Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Har du en ventil på egnet sted kan du åpne denne og tape slangen fast rundt. Når vi tørker i hus tar vi ofte av slangen til ventilatoren og lar det gå ut her, lag i tilfelle en bue på slangen som funker som en vannlås hvis du får motfall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke like godt sette den rett på en overbord ventil dersom du likevel skal ut den veien, er jo bare til å løsne etpar slangeklemmer, og få en overgang dit. Sjekk at dimmensjonene er ok slik at den ikke får for mye mottrykk. Da slipper du å risikere at en sugekop eller noe løsner. Skaff en overgang du kan tre slangen oppi, slik at eventuelle kondenserte dråper renner ut av ventilen, og ikke inn i båten.

 

Sjekk med leverandør om dette er en ok løsning funksjonsmessig før du kjøper dyre overganger. (eller billig plastoverganger fra biltema.)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bruker Muntersen i vinteropplaget (boblehavn).

Slangene for inn og utløp for fuktig luft surrer jeg en tynn remse skumgummi rundt og stikker dem opp i hvert sitt inntak for doradeventilene mine.

Hvis dem ikke sitter ordentlig kan du støtte dem opp med et kosteskaft eller lignende.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å løsne avløpet under fasken og tape fast, vi bruker iallefall bare slanger laget av vanlig plast og denne taper du bare over. Kanskje lurt å sjekke om mottrykket du da får er av betydning

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Siste alternativ må vel være best Lano da jeg tror du får bedre fart på sirkulasjon av luften, eller blir det det samme?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor god munters måtte være så skaper den ikke vakuum så all den tid du pøser ut den fuktige luften så må den jo bli erstattet av luft utenifra. At den bidrar til sirkulasjon er jo et veldig positivt trekk da vel sirkulasjon er meget viktig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Uansett, så valgte jeg ( foreløpig ) den første skissen min, hvor den eneste slangen ut gjennom vasken er våtluften.

 

Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å få slangen greit på plass i sliken i vasken, og hvor lett det var å få det tett rundt.

På utsiden av båten kjenner jeg fuktig varmluft ut av skrog-gjennomføringen fra vasken.

I dag var det 67 % luftfuktighet. Gleder meg til å sjekke i morgen.

 

Kanskje kommer det noen hårsåre seilbåtbilder av hele installasjonen :-) ? ....eller må vi ta det i en egen seilbåt-tråd :-) ???

 

Gleder meg til å sjekke energimåleren min også..... sjekke hva strømregningen blir ....osv

Link to post
Share on other sites

Hei Lano2.

 

I følge manualen, ja.

 

Hvis muntersen blåser luft ut av båten (rommet som skal avfuktes) vil jo undertrykket som oppstår bli utlignet vet at luft utenfra siver inn i båten(rommet). Hvis denne luften er fuktigere enn luften inne i båten(rommet) må jo muntersen avfukte denne luften som siver inn også. Derav den reduserte effekten. er luften utenfor tørrere, er det jo bare å åpne alle luker!

Siden lignelser er i skuddet ! Med klimaanlegg i bilen får du det kjøligst når du resirkulerer kupe luften, nest kjøligst når du tar luften utenfra, og ikke så veldig kaldt hvis du åpner vinduene på en varm sommerdag.

 

Men det er mulig at det å ta luften innen ifra er godt nok, fordelen er jo at du får noe frisk luft i båten. Skal bli spennende å høre hvor lang tid avfukteren går pr. døgn med din oppkobling.

så vidt jeg husker gikk min mellom 1,5 og 2 timer pr. døgn i fjor vinter. Kanskje ikke helt sammenlignbart siden jeg ligger i sjøen, mend du står på land.

 

Jarle

Redigert av JFE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig i din beskrivelse.

 

Kanskje luften blir oksygenfattig av å bli prossesert på nytt og pånytt, men hvem trenger vel friskluft utenfra ?

 

Jeg regner med avfukteren kommer til å gå et par døgn, for å komme ned i 50 % . Det er jo tross alt noen kubikk...

Spørsmålet er også om jeg bør ha på en slange for å spre tørrluften som kommer ut av maskinen ?

 

Vurderer å spre litt helt akter og noe frem i forpiggen, men vet ikke om jeg orker å ha for mye slanger liggende å slenge...

Det viktigste er å få det tørt i midten av båten. Her har jeg plassert alt av tekstiler. ( Bortsett fra fjærmadrassen i akterlugaren )

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har apparatet stående i salongen ved leideren. Tørrluften kommer rett fra apparatet. Luften som skal tørkes hente jeg gjennom slange fra forpiggen. Dette mest for å få litt sirkulasjon.

Hvis du ser i utdraget fra manualen mg50.jpg står det under note at en 0,3 m slange på tørrluft utblåsningen kan gi god effekt.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du tar prosseseringsluften utenfra er at denne luften er kald. Når luften varmes opp før den passerer gjennom silikagelskiven for å tørke denne blir den i stand til å ta opp mye fuktighet, mao, den relative fuktigheten blir veldig lav rett før den passerer skiven, og skiven tørkes bedre, enn om du tar varmere luft innenfra. I tillegg, som nevnt over, tar du denne luften innenfra båten, som er tett, du har jo skalket alle luker, så vil det bli et undertrykk i båten, og du vil få betydelig mindre gjennomstrømning av prossessluft, og dårligere tørking.

 

Lano, du må ha et kjempestort avløp fra vasken om den fuktige prossesseringslufta skal ut der, om du ikke skal tape effekt. Dimensjomen på utblåsningsrøret bør være den samme eller større enn stussen på Munthersen

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm....

 

Mye bra info her. Vasken er eneste vei ut av båten med fall på. Alle ventiler er i taket. Doradeventiler som er vanskelige å tre noe ut av....

 

Evt. via sjøvannsfilteret på motoren...? ( Ikke inn i motoren, men ned i inntaket til saltvannet )

 

I dag dryppet det heftig under båten, der jeg blåser ut luften. Var allerede nede i 60 % fuktighet etter 12 timer.....

Skal sjekke i kveld igjen, etter et døgn i drift.

Link to post
Share on other sites

Når du kjøper avfukteren sitter det en gjennomstrømningsbegrenser i utløpet for den fuktige luften, denne kan fjernes dersom du monterer en slange på her. Har selv fjernet denne og brukt kjølevannstinntaket til utblåsning av fuktig luft så det går helt sikkert fint med utløpet fra vasken.

 

Jeg har lagt en flexislange helt frem i båten som er koblet til utblåsningen av tørr luft for å få sirkulasjon i hele båten, dette bidrar trolig også til å øke virkningsgraden da inn og utluft blir bedre separert.

 

Når det gjelder innstilling av hygrostaten er det mulig 30% er litt lavt, men har så langt ikke opplevd problemer med treverket eller andre ting pga. dette.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...