Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Jeg har lest innlegget ditt og mitt regnetsykke var basert på Pascal sitt innlegg om at han tømmer bøtten ukentlig for 10 liter vann.... og ikke ditt innlegg ekpslisitt siden du ikke tidefestet hvor ofte du tømmer ut 7 liter vann fra bøtten... Så jeg burde ikke sitert deg der... men det er kommentarer om at mitt regnestykke var feil jeg var ute etter...og feil bruk av fysikken.

 

Så jeg beklager siteringen.

 

Vi er ikke hårsåre.

 

Neida, jeg har ikke tall på neste gang 7-literen går overbord. Neste gang kan være fire uker, til slutt blir det en halvliter på en måneds tid. Vi har en tilnærmet logaritmisk kurve på de sakene der ned mot 50% fuktighet. Men merk at Hulda ikke har fritt vann ombord, altså null bunnvann.

Link to post
Share on other sites

Har dere noen tips om hvordan jeg kan stenge uteluften ute ?

 

Christabelle nevnte å tape igjen avluftning til motor....?

 

GladPack er greia.

 

Er det lurt å la Munters'en sitt avløp renne ned i en vask ? ( Når båten står på land )

Vil det ikke fryse fra utsiden ?

 

Det skal da vel ikke renne så mye annet enn at du kan ha kontroll med frysingen. Dette er ingen lensepumpe-effekt, kun ett drypp nå og da.

Link to post
Share on other sites

Har dere noen tips om hvordan jeg kan stenge uteluften ute ?

 

Christabelle nevnte å tape igjen avluftning til motor....?

 

Er det lurt å la Munters'en sitt avløp renne ned i en vask ? ( Når båten står på land )

Vil det ikke fryse fra utsiden ?

 

 

Muntersen blåser ut fuktig luft, den har ingen slange som drypper. Jeg har akkurat som dem med tørketrommel en slange ut av båten der fuktig luft blåses ut. Dermed er det ingen ting som fryser når tempen kommer under null grader. Muntersen virker visst fortsatt (med fare for å terge på meg fysikere skal den visst fungere ned til -27 :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Muntersen virker visst fortsatt (med fare for å terge på meg fysikere skal den visst fungere ned til -27 ).

 

Terger ikke meg, men nå gikk jeg (sikkert) seirende ut at HiV med 4.0 i fysikk, det er ikke noe man er stolt av. Om man ikke kjøler luften for å kondensere, kan det sikkert kjøres under lokalt frysepunkt.

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til ooma og gjengivelsen av mitt regnestykke som åpenbart er feil etter hans syn... Som den våkne leser ser så har jeg ikke skrevet noe om hverken fuktighet i materaler i båten eller noe annet... Jeg enkelt og greit regnet på hvor mye luft en må har for at en skal få 7 liter vann i bøtten... regnestykket trenger ikke ha noe med hverken båt eller noe annet å gjøre.. Det er kun et forsøk på visulaisering av hvor luft man må ha for at en skal få 7 liter vann ut av denne luften.. Men det er vel like greit at en ikke har med regnestykker her da siden det kan bli litt for vansklig å forstå det som man skriver...

 

Tror egentlig vi er helt enige om det meste når vi bare finleser hverandres innlegg, og kan konstantere at vi begge er fornøyde med temperatur og fuktighet i våre respektive båter.

 

:smiley:

Oso

Link to post
Share on other sites

Dette er mitt første innlegg i forumet. Jeg er oppgitt over å lese hvilken utdannelse enkelte har når de ikke har lest manualen på omtalte produkt. Der står det: for å avfukte 50kubikkmeter luft i timen må den ha tilført 12 kubikkmeter luft i timen. Til de som har øst en lekk båt vet at dersom man øser hurtigere enn det som renner inn tømmer man båten. Hvor mangen liter det er i havet er helt uintresant...... Jeg jobber som tømrer på vestlandet og har bygd hus i 25 år. Jeg kan bekrefte at denne type avfuktere virker. Jeg bruker en eller to tilsvarende avfuktere på et hus. Dersom all matrial gjennomvåt tar det ca 2-3uker før matrialen er knusktørr.

Link to post
Share on other sites

Dette er mitt første innlegg i forumet. Jeg er oppgitt over å lese hvilken utdannelse enkelte har når de ikke har lest manualen på omtalte produkt. Der står det: for å avfukte 50kubikkmeter luft i timen må den ha tilført 12 kubikkmeter luft i timen. Til de som har øst en lekk båt vet at dersom man øser hurtigere enn det som renner inn tømmer man båten. Hvor mangen liter det er i havet er helt uintresant...... Jeg jobber som tømrer på vestlandet og har bygd hus i 25 år. Jeg kan bekrefte at denne type avfuktere virker. Jeg bruker en eller to tilsvarende avfuktere på et hus. Dersom all matrial gjennomvåt tar det ca 2-3uker før matrialen er knusktørr.

 

Det finner jeg rimelig. Det som foregårgår over, er til tider en slags diskusjon om kun en 'seksjon' av realiteten. Uten at man ser hele båten i sammenheng. M.a.o. har du fuktig luft i båten, så er naturligvis alle materialer som kan trekke til seg fukt også fuktige. Og like naturlig er det at om man trekker ut ett element av luften, så blir det elementet erstattet. Såfremt man ikke kjører undertrykk. Noe som er vanskelig å få til i en båt.

 

Og velkommen til forumet.

Link to post
Share on other sites

Vi kjører og disse avfukterne på jobben. Jeg har ikke satt meg inn i noen regnestykke rundt dette men konstaterer bare at det går veldig mye fortere me en uten. Det går og betydelig fortere med munters kontra bøtte typen. I og med at denne og spyr ut den tørkete luften og kvitter seg med den brukte slipper den å tørke fuktigheten som fortsatt vil være i rommet på bøttetypen.

 

Vi bruker vanlige vifter uten varme for å sirkulere luften med i tilegg til selve avfukteren.

 

Og si at dette ikke har noe for seg er bare tull

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å rydde ut fjærmadrasser på 2,20 x 1,80 av lugarer....

Skjønner nesten ikke hvordan de har fått de inn der...?

 

Uansett så sover jeg som en konge !!

 

Og med den nye Munters'en, så kan ALT bli liggende der det ligger.

Bare det å rydde ut av barskapet krever jo lastebil....

Link to post
Share on other sites

Velkommen dobsen62 !

 

En grei beskrivelse av situasjonen, det å øse mer vann ut enn det som lekker inn. Det er samme tankegang jeg har, og som jeg brukte overfor madammen. ( Man får vel nesten en sydentur for 15.000 ,- ?? )

 

Du får hilse madammen din og si at sydenturen ikke tar vare på million innvesteringen dere har liggende nede ved brygga. Jeg har anbefalt denne avfukteren til flere, og responsen jeg har fått i retur er utelukkende veldig positiv. En i havna har et edelt monster av en Hans Christian 43 (20 tonn 2" regnskog og glassfiber). Han mente det var den beste innvesteringen han hadde gjort på lenge. Avfukteren fjerner grobunnen for mye av den vonde lukten som kommer når båten står fuktig, og mugg og råtesopp koser seg oppunder dekk. Dessuten beskytter den metaller som feks. el. anlegg og elektronikk. Lykke til med monteringen lano. :smiley: Min er montert slik at den slår seg på når landstrømmen kobles inn, men jeg har bryter på kartbordet som kan koble den ut igjen ved feks. gjestehavn og lite strøm.

 

En fordel ved avfukter fremfor varmeovn er at når man ikke øker temperaturen vesentlig innvendig i forhold til utvendig, produserer man ikke kondens i lukkede rom. Prinsippet er det at man ved å senke fukigheten i mesteparten av båten, også senker den i lukkede rom.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med monteringen lano. :smiley: Min er montert slik at den slår seg på når landstrømmen kobles inn, men jeg har bryter på kartbordet som kan koble den ut igjen ved feks. gjestehavn og lite strøm.

 

Hjeeelp... Må den monteres... :blush:

 

Fikk beskjed fra leverandør at ingen slanger/rør følger med. Dvs: Jeg må på handletur !

 

Jeg har en egen enhet som blåser frisk luft inn i innsuget på Ebersprächeren. ( Egen STOR blåser som trekker masse strøm )

Kanskje jeg kunne la Munters'en blåse tørr luft inn der ? Da får jeg spredd tørrluft rundt i hele båten ?

 

Hva har du gjort ?

Link to post
Share on other sites

Du får hilse madammen din og si at sydenturen ikke tar vare på million innvesteringen dere har liggende nede ved brygga.

 

Og så lover forumet ikke å informere Blondinen om at en dings til 1 lapp hadde gjort samme nytten. Her er vi solidariske, og beskytter våre mer eller mindre vettuge investeringer.

Link to post
Share on other sites

Hjeeelp... Må den monteres... :blush:

 

Fikk beskjed fra leverandør at ingen slanger/rør følger med. Dvs: Jeg må på handletur !

 

Jeg har en egen enhet som blåser frisk luft inn i innsuget på Ebersprächeren. ( Egen STOR blåser som trekker masse strøm )

Kanskje jeg kunne la Munters'en blåse tørr luft inn der ? Da får jeg spredd tørrluft rundt i hele båten ?

 

Hva har du gjort ?

 

Jeg har en egen slange som blåser tørr luft inn i båten, og en annen som blåser fuktig luft ut av båten. De 2 siste slangene har jeg valgt å ikke koble til, så det blir ekstra sirkulasjon i lufta bak ved Muntersen.(plenty kubikk plass rundt den) Det er litt nøye at man ikke har for mye eller for lite motstand på slangene. Bruksanvisningen sier det meste om dette.

 

Dersom du har en vifte på eberen kan du jo selvfølgelig benytte denne for å mixe luften i båten, men jeg ville ikke brukt den sammen med Muntersen. Muntersen er litt kresen på trykk/vakuum, og det er derfor maks og min slangelengder ut fra uniten. Men ved å kjøre feks hygrostaten i salongen, og tørrluft inn i salongen, får du garantert 50% i salongen veldig kjapt. Ved å ha igang denne vifta tilhørende ebersystemet, uten å ha sug utenifra, vil jo du sirkulere luften i hele båten, og dermed få 50% overalt ganske kjapt. Jeg er litt opptatt av at hygrostaten og tørrluften står i samme rom, slik at man ikke opplever at muntersen kjører det hele for langt ned. Sikkert ikke noe stort problem når man er i båten med jevne mellomrom, men man må ha litt fukt igjen der inne....det skal jo ikke være et eget univers heller.

Link to post
Share on other sites

Og så lover forumet ikke å informere Blondinen om at en dings til 1 lapp hadde gjort samme nytten. Her er vi solidariske, og beskytter våre mer eller mindre vettuge investeringer.

 

Tusen Takk ! :lol:

 

 

 

Vet ikke om jeg kommer til å fastmontere Munters'en . Det viktigste er jo å få til en grei løsning hvor den fuktige lufta blåses ut av båten igjen..... Kanskje ikke så enkelt å få til... :rolleyes:

Jeg har jo noen Dorade-ventiler som heldigvis kan stenges, men det å få fukten ut gjennom en ventil er vel litt tricky....

Ut gjennom en vask hadde vært det optimale.... eller ut gjennom saltvannsfilteret...vanninntaket ??

Link to post
Share on other sites

Bruker selv en Munters MG 50 og den er svært effektiv, men krever en forholdsvis tett båt for å redusere gangtiden. Virkningsmåten er så enkel at en vifte blåser luften i båten gjennom ca 270 grader av en sylinder ( stor diameter, liten høyde) som er fyllt med silica gel. Denne sylinderen roterer sakte og når sica gelen passere forbi de siste 90 gradene blir den varmet opp og fuktigheten som da blir avgitt blir blåst ut av båten ved hjelp av en vifte. Luftgjennomstrømningen her er svært liten sammenlignet med gjennomstrømningen i absorbsjonsdelen da denne luften må erstattes med luft utenfra.

 

Røret som fører den fuktige luften ut av båten bør isoleres dersom du ikke kan ha fall hele veien slik at du ikke får vann som kondenserer og renner tilbake i avfukteren, sørg også for en form for skjerming på utløpet slik at det ikke blåser luft inn her når avfukteren ikke går.

 

Når avfukteren blir startet om høsten går den sammenhengende de første dagene, deretter holder den fuktigheten på 30% ved hjelp av hygrostat som gir gange 1-2 timer i døgnet.

 

Allt av sengetøy, klær etc. kan ligge i båten hele vinteren, all korrosjon stopper også opp ved så lav relativ fuktighet så dette er en av de beste innkjøpene vi har gjort til båten.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Når avfukteren blir startet om høsten går den sammenhengende de første dagene, deretter holder den fuktigheten på 30% ved hjelp av hygrostat som gir gange 1-2 timer i døgnet.

 

 

30%, det var lite. Noen som har noen formening om hvor tørt jeg kan ha det i båten? Er 30% greit, eller bør jeg fortsette med 50%?. Har hittil hatt hygrostaten innstilt på 50%.

Link to post
Share on other sites

Fikk båten på land i dag, og hentet min nye Munters MG 50 .

 

Testkjører den først her hjemme, men den havner vel i båten allerede i morgen. "Problemet" blir vel å få den fuktige luften ut av båten.

Tror jeg setter avfukteren nærme en vask, slik at jeg kan lure ut fukten den veien. Kanskje jeg må dekke til vasken med plast over, slik at ikke fuktigheten flyr tilbake til den tørre luften.

Vurder en splitt på tørrluften, slik at jeg kan blåse tørrluft fremover og bakover i båten. Det spørs om en kontorrotte klarer å få dette til ....?

 

PS! Mobilkrana hadde 26 tonns trykk på den ene labben, da båten ble heist på land..... ( 55 tonns mobilkran som veier 36 tonn )

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Munthers i båten i 5 vintre nå, og har gjord de samme erfaringer som Chrian, bortsett fra at jeg har stilt inn hydrostaten på 40% relativ fuktighet. Ved så lav fuktighet er det ingenting som råtner, og ingenting som ruster. Madrasser og andre tekstiler tørker, og saltet i skuffen holder seg tørt. Når du setter deg på en av madrassene med -10 grader i båten er det ikke kaldt i baken, siden fuktigheten også der er lav. Den varmen som tilføres i f m tørkingen av sikagelskiven forsvinner det meste av ut, sammen med den fuktige luften etter tørkingen.

Men, det er viktig at ventiler og luker er tette slik at minst mulig uteluft slipper inn. Hvor tett det egentlig er ser man jo ved hvor ofte maskinen går etter at det hele har stabilisert seg på ønsket fuktighet. Min erfaring er at når jeg inspiserer båten og har åpnet luken ned til cabinen for å komme inn, starter Muntersen etter 1 - 2 minutter, på grunn av den fuktigere uteluften som da slipper inn.

Det blir som det står over, skal du tømme en lekkende båt, så må du lense raskere enn vannet kommer inn.

 

Jeg ser de fysiske lovene som trekkes inn her, men jeg tror kanskje de blir tolket noe feil, og at man kanskje ikke har full oversikt over alle parametere, eller at det er noe i drøftingen man gjør som man har oversett. Man ser jo hva som skjer i virkeligheten.

Som jeg ofte sier, om kart og terreng ikke stemmer overens, er det som regel terrenget som er riktig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...