Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

I mitt forrige innlegg sa jeg ikke hvorfor jeg foretrekker Head Up i Relative Motion. Det er fordi man i Head Up i Relative Motion i kombinasjon med Off-Center slipper å resette senter hele tiden når man seiler innenskjærs i trangt farvann med relativt høy fart(over 30 knop) slik man må i kombinasjonen True Motion og North Up. Man får da konsentrert seg om seilasen og slipper å bruke tid på å resette senter.

 

Selv om det eksisterer automatisk resetting av Off-Center på de fleste nyere radarer, er det likevel ikke tilstrekkelig ved hyppige kursforandringer og ved relativt høy fart(over 30 knop), og der radaravstandsområdet typisk ligger på 0,125, 0,25, 0.50 og 0,75 nautiske mil i trange deler av leden.

Link to post
Share on other sites

radar22juni2009a.jpg

 

Jeg setter virkelig pris på denne beskrivelsen fra Frøken Fryd.

Jeg har nå fått en ny oppgave som jeg skal teste ut i sommer og håper at jeg kan kombinere funksjonene North-Up, Relative Motion, Off-centered og True Trails på mitt Raymarine E system. Jeg seiler alltid med Course Up (C-UP), men det skader ikke å prøve andre orienteringer av radaren.

Over viser jeg beskrivelsen av Wakes-funksjonen på Raymarine E-serie radaren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

marpa3juli2009b.jpg

Når jeg seiler over åpne strekninger setter jeg gjerne radaren på 12 nm og merker båtekko med MARPA-systemet på radaren.

Beklager dårlig bilde med speilbilde. Jeg burde tatt bildet "nede" uten sterk sol.

Godt å få seile på åpent hav igjen.

 

 

marpa3juli2009a.jpg

Her er MARPA oversikten jeg får. Jeg kan merke maks 10 ekko - om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å kunne plotte båter på åpent hav ja. Innaskjærs er det nesten ikke en vits, man blir fort lei...

Det er her true trails er så fint!

 

Roaldbj, kan du skru av kurs-/fartsinformasjonen på marpa målene dine? Jeg synes det tok mye plass, man har jo tross alt en vektor som viser det samme...

Link to post
Share on other sites

Hei Frøken Fryd. Så langt jeg har sett er det få muligheter for å justere MARPA informasjonen.

 

radar5juli2009a.jpg

Jeg har en "teknisk dag" i båten i dag og går over endel systemer som motor, navigasjonssystem o.a.

Så vidt jeg kan se er dette de eneste justeringene jeg har av MARPA.

 

 

radar5juli2009b.jpg

Ligger nå på Långedrag ved Göteborg. Her er det ikke mangel på AIS informasjon.

Jeg er forøvrig forundret over hvor få fritidsbåter som hadde AIS-sender ombord på seilasen fra Strömstad til Göteborg i går. Jeg passerte flere tusen fritidsbåter og bare en hadde AIS sender ombord.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
radar28juli2009.jpg

Beklageligvis er dette bildet svært uklart.

Det ble tatt mens jeg seilte fra Aalborg til Fredrikshavn.

I utgangspunktet var alt bra - så utenfor Sæby fikk jeg hurtig kraftige radarsignaler fra BB akter - de som er vant med å se på radar vet hva dette er.

Det snodige er at det kom så hurtig.

Link to post
Share on other sites

radar28juli2009.jpg

Beklageligvis er dette bildet svært uklart.

Det ble tatt mens jeg seilte fra Aalborg til Fredrikshavn.

I utgangspunktet var alt bra - så utenfor Sæby fikk jeg hurtig kraftige radarsignaler fra BB akter - de som er vant med å se på radar vet hva dette er.

Det snodige er at det kom så hurtig.

Link to post
Share on other sites

Kan være en kraftig regn byge eller du falsk ekko. Jeg brukte marpa aktivt mellom Sverige og Danmark. Opplevde at radaren slet litt når var fart varierte mye pga stor med sjø. Lurer litt på hva andre mener er sikker passerings avstand i åpent farvann som Skagerak. To ganger i dag passerte vi store tankere ca 1.5 nm foran baugen deres. Er det ok?

Link to post
Share on other sites

Korrekt, kraftig lokal regnbyge.

Passasje 1.5 nm forran baug til tanker er etter mitt skjønn helt greit.

Mine marginer er nok atskillig mindre.

Jeg synes at CPA på 0.5 nm må være akseptabelt. Må tilføye at tankerne ser min hastighet og kurs via AIS senderen ombord - dermed er også de trygge på min hensikt med seilasen.

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp her skille mellom en analog radar og en digital radar kommer inn i bildet, en analog radar viser ett øyebliksbilde og stort sett bare det. En "digital radar" digitaliserer bilde og kan dermed analysere og lagre bildet for senere bruk, denne "halen" kan fås frem nå ettersom gamle ekko fortsatt kan vises. Din radar er nok for gammel til slikt.

 

Er dette helt korrekt? Hale eller etterglødning der en bestemte hvor lang halen skulle være er da mye eldre enn digital radar?

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg utgreie for mye om analoge radarer da jeg ikke har trykket på alt for mange av de. Men en stor forskjell på analog radar og digital er at en digital kan sammenligne flere sveip og avgjøre om ekkoet er tilfeldig eller ekte. På enkelte radarer kan også gain justeres individuellt på mange punkter på skjermen automatisk, noe som kan resultere i at tilfeldige ekko forsvinner fra bildet (feks. regnbyer).

Senior sitter kansje med mer kunnskaper om analoge radarer, så bare kom med det! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

radar29juli2009a.jpg

Dette er en av hovedinstillingene jeg er bekvem med.

Jeg jobber mye med range - lite med gain.

Dessuten veksler jeg stadig mellom seilingsområde havn - utaskjærs.

Ved regn bruker jeg rain og FTC.

I kattegatt og på Skagerak kan det være stpre lokale forskjeller som gjør at det for meg er nærmest umulig å få en god sensitiv radar.

Link to post
Share on other sites

Senior sitter kansje med mer kunnskaper om analoge radarer, så bare kom med det!

:yesnod:

 

Vel, nesten utelukkende marine radare godkjent på yrkesbåter. Utviklingen har jo vært enorm etter at jeg benyttet mitt første sett, en Decca, i kystseilas i 1958. Den store framgangen med omsyn til driftssikkerhet kom da transistorene ble tatt i bruk.

Etterslep med valgt halelengde vet jeg bestemt at vi hadde på et sett på et nybygg i 1986. En Atlas. Den hadde også en funksjon som ble kalt manuell Arpa. En måtte markere objektet to ganger, dvs markøren låste seg ikke på objektet.

True trail i RM har jeg aldri vært borte i. Men med den computerkraften en i dag kan få selv på den minste radar, så er det ikke merkelig om en også har laget en slik funksjon.

Når det gjelder utstyr av L-klassen, har jeg sett mye rart. Også på store og svært dyre båter. Det kan synes som om det er et mål å integrere flest muli funksjoner på en minst mulig skjerm. Reine roteskuffene.

Var med å hentet en 58-foter på Østlandet. Med hensyn til interiør og finish var det ikke spart på noe. Radaren var en såkalt MARPA, 10 eller 20 mål mener jeg å huske.

Som Frøken Fryd nevnete, så kommer ARPA funksjonene først og fremst til sin rett i tåke ved seilas i remelig åpent farvann. Da vi skulle utaskjærs fra Lindesnes til Feisteinen satte det inn med tett tåke og noen bunnslag. Det viste seg da at ARPA funksjonen var ubrukelig, fordi radarsenteret hoppet fra stb til bb når båten ristet. Senter og ekko hoppet, mens arpafirkantene holdt seg i ro. Dermed mistet ARPA ekkoene. Dermed måtte vi gå over til bruk av EBL. Ved å bytte ut Astors "tilstrekkelig" med "mere enn tilstrekkelig", gikk det greitt. Men leitt når ARPA funksjonen svikter når den kan være til skikkelig nytte.

Men så til poenget, True trail har jeg aldri vært borte i, men ser selvsagt nytten.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg velger hele tiden på lengre havsterkk mellom true tail og ingen tail.

Dette er for meg viktig for å få indikasjoner om seilasretningen for andre fritidsbåter.

Mulig at jeg her er helt på jordet.

Men - som skrevet mange ganger tidligere -

min nytte av radar og MARPA er på de lange havstrekkene.

Når jeg eksempelvis seiler fra Strømstad til Son er både MARPA og AIS nærmest som en "vits" å betrakte.

Men dette er min erfaring - andre har sikkert sine.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for henvisningen til denne tråden Frøken Fryd !

 

Jeg har hatt Raymarine radar før jeg fikk Furuno Navnet 3D, og da jobbet jeg mye med å tune radaren. Nå står alt på "auto", og etter 2 rotasjoner så er bildet knivskarpt. Jeg ble fortalt at signalbehandlingen ( softwaren ) sjekker "forrige antenne rotasjon" opp mot gjeldene rotasjon, og sammenligner dataene. Det er slik softwaren kan fjerne uønsket støy.

Noen som vet mer om dette ?

 

Jeg liker også at jeg kan ha 2 radarbilder oppe samtidig med forskjellig zoom nivå.

http://www.youtube.com/watch?v=7HKHtYCkM0E

 

radarbilde_anholt2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ble fortalt at signalbehandlingen ( softwaren ) sjekker "forrige antenne rotasjon" opp mot gjeldene rotasjon, og sammenligner dataene. Det er slik softwaren kan fjerne uønsket støy.

Jeg tror dette er en vanlig måte å filtrere ut tilfeldige ekko, interresant å se at du kan endre range på to forskjellige radarbilder. Har du eksempler på radarbilder med trails slått på?

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du her ligger i Sæby i Danmark. Oversiktsbildene har i alle fall sterke lighetstrekk med Sæby.

Jeg er fasinert over muligheten i det nye Furunosystemet til å vise splittet radarskjerm med forskjellig range.

Er det også mulig å stille inn gain og andre signalbehandlingssystemer individuelt for de to bildene?

Hadde vært spennende å se tilsvarende radarbilder når du er ute i Kattegatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...