function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

...så fjernet vi ikke den gamle natemassen. Jeg er ganske sikker på at vi ikke primet før vi la på den nye sika'n. Nå har sika'n begynt å sprekke opp. Kan dette ha noe med det at vi ikke brukte primer før vi la på sika'n?

Usikker på hvor stor rolle dette med priming spiller. Men jeg tenker litt på den gamle natemassen og hvordan denne er lagt. Kan sprekkingen skyldes at det ikke er brukt natetape under den gamle massen og at dere har fått rivninger pga bevegelser i treverket som gjør at det sprekker? Ute på tynn is her, men synes temaet er interessant og ønsker å lære mer om det. :wink:
Link to post
Share on other sites

Når vi pusset ned dekket vårt, så fjernet vi ikke den gamle natemassen. Jeg er ganske sikker på at vi ikke primet før vi la på den nye sika'n. Nå har sika'n begynt å sprekke opp. Kan dette ha noe med det at vi ikke brukte primer før vi la på sika'n?

 

mvh

Jonhei

Mulig flere årsaker:

1: fjernet du ALT av gammel natemasse  ved evt. å frese til rene kanter?

2: Avfettet du skikkelig med aceton før du la sika? :wink:

3: Hva behandlet du dekket med (hvem type olje/lakk) etter sliping og hvor lenge ventet du med dettè?

 

Jeg fikk beskjed fra et båtbyggeri jeg rådførte meg med at uten primer blir det ikke tett, så dette kan nok være årsaken uten at jeg skal være 100% sikker.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det som er viktig når man skal nate er:

..Skjøten mellom bordene skal være midt i naten

..Bunntape for å forhindre feste av natemasse i bunn på nat

..Priming for å få god heft på sidene av naten

 

Da er det bare sidene som har kontakt med natemassen og dette går fint med de elastiske natemasser som finnes idag. Har man ikke bunntape så er det flere krefter som virker inn på natemassen og den har lett for å sprekke opp.

 

Natemasse mellom bord blir jo utsatt for store krefter. Fra det helt fuktige og svelling og til sommertemparaturer og sol og vind som tørker ut med krymping som resultat.

 

Litt på sidelinjen men for å vise hvilke krefter som er i sving. Vi selger nedtørkede furu gulvbord og disse anbefales ikke brukt på hytter som ikke har varme på hele året.

En kunde trosset dette og sa at det går bra.

:wink: :eek:Neste vår når han kom på hytta var veggene presset ut med mange cm.

Link to post
Share on other sites

Mulig flere årsaker:

1: fjernet du ALT av gammel natemasse  ved evt. å frese til rene kanter?

2: Avfettet du skikkelig med aceton før du la sika? :wink:

3: Hva behandlet du dekket med (hvem type olje/lakk) etter sliping og hvor lenge ventet du med dettè?

 

Jeg fikk beskjed fra et båtbyggeri jeg rådførte meg med at uten primer blir det ikke tett, så dette kan nok være årsaken uten at jeg skal være 100% sikker.  :wink:

1. Vi bare pusset ned og fjernet IKKE NOE AV DEN GAMLA natemassen før vi la på den nye.

2. Vi avfettet ikke. (på butikken "trebåten" sa de ikke noe om det...vi spurte kanskje ikke nok)

3. Vi brukte en soppinfisering som het, Intertox (International), og så brukte vi en impregnering fra International som jeg ikke husker hva het og så lakket vi med Goldspar lakk fra international.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

..Skjøten mellom bordene skal være midt i naten

Nå misbruker vi tråden til Bastard30000 for alt det er verdt, men det er jo litt relatert til det han driver med nå. Fikk ikke helt taket på hva du mener med at skjøten skal være i midten i naten. Sikkert jeg som er treg - nå også. Kunne du forklare dette på en litt annen måte, i tilfelle jeg har gått glipp av noe vesentlig? Det er dette med skjøten jeg ikke forstår. Hvilken skjøt?
Link to post
Share on other sites

Nå misbruker vi tråden til Bastard30000 for alt det er verdt, men det er jo litt relatert til det han driver med nå. Fikk ikke helt taket på hva du mener med at skjøten skal være i midten i naten. Sikkert jeg som er treg - nå også. Kunne du forklare dette på en litt annen måte, i tilfelle jeg har gått glipp av noe vesentlig? Det er dette med skjøten jeg ikke forstår. Hvilken skjøt?

Det er skjøten mellom bordene, prøvde meg på en tegning, men ikke velykket.

 

Natesporene bli jo skåret i hvert bord og da skal det være en "halv nat" på hver side av hvert dekksbord.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at det har så mye å si hvis du bruker bunnlist etc som det anbefales.. Når jeg natet om min båt, var natespor fra bygging frest i kant på den ene siden av hvert bord. dvs at ingen har skjøten midt i natespor. Hvis du ikke legger bunnlist er jeg enig med deg, men hvis naten "sklir" på bunnlist skal vel ikke dette være noe problem? :wink:

 

PS! var forresten på skjærhalden lørdag til søndag, og jeg og Heira var på brygga og titta på en meget pen Nidelv 26 med vimpel. :wink:

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

...Natesporene bli jo skåret i hvert bord og da skal det være en "halv nat" på hver side av hvert dekksbord.

Og jeg som i min enfoldighet trodde at natesporet rett og slett ville si selve skjøten. Er det vanlig med egne natespor? Bunnlist - hva er det da?
Link to post
Share on other sites

Og jeg som i min enfoldighet trodde at natesporet rett og slett ville si selve skjøten. Er det vanlig med egne natespor? Bunnlist - hva er det da?

Du har delvis rett, dvs hvis du legger et teak dekk oppe på et underlag av f.eks kryssfiner, eller på et dekk av glassfiber, legger de gjerne staver i sika oppe på dette, da er natesporene skjøten.

 

Hvis du legger et tradisjonelt dekk som på f.eks min båt, legges de not/fjør, dvs helt inntill hverandre, og da må natespor freses opp etter at dekket er lagt. Sikkert for å få et stivere dekk, og mindre bevegelse ved bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Legger ved et scannet bilde som skulle vise problemene og hvorfor.

Bildet viser staver lagt på finer med epoxy. Vanlige bord ville jo her møtt hverandre i bunnen av natet. Og da midt i natet. Les om strikken i bildet.

 

Bilde

 

På Skjærhallen og ingen lyd :wink:. Hyggelig å høre om Amorøsa ll. Takk for det.

Neste gang :nono: sier du fra, bor  5 minutter unna.

Link to post
Share on other sites

Du har delvis rett, dvs hvis du...

OK - da er jeg på nett igjen. Som regel så er det staver som sviver rundt i hodet mitt når jeg tenker nating. Takk for oppklaringen! :wink:

 

Får håpe vi ikke ødelgger nattesøvnen til Bastard30000 med alt natepratet vårt :wink:

Link to post
Share on other sites

Her blir ikke nattesøven ødelagt :wink:

Bare hyggelig med spørring og graving. Det er dette vi lærer av alle sammen.

Bordene er av not og fjør på dekkene mine og med utfrest natespor.

 

Et tips for og hindre tørking av dekk er og legge noen filleryer og vanne dem innimellom!

Husk og vanne med saltvann.

Ferskvann er fyfy :nono:

Dette tipset fikk jeg av gutta som har skøyter her i by´n!

Ganske lurt dette om man ikke får brukt båten ofte nok.

 

Jeg vasker også trebåt med saltvann :puke:

 

Til Jibb!

Sjøsetting i år er ikke noe problem, det er da 6mnd igjen av året :wink:

Link to post
Share on other sites

Til Jibb!

Sjøsetting i år er ikke noe problem, det er da 6mnd igjen av året :wink:

 

Du er ikke redd for at båten skal ta inn mye vann og bruke lang tid på å trutne når du sjøsetter så sent da?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Du er ikke redd for at båten skal ta inn mye vann og bruke lang tid på å trutne når du sjøsetter så sent da?

Neida, båten skal dreves på nytt under vannlinje kanskje! Hvis ikke kjøper jeg en pøs eller 2 med fett. Det går fint :drink:

Har dessuten 2 kraftige lensepumper som går til 220v.

Kommer også til og sette ut på en helg, og med noe kalde så går det bra det :wink:

Link to post
Share on other sites

Æsj åsså :nonod: regnvær, og jeg som nesten var ferdig med og nate.

Spetakkelet er borte i dag, så jeg trodde jeg skulle få gjort en hel del.

Men været satt en stopper for det!

 

Jeg får heller begynne tidlig på jobb i morgen så jeg får begynt på båten tidligere.

Godt det er helg snart.

Nating er jammen en skikkelig tidtrøyte må jeg si :puke:, men det er jo ikke allverdens igjen :yesnod:

 

Vel, da tar jeg kvelden med båtbygging for i dag!

Link to post
Share on other sites

Nating er jammen en skikkelig tidtrøyte må jeg si :puke:, men det er jo ikke allverdens igjen :lol:

Føler med deg, dette tar tid og er en klinejobb.

 

Tenk deg resultatet når du ligger nedi båten utover sommeren  :nonod: med en velfortjent kald  :lol: og hører regnet drypper på taket. Inni båten er det ikke en dråpe vann som kommer gjennom dekkene.

 

DA ER ALT VERDT DET! det kan jeg skrive under.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jaja, jeg holder koken :yesnod:

Som man ser så begynner dekket og bli ferdig. Har satt på tilsvarende list på Babord side.

Da er det bare det lille dekket igjen som trenger en inramming. Tar det i morgen!

Det tar jammen på og stå opp 05,30 og jobbe til 21,00 hver dag. Puh!

 

Som man ser på bildet er det jo ikke akkurat tradisjonelt dekk. Mangler midtfisk og dollbord.

Men dette kan bli vakkert dette også :confused:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hmm... Det har vel passert noen "i morgen den dag" siden den 10. ...

 

Selv så er den verste torturen nå over for min del. Sjøsatte lørdag. Endelig. Gikk fint. Sjømannen bykset villig av opplagshengeren og Yammar'n fyrte tvert, i vill begeistring over endelig å bli tatt i bruk igjen. Etter et større ryddesjau ombord hvor vi fjernet alt som siden nyttår har utgjort byggeplassen ombord - ca. stappfull en rimelig stor henger med glassfiberkapell - utbrøt Dillerinnen: "Ja, nå ser jeg endelig fram til å starte på rengjøringen ombord. Det begynner jo å ligne på båt igjen". Båten er bruksklar, men det gjenstår likevel en masse som blir tatt inneimellom og til vinteren igjen. Så langt ingen store svikter avdekket ifbm vinterens aktiviteter. Det eneste er at båten heller mot styrbord side pga ekstra vekt der toalettrommet er bygget. Dette vil bli midlertidig kompansert med løs-ballast, og permanent kompansert når pentry, batteribank og annet skal plasseres.

 

Håper du kommer deg på fjorden snart du også. Husk: Alt må ikke være klart før man kan sjøsette, selv om det hadde vært det optimale. Etter langt om lenge innså jeg dette selv og stokket om litt på prioriteringene. Mye kan sulles med selv om man er på vannet. Men jeg regner med at du har kontroll på prioriteringene og tar bare det høyst nødvendige før du sjøsetter.

Link to post
Share on other sites

Nå er det bilder igjen :sad:

Er ikke ferdig med og nate enda, det MÅ jeg gjøre i morgen!

Har bygd terrasse for min søster :rolleyes:

 

Men her er et par bilder av det jeg har gjort idag. Alle detaljer som er av kosmetisk betydning vil bli tatt når båten er sjøsatt, likeså det motormessige!

 

Båten er ikke så smal som det kan se ut som her, ble litt gal vinkel da jeg ikke kom høyere!

Bilde

 

Som man ser av disse 2 bildene er nå veggen blitt brutt en del :rolleyes:

Bilde

 

Bilde

 

Blir ikke så gæli detta trur jeg :sad:

Link to post
Share on other sites

Vimpel har jeg 2 stk. av, skulle kanskje hengt den opp :wink:

Har litt igjen før sjøsetting ja......

 

Men i dag har jeg fått begynt på fundamentet for kapteinen´s plass :flag:

Holder på med og lage til plater som skal danne understellet til kaptein sete.

Under sete blir det plass til kjøleskapet.

 

Jeg driver med sånne ting mens natingen herder, for man må jo utnytte tiden best mulig :smiley:

 

Planen er og gjøre mest mulig innvendig før jeg lager bakveggen på overrbygget!

Mye lettere og jobbe når det er helt åpent bak

Link to post
Share on other sites

Planer forandres alltid :lol: da jeg må lage bakveggen nå med tanke på diverse innredningsarbeider!

 

Jeg lurte på om jeg skulle lage bakveggen med stående smalstavet panel, blir ikke det ålreit da tro :flag:

 

Altså panelerer jeg inn/utvendig. For da får jeg brekt av en del, siden det stort sett blir mørke flater.

På uteplassen blir det jo okke som en del furu!

Jeg har begynt på reisverket idag,og det kan hende jeg legger inn bilde senere i kveld :flag:

Tror jeg må gjøre den sånn jeg gitt, siden jeg må lage til luke i veggen under benken inne så jeg kommer til og bytte reimer og impeller på motoren!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...