Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Nå er vi 2,5 time inn i neste døgnet og fremdeles ingen bilder :wink:. Kanskje fotografen i lykkerus over endelig å kunne se omrisset av det ferdige resultatet kom i "skade" for å innta litt for mange :wink:? Eller kanskje han holder på ennå? Håper det ikke har dukket opp uforutsette hindringer. Det har ofte lett for å gjøre det ifbm slike større prosjekter. Jeg har fått stifte erfaring med det selv. En tilsynelatende enkel sak som å lage skyvedører i ei snekke kan være nok til både å legge beslag på mange lørdager og søndager, i tillegg til å nesten drive en innbitt båtfantast fra sans og samling. Ved siden av dobbeltbunnprosjektet, er skyvedørene desidert det mest tidkrevende jeg har tullet meg borti i løpet av min korte karriere. Jeg skal forsøke å overføre litt av dyrt kjøpte erfaringer i toalett-tråden. Men det blir ikke før om noen dager. Jeg har igjen en dag - i morgen - og den skal benyttes fullt ut. Bilder og info kommer senere. I løpet av morgendagen regner jeg med at den siste veggen er på plass, den ene skyvedøra er på plass, og jeg kan begynne å konsentere meg om innredningen i "badet". For de som måtte være i tvil - jeg har testet: Gå på do på porta porti - status OK. Vaske seg i en imaginær hjørnevask som forhåpentligvis ankommer fra Maritim om ikke altfor lenge - status OK. Dusje ved å kaste ut porta porti og gjøre dette sittende på en vanligvis oppklappet sitteanordning - status MER ENN OK :wink:. Beis er matchet mot teaken og klar for påføring - etter mange fargeprøver og forsøk, listverk er innhandlet i rikt monn, el. anlegg vedrørende "badet" er pønsket ut (Forhåpentligvis) og ledninger hektes på samtidig med at veggene monteres - slik at det blir skjult anlegg. Grunning, fibertapet, maling og sluk for gulv er på plass for å gjøre våtromstandard av det hele. I det hele tatt - det ser i skrivende stund lovende ut :wink:.

Her kommer et par bilder. Nettet var nede i går så jeg fikk ikke lagt ut bilder.

Frontvinduene kommer på plass idag. Håper jeg da.

Det ble en del tenking når det gjaldt frontvinduene, derfor tok det litt lenger tid en jeg regnet med.

Fant ut nå at det var maskinen min det var noe galt med ang. nettet. Så jeg foretok en system restore og nå er det i sin skjønneste orden igjen.

Det ser høyt ut, men er ikke det altså :wink:

Bilde

Bilde

Bilde

Flere bilder i kveld kommer tror jeg :wink:

Kommentarer :wink:

Heisan*

Det ser jo unektelig litt høyt ut, men så er der jo ikke stoler, dørk, og innredning som brekker det av enda heller da. Synest det ser kjempebra ut jeg.

Må si jeg misunner både Deg og andre litt, som har både mot, tålmodighet, utstyr, anledning og kunnskap til å drive med slikt. Jeg er full av beundring og respekt.

Lykke til videre  :blush:

Mvh Jonny

...Kommentarer :wink:

Uhm - tenker jeg venter med å kommentere høyden inntil flere bilder foreligger og du har kommet litt lengre. Rent umiddelbart var det høyden som slo meg, men det er for få bilder og for mye som mangler til at det er lurt å mene noe om det. Ellers er det artig å se at det begynner å ta form. Litt det samme som hos meg - alle veggene til toalettet er på plass og man aner om det man har begynt på er lurt eller ikke. I ditt tilfelle er jeg sikker på at det blir bra. Ser fram til fortsettelsen og de neste bildene som kommer.  :wink:

Nå tenker jeg det ser bedre ut.  :cheers:

Bilde

Dørken lå 15 cm under dørken på uteplassen, derfor hevet jeg den 20 cm. Da ligger dørken 5cm høyere enn utedørken.

Bilde

Bilde

Bilde

Det blir god stueplass under her etterhvert. Setter (om jeg får plass) dieseltank under her også. Og kanskje ferskvann, septik tank også. Hvis plassen tillater det.

Flere bilder :flag:

Nå tror jeg alt er revet vekk :flag:

Bilde

Her er bilde tatt fra baugen. Som man kan se hevet jeg litt av dekket for og få ståhøyde i deler av forpiggen. Wc er tenkt plassert i forpiggen + dobbelseng :flag:

Bilde

Forpiggen, ikke så godt bilde men...

Bilde

Nå er også takbjelker på plass, samt utveksling for takluke over styreplassen (kapteinen´s domene :wink:)

Bilde

Men etter en hard uke i ny jobb :wink: så blir det nok et par stive  :flag:

Byggingen er i en liten hvile fase :nonod: Jeg orker ikke og gjøre noe når jeg er kommet hjem fra jobb.(kommer hjem litt sent på ettermiddagen) Og så har jeg skrudd sammen mopeden da den skal vises på biltilsynet på Mandag morgen. Mandag ettermiddag skal den trimmes igjen :smiley:

Skal bruke den på jobb :nonod:

Men byggingen tar til snart igjen. Venter på litt hjelp fra en kar.

Neste helg regner jeg med og få drevet skroget og begynt behandling av hele skuta.(kanskje)

Det er litt synd at webcamera ikke er snudd motsatt vei, for da hadde jeg sett båten min hele året.

....Byggingen er i en liten hvile fase :nonod: Jeg orker ikke og gjøre noe når jeg er kommet hjem fra jobb........

Mai-måned nærmer seg med stormskritt! Må jeg minne deg om hva du skrev for en tid siden?  :nonod: Nærmere bestemt, 2. Februar 2004

Ja, nå er båten på plass! Grøss og gru, her er det litt og ta fatt på! blir nok ikke sjøsetting før i Mai tror jeg!

:nono: Ts, ts, ts, ts, bastard30000! Ikke noe unnasluntring nå - like før innspurten!  :nonod:  :lol:  :lol:

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er det drevet skrog på Bastard?

Unnasluntring fra fastsatt sjøsettingsdato kan ikke aksepteres på dette Forumet. Mulig at det kan gis disp. for re-trimming av moppen, men ikke mer enn 14 dager. Tror Hulda har med seg de fleste der. Dog skal der ikke stikkes under en stol at Hulda bomma med et par- tre år på den magiske dato.

Hulda er en meget garvet trebåtelsker, med røtter noen generasjoner tilbake. Merk: Hvis båten ikke er laget for dreving, ikke bruk denne metoden. For nater som er veldig åpne, bruk smørefett (grease). Klin inn alle nater og sprekker med grease, og båten er tett når du sjøsetter. La båten ligge stille i et par uker etter sjøsetting. Denne metoden har vært brukt et par hundre år med meget godt resultat, i gamle dager riktignok med animalsk fett. Men i dag har det ingen hensikt å dytte deler av ei ku inn i natene. Ikke bruk sika- eller andre stoffer, de tørker/herder og  sprenger nater og sprekker.

Da jeg jobbet utpå Killingen i barneårene, fikk slippene fatt i harsknet smørefett fra Forsvaret. Alle båter fikk seg en omgang. Innklint med fett og stoffet utenpå, tette som flasker og impregnert treverk hver vår.

• 2 uker senere...

Sjøsetting i mai? Når i mai, bastard30000?  :flag: Ikke for å mase, men har det skjedd noe på ombyggingsfronten i det siste?  :flag: Eller har du skaffet deg nytt prosjekt, kanskje?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Mai 2005 :lol: Neida, Mai blir det nok ikke tror jeg. Men arbeidet tar til igjen nå til helgen, dessuten får jeg mere tid fra neste uke og fremover da jeg skal jobbe 2-3 dagers uker en stund :wink:

Ombyggingen har desverre stått stille en stund. Men har planene klare, og en del saker og ting er kjøpt inn. Må jo handle utstyr under prossesen også.

Gleder meg nesten mest til og lage dashbord :lol: blir nok mye utstyr der tenker jeg.

Ikke noe nytt prosjekt på gang nei, men saumfarer jo nettet hver dag etter intressante objekt da. Så forresten et objekt i Horten hvor jeg har fått jobb.

Kjører jo moped til Horten når været er bra så jeg skal ta en titt i løpet av uka hvis været holder.

Grunnen til stans i arbeidet er at jeg er forferdelig trøtt når jeg kommer hjem. Jeg står opp 05,30 og er hjemme 16,45. Problemet er vel også varmen der jeg jobber. Der holder jeg på med og presser saker og ting i silikongummi hvor formene holder et snitt på 165 + grader.

Tipper det er ca. en 35-40 + i området rundt pressene. Gruer litt for varmere dager, men det går nok.

Blir oppdatering til helga tenker jeg :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...