Frøken Fryd Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Skal ikke uttale meg om "bredbåndsradar" men det er helt vanlig å se regnbyer på en ordinær radar iallefall. Jeg hadde forventet tettere ekko av en regnbyge men har som sagt ikke erfaring med de helt nye radarene. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Regn !!! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Lano, hvilken utgave radar har du, versjon? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Jeg tror jeg har den samme som sydspissen. ( DRS4D ) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 4kw kake altså, fornøyd med den da? Har du gjort noen oppdateringer på displayet? Mener du skrev at du hadde XP i grunn, nye er vel linux mener jeg å ha fanget opp ett sted... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 (redigert) Jeg oppgraderer etterhvert som Furuno kommer med nye versjoner. (Men ingen nytt Display ennå ) Bruker bare C-map kart nå, men brukte jo Navionics frem til Furuno gjorde noen oppkjøp. Det er flere stedsnavn i C-map. ( Montro om ikke sydspissen gjorde en sammenligning et sted her ) Dette er vel et kjent sted for folk flest: Redigert 22.April.2012 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Har lagt fortøyd på nøyaktig samme stedet som du ligger Lano, Sankt Hans det året kanalen åpnet. Vet du om NN3D kan prate med NNV1 og V2? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Mener å ha hørt at versjonene kan prate sammen ja. Det er vel mest selve displayet som er forbedret. Se her: Her er forresten en sammenligning av Navionics og C-map: Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Konklusjon: Kakeboks funker bra, selv i høy sjø, MEN: Radar uten satelittkompass er ubrukelig, etter mitt syn, fordi man ikke får tilgang til ARPA/MARPA funksjonene da. I høy sjø er det da umulig å se retningen de store skipene tar, selv om man ser ekkoet på skjermen. ( Seilte første året uten satelittkompasset, som dere kan lese om i denne tråden, under innleggene til sydspissen ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ais overlay på radaren løser vel det? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Vil ikke etterslepet vise en noenlunde retning, for det finnes vel fremdeles? Kan et GPSkompass erstatte et gyrokompass? Ser det blir veldig unøyaktige peilinger hos meg med bare fluxgatekomasset hvis det er litt sjø. Men det greier seg godt til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ais er ikke noe erstatning til arpa, men det kan fungere fint i tillegg, langt fra alle båter har ais heller. Etterslepet vil på mange måter vise fart og retning til båter, særlig på Furuno som klarer sann etterslep i alle modus (baug opp og nord opp). Arpa/mapra har ikke en sjanse hvis ekkoet dreier frem og tilbake, man trenger nøyaktig oppdatert kurs svært ofte, noe kun en gyro eller gps kompass klarer. Ett rate kompass bør også klare dette like godt som ett gps kompass ettersom begge benytter rate sensorer for hurtige kursendringer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Enig med Frøken Fryd her, at jeg gambler ikke med sikkerheten. Derfor kommer det aldri inn "Mikke Mus Radar" ( AIS ) i vår båt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Noen som har Lowrance eller Simrad 4G bredbåndsradar som kan poste bilder fra samme område med 5.2 og 2.6 graders horisontal stålebreddeinstilling? Har planer om å installere Simrad 4G i nær framtid, hadde vært interessant så se hvor mye en vinner på å gå for 4G. Jeg skal ha NSS så jeg kan ikke utnytte 48rpm og dual range. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Ja, det hadde vært moro å sett tilsvarende bilder fra Raymarine, Garmin, Simrad , etc Gjerne med Cmap kart som underlag! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hjemmehavnen i "nærbillede": Og endnu tættere på: Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hvor er dette da? Kanskje en link på gulesider? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Helsingør Nordhavn. Ser sådan ud IRL fra cirka samme vinkel: Redigert 29.April.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Fine radarbilder og god informasjon på nært hold. Har brukt Furuno Navnet V1 i flere år, til tross for at den er en konvesjonell radar med magnetron har den fungert ypperlig i smale sund. Har flere ganger gått innaskjærs i svarte natten med bare 10-20m på hver side, har ikke hatt problemer med å stole på radarbildet. På den radaren kunne jeg skille sjø og land fra 10 meter og utover. Var land nærmere enn dette smeltet ekkoene sammen. Denne sesongen prøver jeg meg på Furuno 3D og ny kakeboks, har foreløpig kun testet den ved havn og mitt foreløpig inntrykk er at det er grovere justering på den nedre skalaen på gain. Klarer ikke å skille ekko like godt fra bryggeplassen men det er litt for tett mellom bryggene til å bli en god test. Jeg liker derimot veldig godt at man kan ha individuelle justeringinger på hvert radarbilde. Blir morro å teste ut i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Jeg vil jo se radarbilder med overlay, så jeg kan vurdere nøyaktigheten opp mot Furuno. ....og selvfølgelig med head opp... ...helst i 3D ! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Fant et bra bilde som viser Beam Sharpening funksjonen på Simrad 4G som jeg spurte om tidligere i tråden. Ved hjelp av smart signalbehandling endres effektiv horisontal strålebredde fra 5.2 til 2.6 grader Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Konklusjon: Kakeboks funker bra, selv i høy sjø, MEN: Radar uten satelittkompass er ubrukelig, etter mitt syn, fordi man ikke får tilgang til ARPA/MARPA funksjonene da. I høy sjø er det da umulig å se retningen de store skipene tar, selv om man ser ekkoet på skjermen. ( Seilte første året uten satelittkompasset, som dere kan lese om i denne tråden, under innleggene til sydspissen ) Å si at radar uten kompass er ubrukelig er jo mildt sagt en overdramatisering. Jeg har ennå ikke fått radaren min tilkoblet kompass og mangler da selvfølgelig overlay og MARPA, men det gjør jo slettes ikke radaren ubrukelig! Får vel ta å legge ut noen bilder når jeg får båten på vannet. Raymarine e7 med HD-kakeboks. Veldig fornøyd med den så langt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Det er nok ikke bare overlay eller marpa Lano tenker på, det er vel først og fremst trails/etterslep man får ved bruk av kompass. I tillegg kommer en rekke verktøy som avhenger av kompass, sann peiling, posisjon på markør osv. Redigert 30.April.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Trails og etterslep er da vel ikke avhengig av kompass? Muligens hvis man bruker det sammen med "nord opp"-visning? Jeg har ikke kompass tilkoblet og bruker "kurs-opp" og trails. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Klart du får trails uten kompass, men du får ikke true trails. Poenget med kompasset er at radaren er istand til å plassere ekkoene på samme posisjon selv om baugen flytter på seg. I tillegg brukes posisjon for å flytte gamle ekko slik at det stemmer med geografien. Uten gps og kompass vil gamle ekko bare ligge som en skygge på bildet, endrer man kurs vil gamle ekko bli "smurt" rundt på skjermen og det hele blir rotete. Har man derimot gps og kompass inn på radaren vil gamle ekko bli stående på den posisjonen ekkoet ble fanget opp første gangen. Nye ekko fra samme posisjon vil plasseres på samme punktet. Det er dette som kalles true trails eller sant etterslep. Nå vil du tydelig klare å skille mellom ekko som flytter på seg og de som ikke flytter på seg. På Furuno fungerer dette både i nord opp og baug opp. På andre er jeg usikker, men vet at litt eldre Raymarine ikke klarte kombinasjonen head up og true trails. Har man først forsøkt true trails tror jeg ikke man ser seg tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.