Jump to content

Baatplassen-konvoien 2008


Bützfleth

Recommended Posts

Er redd futten vil gå ut av ballongen om arrangementet skal vannes ut over flere år. Utnyttes sessongen fullt ut skal det ikke være noe problem å nå rundt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var en av grunnene til at vi valgte å dele konvoyen i en nord og sydgående etappe, og starte på Vestlandet. På Vestlandet er det stort sett isfritt om vinteren og brorparten har båten liggende ute året rundt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nettop derfor er det nødvendig å legge inn slakk i systemet. Uforutsette ting vil skje, og vi må improvisere underveis. Det legges absolutt ikke opp til noe race slik enkelte antyder. Norskekysten ar lang, og skal vi rekke rundt er vi nødt til å utnytte den sessongen vi har.

Skal da båtfører ta med seg grabbaggen i retur og ta turen om igjen. Improvisering løser jo ikke alle situasjoner som kan oppstå. Noen situasjoner lar seg utmerket løse underveis. Men en overlater jo ikke store verdier - grabbaggen - i hytt å pine. Takk å pris at du også er inneforstått med at dette ikke skal være noe race. Så kanskje dere (alle) admiraler skulle ta et møte på kammerset og forberede litt av rutens finurlige situasjoner som kan oppstå.

 

En annen ting er lading av tracker. Hvorledes sikrer en seg at ikke noen putter lade-stikka inn i feil åpning. Sigarettuttak er ikke alltid det det ser ut for i utgangspunktet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når vi får KNBFs sine foreninger opp å gå har vi muligheter for å sette baggen i et klubbhus ol. til nestemann dukker opp. Både rem og jeg, samt de som har ansvaret for distriktene vil hjelpe til så godt vi kan.

Vi må også regne med at baggen blir liggende en tid på hvert sted under veis. Kun i hlegene og i ferien kan vi regne at flere etapper går unna på en dag.

 

Noen har valgt korte etapper. Andre noe lengre. Hensikten med konvoien er man skal ha det sosialt rundt om. Noen har snakket om å legge et miniBP-treff ved et vekslingspunkt.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er redd futten vil gå ut av ballongen om arrangementet skal vannes ut over flere år. Utnyttes sessongen fullt ut skal det ikke være noe problem å nå rundt.

 

Jeg tror dere må stikke fingeren i jorda å se litt på kartet. Stadt, Hustadvika, Edøyfjorden, Frohavet og Folda er ikke å spøke med i mars / april. Dere er ikke på østlandet nå gutter, konvoien vil komme dit en gang på juli, fellesferien kanskje..... Ferie og masse fritid, sommer, sol og bare fryd. Ta turen oppover kysten og prøv kysten med opne havstrekk så kanskje dere vil fokusere mere på sikkerhet og legge racet til side.

-Steinar S-

Link to post
Share on other sites

Om vi ikke klarer å få den nordover før mai - juni får så være. Vi gjør et forsøk så får vi heller ta tiden til hjelp.

 

Husk at det er ikke rem og undertegnede som skal drive staffetten nordover. Det er alle oss her på BP. Vi to har tatt oppgaven å samle alle forslagene for å realisere dette prosjektet. I dag bruker jeg mye av fritiden på akkurat dette. Men jeg syntes det er gøy. Ellers hadde jeg ikke sagt ja til oppgaven.

 

Med andre ord: -Bruk tiden det trengs for å få "pinnen" videre. Noe mer klarhet for vi når KNBF kommer på banen.

 

Når det gjelder trackeren og landligge har jeg et forslag. Jeg har i kjelleren en batterieliminator med 12 volts cig.plugg hvor den kan stå i mens den har landligge. Vi trenger en til av samme sorten, så har vi løst dette også.

 

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har selvfølgelig ingen mulighet til å være tilstede ved de forskjellige avløpene å vurdere om det er forsvarlig å legge ut eller ei. Normalt skipperskjønn må legges til grunn fra hver enkelt ansvarlige. Vurderes det som et sjansespill å gå ut skal selvfølgelig ingen gå ut fordi de måtte føle seg forpliktet av en eller annen tidplan. Sikkerhet skal komme i første rekke. Rekker vi ikke fram til endepungtene, fortsetter vi til neste år. Ikke sant Seilaren?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når vi får KNBFs sine foreninger opp å gå har vi muligheter for å sette baggen i et klubbhus ol. til nestemann dukker opp.

 

Astor! Hvor ligger disse klubbhusene du henviser til ? Store deler (mesteparten) av ruten fra Stadt og nordover er ikke dekket av noe klubbhus. Så en blir nødt til å stole på medlemmene - og det skulle bare mangle -, men situasjonen jeg beskrev i innlegget ovenfor er absolutt aktuell på dette strekket nordover. Steinar S nevner noen strekninger. Jeg kunne ha tilføyd flere. At konvoien kan fullføres helt til Grense Jacob, er jeg ikke det minste i tvil om. Men det må planlegging til, slik at en unngår, eller i hvert fall reduserer muligheten for fiasko. Og det er ikke noen god reklame for baatplassen.

 

Hvorfor sitter jeg da her foran tastaturet og har følelsen av at dette går til havs....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ønsket flere som kan være med å dekke strekningen Farsund > Søgne og Grimstad>Risør da det er lange strekninger med lite deltakelse til nå...

 

 

Tok pinnen fra deg hallaron :eek:

men det blir vel tilgitt :cool::lol:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Astor! Hvor ligger disse klubbhusene du henviser til ?

Hvorfor sitter jeg da her foran tastaturet og har følelsen av at dette går til havs....

Nå synes jeg jawik er en smule pessimistisk! Det høres ut som om konvoimedlemmer skulle sette liv og helse på spill for å ta sine etapper innen en oppsatt tid. Slik er det ikke! Det må poengteres at dette ikke er noe rally, hvor vi halser avsted i all slags vær. De fleste båteiere er i stand til å gå fra A til B, og er fullt i stand til å vurdere situasjonen når det gjelder vær og sikkerhet. Det viktigste for hele konvoiprosjektet er at vi ikke skal ha ulykker underveis. Det betyr at ingen må legge ut på sin etappe uten å være sikker på at "vær og føre" er innen akseptable grenser. Det er til og med tillatt å snu hvis været er verre enn antatt! Skulle det vise seg at vi ikke kommer gjennom hele strekningen i år, så er det ingen katastrofe. Sikkerheten først! Og da får vi bare se hvor langt vi kommer! Vi skal ha samlinger underveis og bli litt kjent med hverandre. Jeg ser på konvoien og min etappe som en avslappende kosetur, og ikke noe annet.

Link to post
Share on other sites

Hurtigruta tar sikkert en etappe eller fler , skulle det by på noen problemer av noe slag . Så kansje vi for meldt i dem i BP også :wink: Slapp av guttær , det går nok bra skal dere se .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Heisan...

 

Har ikkje fulgt så mykje med i denne tråden, men oppdaga plutseleg at eg er sett opp på etappen mellom Kjelstraumen og Eivindvik.

Så vidt eg hugsar har eg ein gong sagt meg villig til å gå frå Bergen og nordover mot Feste eller deromkring. Dette var litt lengre nord...

 

Slik det ser ut no kjem eg nok ikkje til å ta turen til områda nord om Fensfjorden før sommarferien (juli). Beklagar, men lukke til med konvoien. :flag:

Link to post
Share on other sites

Som mye annet tar dette litt av synes jeg. :smiley:

 

Slik jeg ser det, så må startetappene starte likt og på satt dato. Før dette må startpersoner på begge veier ringe nestemann og bli enige om sted og tid for overlevering...nr. 2 ringer nr. 3 og blir så enige om tid og sted...nr. 3 ringer nr. 4 osv. osv. For min del så vil "hallaron" ringe meg og vi blir enige om at vi veksler eks. 16. juni - dette selv om hallaron fikk pinnen 12. juni, men etter å ha kikket på værmalding og jobbsituasjon, så er første felles mulighet 16.juni. Om Gladiator som skal overta for meg ikke har mulighet den 16. juni, så har vi jo avklart dette og første felles mulighet på telefonen i god tid før jeg henter pinnen i Kragerø.

At dette vil ta tid sier seg selv, men hva gjør vel det?

 

At KNBF skal på banen er jo greit, men håper bare at alle som da skal delta har registrert seg som medlemmer her på BP, da det vel er en BP-aktivitet og ikke KNBF.

 

RED: Glemte å si at alle deltagere må legge inn tid og sted for overlevering i en tråd her, slik at andre som vil følge "pinnen" hele tiden er oppdatert om tid og sted på hver etappe.

Om det blir noen dagers landligge kan det vel ikke være problematisk med å ta med tracker og en grab-bag hjem.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det vel omtrent som deg, Vikers. Jeg regner jo ikke med å sitte hjemme hele sommeren å vente på pinnen. Ting må jo passe sammen med andre aktiviteter. Om sommeren er det jo mange som har sommerferie for eksempel, og hvor en er akkurat på et gitt tidspunkt i juni eller juli er ikke så lett å forutsi nå, så jeg regner for min del å opprette en kontakt med Gladiator som skal overbringe meg pinnen, og med W-945 som jeg skal bringe pinnen videre til, for å avtale nærmere tidspunkt og sted, sånn utpå sommeren en gang.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig, vi har også planer for sommeren, men om man får beskjed når ting nærmer seg så hjelper det jo litt.

Er det mulighet for at det sendes litt tekstmeldinger til de neste som skal frakte den videre..

For meg f.eks hadde det vært greit å fått en tekstmelding når han som er før meg får den, da vet jeg at det er bare en etappe til at jeg skal ta over.

Selv håper jeg å få båten ut til 1 mai, men før det står den nok på land i deler..

 

Det viktigste er kommunikasjon, hvis været er for dårlig så er det bare å ta et par telefoner og avtale ny dag og tidspunkt. Den som skal motta informerer videre osv..

 

Hadde det vært noe å fått med YX eller noe for å fått litt rabatter på drivstoff til konvoy'en?

Et rabatt kort som følger med i grab'bag-en som gir f.eks 30-40 ø/l i rabatt f.eks.. bare en tanke..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg jawik er en smule pessimistisk! Det høres ut som om konvoimedlemmer skulle sette liv og helse på spill for å ta sine etapper innen en oppsatt tid. Slik er det ikke! Det må poengteres at dette ikke er noe rally, hvor vi halser avsted i all slags vær. De fleste båteiere er i stand til å gå fra A til B, og er fullt i stand til å vurdere situasjonen når det gjelder vær og sikkerhet. Det viktigste for hele konvoiprosjektet er at vi ikke skal ha ulykker underveis. Det betyr at ingen må legge ut på sin etappe uten å være sikker på at "vær og føre" er innen akseptable grenser. Det er til og med tillatt å snu hvis været er verre enn antatt! Skulle det vise seg at vi ikke kommer gjennom hele strekningen i år, så er det ingen katastrofe. Sikkerheten først! Og da får vi bare se hvor langt vi kommer! Vi skal ha samlinger underveis og bli litt kjent med hverandre. Jeg ser på konvoien og min etappe som en avslappende kosetur, og ikke noe annet.

 

Ja takk og pris at noen kan være pessimistisk :smiley:. Det du nevner her har vi vært innom tidligere og enighet, om det du skriver, har det vært over hele linja. Så pisker noen opp stemningen, i løpet av vinteren, med at "pinnen er framme hos deg xx/xx/08" og da overtar du. Måler avstander mellom mottaker og pinnefører - hvorfor. Legger man ikke da ubevist opp til et race. Andre er ikke klar til å overta, men vil så gjerne delta. Og pusser i vei for å få båt og mannskap ferdig med de konsekvenser det kan medføre. Selvfølgelig er hver enkel båtfører ansvarlig for sin båt og dens sikkerhet, men en må tenke over at her hiver mange seg på konvoien, og som muligens ikke har tenkt over hva dette innebærer.

 

En kan si hva en vil om hvor ansvaret for båt og mannskap skal ligge, men skjer det noe langs kysten med båt å mannskap, så blir nok baatplassen.no satt til veggs. Om ikke annet i media og da er reklamen null verdt.

 

Pessimistisk. Ja som i jawik, og muligens flere burde se hva som kan skje langs kysten vår. Dette stopper oss jo ikke, og bra er det, men tenk litt og planlegg litt så reduserer en muligheten for fiasko.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

rem og jeg jobber nå med finpussen til et oppsett som alle vil få og som forteller hva som skal gjørs og når.

Når det gjelder KNBF så må alle som melder seg på konvoien innom BP for å få gjort dette. Vi tror vi kan få endel nye medlemmer her etter hvert.

 

Over de værste kyststrekkene kan vi benytte Redningsskøytene. De er med å trygger seilasen for oss.

 

Når det gjelder ordet "klubbhus" som jeg nevnte tidligere må ikke det tas helt bokstavlig. Det viktigste er at baggen ligger innelås når den ikke er i konvoien.

 

Det har ikke så vidt jeg vet blitt satt noen datoer for når "pinnen" skal skiftes på et eksakt sted. vor dere har dette fra vet ikke jeg.

 

Jeg ber til slutt om at vi får en tid fremover til arbeidsro slik at vi kan få ting på plass. Slik det er nå bruker vi mye tid på å svare på spørsmål i denne tråden. Vent heller til vi kommer med et ferdig oppsett. Det er mange baller i luften og vi trenger tid til å få disse ned. Vi har full jobb begge to og skal skjøtte dette også. :wink:

 

 

Ingen skal sitte hjemme og vente på pinnen. Følg med på kartet og les litt her på BP, så vet vi omtrent når konvoien kommer til ditt hjemsted. Og er man på ferie, syk eller ikke kan delta, så må man selvsagt improvisere.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Undertegnede samt utnevnt leder for arrangementskommite i Hordaland, har forsøkt å få respons fra konvoideltakere i fylket om hvor det vil være mest praktisk å arrangere en samling og overnatting for konvoien. Vi har vel ikke akkurat blitt oversvømt av gode forslag, men det er ikke for sent! Det viktigste med det stedet vi velger, må være at flest mulig av konvoideltakerne i Hordaland kan samles. Vi er åpne for gode (og velbegrunnede) forslag!

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo vært litt frampå med tanke på treff undervis, er det jeg som er arr. ansv. da?? :eek:

Jeg kan jo spinne litt rundt hva jeg hadde tenkt:

 

Alt.1

Modalen

Her inne er det plass, og det hadde vært stilig med en størst mulig konvoi ut Osterfjorden og i samlet flokk til Bergen. (selvfølgelig via Salhus og veksling av pinnen)

Vi trenger ikke gjøre det mer avansert enn et rekebord eller grilling, det viktigste er å treffes.

Overnatting i Modalen og Bergen.

Blir det her trenger vi en som kan kontakte lokalpressen der inne.

 

I Bergen må BT og Ba på banen, samt lokalTV.

 

Alt.2:

Brandasund på Bømlo

Her er det også plass til treff.

Kan sikkert ordne plass i restauranten om været blir dårlig.

Felles konvoi til Sagvåg og veklsling.

Overnatting i Sagvåg eller Langevåg.

Flest mulig med i konvoien til Langevåg, da kan jo de som ønsker gå over Sletta til Haugesund ogvære med på neste veksling der.

Her kan jeg kontakte lokalpresse.

Det er også plass i Langevåg.

 

Det ser nå ut som om det er gode muligheter for at jeg er hjemme når konvoien kommer på Bergenskanten.

Jeg er i havet i påsken, og kommer i land 1.april.

 

Personlig tror jeg på mest respons hos media om vi kommer en stor konvoi til Bergen, men kom gjerne med forslag.

Vi må jo vise at Vestlendingene kan dette med sosialt båtliv. :smash:

 

Farten tilpasses selvsagt laveste marsjhastighet, dette er ikke regatta. :sailing:

 

Jeg har også en ledig stikk kabin om noen trenger overnatting underveis.

 

Blir gøy dette :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Undertegnede samt utnevnt leder for arrangementskommite i Hordaland, har forsøkt å få respons fra konvoideltakere i fylket om hvor det vil være mest praktisk å arrangere en samling og overnatting for konvoien. Vi har vel ikke akkurat blitt oversvømt av gode forslag, men det er ikke for sent! Det viktigste med det stedet vi velger, må være at flest mulig av konvoideltakerne i Hordaland kan samles. Vi er åpne for gode (og velbegrunnede) forslag!

Hva med Kollevåg?

Sjekk brosjyre her for de som ikke er lokalkjente. Vakkert område hvor en også har fri tilgang til Friluftshuset (og om ønskelig kan reservere dette) hvor det er griller og sitteplass til 160 personer, -ellers rikelig med båtplass og uteareal.

 

Kollevåg er sentralt beliggende i Hordaland på vestsiden av Askøy, en fordel med tanke på å få samlet BP'er fra nord og sør (og indre eller ytre strøk i Midthordaland). Riktignok vil det innebære en liten avstikker fra BPkonvoi-leia slik den ser ut idag, men ikke mer enn 30-45 minutter ekstra i snekkefart hver vei. Ser for meg at det kan være et naturlig sted for konvoi-følget å trekke seg tilbake til :cheers: etter mye oppmerksomhet i Bergen :cool:

 

Forøvrig enig med Amfea II at vi bør være flere som kommer i samlet flokk til Bergen (slik at det ikke bare heter "konvoi" men faktisk også ser ut som en :wink: )

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Baatplassenkonvoien 2008 i samarbeide med KNBF starter ved Stadt og går kysten nedover til Halden og fra Stadt og nordover til Kirkenes.

 

 

Nordover:

 

Kaptein skutløs : Kjødspollen(Stadt)->Sandshamn

jawik : Sandshamn -> Syvde

GAS : Syvde-> Bergsøya (via Eiksund?)

C-marine : Bergsøya rundt

Leidulf : Bergsøya -> Hareid

aluba : Hareid -> Sykkylven

Trophy : Sykkylven -> Ålesund

SY EIMY : Ålesund -> Misund

Otto R : Misund -> Molde

Alvito : Molde -> Bjørnsund

Geirh : Bjørnsund -> Kristiansund

KenBjork : Kristiansund -> Eidestranda

Steinar S : Eidestranda -> Trondheim

 

 

Total distanse Måløy – Trondheim estimert til ca 300 nm, delt på 14 båter blir det ett snitt på 21,5 nm pr båt. Noen får 15 sjømil, andre 15 nautiske mil, så dette bør forbedres litt.

 

 

Selv om to stykker har sendt meg IM om at det ikke er noe press på hvor langt man skal gå, og heller ikke når man måtte gå og til tross for at jeg har sagt ifra to ganger om at jeg trekker meg som pinnefører, så står jeg oppført på strekningen Eidestranda- Trondheim. Astor og co har av meg blitt bedt om å se litt på kartet å vurdere div nevnte strekninger, men likevel etterlyser han noen til å føre pinnen videre nordover fra trondheim, Astor se nå på kartet, viss dere på død og liv skal gjenomføre dette i løpet av en sesong så må jeg spørre: hva i himmelens navn skal dere gjøre i Trondheim, Trondheim ligger inne i en fjord og pinnen må sørover igjen før den kan bevege seg nord over. Synes det hele virker lite gjenomtengt og vil enda en gang be om at jeg blir strøket som pinnefører.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...