ebonita Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Ja Kommas Havnelods är ju ett gediget universalverk för seglats på dessa breddgrader. Täcker ju förutom Danmark både Sydsverige och Tyskland. Men 'Uthavner i Danmark' Roald? Får ingen enkel träff på Google. Var hittar Du den? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Jeg har visst omtalt boka med feil navn. Jeg har mye glede av denne boka. Den har "ledsaget" meg til flere flotte plasser. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 (redigert) Tack Roald, den skall noteras för köp nästa gång jag kommer till någon båttillbehörsaffär i Danmark. För min del brukar det väl inte dröja alltför länge... Redigert 7.Juni.2009 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Ser på sejlerens.com at Strandby har oppgradert lystbåthavnen. http://www.sejlerens.com/?havn=5925 En annen plass jeg har lyst til å besøke, hvis det skulle bli Danmark i år er Ålbæk. Men jeg syns den havnen ser fært så liten ut. Hvis 100 fritidsbåde og 25 fiskebåder ligger der inne så kan det ikke være plass til mange gjestesejlere? http://www.sejlerens.com/?havn=1581 Noen som har vært i Strandby eller Ålbæk? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Flid Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Har vært i Ålbæk flere ganger. Passerte forbi der i går formiddag. Stille og fredelig. Det er plass til en god del gjestebåter der inne. Prøv å få plass i den indre havnen, best der hvis det er dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Jeg har vært begge steder, men anbefaler imidlertid Fredrikshavn småbåthavn litt SØ for hovedhavna. Her har de flere fasiliteter og en fantastisk fiskesuppe på den lokale restauranten. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Har vært i Fr. havn Roaldbj. Men har forstått at det er gjort endel oppussing av fasilitetene siden jeg var der (5-6 år siden). Grunnen til at jeg lurer på Ålbæk. Er at endel venner er i Skagen i forbindelse med Skagenfestivalen. (Hotell, ikke båt folk). Skagen havn den helgen, syns jeg ikke noe særlig om. Så tenkte å eventuelt ta tog eller buss fra Ålbæk opp til Skagen for å besøke disse. Redigert 9.Juni.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Flid Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Grunnen til at jeg lurer på Ålbæk. Er at endel venner er i Skagen i forbindelse med Skagenfestivalen. (Hotell, ikke båt folk). Skagen havn den helgen, syns jeg ikke noe særlig om. Så tenkte å eventuelt ta tog eller buss fra Ålbæk opp til Skagen for å besøke disse. Smart valg, vi besøkte Skagen i helgen som var. Her var det som vanlig fest 25 timer i døgnet. Kanskje ikke noe bedre under Skagen festivalen. Toget fra Ålbæk bruker bare noen minutter opp til Skagen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 forstått at det er gjort endel oppussing av fasilitetene siden jeg var der (5-6 år siden). Jepp. Det er gjort mye. Og som Roaldbj sier, fiskesuppa er grunn nok. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Min erfaring er at drosje er billig i Danmark i denne delen av landet. Jeg liker å kjøre koillektivt, men drosje er også et alternativ. Videre har jeg erfart at leiebil er atskillig billigere i Danmark sammenlignet med Norge, noen synspunkter på dette? Jeg skal nok komme med flere erfaringer i denne tråden utover sommeren. Jeg skal seile i Limfjorden, i området omkring Fr.havn, Læsø, forhåpentligvis Anholt, og flere andre gode steder i Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Havneguiden for Danmark og sør Sverige ankom fra Bokkilden i går. Ser like bra ut som de tidligere utgavene, og for meg veldig informativ. Her er områdene den dekker En liste over de steder som anbefales mottas med takk Så langt har jeg notert med Fredrikshavn - småbåthavn Læsø Redigert 11.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Vi er svært forskjellige som fritidsbåtseilere. I familien vår prioriterer vi sosiale aktiviteter når vi er i Danmark. Min vurdering er at Danmark er det fremste landet i Norden når det gjelder sosiale tilbud. Vi seiler ofte inn i Limfjorden og bruker denne som utfluktssted for besøk på slott, jernbaneaktivitet, svømmeaktivitet og mye annet. Hele Danmark "syder" av aktivitet om sommeren. Det er umulig å få med seg hele Danmark fra båt om sommeren. Vi skal i sommer ha endel slottsbesøk i Danmark hvor mange entusiaster spiller roller fra middelalderen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Vi skal i sommer ha endel slottsbesøk i Danmark her er ett danskt slott du ikke får misse Valdemars Slot utanför Svendborg her finns ett eget museum for 'lystsejlads' http://www.lystsejlads.dk/ I museet er der over 40 fartøjer. Her kan du se en liste med et udpluk af de fartøjer som findes i udstillingen. Ole-båd Fru Madsen, 1954 Finnjolle, 1959 Optimistjolle SSV 5, 1954 Olympiajolle, 1936 12 feet Firefly-jolle, 1948 Wayfarer jolle Vigø jolle, 1969 Hacker Craft Miss Selandia, 1930 Riva speedbåd Marco II, 1962 Hydroplan Sejlkajak Caramba, 1943 Otter-kaproningsbåd, 1938 To'er kapkano Spanja 9, 1960 Og mange mange flere... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Vi er svært forskjellige som fritidsbåtseilere. det er vi. Om du kan gi meg et 3 minutters sammendrag av slottbesøkene så blir jeg lykkelig Så kan jeg fortelle om de stille uthavnene og shopping i storbyene. Men Ålborg skal vi til - og vi skal besøke svømmelandet på andre siden av sundet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Havneguiden for Danmark og sør Sverige ankom fra Bokkilden i går. Ser like bra ut som de tidligere utgavene, og for meg veldig informativ. Her er områdene den dekker En liste over de steder som anbefales mottas med takk Her er mine anbefalinger til Bittelitens kortinddeling. Jeg har været alle steder og det er rigtig fine steder! Område 1: Kender jeg ikke så godt Område 2: Ballen (Samsø), Marselisborg (Århus), Juelsminde Område 3: Kerteminde, Svendborg, Ærøskøbing, Marstal, Rudkøbing, Faaborg, Assens Område 4: Vordingborg, Agersø, Skelskør Område 5: Gilleleje, Hornbæk, Roskilde, Helsingør, Rungsted, København (Trangraven, Wilders Plads), Dragør, Sejerø Område 6: Torekov, Mölle, Ven, Traslövsläge Andy Redigert 11.Juni.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Område 1: Kender jeg ikke så godtAndy Område 1 finns masser av fine havner........ Aalborg, Lögstör, Lemvig,Struer, Nyköbing, Thyborön,Fur http://www.danskehavnelods.dk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Jeg kommer tilbake med flere av mine synspunkter. Hovedpoenget mitt er at dersom man først blir glad i Danmark, så vil man trekkes tilbake dit år etter år. Dette kommer bl.a. av vennlighet, god mat, sosiale aktivitere og meningsfull sommerferie. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Vi gleder oss i hvertfall stort. Må sjekke hvor langt kartene mine går. Har akkurat lest om Anholt og om jeg forstår rett anbefales det fremfor Læsø? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Jeg bliver i hvert fald uvenlig hvis der ikke er nogle, der kommer her forbi så jeg kan udøse dansk gæstfrihed Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Hvor er du da? Jeg leser meg sydover og er nå kommet til Århus ser ut til at jeg har kart ned til N på Fyn omtrent Vi har XG 22 i plotteren og papirkartene er de tyske båtsportkartene - serie 3 og Limfjorden Redigert 11.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Hvor er du da? Jeg leser meg sydover og er nå kommet til Århus Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Nordkysten af Sjælland. Det perfekte "vendepunkt" for en tur, der går fra Skagen, Anholt, Sjælland og hjem langs svenskekysten... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Nordkysten af Sjælland. Det perfekte "vendepunkt" for en tur, der går fra Skagen, Anholt, Sjælland og hjem langs svenskekysten... Andy snur du der, så går du glipp av det flott Danmark, Tunø, Samsø, og alle de mindre plasene og øyene lenger syd. Berre lekkert. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 snur du der, så går du glipp av det flott Danmark,Tunø, Samsø, og alle de mindre plasene og øyene lenger syd. Enig! Men det er hele min pointe i denne og andre tråde: (For) mange nordmænd vender rundt i Skagen, Ålborg eller på Anholt og kommer desværre ikke de sidste 50-100 sømil sydpå til det sydfynske øhav, Nordsjælland eller Smålandsfarvandet. Og det er synd, for det er MEGET anderledes end Nordjylland (der BESTEMT også er smukt - men på en helt anden måde) Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Denne havneguiden som er omtalt her: http://www.nautisk.no/products/havneguiden..._sverige_pi1355 er vel ny i år. Er det noen som har brukserfaring? Og hva er i så fall erfaringene? Jeg er vel i utgangspunktet av den formening at Komma's Havnelods har bedre og mer oppdatert informasjon sammenlignet med Havneguiden - særlig når det gjelder internettadresser. Noen kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.