Jump to content

Så mye er vikeplikten verd!


ter-av

Recommended Posts

Hadde en opplevelse i fjor sommer. Jeg krysset Saltfjorden med full seilføring og midt på dagen. Et stykke foran meg ser jeg en båt som kommer i mot meg.

Jeg holdt øye med båten, og når avstanden var et par kabellengder falt jeg litt av. Båten, en sjark, passerte meg på babord side med en klaring på ca 50-60 meter. Når vi passerte var det ingen å observere i rorhuset. På meg virket det som sjarken gikk med autopiloten på. Dette antar jeg siden sjarken hadde stø kurs hele tiden mens jeg observerte den.

 

Hvordan takle vikeplikten når du går for autopilot?

Link to post
Share on other sites

Problemmet med sjarker er vel ofte at det bare er en mann ombord??? De trenger vel litt søvn de og, men hvor forsvarlig det er å overlate båten til autopiloten er en annen sak...

 

Da bruker de fleste radar med alarm. Alarmen settes på ved et visst antall nm. Ingen bombesikker løsning, men den blir brukt av sjarker/seilere som er alene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En sak er å stole på radaralarmen midt i Atlanteren, men i kystnære farvann??? Aldri i verden om jeg hadde turt å sove da. Straffen for å forsove seg kan være litt heftigere enn når du forsover deg hjemme i din egen seng.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sydvesten synes å sveve i den villfarelse at alt han skriver her på BP kan/skal leses fullstendig løsrevet fra andres kommentarer og innlegg. Så er nok dessverre ikke tilfelle.

 

mjvh tuffff

 

Om en kommer opp i en vanskelig sitvasjon så kan de fleste båter stoppe opp , ikke seilbåter , derfor har till og med SS Norway vikeplikt for din lille seilbåt.

Om Sydvesten lever i vilfarelse er ikke så farlig. Det neste sitatet er farlig lærdom, om det ikke pressiseres at dette gjelder utaskjærs.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen stor seilbåt, men i en situasjon hvor der er fare for sammenstøt eller annet så klarer jeg å snu min lille båt på relativt kort tid og utseilt distanse... bruker vel en båtlengde eller så om det er påkrevd. En kursendrig på 180 grader er ikke noe problem for meg i allefall, men jeg er bare en glad amatør på området.

 

Jeg ser ikke noe behov for diskutere prisnipper med store skip, da legger jeg om kusen enkelt og greit... og det gjør jeg i god tid, og det er alltid tydelig og tilstrekkelig.. Har sjelden så dårlig tid når jeg seiler

 

Og så har man jo alltids den muligheten at man kan snakke med selv større båter. I påsken kom jeg seilende nordfra og var kloss i Tisler. Bakfra dukker fergen Sandefjord-Strömstad opp med minst tre ganger min fart, vi holder samme kurs og jeg ligger i kurslinjen. Ut fra Strömstad kommer Kystlink, som klar av Tisler skal dreie vestover. Jeg følte meg litt beklemt, tok VHF'en: "Bohus dette er Hulda på 16 som ligger i kurslinjen din. Ønkser du å passere meg på min SB eller BB?" "Dette er Bohus, er du den lille(????) røde seileren rett forut, så passerer vi SB". "Bohus, jeg dreier BB". "OK". Og det var det. Kystlink dreide ikke vest før etter at Bohus hadde passert meg og jeg var tilbake på kurs. Ikke det at de to fergene passerer hverandre på spyttlengdes avstand, men allikevel. Det går an å kommunisere. Jeg kunne også endret kurs inn mot Tisler (dreie SB), hvis det hadde blitt trangt.

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdieratorates sjøfartsregler:

 

 

DE VIKTIGSTE

PRINSIPPENE FOR

STYRING OG SEILAS ER

vikeplikt for båter som kommer

fra styrbord

vikeplikt for båter du innhenter

motorbåter har vikeplikt for

seilbåter

fritidsbåter har vikeplikt for

nyttefartøyer.

 

Det er jo for meg ganske greit og da når jeg med min litt mere enn 19 fots yrkesregistrerte sjark slipper å tenke på vikeplikten når du med din 50 fots Grand Banks fritidsbåt bestandig har vikeplikt.

Jeg har levd i den villfarelse att jeg hadde vikeplikt også for lystbåter så jeg håper de med lysbåter nå ikke føler seg litt provosert over att sjøfartsdirektoratet snart motar en liten oppmuntring fra meg.

 

Ser på innleggene att det er flere med tung fagelig kompetanse som skriver her så er dette virkelig tillfelle ?

Link to post
Share on other sites

fritidsbåter har vikeplikt for

nyttefartøyer.

 

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det er det som står.

Det er IKKE en vikeplikt.

Så du har fremdeles å holde av veien for meg når jeg kommer seilende.

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdieratorates sjøfartsregler:

DE VIKTIGSTE

PRINSIPPENE FOR

STYRING OG SEILAS ER

vikeplikt for båter som kommer

fra styrbord

vikeplikt for båter du innhenter

motorbåter har vikeplikt for

seilbåter

fritidsbåter har vikeplikt for

nyttefartøyer.

Jeg har levd i den villfarelse att jeg hadde vikeplikt også for lystbåter så jeg håper de med lysbåter nå ikke føler seg litt provosert over att sjøfartsdirektoratet snart motar en liten oppmuntring fra meg.

 

Utdrag fra FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

© skal et fartøy som holder på med å fiske mens det er underveis så vidt mulig holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere.

 

Som vi ser så er det ikke slik at en fritidsbåt automatisk har vikeplikt for en fiskebåt. Vikepliktsreglene gjelder bare om båten fisker, og da skal den ha lanterne (eller markeringer) i henold til forskriften.

Seilbåter har heller ikke noen "forkjørsrett" om den bruker motor, og det hjelper ikke å "motorseile",

 

Generelt kan det vel sies at den som har størst manøvreringsevne har vikeplikt. En annen diskusjon er vel om en 30 fots seilbåt (under seil) eller en stor båt som S/S Norway har størst manøveringsevne....

Tror ikke jeg vil utfordre "forkjørsretten" uansett om jeg er under seil eller ikke.

 

For øvrig sier regel nr.2 at man ikke kan frita noen om bord fra å følge god sjømannskikk, og her gis det ingen unntak!

Link to post
Share on other sites

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det er det som står.

Det er IKKE en vikeplikt.

Så du har fremdeles å holde av veien for meg når jeg kommer seilende.

 

Les skjøl da : http://www.sjovett.no/Temaheftene/Temahefte3.pdf

Link to post
Share on other sites

Da er vi kanskje enige
om at det er greiest å bruke hue, og sørge mest mulig for å ikke sette seg selv eller andre i en situasjon hvor utfallet kan bli uheldig.

 

Når det gjelder disse fergene i fjorden så er det noe merkelige greier. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært sterkt urolig og tatt en bråte med på disse fergen for å finne ut hvordan dette vil gå, bare for å finne hver eneste gang at de passerer langt unna meg. Unntakene er disse partybåtene med en kar ombord med hvit skjorte og gressklipperkurs. De tror de har absolutt påkjørsrett.

Link to post
Share on other sites

Der komm gullegget , bra vi har vhf , det er ikke bare hvem som har vikeplikt som trenger å diskuteres må og diskutere hvilket regelverk som skal brukes.

 

Om en begynner å lese hele dene linken fra starten av så mener jeg att slike uklarheter som her og kostet skipperen på Skarbø livet og dette her må evalueres , mener det betyr igjennomgåes.

Link to post
Share on other sites

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det er det som står.

Det er IKKE en vikeplikt.

Så du har fremdeles å holde av veien for meg når jeg kommer seilende.

 

Generelt kan det vel sies at den som har størst manøvreringsevne har vikeplikt. En annen diskusjon er vel om en 30 fots seilbåt (under seil) eller en stor båt som S/S Norway har størst manøveringsevne....

Tror ikke jeg vil utfordre "forkjørsretten" uansett om jeg er under seil eller ikke.

 

Da er vi kanskje enige om å sende sjøfartsdirektoratet på kurs og att vikeplikten ikke borfaller om andre regler legger restriksjoner på seilasen fra fartøyer som kommer fra styrbord.?

 

om at det er greiest å bruke hue, og sørge mest mulig for å ikke sette seg selv eller andre i en situasjon hvor utfallet kan bli uheldig.

 

Når det gjelder disse fergene i fjorden så er det noe merkelige greier. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært sterkt urolig og tatt en bråte med på disse fergen for å finne ut hvordan dette vil gå, bare for å finne hver eneste gang at de passerer langt unna meg. Unntakene er disse partybåtene med en kar ombord med hvit skjorte og gressklipperkurs. De tror de har absolutt påkjørsrett.

 

Husk at regel 18 bare kommer til anvendelse dersom regel 9,10 og 13 ikke kommer til anvendelse. Særlig regel 9 (a), (b), © og (d) er viktige, også for seilfartøy eller fartøy mindre enn 20 meters lengde overfor fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp...

 

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

 

Regel 44 gjelder også i norske farvann, og det mer dagligdagse uttrykket "å vike for" er det samme som "å holde av veien for".

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...