdsel og privat hage ofte var noe flytende, og jeg liker ikke å forstyrre privatlivets fred.

 

Karantenestasjonen på Känsö er jo omtrent dagsaktuell i den situasjonen vi er i nå, der er det militært område og ikke lov å gå i land - men det er fullt lovlig å ankre opp der, ganske nært land, og nyte utsikten.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå har vi vært på svenskekysten i 2 uker, og utenom Flid og vi, har jeg kun sett to norske seilbåter på vei hjemover de første dagene. Ellers har jeg sett to nederlandske båter og en tysker. Motorbåten med blått skrog er nederlender (uten flag, men med gjesteflagg). På land har jeg ikke sett en eneste bil noen steder som ikke er svenskregistrert.

 

Nå liger vi i Skärhamn, det er sol og 24 grader.

 

skarhamn1.jpg.56add20d0af9653b53466b107ebb46fe.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I Strömstad gjestehavn er det to gjestebåter. En norsk og en dansk. Var en tur rundt i dag. Det er helt dødt. På septikbrygga er det stablet fiskekasser og paller. Skulle sugd ut, måtte dumpe etter naturmetoden. I avdelingen for faste båtplasser, er mer enn halvparten av plassene tomme. Mindre båter nå enn midt på vinteren.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 20 minutter siden:

Det må være dyrt for gæstehavne og for kommunerne. Det kan ikke være småpenge, de går glip af i sommer som tingene er. Mærkelig at der ikke skrives mere om dette i svensk presse. 

 

Ja, du kan tenke deg situasjonen her i Strömstad. Parkering for 400 biler, maks 20 biler. Båthavn for 500 båter, snitt 300 kr/natt. 2 båter i havnen.  Trafikken i Strömstad sentrum er som søndag formiddag, hele uken. Det er ikke folk, det er dødt. Handelsstanden her er giret som en by på 130000 mennesker. Det bor under 7000 her i Strömstad.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 23 minutter siden:

Men vi får se..Lars kommer vel snart ned på de kanter?

 

Nå ligger vi i Skärhamn og hadde tenkt Klädesholmen eller Dyrön som neste. Men over helgen blir det nok Röro. Knippla eller der omkring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Bidevind said:

Herlig Pinse på Koster. Veldig få båter å se både på vannet og i havnene.

 

Herlig!  Det var der man skulle vært i Pinsen.  Vi har vært i indre Oslofjord, som alle andre.  Jeg føler meg fristet til å konkludere med at det er for mange båter ifht tilgjengelig areal i indre Oslofjord nå.

 

Sandvika gjestehavn/Kadettangen, lørdagen: tilgangen omtrent sperret av politibåt, RS med baugen mot brygga og propellene i gang og ambulansebiler på land, med en gang RS var ferdige der måtte de berge en båt som hadde satt seg fast på grunna rett utenfor.  Jeg ville helst ikke presse meg forbi, tenkte å legge meg på utsiden av badstua som ligger utfor, men det var så mange andre båter bak meg og ved siden av meg at jeg ikke hadde sjans til å snu eller bakke.  Lengre opp var det én ledig plass til en båt av min størrelse, mens jeg snudde meg rundt og forberedte meg til å legge til med babord side var det en liten båt som nesten tok plassen "min".  Båtfører så meg ikke i det hele tatt, barna hennes måtte hyle og hoie at hun var på kollisjonskurs.  (hvorfor er over halvparten av plassen der tatt av mindre båter, som fint kan fortøye på andre siden av bruene?  der er det masse ledig plass, og langt mindre klatring for å komme seg opp på land)

 

Middagsbukta lørdagen: vi kom oss igjennom, men jeg var litt i tvil på om det i det hele tatt var mulig, det så ut som at det var tett nok der til å komme seg tørrskodd over sundet.

 

Sandspollen ... 19. mai 2018 telte jeg 101 båter der, og trodde det var mye.  Aftenposten brukte drone og telte 220 båter der lørdagen.  Vi kom dit søndag, da var det fortsatt så mange båter at jeg ikke gadd telle.  Jeg brukte radaren til å finne det punktet hvor det var best avstand til naboene, men med vindstille og varierende vindretninger (samt nabobåter i en klynge med flere ankre ute - mao ikke samme dynamikk som oss i vinden) ble det allikevel konflikter med nabobåter, så jeg måtte trekke inn ankertau.  Det var ikke mye ekstra å gå på da jeg trakk opp ankertauet, litt vind og vi ville nok ha dregd ankeret med oss og laget kaos.  Det slår meg at vi neppe var de eneste som hadde kort ankertau denne natta ...

 

Tur tilbake til Sandvika sent mandag, i rolig tempo med seilene ute: det var full fres hele tiden av hurtiggående båter frem og tilbake, ekstremt mye bråk og eksos.

 

But I digress, dette dreide seg om Sverige ikke Norge.  Vi er dessverre forhindret til å ta turen før mot slutten av juni.  Og med destinasjon Danmark, får man vurdere om det er etisk og juridisk forsvarlig å ta turen innom Sverige sammenlignet med å gå rett til Skagen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 2 timer siden:

Ja, og det gentager sig hele vejen sydpå. Göteborgare har fået besked på at de må tage max to timer væk, så hvis de følger reglerne, så holder de sig nok syd for Tjörn. Men vi får se..Lars kommer vel snart ned på de kanter?


det tar 1 tim 45min Göteborg - Svinesund......rådet er att man skall prøve å holde seg innom regionen, Västra Götaland

 

MajorAndy skrev for 3 timer siden:

Det må være dyrt for gæstehavne og for kommunerne. Det kan ikke være småpenge, de går glip af i sommer som tingene er. Mærkelig at der ikke skrives mere om dette i svensk presse. 


Strömstad kommun har ju prøvd å overtale Erna !

Sveriges grenser har vart åpne for alle EU/EØS-borgere hele tiden.....stengt for borgere utenfor Europa

 

Du kan ju se her......Københavnsbor på veg hjem fra Sverige...

medens Skåninger ikke for dra til Køben.

https://www.dagbladet.no/nyheter/lange-koer-mellom-danmark-og-sverige/72523321

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:


.........På land har jeg ikke sett en eneste bil noen steder som ikke er svenskregistrert.

 

 

kom litt sørover, til min havn, så finner du en norskregistrert .....min ! :smiley:

kom inn en danskflagget regattabåt her heromdagen ....sikkert noen Regatta på gang ute i Marstrand

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lars H. said:

Men over helgen blir det nok Röro. Knippla eller der omkring.

 

Hvordan er det på Knippla etter brannen, forresten? Etter hva jeg forstår så brant det i nærheten av gjesteplassene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...