Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

har ikke lest alle innlegg og "akkademisk" rør her men her er en dokumentert og uomtvistelig luftfukterhistorie fra virkeligheten:

 

i forbindelse med et drevhavari ble båten liggende ut en særlig våt høstperiode og dessvere lå den slik at den lutet forover og massiv fukt trengte inn i kabinen.

 

etter en tid fikk jeg båten innomhus i tørt miljø dvs at fukten utenfor båten var veldig moderat men høy inne i båten.

kjøpte en avfukter på Europris til 550,- skalket alle luker og satte avfukteren på.

summa sumarium helte jeg ut 20-25 liter vann før jeg ga meg men det kunne være mer men da føltes båten så "tørr" innvendig at målet definitivt var nådd.

 

avfukteren kan justeres med relativ ønsket fuktighet på 0-100% - tror jeg hadde den på 55%.

 

båten var som sagt lagret inne i normalt miljø under avfuktingen.

hadde ingen luftfuktmåler men avfukteren kunne jo "detektere" prosentvis fuktighet ganske bra.

når fuktigheten nærmet seg 55% ble vannutskillelsen minimal.

 

lurer på hva slags inkompetente tullekommentarer jeg får denne gangen :headbang:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"..skalket alle luker og satte avfukteren på" :yesnod::yesnod:

 

Selvfølgelig virket det! Forstår at du ikke har lest alle innleggene med "akademisk rør".

Alternativet kunne vært: "åpne for god lufting og sette på varmevifte".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så din løsning er å flytte til en annen planet, der atmosfæren er litt mindre i volum.

Da vil man kunne avfukte hele atmosfæren, og deretter båten etterpå ?

 

Nå må du ikke røre slik lano 2. Fysikk er fysikk, uansett!

 

Fra Huldas logg:

September generell luftfuktighet ombord for høy, snitt over 70%, innetemp 15- til 18 grader.

 

23.09.2007:

Salong 14 grader og 77% fukt (Biltema-måler)

Forpigg 14 grader og 70% fukt (skikkelig måler)

Satte inn Clas Ohlson avfukteren under trappen til nedgangen akter. Slange ned i bøtte med palstpose over (slangen tredd gjennom posen). Pakket ankerwinchen inn i plast. Dyttet ei fille opp i kabelgjennomføringen til masten. Pakket plast over nedgangsluken.

 

SW 12 m/s og 16 grader ute. Opphold med noen byger.

 

29.09.2009:

Salong 12 grader og 65% fukt (Biltema-måler)

Forpigg 12,3 grader og 59% fukt (skikkelig måler)

Sjøtemp. ca. 14 grader. Bøtta var ca. 3/4 full, dvs. ca. 7 liter vann dumpet.

 

NE 10 m/s og 9 grader ute. Høljregn i perioder.

 

Stort sett pent vær i uken som gikk, temperaturer ned mot fysepunktet om morgenen og kjølige dager.

 

Clas Oholson-tørkeren, av den typen man helst ikke skal bruke, opptar 200 w. Den antas å ha gått kontinuerlig i perioden med unntak av avrimingsintervaller.

 

Slik er det i Huldas omlag 60 kubikmeter univers. Kanskje det er nærmere 50 kubikmeter. Så kan hvem som helst prøve å overbevise meg om at en 200 w vifteovn hadde gjort samme susen i en 13 meter lang båt. Selv med alle luker på vid vegg. Det har ikke funket tidligere, har prøvd.

 

Hulda er meget godt isolert mot atmosfæren og henter vesentlig temperatur fra sjøen når utetemperaturen synker.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke røre slik lano 2. Fysikk er fysikk, uansett!

 

 

:blush: Sorry, men det er litt rart at ingen fra byggebransjen eller andre, kan gi oss et slags matematisk bevis for at innventaret i båten tørker ut, siden du og mange andre er så skråsikre.

 

PS! Du har hvertfall overbevist meg Hulda, etter å ha lest en tidligere tråd her på BP.

 

Er det en Munters MG 50 du også har ?

Link to post
Share on other sites

For å evaluere om båten, boden eller kjelleren for den del er "tett" nok til at avfukter fungerer har jeg oftest enkelt evaluert med å måle temperatur og luftfuktighet i rommet og i tilstøtende rom (ute). Etter en tid med avfukter stabiliserer luften i rommet seg. Ved å åpne dør/vindu/luke en periode vil en få et inntrykk av hvordan dette påvirker fuktigheten inne. Gjøres dette ved lik temperatur ute/inne vil ikke temperaturendring påvirke resultatet.

I kveld under arbeid utvendig på huset ble boddøren stående på gløtt. Etter halvannen time steg relativ fuktighet fra 65-69. Temperatur inne og ute var uforandret og relativt lik. (Lyset inne kompenserte for eventuell nedkjøling utenfra.) Nå etter noen timer etter avsluttet arbeid har fuktigheten i boden sunket igjen. Boden min er IKKE tett. I tillegg til ventil har jeg luftespalter under takbeslagene mellom alle bjelkene.

 

Hadde luftingen i boden vert for effektiv til at avfukter skulle virke ville ikke åpning av døren påvirket resultatet så lenge temperaturen ikke forandres.

 

Samme resultat i båten; luftfuktigheten stiger alltid ved arbeid i båten pga åpne dører/luker og synker igjen når disse lukkes.

Oso

Link to post
Share on other sites

Vel..... mange meninger og mange erfaringer- her kommer mine: Har en kjeller som ikke er alt for tørr, og der har jeg mitt snekkerverksted (hobby). Finsnekring og høy luftfuktighet er ingen god ting. Etter å ha lært dette "the hard way" med sprekker både her og der, kjøpte jeg meg en BILLIG luftavfukter på OBS. Husker ikke prisen, men jeg er en gjerrig f**n så det kan neppe ha vært mer enn et par lapper. Denne holder snekkerverkstedet på 30-40 kubikkmeter KNUSKTØRT. Dette på tross av åpne dører osv. Hat hatt den nevnte avfukter i hageboden ca 16 kubikkmeter, den holder da hageboden KNUSKTØRR, på tross av gliper i døra.... Har nå den nevnte avfukter i båten, og dere kan antagelig tippe det ......................... de n holder båten KNUSKTØRR, og forskjellen fra før og etter avfukter er svært tydelig. Min erfaringer altså at selv en billig avfukter gjør jobben selv i et miljø som ikke er hermetisk avlukket. Teorien bak det ?! Den overlater jeg til de lærde, mine erfaringer er entydige, og denne gangen er jeg enig med såpemannen... Avfukter i båten er nyttig, så kan man jo teoretisere så mye man vil, det er jo ikke alltid at teori og praksis går hånd i hånd......

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en avfukter fra clas ohlson til ca 1200-1300 kr.Den fungerer bra holder fuktigheten nede på det nivået jeg vil ha i båten.

Hva er den store forskjellen og hva er så mye bedre på en Munters MG50 en den jeg har??.

Prisen er en stor forskjell det skjønner jeg. Kvaliteten er også noe bedre men vist de koster 12-14 tusen :confused:

Link to post
Share on other sites

Vel hallaron det er vel ingen som har sagt at en avfukter ikke virker(har ikke finlest alle innlegg), en avfukter som greier å fjerne vann fra luften vil selvsagt virke... Det som jeg finner merkelig er når det skrives at de har fjernet 5-10 liter vann fra luften i båten som er tett og at de gjør dette kontinuerleg "hver uke".... Setter man avfukteren ute på terrassen så er det vel opplagt at den vil fjerne vann så lenge uteluften er fuktig nok....

 

Skal en fjerne 5 liter vann fra et lukket rom ved 20 grader C som har gjennomsnittsfuktighet på 80%, som etter husken er ca. 0,013 kg vann/kg luft og ved 50% så er det ca 0,007 kg vann/kg luft tatt litt på husken siden tabellene mine ligger på kontoret..

 

Som en kan se så skal vi fjerne 0,006 kg vann/kg luft... vi vet vi fjerner 5 liter eller kg vann, litt regning sier oss dermed at vi trenger 833 kg luft eller 660m3 i dette lukkede rommet.. Dette er fysikkes lover som gjelder for alle oss, selv om nok flere vil hevde at dette ikke stemmer :wink: ..

 

Fjerner i vi samme vann mengde fra luft som er lavere enn 20 grader C så øker volumet betraktelig og er det noen som drister seg til å si at de fjerne samme mengde ned mot 5 grader, ja blir jeg skremt..

 

Nå skal en ikke se seg bling på luften relative fuktighet, dette har størt betydning etterhvert som tempertuer stiger.... ved temperturer ned mot 5 grader iog under spiller den meget liten rolle siden luftens absolutte fuktighet i dette området er mege lavt.... igjen på husker så snakker vi om at forskjellen mellom 100% fuktighet og 20% fuktighet kun er et par gram/kg luft.

 

Jeg har vel nå rundt 65-70% relativ fuktighet i båten og den føles selvsagt tørr og fin (temperaturen er jo kun 12-13 grader) liten absolutt og spesifikk luftfuktighet.... båten er ikke tett, har åpen en ventil i taket og de fleste taklukene stå på gløtt...

 

Etter mitt syn så er det viktig med god utlufting nå som temperturen faller utover høsten slik at vi får utjevnet fuktigheten inne og ute, lukker man båten helt nå med høy absoultt fuktighet så vil en kunne får kondens når temperturen faller... har man derimot god utlufting i båten så vil man få ventilert ut luften og dermed vil den absolutte fuktigheten synke i båten.. Eller man kan bruke en luftavfukter til dette og oppnår det samme.... Etter mitt syn er det enkel ofte det beste... og jeg har ikke noe fuktproblem i båten min, men den er ikke lukket i det hele tatt.... god ventilasjon når den ligger på plassen sin er viktig

 

Generelt så kan man si at relativ fuktighet sier noe om luftens metningsgrad, dess kaldere luften er dess mindre vann kan den oppta noe som er naturlig, og kald luft avgir mindre vann ved ending av luften reltive fuktighet enn varm luft... Dette er med andre ord ikke en lineær funksjon..

 

God ventilasjon året rundt ombord vil redusere fuktproblematikken betraktelig... og er luttemperturen ombord noen grader varmere enn utetemperturen så vil den reltive fuktigheten endres. Dette er mest avgjørende ved temperaturer over ca. 5 grader C, under spiller det mindre rolle. De av oss som sliter med fuktighet i heimen bør sjekke at vi har tilstrekkelig antall ventiler i heimen...

 

Jeg hadde litt høy fuktighet i båten etter tre ukers ferie mere eller mindre i sammenhengende regn i juni/juli, dette fordi mulighetene til god lufting var begrenset. Båten var bebodd av fem personer i denne tiden, da fikk jeg noe kondensering av vann i forpiggen... og høy relativ fuktiget... Når ferien var over og naturlig luftsirkulasjon ble gjenopprettet så fallt selvsagt fuktigeten båten selv om drittværet fortsatt var det samme og alt ble normalisert.. Jeg ville nok kunne forbedret inneklimaet på ferien med en luftavfukter siden naturlig ventilasjon ikke var tilstrekkelig siden båten var bebodd hele tiden og fuktighet ble tilført via våte klær blant annet som skulle tørke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å ligge på litt over 60% relativ luftfuktighet gjennom hele vinteren. De som er glade i å regne vil sikkert klare å bevise at dette er for høyt, men 60%++ hverken plager eller bekymrer meg. Tempraturen ligger da mellom +5 og opp mot +10. Kanskje noe under ved langvarig kuldeperiode dvs flere dager med -10 eller mer.

 

Jeg tar ikke ut noen ting av båten, og har ikke kunnet observere noe unormalt. Jeg har standard lufting, dvs lufting gjennom 3 ventiler i taket, samt lufting gjennom luka. Båten er da dekket til med en tung presenning som er åpen i begge ender.

Link to post
Share on other sites

Nå har det ingen hensikt å lage en rangering av de beste løsninger da dette er og blir forskjellig. Viktigste er at det fungerer for den enkelte med det klimaet en omgir seg med.

Mitt hovedpoeng er uansett at alle reknestykker presentert er riktige nok, men største feilen er at en rekner utelukkende på luftens fuktighet, og forutsetter rent akademisk at endring i luftfuktighet og temperatur kommer fra utskiftning mellom uteluft og inneluft.

 

Skal en fjerne 5 liter vann fra et lukket rom ved 20 grader C som har gjennomsnittsfuktighet på 80%, som etter husken er ca. 0,013 kg vann/kg luft og ved 50% så er det ca 0,007 kg vann/kg luft tatt litt på husken siden tabellene mine ligger på kontoret..

 

Som en kan se så skal vi fjerne 0,006 kg vann/kg luft... vi vet vi fjerner 5 liter eller kg vann, litt regning sier oss dermed at vi trenger 833 kg luft eller 660m3 i dette lukkede rommet.. Dette er fysikkes lover som gjelder for alle oss, selv om nok flere vil hevde at dette ikke stemmer :wink: ..

 

Dette blir for enkelt og direkte feil anvendt fysikk.

 

Største problemet er at det finnes store mengder vann i båten i øvrige materialer enn luften. Dette magasineres i mye større grad enn en skulle tro, og båten vil etter en tid ha et fuktinnhold i disse materialene (isolasjon, tekstiler, papir etc) som nærmer seg verdien som luften hadde i de våteste periodene. I tillegg kommer effekten av at mange av disse materialene lagres på en slik måte at temperaturen er mer påvirket av sjøtemperaturen enn utetemperaturen. Sjøen er veeeldig treg i forhold til luften med å endre temperatur, noe som opprettholder kondensering i båten selv om utetemperaturen (og innetemperaturen for den del) skulle tilsi at den relative fuktigheten skulle synke betraktelig. Da denne fukten ligger i materialene i båten vil ikke hygrometeret være noe godt instrument for å bedømme dette.

 

Selvsagt er dette avhengig av hvor båten ligger, og hvor store svingninger fuktigheten i uteluften, utetemperaturen og sjøtemperaturen svinger. Dette er det store georafiske forskjeller på.

 

For å forstå at fuktigheten ikke synker i gardiner, madrasser etc i samme takt som i luften er det bare å overta klesvasken fra spinnesiden i rederiet en periode. Om en blind tro på fysikkens lover ble overført ut av sine virkeområder (som å hevde at utjevningen av fuktigheten i båten (ikke i luften i båten men i båten - det er jo dette som er interessant!)) skulle skje nermest umiddelbart etter fysikkens lover for fukt og varmespredning i homogene gasser så ville jo tørketrommelbransjen være konkurs........

 

 

Sluttpoenget er:

 

Det er lite hensiktsmessig å anvende bruddstykker av fysikkens lover utenfor sitt virkeområde.

Vi må akseptere store geografiske variasjoner i klimaprofil - noe som påvirker effektiviteten av de ulike metodene for "tørr" båt

Vi må finne løsninger som passer for den enkelte og ikke operere med fasitsvar!

 

- Jeg tørker uteboden med avfukter da ventilering ikke fungerer pga lagring/tørking av ved (magasinerer for store fuktmengder!)

- Jeg tørker båten med avfukter de vintrene den ligger på vannet (eneste som har fungert tilfredsstillende, men så er den ganske tett også....)

- Jeg tørker båten med ventilasjon når den står på land (i nøst)

- Jeg tørker kjelleren på hytta med ventilasjon, avfukter var helt bortkastet pga det ble for mye gjennomtrekk

Oso

Link to post
Share on other sites

Det er lite hensiktsmessig å anvende bruddstykker av fysikkens lover utenfor sitt virkeområde.

 

 

Hurren! Der slo du spikeren i hodet!

 

Eller for å si det på en annen måte, lenger oppe i denne tråden: Hulda fikk 7 liter vann i bøtta, samtidig som at temperaturen sank. Samtidig som båten er nærmest 'tapet tett'. Dette blir vel betraktet som en umulighet.

 

Jeg forstår at luft bare kan inneholde et visst antal mol vann relatert til temperatur. Jeg forstår dette med partialtrykk. Jeg forstår at når jeg fjerner vann, så må dette vannet erstattes av et eller annet. I Hulda er ikke lufttrykket konstant. Temperaturen er ikke konstant. Det eneste som er konstant er volumet, men innen dette volumet er ikke gassenes innbyrdes representasjon konstant. Her blir det mao. en del integraler som skal jobbe sammen for å finne ut av sakene. Eller om man velger Newtons tilnærmingsformel.

 

Etter at jeg satte inn avfukteren, stresset jeg Admiralen at jeg måtte ned til Strömstad å tømme bøtta etter en uke. Dette vet jeg av erfaring. Etter en uke er luften i båten blitt såvidt tørr at jeg kan vente fjorten dager til neste tømming, uten at bøtta renner over.

Link to post
Share on other sites

Hulda fikk 7 liter vann i bøtta, samtidig som at temperaturen sank. Samtidig som båten er nærmest 'tapet tett'. Dette blir vel betraktet som en umulighet.

Nå skrev vel at de som får 7 liter i bøtten hver eneste uke og som hevder at båten er tett.... Så Hulda om du klarer å få 7 liter i bøtten hver uke gjennom året så nekter jeg å tro at båten din er potte tett...

 

De som ikke klarer å lese hva jeg skrev i innlegget så skal jeg gjenta det jeg skrev i innelgg 38 i denne tråden..

Det som jeg finner merkelig er når det skrives at de har fjernet 5-10 liter vann fra luften i båten som er tett og at de gjør dette kontinuerleg "hver uke"....

 

Selvsagt vil det ta tid før alt innevntar i båten blir "tørt" om det har vært fuktig.. Det skrev jeg også noe om i samme innlegg om min erfaring etter sommerens ferie...

 

En liten kommentar til ooma og gjengivelsen av mitt regnestykke som åpenbart er feil etter hans syn... Som den våkne leser ser så har jeg ikke skrevet noe om hverken fuktighet i materaler i båten eller noe annet... Jeg enkelt og greit regnet på hvor mye luft en må har for at en skal få 7 liter vann i bøtten... regnestykket trenger ikke ha noe med hverken båt eller noe annet å gjøre.. Det er kun et forsøk på visulaisering av hvor luft man må ha for at en skal få 7 liter vann ut av denne luften.. Men det er vel like greit at en ikke har med regnestykker her da siden det kan bli litt for vansklig å forstå det som man skriver...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest innlegget ditt og mitt regnetsykke var basert på Pascal sitt innlegg om at han tømmer bøtten ukentlig for 10 liter vann.... og ikke ditt innlegg ekpslisitt siden du ikke tidefestet hvor ofte du tømmer ut 7 liter vann fra bøtten... Så jeg burde ikke sitert deg der... men det er kommentarer om at mitt regnestykke var feil jeg var ute etter...og feil bruk av fysikken.

 

Så jeg beklager siteringen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her var det mange regnestykker. Jeg har bare egne erfaringer, og de er som følger.

 

Båten min tettes etter beste evne når jeg går iland. Dvs luker og ventiler lukkes igjen, og på vinteren taper jeg igjen luftehullene inn til motoren. Dette fører til at avfukteren klarer å regulere luften til konstant ca 50%. Da jeg kjøpte avfukteren ble jeg forklart at til å begynne med ville den gå masse, og først etterhvert koble ut og inn. Det stemmer godt, avfukteren går idag av og til, men da jeg nettopp hadde montert den kjørte den konstant. Luftfuktigheten har jeg juster til 50% på hygrostaten. Jeg har alltid tolket det slik at jeg kan regulere luftfuktigheten til 50% inne i båten med avfukteren. Den 50% fuktige luften fører til at fuktigheten i båten senkes mot 50% først etter lang tids bruk av avfukteren. Jeg ønsker ikke å sette på konstant varme i båten fordi dette trekker strøm, og jeg har kun 2 kriterier for fukt og temperatur vinterstid, nemlig 50% fuktighet og frostfritt. Dessuten tror jeg at en jevn temperatur på 3-5 grader pluss og 50% luftfuktighet er bra for båtens innredning vinterstid. Har også gardinene trukket for slik at sol ikke slipper inn. Dette har for min del ført til mindre arbeid høst og vår. Dessuten oppfatter jeg vinteren som velvære for båten innvendig. Den står tross alt konstant kaldt, tørt :yesnod: , mørkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...