SF Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Enig i det Gullfisk, Det å stole på en motor betyr for meg at så lenge den får det vedlikehold den skal ha så stopper den aldri. Ikke at du får hjelp av produsent hver gang den streiker. Dersom du stort sett putler rundt i indre oslofjord så er det kanskje ikke så nøye Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Vet ikke hvordan du definerer Oslofjorden jeg. Men du mener altså at du forventer at kjøper du en ny motor så skal du garantert være fri for alle mulige ting som kan gå feil? vet ikke hvilken erfaring du har med produksjon - men jeg har ennå ikke vært borti noen produsent som kan garantere 100% kvalitet. Mulig at mine forventninger er basert på erfaringer som er annerledes enn dine Redigert 25.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Har ikke fulgt alt som er skrevet om dette, men slik jeg forstår er problemet reproduserbart hos Volvo. Med "standard VP diesel" lekker ikke dysene, med diesel fra de involverte båter lekker de. Hvorfor ber de da publikum om hjelp for å finne årsaken?? Vil ikke et laboratorium kunne svare på hva det er som skiller diesel typene fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Vet ikke hvordan du definerer Oslofjorden jeg. Du må ikke ta den siste der seriøst Bitteliten, det var ment som en spøk. Når det gjelder kvalitet i produksjon så har jeg en del greie på det, jobber med innkjøp i offshore industrien til vanlig. Det vi snakker om her er ikke "one off a kind" produkter. Dette er masseproduserte motorer som har gjennomgått en lang design fase og SKAL ha blitt testet omfattende før de slippes ut på markedet. Feil av denne type etter noen få gangtimer skal ikke forekomme på et produkt av denne type. Dette er et alvorlig kvalitetsavvik. Skulle likt å sett hva som hadde skjedd dersom Toyota sin nyeste bilmodell fikk feil av denne type og i dette omfang etter få timer drift. De hadde tilbakekalt alle aktuelle biller fort som f......... Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Victora III Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 De som har to motorer under dørken, er jo en del tryggere. Men at de som har en D motor under dørken, føler seg trygge på motoren sin, før årsaken er konstatert og feil utbedret, synes jeg er modig/dumdristig. Men det er min mening. Hvis man er ute i litt rufsete vær alene og skal over et litt utsatt ommeråde og frostpluggene blåser, hjelper det lite om VP er serviceinnstillt og bytter deler gratis med en gang du kommer på verksted. Mener du med dette at det er grunn til å føle seg mer utrykk med en ny VP ombord enn alle andre motorer av ulik alder?? Du oppgir ikke hvilken båt og motor du selv har, men av avartaren kan det se ut som en Viksund fra 70 tallet kanskje med ditto motor? Med alle respekt for eldre motorer så er det et faktum at slitasje og eldre prosentvis gir større sjanse for feil... Beklager men føler meg betydelig tryggere i egen båt en jeg ville gjort i en båt med eldre motor. Men for all del - nye motorer skal ikke ha en slik feilprosent som VP har opplevd i Norge selvsagt Hvorfor ber de da publikum om hjelp for å finne årsaken?? Vil ikke et laboratorium kunne svare på hva det er som skiller diesel typene fra hverandre? Tipper at den informasjonen de ønsker fra publikum er bunkringsmønstre og ellers bruksmønstre av båtene - særlig hos de som har opplevd problemer - ikke til teknisk løsing av problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Tipper at den informasjonen de ønsker fra publikum er bunkringsmønstre og ellers bruksmønstre av båtene - særlig hos de som har opplevd problemer - ikke til teknisk løsing av problemet. Jo, hvis det f.eks. viser seg at dieselen har russisk opphav kan dette være av interesse. Men hva om den kommer fra Mongstad? Det jeg mente var at det ville være naturlig å avklare dette før man ber kundene om hjelp. Problemet må vel være omtrent løst nå som de kan reprodusere det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Du må ikke ta den siste der seriøst Bitteliten, det var ment som en spøk. Jeg sjønte at det var ment som et sleivspark. jeg er vel en av de rakkerne som trives best når jeg ser hav og himmel møtes uten forstyrrelse fra land og andre båter. Og fortsatt er jeg happy med to D'e runder dørken. Jeg kan vel si at jeg også har noe erfaring med serieproduksjon. min erfaring er at avvik forekommer. Og noen ganger er det vanskelig å finne variabelen som gir feilen som ikke skulle skje. Og Toyota har også sine feil. Noen utbedres uten at kunden vet noe når bilen er på service. Andre saker får man brev om. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2007 Og Toyota har også sine feil. Noen utbedres uten at kunden vet noe når bilen er på service. Uff så fælt da. Er Toyota alene om gjøre slike fæle ting. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Jo, hvis det f.eks. viser seg at dieselen har russisk opphav kan dette være av interesse. Men hva om den kommer fra Mongstad? Det jeg mente var at det ville være naturlig å avklare dette før man ber kundene om hjelp.Problemet må vel være omtrent løst nå som de kan reprodusere det. Skjønner, men er ikke problemet at de ikke helt vet hvor denne russiske dieselen kommer fra og i hvilke tanker den befinner seg i? Sånn sett har du rett i at dette må de i dialog med oljeselskapene for å få avklart, men om det her er noe som ikke er som det skal være, så får de neppe gode svar der heller.. Men sant og si forunder dette meg noe. D-maskinene er jo så langt kjent, de eneste motorene som har disse problemene. Det finnes jo drøssevis av commonrail-maskiner der ute som går på samme diesel, både på sjø og land. Uansett om dieselen skulle være problemet så har jo Volvo et problem. De må enten utbedre slik at maskinene tåler samme diesel som andre commonrail maskiner, eller så må de gi oss en liste med hvilke diesel og tanksteder vi skal benytte. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Ser at Russisk diesel kommer frem i debatten her som en mulig årsak, men hvorfor er ikke de D4 og D6 maskinene som er solgt i Russland rammet av dette mon tro? Jeg har en stk D maskin under trappen og har ikke noen problemer med å ha tillit til den... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Da jeg leste den linken lenger oppe ser det ut til at med en spesiell diesel på tanken (russisk kalles den) så blir det lekkasje i injectorene og dette fører til en ekspolosjon i kobberrøret rundt injectoren. Spørsmålet da er hva det er i denne dieselen som gjør at det blir slik, og det klarer ikke VP å finne ut av nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Det er en merkelig sak dette her som jeg håper VP finner ut av. Burde være mulgi å analysere dieselen fra de prøvene de har tatt, og se om det er avvik på denne, men havariene er spredt over hele landet. En ting som slo meg er at mitt inntrykk er at det er ved singelinstallasjon at dette skjer. Kan det ha noe med belastning og dieselkvalitet å gjøre? Fra tidligere vet man jo at tunge båter med en installasjon kan få trøbbel bla. med drev, og kanskje det kan være en sammenheng mellom havariene og belastningen motoren utsettes for? Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Nei Ludde og Bitteliten, hiv ut de D4 motorene og sett inn et par kraftsaker D2-55 . Hvis drevene holder kan dere sette inn D2 75 den er med turbo. Ludde vi kan ikke ha noe mere av at du sprer drevene dine fra Strømstad til Skagen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Det blir i hverfall spennende å se hva konklusjonen til slutt blir på saken. Det hele ser jo ganske så merkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Fra tidligere vet man jo at tunge båter med en installasjon kan få trøbbel bla. med drev, og kanskje det kan være en sammenheng mellom havariene og belastningen motoren utsettes for? Selv om det er himmelvid forskjell på teknologien- Kanskje er det så enkelt at ved å redusere effektutaket 30-40%, så blir dette en "verdensmotor", slik som den sagnomsuste MD21 ble, hvis man ikke "tok ut" mer enn 42 HK ?Mener å huske at noen av disse var stemplet 75 HK, senere 61HK! På disse var det jo alu-toppene som røk pga. overoppheting! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 marinisert Peugot motor om jeg husker riktig....... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Eller var det Indenor... som også Peugot brukte i noen biler...men dette har lite med dagens problembarn som er D4/D6 etter hva jeg har kunnet lese meg frem til Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
slettet Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Jeg har en stk D maskin under trappen og har ikke noen problemer med å ha tillit til den... jo..... der er vel både den og du trygge da...... ;) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Eller var det Indenor... som også Peugot brukte i noen biler...men dette har lite med dagens problembarn som er D4/D6 etter hva jeg har kunnet lese meg frem til ganske sikker på at det var Peugot (PSA)...eller i hvertfall i en del år... de lå lengst framme på persondiesler på den tiden antagelig 2.1 literen - fantes i 1.9 og 2.1 med og uten turbo om jeg husker riktig Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 stusser på det beskrevne VP problemet og hvis dieslen har en (unormal) egenskap som tillater gassing feks via varme fra motoren - sammen med det ekstremt høye trykket i systemet på CR motorer - kan det skje en ekaplosjon av dette? dysene blir jo opphetet fra motoren i forkant..... bare en tanke.... Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Ludde vi kan ikke ha noe mere av at du sprer drevene dine fra Strømstad til Skagen. Så så, det får være mitt bidrag til å holde liv i båtverkstedene i inn og utland. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Puffen Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 (redigert) Mulig hukommelsen ikke er det den engang var, men det har den vel egentlig aldri vært heller. Mener uansett å huske at det for en 10- 15 år siden var en del problemer med toppdeksel på biler av div. fabrikat og alder, som dukket opp samtidig med at Shell indroduserte en ny og "fantastisk" bensin. Shell innrømte aldri sammenhengen, men "bensintypen" ble fjernet og problemene forsvant. Husker dette spesielt fordi min bror måtte overhale sin motor i en Volvo 245. En råsolid motor, og med en eier som passet sin bil og motor like kjærlig som sine barn. Kan se ut som at det av og til dukker opp drivstoff og/eller motorer som har en uforklarlig allergi ovenfor hverandre. Virker merkelig, men tenk på homøpat medesin. Det er totalt umulig med dagens målemetoder å finne noe annet enn vann. Det er imidlertid dokumentert at mange har hatt målbare virkninger av skvipet. Dårlig sammenligning, men poenget er at det faktisk fortsatt er vanskelig å dokumentere alle sammenhenger. Redigert 26.Oktober.2007 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Kan det ha noe med belastning og dieselkvalitet å gjøre? Fra tidligere vet man jo at tunge båter med en installasjon kan få trøbbel bla. med drev, og kanskje det kan være en sammenheng mellom havariene og belastningen motoren utsettes for? Hvis motoren oppnår påkrevd/anbefalt turtall, så vet motoren ikke/spiller det ingen rolle hvor tung båten er. Morsom diskusjon dette. Skulle tro VP hadde nok dr.ing'er til å finne ut av dette på egen hånd. Men mange geniale ideer er kommet ut av tilfeldigheter og ingenting før. Kanskje det er det de håper skal skje blant legmenn som her på denne plassen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Mix Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Skulle tro VP hadde nok dr.ing'er til å finne ut av dette på egen hånd. De har garantert funnet ut av det allerede. Jeg er temmelig sikker de har modifikasjonen klar. Men det koster å endre hele produksjonslinjen. For ikke å snakke om kostnaden ved å tilbakekalle og endre, var det 35000 motorer ? D6-b er nok snart i produksjon. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2007 Ja, det var en gang noe som het TAMD41 A....så kom B Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.