Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

En status fra Anholt, for 2 uker siden.

 

For de som har tenkt å ta turen til Anholt, og ikke har vært der før, bør man være oppmerksom på bøyer utlagt mellom flytebrygger! Disse er lagt i grupper på 4 :crazy: og blåsene ligger ofte under vann! Det var bare flaks at jeg ikke kjørte inn i en "klyse" på vei inn.

 

dsc00812.jpg

 

 

At bruk av anker mot hverandre mellom flytebrygger lett kan medføre til kaos er vanlig, og også noe vi fikk oppleve. 11 ms vind og så var vårt anker dratt opp. Undertegnede gjorde den klassiske feil i forbindelse med å forsøke å ikke drive inn i annen båt: utydelig info til de på land som gjorde sitt for å hindre meg i å havne i siden på en seiler, og vips var situasjonen helt anderledes enn tenkt. Så følger man opp med en reflekshandling, og vips har man kjørt propellene inn i kjettingen. Og for å sette kronen på verket, ankeret hadde huket seg fast i en moring.

 

Det ble meg fortalt at havnesjefen pleide å løse fastsatte ankre med kjettingsaks fordi dykker var vanskelig å oppdrive. I tillegg hadde de ingen kran til å løfte min båt. Da begynte jeg virkelig å vurdere egen-tapping av disse "fatene" på land:

 

dsc00819.jpg

 

 

Ankeret fikk jeg etter noe tenkearbeid løs på egenhånd. Så ble det direktetur til Gøteborg og overfarten gikk uten store rystelser, heldigvis på totalt flatt vann.

 

dsc00835.jpg

 

 

Firmaet Mitab stilte opp på en meget service-vennlig måte. Ble løftet på land og akslinger på drevet sjekket og funnet ok. Propeller fikk man fram på 24 timer. Olje skiftet og skader på selve drevet slipt og bygget opp. Så da var jeg på sjøen innen et døgn var gått. At Mitab kun fakturerte 2 timer for utført arbeid er ikke noe man kjenner fra Norge. At VP kan yte service, har jeg nå erfart for andre gang i løpet av sesongen (måtte skifte injektorer før ferien).

 

Nå er ferien over, god tur videre til dere der nede.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Rettelse: Den nominelle dieselprisen er 8,67 i Frederikshavn Marina. Vi fant imidlertid på kontoutskriften at de hadde trukkiet noe over 12000 norske for 313 l.. Det skal ikke være mulig å fylle videre på forrige persons kort når pumpen er satt tilbake, og meget velvillig havnefogd er i gang med å rydde opp. Vi får håpe det går greit!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Havnefogden var god som sitt ord, og ordnet opp!

 

Hun kunne fortelle at det var et maksimumsantall litre som kan fylles på en kortekspedisjon, og maskinen er slik innrettet at den ved oppstart av tanking reserverer dette beløpet, for så bare å fakturere/trekke det korrekte beløpet. Hun var ikke klar over dette, og er i gang med å se om det kan fikses.

 

Dette kan være situasjonen flere steder, utfordringen er da at man må være sikker på at man har en god del penger på kortet når man skal tanke, mer enn det man ønsker å tanke for!

Laholm

Link to post
Share on other sites

dk28juli2009c.jpg

Laholm tok godt imot oss her i Fredrikshavn.

Vi hadde en ganske snodig seilas fra Aalborg til Fredrikshavn.

Jeg legger sikkert ut noen bilder etter hvert.

Seilasen fra Aalborg til Hals Barre gikk fint - jeg liker denne seilasen, den er ca 20 nm.

Seilasen fra Hals Barre til Fredrikshavn er i utgangspunktet svært grei -

men da vi nærmet oss Fredrikshavn ble det en enorm endring av vindforholdene.

Roret hadde konstant 15 grader utslag for å holde retning.

Jeg forutså det verste og hadde alternativ seilingsplan, men vi klarte å komme inn i Fredrikshavn Marina.

Link to post
Share on other sites

Seilte fra Skagen kl. 10. Ingen forhåpninger, men ankom Sæby i strålende vær, og solen varmer noe aldeles forskrekkelig. Det er årsaken til et katastrofalt høyt inntak av øl. Ternker da på pondusen..... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Læsø til Marstrand i dag. Fint vær, dvs sol og lette skyer. Fra Læsø var sjøen grei, men jo nærmere Sverige vi kom jo mer sjø ble det. Vinden dreide mer mot Vest og inn mot kysten var det 2-3 meter rotete sjø. Møtte en gammel kar i åpen tre båt i et sund inn mot Marstrand som nesten presset oss på land. Han kjørte rett mot oss mens han studerte en seilbåt i fin kryss slik at jeg hadde valget mellom å sette båten vår på et skjær eller kjøre nesten på han. Den lille båten hadde plass til å styre til styrbord for å få større avstand til oss, men jeg hadde ikke plass til å gå rundt han og passere på hans styrbord side. Pga sjøens størrelse kunne jeg ikke slakke helt av uten å miste styringa. Resultatet ble at vi kjørte nesten på den grønne staken vi måtte på utsiden av og ganske nære den lille båten. Han fikk nesten vann i båten fra bølgene våre men det gikk bra. Rar opplevelse for oss. Vi trodde vi var greie å se på vannet og at det var vanlig å vike til styr bord når to motor båter møtes, men etter en uke i Danmark der danske seil båter for motor konsekvent ikke viker og opplevelsen med denne åpne båten er jeg ikke sikker lenger...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i Fredrikshavn - nærmest vindstille.

Flott å se speilbildene i vannet av båtene omkring.

Ut fra værvarslene ser det ut til at det kan være lurt å seile svært tidlig til Sverige i morgen. Laholm har planer om seilas til norskekysten.

Vi går inn via Stora Oset fyrlykt og deretter til Björkö. Dette er mer behagelig enn via Trubaduren.

Deretter blir det trolig svailigge ved Lyr.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i Fredrikshavn - nærmest vindstille.

Flott å se speilbildene i vannet av båtene omkring.

Ut fra værvarslene ser det ut til at det kan være lurt å seile svært tidlig til Sverige i morgen.

Etter dette varslet kan det være lurt og fortøye for storm.

danske_vaer1.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Etter nesten en uke i Sæby med bl a leiebil til Danacup og andre utflukter dro vi i dag. Vi satte kurs på Måsesjkjær og seilte avgårde. Rundt 10 nm fra målet falt vi litt av. Det var dønninger som var krasse og valgte da og danse med bølgene. Gikk på fyret før Kjærringøn som var full. Gullholmen var full, Fiskebeckkil var full, Lysekil var full men fikk booket plass på Malmøen hvor vi ligger.

 

Utseilt distanse var ca 70 nm. En lang dagstur for den 4-bente som var glad for å teste lys-stolpene igjen. Sæby kommer vi garantert tilbake til. Kunne vært artig og sett stedet i sol og varmt vær også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser det er meldt endel vind fram mot helgen men jeg får ikke fram varsel for lørdag da DMI kun strekker seg til fredag, er det noen som har link til troverdige meldinger som strekker seg til lørdagen , vi kommer oss ikke avgårde før da og hadde håpet på endreining mot vest så vi ikke får vinden rett i trynet nedover

Link to post
Share on other sites

Har vært en ukes tur rundt på nord jylland, med bobil :cryin:, i forbindelse med Danacup.

Tok ikke tjangsen på å ta båten ned. Siden jeg måtte være klar til å reise på jobb 2 døgn etter at cupen var ferdig.

 

Måtte jo sjekke opp de forskjellige havnene. Vi var innom Hals, Hou, Sæby, Fredrikshavn, Ålbæk og Skagen.

Overnattet i/ved Gjestehavnene i Sæby, Fredrikshavn og Ålbæk.

Så ikke en eneste BP vimpel, men selvfølgelig mulig jeg har oversett noen. Etter hva jeg leser her så var det jo flere BP medlemmer i området.

 

Sånn jamt over virket det som om det var mindre båt i år enn tidligere år. Havnesjefen i Ålæk sa. At for førte gang på mange år. Regnet han med at det i år ville bli en nedgang i gjestebesøket. Er vist spessielt Svenskene som har holdt seg i hjemmlige farvann i år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Forlot Frederikshavn og danskekysten for denne gangen kl 0508 i morges. Fint og stille til Grenen, der er det alltid litt rotete strøm.

 

Hadde Kristiansand som primærvalg, Arendal som plottet andrevalg, og alternativene var enten å stoppe i Skagen, eller gå lenger nord på sørlandskysten.

 

Vi satte kurs for Kristiansand, og hadde en relativt uproblematisk seilas det første stykket. Tildels bølger på opp mot 2 meter, men frekvensen var såvidt lav at reduksjon av farten til 14-15 knop var nok til at vi hadde det behagelig og greit. Etter Skagens rev så vi to seilbåter, ellers ingen fritidsbåter i det hele.

15nM før Hausane møtte vi livets hårde realiteter, i form av svært uryddig bølgebilde, bølger som jeg utfra båtens høyde vil anslå til 3m, og kraftig vind. Igjen var det bare å redusere farten vesentlig, og ta det svært rolig frem til innseilingen til Kristiansand.

 

Nå har vinden løyet her, men værmeldingen sier klart at det er av forbigående art. Vi har fortøyd for storm, men det er tema i en annen tråd.

 

Konklusjonen er at årets tur til Danmark ikke inngår i de optimale klimamessige opplevelsene, men som alltid er Danmark et godt land å feriere i. Vårt inntrykk er at det var bedre plass i havnene. Nå er det jo også slik at det i Danmark aldri er så fullt at det ikke er plass til en båt til, men noen ganger har jeg nok bekymret meg for sikkerheten. Når man ligger som båt nr 8 fra land i Skagen, og folket i 3.båt har åpen fest, har alltid jeg en angst for at noen skal finne ut at fortøyingstauene kan testes for alternative opplevelser. (dette er nok en tvangstanke hos meg, har aldri opplevd at noe slikt har skjedd!)

Laholm

Link to post
Share on other sites

dk28juli2009a.jpg

Noen dager gamle bilder. Forskjell på folk og båter - men vannet er det samme...

 

dk28juli2009d.jpg

Ei flott seilskute ved innseilinga til Hals.

 

dk28juli2009e.jpg

De velkjente overretterne ved innseilinga til Hals.

 

dk28juli2009f.jpg

Jeg synes noen tar sjanser når de fisker. Denne traff vi relativt langt ut for Hals.

Link to post
Share on other sites

At det betyr "Nei", visste jeg, sø. (Barnelærdom fra båtførerprøveopplæringa, det. Et av nødsignalene er "N" over "C".) Det som var påfallende, var at flere båter som lå i gjestehavner flagget "N".

 

Redigert: OK, motorbåd - det forklarer det :smiley:

(selv om for eksempel Øster Hurup er et stykke fra nærmeste bro, der skal åbnes)

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

men som det har vært sagt av flere i diverse tråder: det er ikke radioplikt for småbåter; hhv: Ikke alle har VHF.

Så et stille signalmedium som signalflagg er vel å foretrekke framfor signalhorn-signalene som f eks skal avgis i Soten-kanalen (og som heldigvis ikke mange avgir)...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

I dag er fellesferien slutt i Danmark. Ligger i kveld i Vesterø havn på Læsø og i havna er det plutselig blitt veldig god plass. Var innom her natt til torsdag og da var det tettpakket. På Anholt var det også mye båter men der også minket det godt frem mot helgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...