Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

dennrick skrev On 28.7.2019 at 0.29:

Det var synd, Komodo. Next time.

:thumbsup:  Vi lå ikke så lenge der, var på vei nordover. 

 

ebonita skrev 8 minutter siden:

I gengäld så var havskräftorna rätt rimliga med knappa 400 per kilo för stora och ungefär samma för /de små/ ofrysta räkorna.

Jeg regner med at du snakker om fiskebutikken ytterst på brygga? Vi var innom der og kjøpte räkmackor. Veldig delikat og fristende butikk å handle i, men jeg ble litt skuffet over kvalitetenpå rekene. De var alt for salte, og virket ikke særlig ferske. Men det er litt pussig å se at du mener 400 kr/kg for kreps og reker er rimelig. Jeg har imidlertid lagt merke til at særlig prisen for ferske reker er vesentlig høyere i Sverige enn i Norge. Ellers er vel det meste billigere i Sverige. Kanskje ikke diesel, men der kjører jeg norsk.

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev On 29.7.2019 at 11.37:

Tja Komodo prisreferenserna är väl kanske annorlunda i Sverige /speciellt på skaldjur?/, plus att eftersom hustrun rapporterade att pizzan kostade 175 på restaurangen mittöver så kan man väl vänta sig nästan vad som helst i Smögen sommartid.

 

 

20190728_200218.jpg

 

Ser gott ut.

Priser på pizza ja. I Kragerö 235 kr (Nok) o en öl 100 kr (Nok) räcker å blir över.

40 kr (Nok) för en dusch i Grimstad då får en gå skiten som fattig svensk i Norge.

Link to post
Share on other sites

Det meste er vel dyrere i Norge, reker og kreps er kanskje to av få unntak. Du nevner ølprisene, og de er jo til å bli mørkeredd av, enten det er på resturant eller i butikk. Når @ebonita nevnte 175 for en pizza så var vel det for en pizza til en person av italiensk type? Her i Norge er det mer vanlig med en stor pizza av amerikansk type som rekker til to personer eller en familie på fire. Da er ikke forskjellen så stor. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Oh, Vi røyk på et par bokser brun lapskaus fra et mørkt rom under en benk her om dagen.

 

Brødskiver med smør og noen tomater ved siden. Var sultne som ulver så alle syns det var godt og ga minner om fordums telturer. 

 

Nesten så kontoen fylles :-)

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 18 timer siden:

Hvad Søren, @Lars H.  Har du alligevel vovet dig ned på Svenskekysten? Det betyder forhåbentlig, at det går bedre med helsen?

 

Helsen er fin den, og ja, jeg fant 3 uker uten legebesøk eller annet. Jeg må være hjemme igjen 27. aug. Da skal jeg innom sykehuset for å starte prosessen med å få nye tenner i undermunnen.

 

Vi gikk fra hjemmehavnen Son til Strömstad igår. Jeg bestilte plass på forhånd (gebyr på 200kr. pluss havneavgivt), og det var lurt da havnnen var helt full. Det hadde vært litt ille å komme frem etter 7 timer og ikke få plass.

 

Idag gikk vi til Tanumstrand, nydelig tur i vindstille og helt flatt vann både på Kosterfjorden og Gule Humpen. Her er det en god del ledige plasser. Imorgen er planen å gå til Hunnebostrand, det er for dyrt å ligge her, 380kr + 60kr. for strøm, tilsammen 440kr. for en så liten båt som en Saga 27. I Hunnebo har de vistnok gått fra høysesong til mellomsesong, så regner med litt billigere der.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

da er det vel tid for en egen Trudelutt tråd, kommer etter hvert. Jeg får starte med et bilde her fra Tanumstrand der nettopp After Beech konserten er over.

 

after_bechhech1.jpg.589e2f9eda5a73551d3713d5997ee522.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ref GeirFrode: Hvordan er status i gjestehavnene sydover fra Strømstad nå for tiden, er det greit å få plass? Er på vei sydover i kveld  og håper på å få plass i en havn f.eks Grebbestad eller litt lenger ned.

 

Vi har nu kommit tillbaka till hjemmehavn i Malmö efter tre fantastiska semesterveckor avslutade med ett par långa skär söderut, men de sista dagarna uppe kring Grebbestad-Fjällbacka-Smögen så var det lediga platser varje kväll i hamnarna. Kanske har de hejdlösa priserna på gästplatser minskat besöksfrekvensen?

 

Såg förresten Trudelutt på AIS:en när vi passerade Tanumstrand. God bättring till Lars!

Regina mötte vi i Marstrand.

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hilsen ebonita, helsen er bra, skal inn på sykeuset for å få nye tenner i undermunnen i slutten av måneden. Nå ligger vi på Bohus Malmön gjestehavn. Vi ligger kailangs og det er godt med plasser. Imorgen går vi via Lysekil til Fiskebäckskil, - tror jeg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Vi er litt avventende på grunn av vinden for øyeblikket. Så vi vet ikke hvor langt vi kommer. Ligger like nord for strømtangen, og håper på at vinden skal roe seg litt før vi går over Lera. Regner med at det er litt urolig rundt Strømtangen for øyeblikket. Har planer om å komme forbi kosterfjorden og gule humpen utover kvelden. Men vi får se an været.foreløpig blåser det 10m/s omtrent, og det synes jeg er i overkant.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 4 minutter siden:

Ligger like nord for strømtangen, og håper på at vinden skal roe seg litt før vi går over Lera.

Flatskjæra? 

 

GeirFrode skrev 4 minutter siden:

foreløpig blåser det 10m/s omtrent, og det synes jeg er i overkant.

Iht Kystvær blåser det 8,1 m/s på Vikertangen nå. Ikke noe problem å gå over Lera med deres båt nå. Så kan du gå Puttesundet og ut Løperen, da slipper du unna Vauverbrotta. Hvis du ikke kommer så langt i kveld finner du helt sikkert en plass i havna på Lauer for natta. Jeg kan komme bort med jolla og ta tampen for deg :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jo, takk for info, og tilbudet! Men vi bør nok komme oss litt lenger i løpet av kvelden. Båten er solgt, og jeg er med ny eier for å seile den til Fredrikshavn i løpet av denne uken. Det skal være mulig å følge oss på marinetraffic.com. Båten heter Havbris. 

Jeg tror vi tøffer avgårde ganske snart.:smiley:

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 7 timer siden:

Hvordan er status i gjestehavnene sydover fra Strømstad nå for tiden, er det greit å få plass? Er på vei sydover i kveld  og håper på å få plass i en havn f.eks Grebbestad eller litt lenger ned.

Nå er jeg på Koster. Plenty av plass her.  Etter å ha tilbragt fire uker på svenskekysten fra Strømstad til Donsø, syd for Gøteborg, har det ikke vært noe problem med plass noen steder. Men det er lurt å komme til havn i 11 tiden, eller i 20 tiden når tyskerene sikker av, av årsaker jeg ikke har fårt med meg?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Moss Tanumstrand i går. Ren instrumentnavigering i tjukk tåke i 3-4 timer. Letta da vi passerte Søster

 

A1A46052-DBED-4884-A55F-C565E5DA89F8.jpeg.d3b311a57c11114de573652886c662ad.jpeg
 

gule Humpen i skumring

0D45BA0F-F056-4DFB-AF4E-C90B06E0FF06.jpeg.926a6afb6529c912cdb0aa2aa39eacd3.jpeg
0F4DBE09-225D-4D41-A698-9045BCECAEA3.jpeg.cf92bb5a4e44aa25bca4ac9cb9b609d7.jpeg

 

 

ankom Tanumstrand i mørke. 
5AE15EFF-945B-4FCF-AEEF-54BAF909966B.jpeg.d09375a216121bb6717b36b9912de6a7.jpeg
AE01B45A-3CDA-44E8-BAFF-44A852F2AC9C.jpeg.77b2d6ac34be33ebc2443bb91e684dc5.jpeg
 

rusler videre sørover nå. Broåpning i Sotekanalen er avtalt med brovakta pr telefon 

 


 

A73B3080-1302-480B-9755-C9252DFD79FA.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Strömstad:

Vi var en tur utpå i går for å varme opp motoroljen før skifte av olje/filter. Været var WSW 8 m/s på Nordkoster, + 5 grader og klart. Foran baugen er den nye kaifronten som snart er oppe og går. Den er nå forlenget litt ut fra stenmoloen enn tidligere, kanskje såpass dypt at seilere ikke står på grunn ved lavvann.

20200202_144844.jpg.3741569a0410cfdcda6fe892f14a09e5.jpg

Det flyttes og fikses brygger inne i havnebassenget, disse skal vel belegges med lokale båter:

20200202_144840.jpg.862460e3cbb9f8ae56a40c29c1a6ae75.jpg

Ellers er septikstasjonen stengt for vintren. Der henvises det til den nye stasjonen over ved kaien der Kustbevakningen har fått sitt nye hovedkvarter. Var bortom og tittet, kunne ikke finne noe. 

Ellers er det vår i Strömstad, mange som gjestet kaldbadhuset:

20200202_145642.jpg.6b24d8acfbe8177c94e1fc3e3bed5d50.jpg

Dem om det, vi andre kledde oss annerledes:

20200202_144432.jpg.00474b92db0742943d636f6a8a53a4b7.jpg

1 time på vannet var akkurat passe. Til morran i dag var det 3 kuldegrader, klarvær, stille. Krokusen som stikker 10 centimeter opp av bakken angrer. Det er rakler på trærne, det er vår i februar.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...