Jump to content

Været i Vestfold.


Slagskibet

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Kjære ferierende !

 

Det blir bra vær til og med fredag med temperatur over +17 C. Fra lørdag og ca 2 uker fremover blir det regn/regnbyger/skyet. Muligens noe bedring rundt 13 oktober men det er jeg litt usikker på,men til gjengjeld er litt mere sikkert at rundt 13. så faller temperaturen under 12 grader.

Oktober ser mye,mye bedre ut enn hva jeg trodde i september. Men jeg er rimelig sikker på at det kan bli mye regn og vind fremover. Muligens også i november. Vinteren, der vakler jeg rimelig mye. Akkurat nå tror jeg det blir rimelig mildt til sent i januar. Hva som skjer sent i januar er ikke godt å si. Tegnene spriker alle veier men tror mest på at da kan vi få en kuldeperiode. Men har ikke grunnisen lagt seg til 22. februar så ser våren rimelig bra ut ihvertfall.

 

 

Og mangler du fritidssyssel eller ØKH vil være kvitt deg litt så utdeles lim,kost,rulle,skai og annet verktøy i Ørneredets garasje. Å jobbe i Slagskipets buk må jo være en drøm :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Helt kurrant vær for oss. Ser ut for at vi slipper snø og kamp om plassene i både havner og uthavner.

 

Takker for tilbudet, men ØKH (også ØKOmbord) har prosjekter så det rekker i egen skute. Vinteren blir for kort. Hun regner med å selge huset etterhvert og få seg leilighet på dine kanter for å få mer tid i båten.

Link to post
Share on other sites

Lurer dere på å kjøpe leilighet på Gamle Maxbo tomta i Sentrum ? Blir 28 leiligheter og ser skikkelig bra ut på tegninga ihvertfall. Veldig hyggelig område. Wisthler oser forbi på sykkel hver dag og Pete sees også jevnlig så nabolaget er både kulturellt og dannet :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du sa ikke så mye om vinden førstkommende helg thor, kan jeg trygt krysse fjorden fra Son til Kommers på torsdag/fredag og tilbake søndag? Retning og styrkr? Denne gangen skal jeg ha med fruen og ikke gå på nattestid som jeg forsøkte (og måtte snu med kuling og GROV sjø) sist helg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Huffda 12 - 13 hørtes ikke noe trivelig ut, - spørs om det blir tur da. Regnet gjør ingenting, fint å komme seg ut likevel. Vi har jo varmeapp. og tak over, -over!

Ups, rettelse: Dette var jo ikke så ille likevel, du skrev jo knop og ikke m/s. Det overså jeg i farten!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nettopp vært og bunkra opp i havna .Været er helt topp og det er ikke lenge før jeg kaster loss. Nå har det blitt nok med tapetsering og maling av div innventar i heimen . Noen dager på sjøen nå gjør susen tenker jeg . Kan jo være at det er andre å treffe utpå .

 

Så her i Horten er det nesten sommervær det er bare og pakke sekken ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Usj, grått og trist i dag men tempraturen ligger på 13,5 grad og det er ikke så værst!

Lite vind også, ihertfall forløbig

 

Holder på inne i båten, så det er ikke så ille.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

22 gr. og sol på Vestlandet kl: 1600. Nokon bedre? :flag:

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Regnbyger og stigende temperaturer i vente som jeg skrev i en annen tråd. Topper seg i helgen med opptil 14 grader for så å falle pent og rolig ned mot 10 varme. Og der forventer jeg at det vil holde seg stort sett videre utover i november et lite stykke.

Når det gjelder det engelske værstuntet så er det jo bestandig en fare for at de får rett. Men jeg tror det ikke. Lokale værtegn her i verdens Navle tilsier at det blir varmere enn normalt i både november og desember. Sjøvanns tempene jeg ser på ligger betydelig over normalen,inntil 4 grader. Ser lite tegn til at det flømmer inn med kaldt vann i Nordsjøbassenget. Gamle utdanka amerikanske hurricaner løser nå ventelapp for å komme seg østover i Atlanteren og det er stor sjanse for at den aktiviteten klarer å holde polarfronten i ro.(Men gjør den ikke det så blir det litt utrivelig kan hende?)

Men i januar,da er det mulig det blir vinter en stund. Tegnene er blandet og denne måneden kan slå enten mot vinter eller mot vår ettersom. Stor usikkerhet her men skjæra mi har ikke funnet frem ullteppet sitt riktig enda ihvertfall.

Vårværet kan dere se lett selv i Vestfold og antagelig i Østfold også. Er det null antydning til grunnis i fjæra den 22 februar om kvelden så er det overveiende sannsynlig at vi får lang og varm vår :flag: Legger isen seg derimot den 22. ja da det på med lue og vanter :cryin:

 

Selv er jeg så optimist at burkaen ikke vil bli lagt på og vinterdekkene skal stå i garasjen en stund til.

Link to post
Share on other sites

...Hva har jeg i vente i vinter?

...... Og der forventer jeg at det vil holde seg stort sett videre utover i november et lite stykke........ og vinterdekkene skal stå i garasjen en stund til.

:wink: Du, Amorosa! - Er det ikke kjempekjekt å kjenne en Vær- / (medisin- :wink: ) mann som kan lage akkurat det været som vi vil ha her på Hvaler?

 

Vi må holde oss på go-fot med han der - og skjæra hans, selvfølgelig! :yesnod: Hadd'n enda kunne se i krystallkula si hvor torsken er akkurat nå for ti'a?

 

[!#¤@§= Lyn+torden] Nå har jeg brukt en hel uke på å IKKE få torsk! [!#¤@§= Lyn+torden] :lol:

 

Jeg synes du har vært flink, Thor! Fortsett med det....... :o))

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:wink: Du, Amorosa! - Er det ikke kjempekjekt å kjenne en Vær- / (medisin- :wink: ) mann som kan lage akkurat det været som vi vil ha her på Hvaler?

Det e berre lekkert. Tror ikke han helt er klar over hvilket ansvar det er.

Nå har jeg bestemt meg for å ha båten ute, med hans værmelding og da er det best at meldinga holder.

:wink::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Det e berre lekkert. Tror ikke han helt er klar over hvilket ansvar det er.

Nå har jeg bestemt meg for å ha båten ute, med hans værmelding og da er det best at meldinga holder.

:wink::lol::lol:

 

Får engelskmennene rett så står muligens Amorøsa ved siden av Fram i løpet av neste sommer :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Lokale værtegn her i verdens Navle tilsier at det blir varmere enn normalt i både november og desember. Sjøvanns tempene jeg ser på ligger betydelig over normalen,inntil 4 grader.

 

Men ved Skagerrak-kysten er dessverre temperaturen på vei ned bare like i overkant av snittet. Og det kan endre seg fort.

 

Bilde

 

Her er en interessant link fra DMI om disse ulike prognosene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...