Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?

h2o

Recommended Posts

Kan det være valutaforskjellen som gjør dette mon tro Gunga

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Enig der Gunga, VP er vel den største svakheten med Bavaria... er der de fleste feilene dukker opp i allefall. Jeg godsnakker alltd med den grønne klumpen under trappen før jeg gir den et støt med 12V. Den har fungert bra så langt (knock on wood), men nå går den på svensk diesel til 11.99 SEK for literen og virker fornøyd...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Da må jeg vel betale for å kvitt båten da..

:cheers:

Man argumenterer som om det ikke finnes seilegenskaper i Bavaria. Noen gjentar dette for seg selv så mange ganger at man tor på det som en opplest og vedtatt sannhet. Når man så er hellig overbevist om at en seilbåttype ikke kan seile - ja da begynner man jo å forstå tankegangen.

Forøvrig ser jeg flere higer etter å komme seg fortest mulig i mål. Hva nå mål måtte være....til land da formoder jeg?? Kanskje du burde se deg om etter en motorbåt?

Går ut fra du sikter til meg. :smiley:

Jeg er fullt klar over at en riktig satt opp bavaria kan seile bra. Syns spesielt bav 42cr kan være en rask båt i mellomvind. Med gode seil og riktig trim kan den gå skyhøyt mot vinden. Har irritert oss ihvertfall på 4 regattaer siste året.. På slør går alle bavariaer (og andre turbåter) veldig bra så sant det blåser litt. Se f.eks resultatlisten fra shetland-race.

Forøvrig har vi seilt i ring rundt de fleste andre bav-modeller på kryss. Match serien er verre. Hvorfor er det så vanskelig å selge match 42? Det er jo en glimrende performance cruiser. Jeg kjenner faktisk en som bor i en slik.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

(Burde ropt tilbake at jeg har fast 3 bladet propell og er totalt nybegynner)

Hm, da skal du se når jeg løfter båten min til våren. Blåskjell nok til å fø en familie i ukevis, og ruer og skeggvekst så en skulle tro det var nøkken sjøl. Uansett, det blir alltid litt regatta når jeg ser en båt som seiler samme vei. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

dere seilfolk er rare ,, samme f om det er 4 eller 8 knop ,bare man siger ifra nærmeste båt :-) hvorfor er det så mange diskusjoner om fart i seilbåt?? dere har vel ikke kjøpt seilbåt pga farten?? hilsen en som synes seilregatta og travløp er det tregeste man kan se på. :lol:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

dere seilfolk er rare ,, samme f om det er 4 eller 8 knop ,bare man siger ifra nærmeste båt :-) hvorfor er det så mange diskusjoner om fart i seilbåt?? dere har vel ikke kjøpt seilbåt pga farten?? hilsen en som synes seilregatta og travløp er det tregeste man kan se på. :lol:

Å se på en regatta er nok ganske kjedelig ja, men å delta..

Jeg syntes det ble ensformig og trettende å se og høre på Oslo Grand Prix....

De viktigste seilegenskapene er vel de egenskapene som gjør at båten føles trygg og tillitsfull. Deretter kommer fart. Det finnes vel ikke den turseiler som ikke liker at turbåten hans seiler godt, men at den er lettseilt betyr mer. Smal dyp kjøl krever mer av rormann, og gir selvfølgelig mer tilbake, men det er ikke turseilerens førstevalg.

Seiler man aldri regatta, så har ikke disse 4 båtlengdene over en times seilas særlig mye å si. At det finnes performance cruisere som kombinerer turbåtegenskaper med racing egenskaper er flott for de som driver med begge deler, men for den gjennomsnittlige turbåt seileren viser salgstallene at den store prisøkningen en slik seilpakke gir, ikke er interessant nok.

Nå finnes det båter som ikke ofrer noe comfort, men samtidig gir excellente seilegenskaper, som feks Sun Fast båtene, men prisen man må betale ekstra for dette tilsvarer vel en ny bil, og da tror jeg de fleste heller bruker 10% lenger tid ut til "måkeskjær", og kjøper seg både turbåt og toyota.

:fishing:

Det slo meg plutselig at det var det tråden dreide seg om, og jeg ville se hva status var - og jommen er båten bestilt :smash:

Gratulerer så mye, og jeg håper ventetiden går fort! :flag: :flag: :flag:

Takker for det. :sailing: . Ventetiden går nok greit hvis jeg skal får gjort ferdig alt hjemme slik at neste år kan brukes mye i båten. :lol: Det blir vel ønsketenking det. Gleder meg til våren, regner med å få båten i Februar så er det priming og stoffing før sjøsetting. Satser på at alt er klart i løpet av mars. :cheers:

Gratulerer fra meg også. Var det en Ba..... som ble handlet, som er avbildet under Nick? :cheers::flag:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Der gjorde du et godt valg. Den båten har alt som trenges. Kona nekter at jeg skal bytten bort vår 38.Ungene også. Du kommer til å bli kjempefornøyd. Men hold deg unna all duppedittene som fins til den. Da må du kanskje forandre nick navnet ditt til "de cåsta en del mer". Båten blir som en unge, og får nesten alt det den peker på? Men det kjenner du vel til alt?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Er overtagelse i Danmark mere krevende enn overtagelse i Oslo??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...