Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

.....Noen tanker om sjøsetting - innen 1 måned, innen 2 måned, det blir når det blir?

Skal vi se, vi har nå 2004.......... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Legger ut bilde i morra kveld, skal på jobb i morra så da får jeg ikke gjort noe før på kvelden.

Skal slipe ned taket i morra og legge 2 strøk til med epoxy.

etter det skal det males med 2-3 strøk 2 komponent maling.

 

Regner taket som ferdig til Lørdag ettermiddag :yesnod: bortsett fra takluka som jeg ikke har begynt på enda!

Link to post
Share on other sites

På hyttetaket!

Jeg så for meg at du skulle få tak i vannfast duk som du skulle lime rundt skråget. :lol: Har forstått at båten har vært på land i 2 år og har/ hadde med stor sansynlighet en del sprekker. Tror uansett ikke at duken hadde gjort jobben. :fishing:

 

...huff nei, man bør ikke alltid la fantasien slippe helt løs! :eek:

Link to post
Share on other sites

Håper du legger ut et bilde av det, for jeg lurer litt på å gjøre det samme med vårt hyttetak til neste år, men er veldig usikker.

Dersom du skal legge duk og Epoxy på taket (eller andre steder) så pass på å gjøre det før trevirket har vært utsatt for fuktighet. Innkapslet fuktighet=RÅTE

Link to post
Share on other sites

Det er dette jeg har hørt og. Og i tillegg er det en fare for at epoxyen kan sprekke, derfor er jeg veldig usikker på om jeg skal legge epoxy på det nye dekket vi skal lage til våren.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det er der duken har sin misjon. Om Epoxyen sprekker så er det nettopp duken som skal hindre dette.

Så kommer det jo også an på underlaget ditt da.

Men du skal vel ikke palste dekket vel...det skal jo nates. Eller???

 

Er det ikke doghous´et du skal plaste da??

Link to post
Share on other sites

Er det ikke doghous´et du skal plaste da??

Antakligvis så gjør vi ikke noe med dekket(annet enn å lakke det), men doghouset skal vi ha epoxy på uansett. Hva må vi passe på da, og hvilken rekkefølge må ting gjøres i?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Når hyttetaket var ferdig platet og ordnet slik jeg skulle ha dette la jeg ut duken og stiftet den fast.

 

Epoxy er 2 komponent (Resin+Herder) Husk doseringspumper(veldig viktig)

Man bør helst være 2 personer til dette hvis det er snakk om noen kvadrat.

Evt. 1 person som blander og 1 som ruller epoxyen ut over duken.

 

Duken MÅ mettes ordentlig ellers får du luft under og det er ikke så bra!

Du ser luften som vite felter!

Hvis du har gjort dette ordentlig kan du rulle ut strøk nr.2 mens det er litt klebrig.

La tørke!

 

Før 3 strøk må du matte ner taket slik at 3 støket setter seg!

Matt ned igjen før maling med 2 komponent maling.

 

Mal gjerne 2-3 strøk!

 

Dette er slik jeg gjør dette, håper det blir bra da...... :flag:

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått fulgt med på prosjektet ditt fra starten, men i dag ble det et par timers gjennomgang av hele greia  :flag:

 

Spennende prosjekt og blir kjempebra!

 

Får håpe du får den på vannet og nytt litt av sommeren i år da!

 

Hvis det i det hele tatt blir noe sommer da...  :flag:

 

Bitter på været!  :cool:

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen :blush: syns det er hyggelig og dele prosjektet med folket her på forumet!

Følger opp med et par bilder i samme slengen

 

Optimusen fikk plass den :wink: skimter Refleksen(danskebyssa) også :smiley:

Bilde

 

Taket plastet og gått over med 3 strøket kl.23,00 i kveld. Håper det ikke regner på et par timer enda :nonod:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt og blir kjempebra!

Ikke bare spennende, men også utrolig lærerikt. Jeg begynte å lese fra begynnelsen av tråden her en kveld, den er faktisk så bra at jeg vil anbefale alle som er nybegynnere med slike prosjekter til å lese denne tråden. Her er mange nyttige tips...
Link to post
Share on other sites

Når hyttetaket var ferdig platet og ordnet slik jeg skulle ha dette la jeg ut duken og stiftet den fast.

 

Epoxy er 2 komponent (Resin+Herder) Husk doseringspumper(veldig viktig)

I tillegg er det meget greit med en digital vekt. Doseringspumpen som jeg fikk fra SP Systems er ikke helt nøyaktig. Det er et avvik på ca 10%. Tror ikke det gjør noe, men jeg kontrollveier altid med vekta og finjusterer litt på blandingen for å få den så eksakt som mulig. Epoksy som er feil blanda og som ikke herder skikkelig må bort og det er et he@£$te å få bort.

SP systems sin 106 Epoxy blandes forøvrig i forholdet 5 til 1 etter volum, og 100 til 18 etter vekt.

 

Man bør helst være 2 personer til dette hvis det er snakk om noen kvadrat.

Evt. 1 person som blander og 1 som ruller epoxyen ut over duken.

 

Duken MÅ mettes ordentlig ellers får du luft under og det er ikke så bra!

Du ser luften som vite felter!

Nå har ikke jeg lagt så mye duk ennå, bare smale remser for å lime plateskjøter, men min erfaring med 450g/m2 duk er at den er så pass tykk at det er en fordel å først smøre på skikkelig med epoxy på det som skal dekkes med duk. Deretter legger du ned duken (som selvsagt er tilpasset på forhånd) og metter ovenifra med mer epoxy. Da får du utveting av duken både ovenifra og nedenifra. Med tynnere duk er nok ikke dette så nødvendig, men trevirket under duken bør være mettet med epoxy først ellers trekker treet også en del epoxy.

 

Har også sett beskrevet enkelte steder på nette at du kan legge på plast over og bruke den som en slags peel ply for å få bedre fordeling av epoxyen og en slettere overflate. Det har jeg ikke prøvd ennå, men det skal utprøves på et lite testobjekt.

 

Hvis du har gjort dette ordentlig kan du rulle ut strøk nr.2 mens det er litt klebrig.

La tørke!

Dersom epoxyen har herdet skikkelig, skal du egentlig (i følge boka) vaske den først med salmiakkvann for å fjerne avsettingsstoffer som kan danne seg på overflaten av epoxyen, spesielt dersom det er høy luftfuktighet. Deretter skal du pusse for å få god hevt mellom lagene. Men det beste er å legge på neste lag med epoxy før forige lag har ligget så lenge at epoxyen er fulstendig utherdet. Denne tiden vil du stort sett finne på databladene til epoxyen. Fordelen med å legge ny epoxy før forige lag er helt herdet er at du da får kjemisk binding mellom lagene samt at du slipper å vaske og pusse forige lag.

 

Før 3 strøk må du matte ner taket slik at 3 støket setter seg!

Matt ned igjen før maling med 2 komponent maling.

Eller du kan bruke 2 komponent lakk. Dersom du har benyttet en relativt tynn duk vil det da se ut som om du bare har vanlig trevirke som er lakket, men det er mye sterkere og holdbart mot slitasje enn vanlig lakket trevirke. Kan også brukes på dekk med juksenating (farget epoxy mellom bordene/spilene).

Link to post
Share on other sites

Nei, du må nok lakke. Epoxy tåler ikke sollys, da gulner den og vil vel til slutt gå i oppløsning. Men det skjer nok ikke så veldig fort. Nå finnes det epoxyvarianter som også har innebygget UV filter som kan være en løsning. Men selv da tror jeg man anbefaler at man lakker over.

Link to post
Share on other sites

Cockpit begynner og ta form, ser kanskje unødvendig ut og montere ratt og sete.

Men jeg mener det er greit og prøve ut for og se hvor trangt eller god plas det blir.

Her ble det omtrent akkurat :cheers:

Bilde

I morgen hvis været holder så skal jeg legge Topcoat på hyttetaket, da blir det bilde så klart.

Styrekabelen var 20cm for kort :rolleyes: men jeg lager til et stag okkesom som skal føres ut gjennom skroget til sleperoret.

Blir nok bra tenker jeg!

Roret trenger en omgang det også :sailing:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...