Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Det må nok bli Gøteborg på mandag / tirsdag i alle fall. Det er en 7 års bursdag som skal feires i Liseberg, og jeg tror det hadde medført en del protester om det hadde blitt endring i den planen. Videre er nok planen å reise nordover, men om været tilsier danskekysten isteden for så kan det fort bli endringer i planene, det er ferie, vi får ta en dag av gangen...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Catlina: Velkommen til hjemme-egnen :smiley:

 

Husk at gå lige over Strandvejen fra havnen og gå en tur i forfatterinden Karen Blixens park (gratis adgang!) Stille og rolig oplevelse!

 

Andy

 

Hei, Rungsted havn var en hyggelig opplevelse, stille og rolig med gode fasiliteter, har seilt videre til Dragør hvor båt og fruen er etterlatt, måtte hjem til arbeidslivet for noen dager.

I neste uke er det IMM2009 (international multihull meeting) i København med ca 100 flerskrogbåter fra nordeuropa i indre havn. Stor regatta og festligheter!

Link to post
Share on other sites

Her i Limfjorden (Aalborg) synes jeg at det faktisk er flere båter i år enn tidligere år.

Spesielt mange norske båter. Jeg tror at det nå er 7-8 norske båter i havna. Vanligvis er vi eneste norske båt. Dessuten endel tyske og svenske.

Det var også godt med båter i Fredrikshavn, Sæby, Hals og videre vestover til Aalborg.

Link to post
Share on other sites

Vi har gått fra Struer til Løgstør i dag. Det blåser etterhvert opp, så det var godt å få tauer i land. Jeg ser at jeg nok har fortøyd mer for storm enn de fleste andre i havnen, men det kommer til å rette seg etterhvert.

 

For en times tid siden så jeg til min overraskelse at det var en omkring 25 fots cabincruiser som gikk ut, etterfulgt av en omkring 20 fots åpen sjark. Begge hadde hjemmeadresse Løgstør, så jeg gikk ut fra at de visste hva de gjorde. Da jeg litt senere så at det sto mange på moloen og så utover, deltok jeg også i publikumssamlingen, og fikk tatt dette bildet:

grunnstoeting2.jpg

 

Seilbåten til venstre sto solid på grunn, men etter nokså mye om og men klarte man fra sjarken å få ombord en trosse, og deretter vrikket man seilbåten løs, blant annet vel å legge den over ved hjelp av seilene. Seilbåten ble slept til lands, tre danske ungdommer ombord syntes å være ved godt mot. Hva som har skjedd, vet jeg ikke, men fra der vi så var det ikke helt enkelt å se om de var innenfor eller utenfor den merkede leden inn hit. Jeg var for sen med kameraet til å få tatt bilde av mudringsfartøyet som ligger litt lenger ute.

 

Vi ser stadig dansker som tar "shortcuts" i forhold til merkede leder, selv er jeg nok for nevrotisk til å kaste meg på den!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Kulingvarslet sendt ut over Lyngby radio tidligere i dag opererte såvidt jeg fikk med meg med 16 sekundmeter i Kattegat. Vår båt tåler også det, men jeg ser ikke noe galt i å ha en fredelig dag i land, Løgstør har veldig mye å by på.

 

Ellers må jeg komme med en rettelse, da ungdommene kom iland brøt de sammen, tilsto og heiste det svenske flagget....

 

:flag_sw:

 

Heldigvis er fjerninntrykket at det har gått greit.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Sender fra mobilen nå. Kjekt med Opera:-) vi ligger på Kjärringö i blåsten. Gikk fra Malmön i dag tidlig. Vi stikker over til Danmark i slutten av uka. Vi vil vente et døgn etter at kulingen har lagt seg slik at sjøen roer seg også. Regner med at vi har til Læsø eller Sæby for vi går inn i Limfjorden

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på Knipplø utenfor Gtb og venter på vær til å seile til Seby. Håper på Onsdag morgen. Var oppe 5.30 idag klar til å kaste tampene men det fristet ikke med 11 m/s allerede da. Nå blåser det opp til 16-17 m/s. Ligger longside med vinden i siden og 7 fendre på innsiden. Det vugger bra.

 

Mulig vi sees da og Bitteliten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi i Sæby etter og gått fra Knippla idag. Rimelig full havn. Men havnen hadde vært omtrent tom tidligere i dag. Vi ankom ca 14.30. Hadde vinder fra 5-14m/s over. Skyldes byger som kom underveis.

 

Vi blir 2-3 dager så for vi se hvor ferden går videre.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Situasjonen her er veldig lik den i Sæby. Her var god plass da vi kom i 13-tiden, men noen timer etter var det nærmest fullt. Noen har gått videre i dag, men vi blir her noen dager. Tid for opprydding i båten etter 3 ungdommer har vært med oss i en liten uke, og så er tydeligvis ikke Aalborg noe dumt sted å "ta seg igjen".

Laholm

Link to post
Share on other sites

Kor du er henne Baatsmann? Vi ligger long side rett innenfor fiske båtene. Vi gikk ut fra Bjørholmen kl 0715. Brukte en halv time på å tanke 400 liter diesel ettersom max beløp pr fylling var 600 kroner :lol: overfarten til Sæby tok ca 2.5 timer. Vi gikk i ca 25 knop. Litt gammel sjø for vi krysset grensen. En del stor trafikk så radaren ble flittig brukt. Møtte en Viknes 1030 sun bridge med norsk flagg som kurset mot Marstrand.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi i Sæby etter og gått fra Knippla idag. Rimelig full havn. Men havnen hadde vært omtrent tom tidligere i dag. Vi ankom ca 14.30. Hadde vinder fra 5-14m/s over. Skyldes byger som kom underveis.

Så dere kom dere videre, altså! Vi kom hjem ved 20-tida i kveld. Men resten av tirsdagen var jamenmeg vindfull også i le av alt man kunne være i le av. (jfr Svenskekysten-tråden)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi seiler ikke. Vi har to trofaste grønne i kjelleren. Baatsmann ble lokalisert innerst i havna. Vi ligger long side lenger ut på vest siden.

 

Helt riktig, og takk for en hyggelig visitt. Vi sees nok i morgen(dag). Vi byttet plass etter å ha ligget som nr 3. Vi så da plass i en liten avsides krok i havnen. Ligger meget bra.

 

Nå venter vi bare på solen.

 

 

Så dere kom dere videre, altså! Vi kom hjem ved 20-tida i kveld. Men resten av tirsdagen var jamenmeg vindfull også i le av alt man kunne være i le av. (jfr Svenskekysten-tråden)

 

 

Hei igjen, når dere gikk blåste det bra. Ikke mange dere møtte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

dk23juli2009a.jpg

En tur innom Attrup - godt med plasser.

 

 

dk23juli2009b.jpg

Litt mer av havna. I tillegg flotte uteområder og fin restaurant.

 

 

dk23juli2009c.jpg

Limfjordmuseet i Løgstør.

 

 

dk23juli2009d.jpg

Den gamle museumsbygningen.

 

 

dk23juli2009e.jpg

Mange motorbåter i småbåthavna i Løgstør.

 

 

dk23juli2009f.jpg

Jeg synes det er mye innslag av norskproduserte motorbåter i Limfjorden.

Link to post
Share on other sites

En nydelig morgen i Læsø. Solen skinner og det blåser på vidt fra vest. Mange båter siger stille ut at havnen. Vi merker godt at tempo og stemning er mer avslappet enn i Sverge. Noen som vet hvordan båt mengden er i Skagen nå? Vi har lyst til å se byen, men jeg vil ikke ligge så tett som det har vært sagt det kan være i Skagen.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten, Skagen er ikke noe problem. Men kan være fryktelig "tett" som du sier. Var der tidligere i sommer, men dro rett før skagenfestivalen ! Da var det ikke noe problem, men lå innerst og hadde garantert ikke kommet ut dersom jeg hadde ventet en dag til.

Kommer du inn slik at du kan ligge med baug mot brygga innerst, får du jo ikke noen problemer med at noen legger segutenpå. Men du får andre på dregg ved siden av deg. Ellers er et veldig godt tip at du er der tidlig. Gjerne mellom 10 og 12 på dagen. Da kan du ligge litt på vent, så dukker der opp noen kremplasser. Mange båter går tidlig. Der er også mulighet til å få hjelp til å finne plass av de som steller med gjestehavna. Usikker på om du kontakter de på VHF eller telefon, men det er bare til å hive av fruen ved diselpumpa, så ligger havnekontoret like bak.

Kos dere.....

Svein H

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se av Ugrib er det tidspunkter på mandag, tirsdag og onsdag til uka som er greie for seilas på Kattegatt om man ønsker moderate bølger. Vi seiler trolig til Fredrikshavn på tisdag formiddag og videre til Björkö på onsdag. Deretter vil vind-og bølgeforholdene avgjøre om det blir oppankring ved Väderöarna - helst i sundet SØ for Storö, eller melkeruta som jeg etter hvert synes er kjedelig.

Men det kan være at værprognosene endrer seg.

Jeg har imildertid i flere år opplevd at ugrib leverer svært gode modeller.

Et par døgn i forkant sjekker jeg med prognosene fra DMI.

Dersom det er rimelig bra korrespondanse mellom disse to seiler vi.

Yr.no gir etter min erfaring ikke pålitelig informasjon for Kattegatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...