Jump to content

Baatplassen-konvoien 2008


Bützfleth

Recommended Posts

Går det ikke ann å få til noe moromt uten at folk skal blande inn allslags om å gi penger til andre, sette annet navn på det og det som verre er. Dette er for at vi skal ha det gøy, og vise oss frem for båtfølket. :flag:

 

Ikke masse politiske greier... Det synes jeg bli for domt. Rett og slett!!!!!! :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg har justert ruten slik at vi får med Osterøy. Justerer etter hvert som forslagene kommer inn (får ikke lagret mer under "signatur". Kan noen gi meg mer plass der??? Har dere gode forslag til hvordan vi skal få med Askøy / Øygarden, må dere gjerne komme med dem (vi klarer kanskje ikke å få med alle kommuner / kystkommuner)? Jeg ser også for meg en konvoi inn på Bergen havn. Det blir det mediadekning av (forutsatt en fornuftig hensikt med konvoien). Medlemmer kan vel bare henge seg på "pinnefører", og at vi ender opp med noe sosialt på utvalgte steder? Hva er det viktigste for båtfolket i Norge å fokusere på i 2008-sesongen? Har vi noe der?

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kalle det Baatplassen-konvoien 2008?

 

Vi skal frakte Baatplassen-vimpelen fra Halden til Kirkenes. I flere av strekkene går vi i konvoi. Spesiellt inn til større tettsteder hvor lokalavisene på forhånd har fått en pressemelding som den lokale "Generalen" har lagt inn lokal info som gjør konvoien spesiell for stedet. Gjerne med en lokal kjendis med på lasset. Noe må man finne på.

 

En konvoi med et større antall båter gjør seg bemerket. Her vil sikkert Reiseradioen og andre henge seg på bare budskapet vi skal få fram er spennende nok.

 

 

Dette var kun noen tanker....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Går det ikke ann å få til noe moromt uten at folk skal blande inn allslags om å gi penger til andre, sette annet navn på det og det som verre er. Dette er for at vi skal ha det gøy, og vise oss frem for båtfølket. :flag:

 

Ikke masse politiske greier... Det synes jeg bli for domt. Rett og slett!!!!!! :nono:

 

Hele tanken min var at dette skulle sammle folk. Enten de har seilbåt eller motorbåt. Ja, til og med kajakk eller ro båt! Ha noe felles som vi alle kunne enes om. Begynner vi å snakke om diesel og bensin blir motorbåt folket favoritisert. Og det er feil det også synes jeg.

 

Når det er sagt så synes jeg at historisk som slaget i Hafrsfjord og Sprangareidkanalen f.eks. kan være en god ide. Det kan jo kombineres. Men det forutsetter at det er nok folk som deltar. Så langt ser det ut til at vi skal komme Norge rundt men ikke så mye mer en det. Jeg mangler en god del for at vi skal kunne dekke Ryfylket på en fornuftig måte.

 

Så jeg stemmer nei til politisk mål, så sant vi alle kan dra nytte av det.

Link to post
Share on other sites

Ang. Hordaland:

Har tidligere nevnt at jeg f.eks. kunne ta etappe fra Strusshamn i retning Jensen_fra_Vest i Øygarden, men det er jo ikke så aktuelt hvis en går på innersida av Askøy nordover.

Det går helt fint. Jeg kan møte deg på Herdla, eller i Herdlafjorden

 

 

Har dere gode forslag til hvordan vi skal få med Askøy / Øygarden, må dere gjerne komme med dem

Da er Askøy og Øygarden med. Og et lite dansk innslag :flag_da:

 

Jeg kan sikkert få en kjenning til å gå videre til Solund i Sogn ( han må bli medlem først, men det lar seg ordne ) eller jeg kan kanskje gå til Fejde med den.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Bokn-Stord er mitt område
men der er mange flere Båtplassere her så jeg trenger ikke monopol på strekningen :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ingen som stiller for Møre&Romsdal? der stiller jeg opp.

 

Liste

Melder meg nå.

Bor på Averøy.

Kan altids få klare å bringet en bit, dog jeg/vi ikke har største båten da men klarer å kjøre til trondheim på ca 3-3.5 timer en godværsdag. :lol:

Men får satse på det er noen også evt kr.sund, smøla, hitra, brekstad området også vel...

Link to post
Share on other sites

men der er mange flere Båtplassere her så jeg trenger ikke monopol på strekningen :smiley:

 

Å? Fikk inntrykk av at du bare MÅTTE ha den strekkningen. :lol:

 

Nei, du har rett i det. Men pt er det ikke andre enn deg som har meldt sin interesse. Vi trenger flere folk her som kan bli med å dekke fjordene rundt om også.

 

Er det ikke noen her på forumet som kommer fra eller har båt inn over? Det hadde vært kjekt om vi kunne ha sendt pinnen inn til Lysebotten og til Sauda.

Link to post
Share on other sites

Kan altids få klare å bringet en bit, dog jeg/vi ikke har største båten da men klarer å kjøre til trondheim på ca 3-3.5 timer en godværsdag. :lol:

 

Det viktigste er ikke at pinnen kommer frem, men at vi kommer tryggt frem. Så dette er ikke et spill med livet som innsatts. Det skal være gøy!

 

Er det dårlig være så venter vi til det blir bedre. Og skulle det ta flere uker er det kanskje noen med større båt som kan step'e inn.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er ikke at pinnen kommer frem, men at vi kommer tryggt frem. Så dette er ikke et spill med livet som innsatts. Det skal være gøy!

 

Er det dårlig være så venter vi til det blir bedre. Og skulle det ta flere uker er det kanskje noen med større båt som kan step'e inn.

Ja det er klart. Kommer ikke til å sette livet på spill nei, iværste fall kan jeg ta hurtigbåten til brekstad eller tr.heim :sailing:

Men få kjøpt BP-vimpel til den tid!

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært kjekt om vi kunne ha sendt pinnen inn til Lysebotten og til Sauda.

 

Vi her jo mange medlemmer på forumet. Conehead har hytte på Bersagel (tror jeg) og kan sikkert ta pinnen et stykke innover.

 

Slekten min har også hytte der inne, så jeg kan orde en etappe inn i lysefjorden. Men jeg vill ikke seile inn der.... :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Går det ikke ann å få til noe moromt uten at folk skal blande inn allslags om å gi penger til andre, sette annet navn på det og det som verre er. Dette er for at vi skal ha det gøy, og vise oss frem for båtfølket. :flag:

 

Ikke masse politiske greier... Det synes jeg bli for domt. Rett og slett!!!!!! :nono:

Helt enig. Syens ikke man skal blande inn penger eller "politiske budskap" i dette, men et eller annet "budskap" bør man likevel ha, og det bør være noe som er direkte relatert til baatplassen. Det kan jo være noe så enkelt som et forsinket 5 års jubeleum?

Link to post
Share on other sites

Vi har da Både Svensker og Dansker her inne,

Går det ikke an å få noen til å ta oppover svenskekysten, :flag_sw:

Og Danskene kan ta langs Danskekysten og opp til Skagen eller også over til Sørlandet en plass. :flag_da:

Så blir dette enda større.

Og en kan starte oppe i Nord og gå sørover. :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Var først litt i tvil om vi skulle ta sjansen på folk fra Osterøy. Vi så jo Brann-trener Mons Ivar Mjelde (fra Osterøy) på TV her om dagen .. Spøk til side: Jeg er av den oppfatning at ALLE som melder seg på, skal få sin etappe. Da må vi selvfølgelig justere etappelengdene etter hvert som vi ser hvor mange det blir. Ved eventuelt frafall, må vi kanskje justere dette også helt på slutten. Hele opplegget må også tilpasses den tiden vi har til rådighet gjennom "vårt" fylke, så dette må vi komme tilbake til senere.

Det vi IKKE trenger under et slikt arrangement, er uhell. Kanskje burde vi ha en HMS-general som definerer VHF-kanaler, minimums-, førstehjelpsutstyr etc. etc (kontrollen ombord foretas selvfølgelig av mannskapet på den enkelte båt). De som har anledning til det, må gjerne følge med på flere etapper, og derved leve opp til navnet konvoi.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe malurt i begeret. Er det noen som har logget distansene som pr. d.d. er foreslått. For meg virker det som at vi kommer i mål en gang i 2010. Plusser vi på Hardangerfjord, Sognefjorden, Sørfjorden, Nordfjorden, Geiranger osv., pluss rundt holmer og øyer, blir strekningen velldig lang. Fra Stadt og nordover til Grense Jacob kan det til tider bli umulig å føre pinnen videre i de båtene som stiller opp. Værgudene er ikke alltid med oss her oppe. Vi skal jo helst få mannskap og skuter/båter vellberget fram. Noe kvalitetskontroll over farkostene må muligens til. Fint at mange stiller opp, men noen bør legge en demper på ivrigheta til å velge strekkninger. Siste etappe langs Finnmark er ikke å spøke med ut i september. For vi snakker vell om å nå Russergrensa, eller gjør vi ikke det. Muligens en stafettpinne, i begge ender av kysten, og som starter når værgudene tillater det. Hver pinne - pinnenord og pinnesør - kunne jo etter fullførelse sendes videre ut på alle hav. Via England, Sverige, Danmark. Ja det ville ha vært noe, dersom pinnene klarte melkeruta rundt.

Muligens starten bør foretass i nord - dersom kun en pinne er med. Noen tanker ved frokostbordet og ute i fint vær.

 

mvh jawik ft London.

 

"KenBjork". Du er logget.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vi har da Både Svensker og Dansker her inne,

Går det ikke an å få noen til å ta oppover svenskekysten, :flag_sw:

Og Danskene kan ta langs Danskekysten og opp til Skagen eller også over til Sørlandet en plass. :flag_da:

Så blir dette enda større.

Og en kan starte oppe i Nord og gå sørover. :flag:

 

Uten at jeg har noe i mot broderlandet i sør eller øst, stemmer jeg imot denne idéen. Jeg synes dette er en Norge greie, der vi skal bringe stikka fra sør til Nord. Det har vært nevnt å sende den andre veien, og det kan man sikkert, men jeg inbiller meg det er litt tidligere start på sesongen i Østfold enn i Finnmark, vi snakker om en tur på 2000-3000 nm, avhegig av hvor mange fjorder man skal inn og ut av og hvor mange krinkelkroker man skal gå. Men en snittfart på 7 knop vil dette bli såpass mange timers gange at vi bør få den avgårde rimelig tidlig, det er ikke få dager den kommmer til å bruke. Et estimat på 350 timers dange er nok realistisk.....

 

Redigert: Se Jawik deler mine tanker, det er en lang seilas

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det går jo an å innta en slags Forrest-Gump-aktig mentalitet til denne konvoien også, kanskje i en noe mer moderat form enn originalen? :crazy:

 

Jeg tenker altså på fyren som begynte å løpe uten noen spesiell idé eller tanke med hvorfor han gjorde det, -hva han ville oppnå eller hvor han skulle. Etter hvert fikk han også et haleheng bak seg av mennesker som likevel fant mening utav det han gjorde. :yesnod:

 

Å gjøre noe rett og slett fordi én person fikk en idé til noe som ganske mange flere raskt hadde lyst til å være med på, -uten helt å vite mål og hensikt :yesnod::confused:

Det går jo absolutt an å finne mening eller budskap i noe så enkelt?!!

 

Kanskje båtkonvoien kan betraktes som en slags ”performance”?

 

For egen del blir jeg begeistret over at en såpass sammensatt gruppe som båteiere tross alt er, har lyst til å gjøre noe sammen. Tror vi representerer et relativt stort tversnitt av den norske befolkning både mht. alder, inntekt, politisk eller religiøs overbevisning, etnisitet m.m. Dernest liker vi ulike typer båter, vi har ulike bruksområder for båtene våre, noen bruker båten ukentlig hele året mens andre kanskje bare noen få dager om sommeren.

 

Båtlivet har likevel en eller annen x-faktor ved seg som samler oss :cheers:

Kanskje greier vi ikke å forklare den, men vi kan vise den fram gjennom Baatplassen-konvoien 2008 :sailing:

Redigert av Sjarles (see edit history)
Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

....men et eller annet "budskap" bør man likevel ha, og det bør være noe som er direkte relatert til baatplassen. Det kan jo være noe så enkelt som et forsinket 5 års jubeleum?

 

Det er jo et ypperlig budskap, Norges største og beste forum har rundet 5 år og vel så det. poenget mitt var bare at jeg tror det gir større motivasjon til å gjennomføre hele greia dersom man har et budskap eller formål, og gjerne litt mer enn at det er bare for gøy.

En annen sak er jo at dersom dette gjennomføres må det vel være verdensrekord i antall fartøy involvert i sjøveis transport av en pinne!!! En verdensrekord kan jo også være noe å kjempe for!!!

 

Noe malurt i begeret. Er det noen som har logget distansene som pr. d.d. er foreslått. For meg virker det som at vi kommer i mål en gang i 2010. Plusser vi på Hardangerfjord, Sognefjorden, Sørfjorden, Nordfjorden, Geiranger osv., pluss rundt holmer og øyer, blir strekningen velldig lang. Fra Stadt og nordover til Grense Jacob kan det til tider bli umulig å føre pinnen videre i de båtene som stiller opp. Værgudene er ikke alltid med oss her oppe. Vi skal jo helst få mannskap og skuter/båter vellberget fram. Noe kvalitetskontroll over farkostene må muligens til. Fint at mange stiller opp, men noen bør legge en demper på ivrigheta til å velge strekkninger. Siste etappe langs Finnmark er ikke å spøke med ut i september. For vi snakker vell om å nå Russergrensa, eller gjør vi ikke det. Muligens en stafettpinne, i begge ender av kysten, og som starter når værgudene tillater det. Hver pinne - pinnenord og pinnesør - kunne jo etter fullførelse sendes videre ut på alle hav. Via England, Sverige, Danmark. Ja det ville ha vært noe, dersom pinnene klarte melkeruta rundt.

Muligens starten bør foretass i nord - dersom kun en pinne er med. Noen tanker ved frokostbordet og ute i fint vær.

 

Gode poenger. Sikkerhet er viktig, det bør ikke tas noen som helst sjanser mht vær osv bare for at pinnen skal fram. Å starte tidlig i sør og avslutte sent i nord eller omvent kan bety at sjansen for dårlig vær blir større.

 

En måte å unngå dette kan jo være å starte i begge ender og så møtes man der man møtes en eller annen gang utpå sommeren?

Blir kanskje letter å gjennomføre, man unngår å måtte strekke sesongen, man unngår sannsynligvis det veste tidspresset for å komme i mål og kan det jo bli spennende å se hvor og når man møtes. Mulighet for stor tippekonkurranse?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...