Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Var på CO og så på disse for en ukes tid siden, (løftet opp en og dunka borti overvåkningskamera i taket :lol: ) Jeg tenker på å bruke sånne selv når jeg skal begynne å trekke ledninger en eller annen gang utover vinteren. Er dog litt usikker på om den dobbeltsidige teipen holder særlig lenge i båten, så det blir vel til at jeg limer den fast.:smash:

Link to post
Share on other sites

Ulempen med svanehals er at da må jeg dra ut hele kabelen når jeg skal ha av masten. Vet ikke om det blir litt harry på min båt også.. :crazy: Hadde tenkt å kjøpe meg denne; http://www.maritim.no/product.aspx?id=2106...upkey=006002130

Noen som vet om jeg mister mye styrke/signaler hvis jeg bruker denne?

 

Hvordan bli det seende ut med en kanal utpå mastestøtta? Den er jo veldi enkel og pen slik den er i dag.. Er jeg kresen nå :confused:

 

På sikt HÅPer jeg på å få laget meg en slik mastestøtte..; http://www.junker22.dk/forbedringer/forbedringer_index.htm <-- Trykk videre på mastestøtte...

Den Junkeren ligger 5 min fra skolen min, og jeg har vært og sett på den. Mastestøtten var jo helt genial. Den orginale stangen er jo veldig i veien.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Her er et alternativ

 

Å dag kjøpte jeg julepresang til meg selv om båten, eg det ble en slik kanal.

 

Den var dyr, men det er bare jul en gang i året.. :santa:

 

Romjulen skal brukes til å trekke alle kabler ferdig :flag:

 

Ulempen med svanehals er at da må jeg dra ut hele kabelen når jeg skal ha av masten. Vet ikke om det blir litt harry på min båt også.. Hadde tenkt å kjøpe meg denne; http://www.maritim.no/product.aspx?id=2106...upkey=006002130

Noen som vet om jeg mister mye styrke/signaler hvis jeg bruker denne?

Noen som kan svare på dette?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Vi har en slik på båten og jeg synes det er bra forhold på vhf'en. Men jeg mener at det er blitt diskutert her tidligere at det er en del tap i disse overgangene. Husk at det er 2 overganger på denne pluggen. Kanekje det er mulig å lodde (mener å ha hørt at det og er fy-fy) kabelen rett på denne og få en god forbindelse slik.

 

Det er dem på forumet som mener at det kun er den tykke vhf-kabelen som duger (og den MÅ være hel fra antenne til radio). Det spørs hvor bra det skal være før det er godt nok.

Link to post
Share on other sites

Når i romjulen regner du med å være i båten? Jeg stakk nedom en dag og så på båten - den så bra ut. Tenkte jeg kunne stikke nedom og hilse en dag.

 

Hum. Jeg planlegger ikke så godt, men må jo prøve på det nå! :lol:

 

Jeg skal ned på julaften og ønske båten god jul, men det er jo en travel dag for de fleste.

 

Så er det familefest 1 og 2 dag.. hum. Jeg skal garantert i båten på torsdag. Send meg en IM om når du kan komme, så er jeg på plass :wink:

 

Når det gjelder den gjenomføringen så har ikke jeg tenkt meg lengre vekk fra land enn til kvitsøy, så om jeg mister litt styrke så er ikke det så farlig, Men jeg skal tenke litt på dette her...

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det er bare fordeler med å isolere.

Det blir som sagt lunere i båten, men den blir også tørrere.

Også blir det ikke så glohett inni om sommeren.

Du skal isolere ned til vannlinjen.

Bruk dobbeltslisset 20 mm Divinycell, og lim det på med limsparkel.

Laminer over med ett par-tre lag CSM.

 

Jeg lurer på å isolere min junker, fra før av er det limt på noen få millimeter med kork på alle vegger over vannlinja og det ser ganske forferdelig ut.

Nå vil jeg teppelegge med det gamle gulvteppet fra huset til brodern. Det både ser bra ut og veier lite.

 

Lurer på å kutte til teppene, sy langs kanten for å styrke holdbarheten litt og rett og slett spraylime teppene oppå korken.

 

Gammelt bilde som forrige eier har lagt ut på junker22.dk:

junker22544_kahytten.JPG

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :flag:

 

Alltid gøy med flere Junkereiere som kan dele erfaringer :yesnod:

 

Jeg venter med å trekke om til det blir mildere i luften. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal bruke.

Hørtes jo enkelt og greit ut og bruke teppe.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å kikke på roret mitt også i vinter, det er visstnok kjent problem med junker 22.

 

Snakket med noen junkervenner i sommer som hadde tatt turen over til Danmark og mista roret halvveis. Løsningen ble å styre rett på påhengeren, men med den brå sjøen i Skagerrak ble det kortvarig og motoren druknet.

 

Har tenkt på dette en del i etterkant, for danmarkstur skal ikke være umulig på sommerstid, selv med en liten båt. Vil bare være 100% forsikret om at ikke roret vil volde problemer ettersom jeg også har litt slark i rorkulten.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Han som mistet roret er medlem her på forumet (verden er liten :lol: )Han heter Grunna.

Du kan se tråden hans om denne hendelsen her; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14138

Men jeg tror ikke han hadde slark på forhånd.

 

Det som er viktig er å passe på at bolten nederst på roret er helt inne. Strammes med en mutter mellom roret og beslaget. Litt rar løsning egentlig.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte en mail til Roland på junker22.dk og lurte på om han kunne skrive en artikkel dersom han har noe erfaring med dette.

 

Det er snakk om den ene båten som er omtalt her på forumet, den båten jeg møtte i sommer i Arendal, den båten som var omtalt på nrk.no under "båtfolket gir blaffen i værvarselet" og kanskje den junkeren som mangler et ror på forsiden av junker22.dk

 

Jeg brukte fjoråret på å lære meg å seile, i år vil jeg til Skagen, men jeg vil ha en båt jeg stoler på.

Link to post
Share on other sites

Men det å ha slark på roret og miste roret er jo helt forskjellige ting. Roret skal ikke være et vanlig problem på båtene etter det jeg har snakket med dansker som skal ha peiling. Men det kommer ann på modellene. Junker 22 A, altså 1972 -1975 har et annet ror enn B og C modellene. Hadde vært morsomt og finne ut hvilke ror som går i stykker.

 

Hvis du ikke har slark eller noen problemer med roret så tror jeg det beste er å la det henge i fred :smiley:

På en annen side så er det 30 år gammle båter, så slike typiske slitasjeskader som slark ol på roret må en nesten regne med uansett fabrikat.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det skal i teorien

 

Det er så fint å høre Junkergjengen her på BP diskutere et generellt problem med båten og hva man tenker å gjøre med det.

Hadde det vært en båt av unevnelig fabrikat, hadde Orustbåter og båter fra det svenske innlandet fått skylda for lenge siden.

 

Grunnen til at jeg spurte om du kunne få av det nedre rorbeslaget er muligheten for å sette på en hel roraksling.

Kjøp en syrefast aksling som går helt fra nedre beslag, opp gjennom det midtre lageret og opp over dekk. På denne får du noen til å sveise på syrefast flattjern som ender 10 cm. fra det som vil bli akterenden av roret. Skjær til to 15 mm. Divinycell H80 med omtrent fasongen på roret. legg ei plate på bakken, flatjenene oppå met akslingen helt inntil kanten, og den andre plata oppå.

Hopp litt på dette.

Nå er det tydelige avtrykk etter flattjernene. Fres ut så flattjerna blir forsenket mellom platene. Smør limsparkel på hele greia og sett det sammen under trykk. Når det har herdet, former du roret med pussekloss og sandpapir. Rull over Divinycell'en med polyester for å prime platene. Laminer inn som følger:

1 x 300 CSM.

1 x 450 0-90 glass.

2 x 400 0-90 carbo, det ene laget rotert 45 grader.

1 x 450 0-90 glass.

1 x 300 CSM.

Sparkl, puss og mal.

Stikk hele greia opp mellom midtre og øvre lager. Monter nederste lager.

 

Sodne, QC'er du denne?

Link to post
Share on other sites

Dette var en veldig god ide Mulligan! Blir ikke aktuelt denne vinteren, men som et prosjekt som jeg kan forbedrede før båten blir tatt på land neste gang.

Det går vel ann og bygge om det gammle roret. Det er hult, så hvis jeg skjærer det opp på langs, i 2 like deler så kan jeg vel fylle det igjen med noe og støpe inn akslingen for å så støpe sammen roret igjen...?

Ulempen er at båten på henge 2m over bakken når det monteres for å få inn aklingen uten ar roret tar i bakken. Men det er jo en bagatell.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...