Targa 23.1 Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Oppdaget under bytte av veivhusventilasjonsfilterene at slangene som går fra filterhuset på disse er sprukket ved ansatsen der de er tilskrudde til huset på begge motorene. Så de får jeg bestille ny og få byttet. Det var litt overraskende da øvrige slanger på motorene tilsynelatende ikke viser noen tendenser til sprekkdannelser. Noen som har erfart tilsvarende? Byttet både slangen inn til og ut fra veivhusfilteret flere ganger på garantien til eg til slutt fikk en bedre kvalitet slanger. Nå ser dei ut til å holde Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Oppdaget min 370 D6 aksling har begynnt å svette her under kjøring Hva kan skyldes dette? Skal være sagt at eg sjekket veivhusfilteret, som var innsauset i olje. Så dette skiftes ut mandag. Men syns dette her så skummelt ut. Det er motorolje som kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Det der er svinghjulshuset og da tenker jeg at det har kommet olje ut av simmerringen bak på veiva. At du samtidig har fullt av olje i filteret tyder på trykk i bånnpanna. Det kan skyldes flere ting men én mulighet er gjennomslag. Det trenger ikke å være så alvorlig men det må sjekkes. Hvor høyt på peilepinnen har oljenivået ligget? Er luftfilteret fullt av olje? Står motoren montert mange grader opp? Har du sjekket om det er mye olje i aftercooleren? Sjekket injektorene? Ryker det av eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Oljen har lagt under Max på peilepinnen. Det er ikke olje i luftfilteret. Hva mener du med om motoren står montert mange grader opp? Hvordan sjekker eg aftercooler og injektorer sjøl? Det ryker ikke unormalt mye av eksosen. Mistenker at det kan ha vert fylt for mye (ikke heldig mye) olje av et verksted i vår. Men var ikke klar over før nå at det var så farlig Rekner med at problemet ikke vil gå over av bare å skifte veivhusfilter? Skal være sagt at når eg skrudde opp peilepinnen en ser i bunn av bilde, var det trykk bak. Men oljenivået var bra, og fargen på den oljen fin Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Er denne svettingen farlig? Hva kan skje? Vi har tenkt oss på tur med båten denne uken.Men bør vi la vær? Kan noe skjære seg?? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 (redigert) Jeg ville begynt med å løsne oljepåfyllings lokket når motoren går for å sjekke om "det blåser" ut av påfyllingen. Dette for å uteslutte gjennomslag i sylindere. Etter det en ser på bildet kommer oljen ut i høyde med senter på veivakselen. Bør være en del olje i svinghjuls kåpa om det skal lekke ut der. Jeg ville ikke lagt ut på tur med dette problemet. Skulle lekkasjen plutselig bli større skjer ting fort. Du kan jo også løsne startmotor for å komme til å se hvor mye olje som ligger der inne. Sverre Redigert 17.Juli.2016 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Er denne svettingen farlig? Hva kan skje? Dette er ikke svetting, det er lekkasje. Stemmer for øvrig i med forrige taler, finn ut av dette før du kaster loss! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Oljen har lagt under Max på peilepinnen. Det er ikke olje i luftfilteret. Hva mener du med om motoren står montert mange grader opp? Hvordan sjekker eg aftercooler og injektorer sjøl? Det ryker ikke unormalt mye av eksosen. Skal være sagt at når eg skrudde opp peilepinnen en ser i bunn av bilde, var det trykk bak. Men oljenivået var bra, og fargen på den oljen fin Monteringsvinkelen på motoren har betydning for oljenivået. Noen båter har motoren montert ganske mange grader på skrå oppover og når båten da i tillegg reiser seg mye i baugen blir oljenivået bakerst i motoren temmelig høyt. Peilepinnen sitter midt på mens retur-rør og slangen fra veivhusventilasjonsfilteret sitter langt bak og dette kan påvirke at dette filteret ikke blir drenert. Det trenger ikke å ha noe å si men kan være problematisk på noen installasjoner. Jeg regner med at båten har fungert i endel år så da tipper jeg dette er i orden. Aftercooleren har et lokk som er lett å skru av for inspeksjon. Injektorer kan man sjekke returlekkasje på ved hjelp av et testsett men hvis du ikke skrur noe særlig selv bør du nok la et diesel-verksted gjøre denne testen. Den peilepinnen som vises på bildet er til girkassen og har ingenting med saken å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Om mye olje OG du har gått i halvplan med baugen høyt kan det som dieseldahl skriver skje For mye olje er ikke bra. Under midten på pinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Skal være sagt at når eg skrudde opp peilepinnen en ser i bunn av bilde, var det trykk bak. På begge mine gear er det alltid undertrykk når jeg løsner peilepinnen for peiling. Slik har det vært siden nytt og jeg antar det er slik det skal være. Sier du at du har overtrykk i gearet? Har du evt. merket noen fargeendring på gearolja? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Jeg ville begynt med å løsne oljepåfyllings lokket når motoren går for å sjekke om "det blåser" ut av påfyllingen. Dette for å uteslutte gjennomslag i sylindere. Bare for å være sikker. Skal det blåse når eg løsner på lokket? På begge mine gear er det alltid undertrykk når jeg løsner peilepinnen for peiling. Slik har det vært siden nytt og jeg antar det er slik det skal være. Sier du at du har overtrykk i gearet? Har du evt. merket noen fargeendring på gearolja? Er nok likt hos meg. Ikke noe farge endring på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Det skal ikke blåse, da har du gjennomslag. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Du bør sjekke evt. gjennomslag med litt lastvariasjon på motor. Både på lav og høyere belastning. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 17.Juli.2016 Del på Facebook Svart 17.Juli.2016 Takk for tips! Skal skifte veivhusfilteret i morgen. Så tar en tur ut etterpå og sjekke dette. Vist det ikke blåser. Kan eg kanskje senke skuldrene litt da? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 På slangen opp til veivhusfiltetet skal det være en tilbakeslagsventil. Det er et par slangeklemmer på slangen. Dette skal hindre at oljen stiger opp hit ved for mye olje eller for stor vinkel på motor. Det har vært en aksjon fra VP på dette. Mine siste D motorer har fått dette ettermontert Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Da var tida kommet til rengjøring av vermevekslerne på mine VP-D6'er som en del av 5-års service. Har med interesse lest tråden om å pumpe systemrens gjennom sjøvannsdelen for å løse opp bl.a. saltavleiringer i systemet. 1)Er det uproblematisk å bare fylle en beholder på dekk med Systemrens og så la impeller suge inn systemrensblanding i sjøvannskretsen - for så å la dette få stå og virke noen dager? 2)Tar impeller skade av å stå i denne systemrensblandingen? 3)Vil ovennevnte enkle alternative metode medføre at saltavleiringer i sjøvanskretsens varmevekslere blir løst opp, eller gjør DENNE enkle metoden (uten kontinuerlig gjennompumping) ingen praktisk god nytte? Jeg er takknemlig om noen med erfaring vurdere dette. Redigert 20.Mars.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Har med interesse lest tråden om å pumpe systemrens gjennom sjøvannsdelen for å løse opp bl.a. saltavleiringer i systemet. 1)Er det uproblematisk å bare fylle en beholder på dekk med Systemrens og så la impeller suge inn systemrensblanding i sjøvannskretsen - for så å la dette få stå og virke noen dager? 2)Tar impeller skade av å stå i denne systemrensblandingen? 3)Vil ovennevnte enkle alternative metode medføre at saltavleiringer i sjøvanskretsens varmevekslere blir løst opp, eller gjør DENNE enkle metoden (uten kontinuerlig gjennompumping) ingen praktisk god nytte? Jeg er takknemlig om noen med erfaring vurdere dette. 1. Det er nok uproblematisk men man har ikke noen garanti for at systemet fylles av systemrensen, mest sannsynlig blir det en skvett her og en skvett der. Ladeluftkjøler er jo f.eks. ikke oppfylt når motor står i ro. 2. Det betviler jeg sterkt, impeller er laget av et materiale som ikke skal reagere mot systemrensen på lik linje med o-ringene som sitter i varmevekslerne. 3. Jeg har ikke den helt store troa på at dette blir en god og grundig rens pga. usikkerhetsmomentet med fyllingsgraden samt at det naturlig blir en bedre renseprosess med rundsirkulasjon og litt varme. Men det koster heller ikke mer å prøve enn blandingen + litt jobb. Det jeg ville gjort i alle tilfelle er å åpne endelokket på ladeluftkjøleren først der du får et godt innblikk i tilstanden. Ta bilde og sett sammen igjen. Så kjører du renseprosessen, gjennomspyler med vann/sjøvann og sjekker endelokket igjen. Om evt. avleiringer da er vekk vil fortelle mye om resultatet. Det er verdt forsøket. Har du ikke tilgjengelig sirkulasjonsutstyr så er det all grunn til å gi dette et forsøk. Alt er bedre enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Må man skifte O ring på endelokket etter at det har blitt tatt av for inspeksjon av intercooler ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Det er vel ikke noen grunn til å skifte o-ringen såfremt den ikke er slitt. Men det er ofte saltavleiringer til stede slik at det vil være nødvendig med en rengjøring. Jeg ville ha tatt ut sinkene fra varnevekslerne før en slik renseprosess. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HansH Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Nei, ikke hvis den er intakt. Gi dem litt vask og en oljeskvett. Og enda viktigere rengjør selve sporet hvor de sitter. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Takker for svar ? Har to stk d4 300 fra 2012 som må få seg en sjekk/rens Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Det er normalt sett ikke nødvendig med bytte av O-ring. Men om du har saltavleiringer rundt endelokket må du sjekke /rengjøre tetteflatene i området nøye som allerede påpekt. Det er tilfeller der tetteflaten har blitt skadet som følge av at man har kjørt for lenge med utett endelokk/o-ring. Slike lekkasjer må utbedres så fort de oppdages for at ikke endelokket skal ta varig skade. Demontering av endelokk på ladeluftkjøler på D-serien er en veldig enkel affære. Det kan sitte litt men kommer kjapt med noen kakk med plasthammer etc.. Demonter også sinken under renseprosessen som nevnt, den skal jo uansett fornyes for sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 (redigert) Det jeg ville gjort i alle tilfelle er å åpne endelokket på ladeluftkjøleren først der du får et godt innblikk i tilstanden. Ta bilde og sett sammen igjen. Så kjører du renseprosessen, gjennomspyler med vann/sjøvann og sjekker endelokket igjen. Om evt. avleiringer da er vekk vil fortelle mye om resultatet. Det er verdt forsøket. Tusen takk for svar, Chiefengeneer. Etter ditt forslag har jeg besluttet å gå for "prosessen med GJENNOMPUMPING av Systemrens". Og jeg skal få laget et system jeg kan bruke til 2- døgns gjennompumping. Vedlagte link viser et bilde av endelokket på ladeluftkjøleren FØR jeg gjennomfører prosessen (Det ser relativt rent ut. Litt avleiring er det, men jeg kjører prosessen likevel): https://baatplassen.no/bildearkiv/0/269/1490089545.jpg Redigert 21.Mars.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Må man skifte O ring på endelokket etter at det har blitt tatt av for inspeksjon av intercooler ? I følge verkstedsboka skal o-ring skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Anbefaler å sette o-ring inn med korrekt type silikon for å få bedre tetning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.