Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Går nok for den om jeg ikke finner noe annet, fordelen er skjulte bolter.

 

Nytt spørsmål i dag, er litt sugen på og bytte ut den ytre delen av stilken.

Denne henger bare i 3 bolter, regner med at misjonen til denne er for og henge roret i? Bordganger er ikke spikret i denne, så den er bare boltet i "innerstilken"

Kan denne lages i gran som er laminert sammen? Hvis det er tilfelle lager jeg en ny

 

Lager meg arbeid, men siden det er en del råte i toppen så blir en epoxy rep. bortkastet tid og penger tror jeg.

 

 

stilk.jpg

Link to post
Share on other sites

Du får ihvertfall god plass på dørken så høyt som du har den. Litt farli med tanke på man lett kan falle overbord i litt bølger, men du beholder deg vel mest innendørs tenker jeg?

 

Angående pullertene mener jeg trepullerte er tingen men det er da ditt valg. Jeg synes ikke det er spesielt fint med syrefaste kryssholter eller lignende på en slik båt du har. På plattgattere og slik blir det jo noe helt annet. Men det er jo min mening da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Før du kommer for langt med dekket bør du planlegge en skikkelig trepullert midt i dekket som du forankrer mellom to dekksbjelker.La pullerten gå helt ned i bunnen av båten.Da får du noe som holder om du skulle treffe borti slepeoppdrag.

 

Er nok enklere å lage en senterpullert enn å restaurere de på sidene.Skal det være noe hold i disse bør de gå langt ned etter innsiden på huda.

 

Syrefaste pullerter passer kun på plastbåt. Galvanisert derimot kan brukes, men pullerten blir ikke sterkere enn hva den er festet til.Viktig å få fordelt kreftene utover.

Link to post
Share on other sites

"Er nok enklere å lage en senterpullert enn å restaurere de på sidene.Skal det være noe hold i disse bør de gå langt ned etter innsiden på huda."

 

I min båt er det laget slik, det går en stokk ned som er festet med 2 spikrer i skroget. Men meste parten som holder den er konstruksjonen i akterdekket. Angående stokk i midten blir vel ikke så fint? Ødelegger vel litt av akterdekket ville jeg sagt? Man kan jo feste 2 tauer i to pullerte på sidene som går inn til en?

 

"Syrefaste pullerter passer kun på plastbåt. Galvanisert derimot kan brukes" :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: Galvanisert går til nøds :lol:

Link to post
Share on other sites

Dekket blir 15 cm lenger bare, og så skal det legges epoxy og duk. Og males i en passende farge.

Senterpuller blir ikke aktuelt på grunn av rorkult (nødstyring) og mesanmast.

Hvis jeg får det til beholder jeg pullertene, blir det for mye banning og sverting kappes de ved rota :wink:

 

Ble litt :crazy: når jeg la ferdig dørken også, men de værste platene der er nå ferdig sålangt.

Siden epoxyen herdet sent i dag så fikk jeg ikke lappet ferdig der bak, men det fortsettes bak der snart. Nå er det helg nemlig :cheers:

 

 

akterdekk2.jpg

 

dorkute8.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja vist følger en med. Synes du skal beholde pulertene - hvist på bilde # 2465. De har jo vært i bruk tidligere går jeg ut fra, og har da stått sinn test på holdbarhet/kraft. Er feste i orden ville jeg ha beholdt disse. Kan jo ellers forsterkes nedover med flatjern mot kjøllen. Ellers rekker du å bli ferdig til :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

.... er lett å begynne å banne å snakke til seg selv når man driver på så mye alene... :lol:

Ja ikke sant. Sniker folk seg innpå så tror de at det har klikket for jawik :crazy: .

 

Får se etterhvert, tar det viktigste som må gjøres først også får jeg heller tenke på forbedringer senere.

Ja du har jo god tro på deg selv. Ta det nå og ikke utsett til dagen derpå. Tenk om en kunne gjøre som hu kokka Ingrid Espelid, stikke handa ned å trekke opp en ferdig båt. Vi har jukset litt vi.....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...