roaldbj Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Legger ved noen bilder fra seilasen Fredrikshavn Marina - Vestre Bådehavn, Ålborg. Kort etter seilas sørover passeres Sæby. Her er fyrtårnet Læsø Rende. Legg merke til minst to ting på dette radarbildet: 1) Fyrtårnet Hals Barre vises med raconsymbolene. 2) Ved siden av aktivt veimerke er det et radarmerke. Her er avstanden kortere til radarmerket. Dette er fyrtårnet Hals Barre. Legger frem fra denne vinkel idet bildet viser et ganske brukbart solcellepanel. Fiskere er aktive i den tungt traffikerte og smale leden. RIB-safariene synes det er morro å passere nærmest mulig. Greit for oss men verre med litt mindre båter. Det kan bli trangt i leia når nyttetrafikken kommer. Et yrende liv med måker og måker når fiskerne trekker opp fangsten. Her en uheldig seiler som har gått på grunn på en sandbanke. Virket som motorhavari. SV vind presset ham mer mot land. Dette bildet fra Hals krever en spesiell kommentar. Foruten at mange seilbåter ligger utenpå hverandre, er det en rund hvit bygning med rødt belte. I dette beltet er det overrettslys inn leden. Se tidligere kartutsnitt fra Hals Barre. Når denne ferja kommer er det bare å slå bakk. En av de hyggelige havnene med stor campingplass: Mou. Her antar jeg at mange BP medlemmer har hentet sine seilbåter. Så et utvalg passerte seilbåter. Her en hyggelig danske. Her en nordmann påvei østover. Vinket godt. Her en bedagelig danske som løtet hånda - såvidt. Legg merke til tårnet hvor det kommet ut røyk. På toppen av dette er det flere blinkende strober som viser leia på lang avstand. Jeg synes det er noe grasiøst med de danske vindmøllene. Som innretter seg i takt med vinden og avpasser kraften til vindforholdene. Ett nytt grasiøst bygg i Ålborg. Legg merke til Ålborgtårnet til venstre på bildet. Herfra er det god utsikt. Var her første gang som 5-åring. Dette er første bro som skal passeres. Broåpning kl. 13. Vi passerer under uten åpning. I bakgrunnen Jernbanebroen, der må vi avvente broåpning. Dette er et lite havnebasseg mellom de to broene. Her er det lov å fortøye ett døgn gratis. 220 volt er tilgjengelig. Fremme i Vestre Bådehavn, Ålborg blir vi hilst velkommen av en BP-båt. Er noen i stand til å identifisere vedkommende? En hyppig og dyktig skribent på BP. Og slik ser havna ut på karttutsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Flotte bilder og kommentarer Roaldbj. Var innom Strandby og Ålbæk i fjor sommer på vår årlige sykkeltur til Danmark. Strandby har en kjempestor havn hvor det er godt om plass. Er fiskerihavn også. I Ålbæk er havnen mindre med ikke så mange gjesteplasser. Ålbæk er dog en koselig havn og ikke minst har de Ålbæk gamle kro som serverer fantastiske retter. Kroen ligger vel en kilometer eller litt mere opp fra havnen. Ha en fortsatt god tur. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Vi har det flott her i Limforden. For første gang har jeg observert en amerikansk båt i farvannet. Vi har tatt endel bilder fra Limfjorden. Det blir vanskelig å finne ut hvem som skal på BP. Jeg synes ikke det er lurt å lage slikt navneskilt på båten - selv om det har visse assosiasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Det har blitt svært mange bilder i kveld fra Limfjorden. Vi får vel begrense oss til ett: Vi har det nå helt fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Ja, jeg kan godt se at billedet hælder lidt til den ene side... Andy Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Hei roaldbj ! Kjempefine bilder og kommentarer. Det blir dessverre ikke noen Danmarkstur i år all den tid vi nylig har fått nok et nydelig barnebarn. Velger derfor å holde oss i nærheten. Men neste sommer blir det Danmark og da vil jeg legge opp ruten etter de anbefalinger som spesielt du og andre her på BP har kommet med. De er uvurderlige. Med beskrivelser og bilder vet man hva man kan forvente seg. Håper alle vil forsette med bilder og beskrivelse av steder de har vært. Umulig å gå lei av slik lesing. Ønsker alle en forsatt god sommer. Mvh. glek PS. Er fortsatt kjempefornøyd roald.......................... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Paret I den amerikanske båten snakket jeg med I Sæby for to år siden. De la ut fra New England for 23 år siden og bare fortsatte å seile. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 I dag traff jeg ett nytt Baatplassen medlem her i havna, The Gannet. Han var her også i 2007 og har skrevet litt lenger opp i denne tråden. Hyggelig å treffe nordmenn her og spesielt BP medlemmer. Jeg ser i snitt i underkant av 1 norsk seilbåt i fjorden om dagen. (Bildet er justert opp i lyshet - det var relativt grått da det ble tatt). I går vandret vi omkring i dyreparken i Ålborg. Yngste matros ombord bar på kameraet og det ble over 500 bilder. Her ett av dem. Man kan sitte og observere mange av dyrene i lang tid uten å bli mett av inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Vi har de sidste par dage sejlet rundt i "Danmarks skærgård" - farvandet syd for Sjælland (og nord for Falster). Her er mange tyskere, svenskere og hollændere - men jeg har ikke set en nordmand! Det er lidt synd - her er rigtigt fint med små holme og øer, trange sund og leder. Når det blæser som nu er det et fint alternativ. Her er også mange historiske steder, hvis man interesserer sig for den slags. Læs lidt mere på konens nye blog: http://vistamare2008.blogspot.com Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Flott blogg dere har lagt ut. Jeg likte meg godt på Femø. En gang holdt jeg på å gå på en sandgrunne like nord for Skalø. Her er det mange steder grunnt. Farvannet inn til Nakskov er også fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Er det noen som passerer Bagenkop sør på Langeland en eller gang mellom lørdag 19 og fredag kveld den 25 juli så er de velkommen til en kaffekopp eller en Hof, er man riktig heldig så er middagen også klar, vi har i mangel av båt leid et sommerhus helt nede ved havna i Bagenkop denne sommeren.. Redigert 15.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Vi får se værforldene an. Setter pris på slik invitasjon. Jeg kjenner godt til seilasen. Nydelig område av Danmark. Ha god ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Det er bare å ringe om du er i nærleiken roaldbj og andre som måtte være i området, ellers så er jeg nok innom forumet daglig... Tar med ICE "boksen" og det er vel grei deking i dette området... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oddgeir Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Er det noen som passerer Bagenkop sør på Langeland en eller gang mellom lørdag 19 og fredag kveld den 25 juli så er de velkommen til en kaffekopp eller en Hof, er man riktig heldig så er middagen også klar, vi har i mangel av båt leid et sommerhus helt nede ved havna i Bagenkop denne sommeren.. Vi lå i Spodsbjerg på Langeland to dager og ventet på nytt mannskap. Hyggelig sted, flott marina, men den lokale restaurasjonen tar bare Dan-kort, og minibank finnes ikke. Dermed hadde jeg valget mellom å vaske opp i noen timer eller å overføre penger via nettbank. Jeg valgte det siste. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
roaldbj Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 Vi har nå hatt en hyggelig kveld med noen båtvenner i Danmark som bor i båten sin for 2. året. De brukte sist vinter kr 20.000 til oppvarming av båten. Her er kveldsutsikten nå. Hyggelig å se blå himmel etter noen skytunge dager. Jeg ser på de forskjellige værsidene og planlegger tidspunkt for seilas fra Limfjorden/Hals til Gøteborg. Dette er grib-fil for mandag førstkommende kl 8 UTC. Jeg tror vi drøyer til tirsdag morgen. Merk dere vindforholdene fra Rogaland til vestkysten av Danmark, omlag 15 m/s. Da bør det gå ganske kjapt med seilbåt fra Mandal til Thyborøn? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2008 Del på Facebook Svart 16.Juli.2008 (redigert) Jeg lastet ned GRIB fil for et litt større område. Dette er lørdag morgen. To nye lavrykk er markert med piler. Redigert 16.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 Jeg "må" innom marinemuseet et par ganger hver sommer. Jeg er stadig like imponert over modeellene til Knud Ramfeldt. Desverre sitter han ikke lenger på museet og bygger modellene sine. Her er kjølhaling. Mange informative detaljer. Her er hans modelle fra et gammelt skipsbyggeri. Man kan få mye innsikt i gamle dagers "produksjonsformer" ved å stå foran denne modellen. Fregatten Jylland gjør seg ikke så bra på dette fotografiet - men modellen er svært vakker. De moderne hurtiggående ferjene har liksom ikke samme "stil" over seg - selv om de seiler med hatighet på 46.4 knop. Her litt av verktøyet som ble benyttet på et eldre værft i Aalborg. Jeg fasineres alltid over gammel båptbyggerkunst. Dette var et gammelt fyrskip plassert på Hals Barre før dagens fyr ble bygd. Det første fyret ble bygget i 1912. Dagens fyr kan observeres på 25 nm på klare netter. Selve innseilingen til Aalborg starter 20 nm ute i Kattegat, ved bøye B7. Frem til 1979 var det 3 mann på fyret året rundt. Nå er alt automatisert. Her et lite utvalg av "sailor"utstyr. Det er mye mer på museet. Maskintelegrafen fra en ubåt. Jeg tok med denne informasjonsplaketten. Første gang det gikk opp for meg hvilket enormt antall personer som tjenestegjorde på de store krigsskipene under 2. verdenskrig var da jeg var ombord i Belfast i London. I Bismarck var det over 2.200 mennesker ombord. Dette er et lite miniatyrsamfunn. Tenkt på hva som kreves av mat, legeutstyr, tannlegetjenester, klesvask o.a. for å holde samfunnet gående. Det fasinerer meg også å se verkstedene ombord i slike skip. Et brukbart antall fendere på denne redningsbåten. Propellen er beskyttet av dobble kjøler. Dette har vi skrevet om tidligere på Baatplassen. Dette er nok hovedattraksjonen Ikke verst denne heller. Hva synes dere: 3 propeller, 3 ror og et brukbart trimflaps. Klarer noen med erfaring fra ubåter å forklare prinsippet for denne? Sånn temperaturovervåking skulle jeg hatt ombord i vår egen båt. Da hadde jeg vært fornøyd. Her kan man trene på kardinalmerkene. For mange år siden var dette en "øyeåpner" for meg når det gjelder refleksmerkene på kardinalbøyene. Dette har hjulpet meg flere ganger nattestid i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 17.Juli.2008 Del på Facebook Svart 17.Juli.2008 En liten oversikt fra Vesterø og Østerby på Læsø fra fredag 4 juni, noen som kjenner seg igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 (redigert) I høyeste grad ja. Flotte bilder. Ser at det ligger to Vikneser på bildet fra Vesterø havn. Neste lørdag er vi der. Ser frem til det. Redigert 18.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Til forhåpentlig glede for LarsH. og andre Sagaeiere. Denne båthavna har egen Sagabrygge. Med mange Sagabåter. Men ingen med tilsvarende antenneopplegg som det LarsH. kan fremvise. Her en med to styreposisjoner. Ikke så ofte jeg ser denne utformingen. Mange flotte skuter i Danmark. En av de mye brukte båtene i Danmark er LM-båtene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Føste kveld i år her i Limfjorden med fullstendig vindstille. Det må feires med et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Vi har planlagt å ta en biltur til Skagen og Skagens Grenen http://no.wikipedia.org/wiki/Grenen på søndag. Jeg har glemt hvor vi parkerer bilen og tar traktor videre. Er det noen som kan noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Skimter en grå kalesje i andre bås med en seilbåt på innsiden på pir 2. Hadde flaks når vi kom inn på onsdag2.juli. Fant ingen fristende plass og fortøyde inn mot stenene som dere ser 3 båter har gjort bak oss. Hadde ikke en gang fått stoppet maskinene før en hygglig norsk dame kom å sa at de skulle gå så vi kune overta plassen deres inn mot brygga. Så hvis det er fredag 4 juli så er det oss som befinner oss under den grå kalseja. DVS. Fredagen var vi på sykkeltur rundt mesteparten av øya. ble en tur på drøye 3 mil den dagen og sårheten i baken varte i dagevis etterpå. Men en sykkeltur til vesterø, nedom saltsyderiet via Byrum og tilbake til Østerby hører liksom med. Desverre så åpnet ikke skalldyrbuffen på Golfklubben før Onsdag 9. Juli. så den fikk vi ikke oppleve. Men handlet noe jomfruhummer privat som jeg tilberedte i båten. Smakte fortreffligt det ogsaa. Selv den hygglige svenske hummerfiskeren som ferierte i nabobåten var fornøyd med en Norrbaggas måte å koke Sjøkreps på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Er det noen som kan si noen ord om Østerby havn på Læsø , er det verdt et besøk ? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Skimter en grå kalesje i andre bås med en seilbåt på innsiden på pir 2. Så hvis det er fredag 4 juli så er det oss som befinner oss under den grå kalseja. Hvis du vil sende meg en e-post adresse kan du få originalbildet. Bildet er tatt fra fly fredag 4 juli, ikke 4 juni som jeg skrev tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.