Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Jeg gjør et forsøk på å spore tråden inn igjen på det den egentlig handler om...

 

Nelson ringte meg i dag, båten er ferdig i produksjonen. Hun jeg snakket med visste ikke om deres representanter hadde rukket å se over vår båt pt, men dette kom til å bli gjort som med alle andre båter til Norge i god tid før vi henter. Generelt sier vedkommende at de nå i påsken var meget godt fornøyd med finish og feilprosent, noe var det, men det var svært lite og en klar forbedring fra tidligere. La oss håpe dette stemmer, min eneste kryssreferanse er 470en som ble hentet til Stord for et par uker siden, denne var meget bra satt sammen iflg eieren og han vet hva han snakker om, 430en hans som han kjøpte i fjor hadde mye feil...

 

Vel, båten vår sjøsettes 11. april, overtakelse 22. april kl. 0900 som avtalt. Det begynner virkelig å krible nå. Takk sålang til surprise som har lånt meg kartbrikke over Danmark og Tyskland og Ask som har lånt meg nødpeilesender!

 

Ellers holder jeg på å bestille det jeg trenger av utstyr fra www.schwenckner.com. Vi kjører innom fra Berlin til Greifswald og henter ting som de bestiller for oss, dvs f.eks flåte må bestilles da det ikke alltid finnes på lager. Vet pt ikke om de kan ordne med nødvendig mva-refund hvis jeg skulle finne på å være skikkelig og melde meg for tollvesenet og tolle tingene inn. Såvidt jeg ser er det bare flåten som blir tollpliktig mtp at det bare er denne som er over 5.000. Vi er 5 personer og dermed får vi me alt unntatt flåten på frikvoten, sånn ca. Har ellers fått oppgitt at jeg må få stemplet et skjema for midlertidig utføresel av kartplotter, vhf, nødpeilesender mv... Kan fort bli dyrt å ikke ha alle papirene i orden her...

 

Vel, ellers er det bare å vente (dvs planlegge). Har bestilt BSB kartpakker fra Nautisk forlag i dag og Bluechart-brikke Gøteborg-Tr.heim. 4250 totalt så det renner ut penger ja...;) Jeg seiler ikke der nede uten sikkelig kart, mulig jeg selger dette igjen, det blir vel neppe Danmark igjen i år, men hvem vet... Opppdatert pr april 2008 så de var pt ikke kommet, så dette er rykende ferskt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En venn av meg uttalte på sitt klingende amerikansk: "A boat is a hole in the water that one pours money into"

Lykke til! Erfart det samme selv, det regelrett renner ut på alt du trenger, synes du trenger, kjekt å ha, osv osv.

Lurer på hva service motor kommer på, gjetter 2500,-

 

Tollgrensen er 6000 pr person og ingen deler kan i seg selv koste mer enn dette uten å være MVA pliktig inn i Norge, iallefall var det det ifjor sålenge du har vært utenfor Norge mer enn 24t.

Du burde må få tilbake MVA på utførsel, eneste måten er å få det stemplet enten ut av Tyskland eller inn i Norge.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria og Lundebåt ruler! Noen som har f.eks en pent brukt 39 til salgs? :rolleyes:

 

 

En venn av meg uttalte på sitt klingende amerikansk: "A boat is a hole in the water that one pours money into"

Lykke til! Erfart det samme selv, det regelrett renner ut på alt du trenger, synes du trenger, kjekt å ha, osv osv.

Lurer på hva service motor kommer på, gjetter 2500,-

 

Tollgrensen er 6000 pr person og ingen deler kan i seg selv koste mer enn dette uten å være MVA pliktig inn i Norge, iallefall var det det ifjor sålenge du har vært utenfor Norge mer enn 24t.

Du burde må få tilbake MVA på utførsel, eneste måten er å få det stemplet enten ut av Tyskland eller inn i Norge.

 

Etter reglene skal du melde deg for tollvesenet når du kommer til første havn. Gjorde du det? Har nå for sikkerhetsskyld snakket med Toll-region Sør eller noe i den duren og de ber oss ringe (38120012) når vi nærmer oss Kr.sand så vurderer de om de skal ta en kontroll eller ikke. Dette er uavhengig av om du har noe å fortolle eller ikke... Siden vi er 5 personer får vi alt under tollgrensen unntatt flåten som kommer rett over, skal prøve få en bedre pris på denne og heller betale mer for noe annet så vi slipper unna dette styre med mva refund etc...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nei vi sneik oss inn etter mørkets frembrudd for slukte lanterner og avslåtte telefoner til ei havn langt unna allfarveg ;-)

Seriøst så visste jeg ikke vi hadde plikt å melde oss, lærte noe nytt der.

Ølet drakk vi opp i Skagen og butikken hadde ikke åpnet før vi dro videre til Norge, så et raid fra tollvesnet ville gitt magert utbytte.

 

En jeg vet om hadde som hobby/næring å hente øl i Tyskland, store mengder stuet bak i en Sprinter. Han gjorde det skikkelig og fikk tilogmed mva refusjon fra Tyskland på eksport. Han ble tatt til slutt.

Link to post
Share on other sites

Nei vi sneik oss inn etter mørkets frembrudd for slukte lanterner og avslåtte telefoner til ei havn langt unna allfarveg ;-)

Seriøst så visste jeg ikke vi hadde plikt å melde oss, lærte noe nytt der.

Ølet drakk vi opp i Skagen og butikken hadde ikke åpnet før vi dro videre til Norge, så et raid fra tollvesnet ville gitt magert utbytte.

 

En jeg vet om hadde som hobby/næring å hente øl i Tyskland, store mengder stuet bak i en Sprinter. Han gjorde det skikkelig og fikk tilogmed mva refusjon fra Tyskland på eksport. Han ble tatt til slutt.

 

Tror nok det er så som så med denne telefonen til Tollvesnet for noen og enhver... Vel, vi får se... Greit å vite hva som er krav. Nelson har sagt at det ikke er nødvendig og siden du ikke var klar over det er det vel heller ikke noe Lundebåt er opptatt av å fortelle kundene sine...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter reglene skal du melde deg for tollvesenet når du kommer til første havn.

Dette gjelder vel kun om en har tollpliktige varer ombord, har man ikke det kan man vel fritt passere grensen uten å kontakte tollvesnet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder vel kun om en har tollpliktige varer ombord, har man ikke det kan man vel fritt passere grensen uten å kontakte tollvesnet..

båten er tollpliktig første gang den kommer til Norge.

man må i det minste varsle leverandør så de får informert og fortollet den på rett dag.

Redigert av seilbaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

båten er tollpliktig første gang den kommer til Norge.

man må i det minste varsle leverandør så de får informert og fortollet den på rett dag.

Er enig her, men de som har kjøpt en båt i Norge som de henter i Danmark eller annet land og betalt den i Norge med norske kroner av en norsk forhandler som igjen har innbetalt avgiftene til den norske stat er vel neppe tollpliktig... Så lenge man har dokuementene som bekrefter at avgiftene er betalt med seg i båten når man seiler inn i norsk farvann så er man neppe tollpliktig vil jeg tro..... men jeg selvsagt har ikke noe dokumentasjon på dette, så det er kun synsing fra min side.

 

Men jeg ser ikke den helt store forkjellen på om man kommer første eller andre gang til Norge med båten så lenge dkumentene man har ombord er de samme som bekrefter at båten er betalt og avgiftene til Norge er betalt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder vel kun om en har tollpliktige varer ombord, har man ikke det kan man vel fritt passere grensen uten å kontakte tollvesnet..

 

Mja, jeg trodde også det, men tollvesent sier at jeg skal ringe selv om båten er ferdigfortollet og rapportert til tollmyndighetene OG jeg ikke har noe å fortolle av personlig utstyr/drikkevarer etc...

 

Dette gjelder nok for all innkomst med båt til landet utenom ordinære tollstasjoner. Har du f.eks vært en svipptur i Danmark med båten skal du vel også da rapportere at du er på vei inn, men hvem gjør dette og selvsagt har ikke tollmyndighetene kapasitet til å håndtere heller. Jeg har iallefall fått dette svaret både i Bergen og i Kr.sand og jeg har begge gangene presisert at båten er ferdigfortollet og at vi ikke har noe å fortolle...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vært ute med seil idag. Fantastisk artig! Hadde ripa i vannet og litt til uten at roret slapp på 60 grader kryss i 8+ m/s med fulle seil.

Fartsrekord 9,0 knop med vind på 110-120 grader (hadde dønninger i hekken så båten prøve å plane). GLEDER MEG SOM EN UNGE til neste tur.

 

Det var det positive. Det negative er luken bak masten lekker vann, det er rimelig vått ombord i styrbord sofa.

Får bli en mail til Sjur og høre hva han har og si.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette gjelder nok for all innkomst med båt til landet utenom ordinære tollstasjoner. Har du f.eks vært en svipptur i Danmark med båten skal du vel også da rapportere at du er på vei inn, men hvem gjør dette og selvsagt har ikke tollmyndighetene kapasitet til å håndtere heller. Jeg har iallefall fått dette svaret både i Bergen og i Kr.sand og jeg har begge gangene presisert at båten er ferdigfortollet og at vi ikke har noe å fortolle...

Jeg sndte en mail til tollvesnet og spurte... Fikk da dette svaret på mail

 

Du skal kontakte Tollvesenet når du nærmer deg norskekysten, slik at Tollvesenet kan vurdere om man vil foreta en kontroll. Hvis du kommer til norskekysten i Tollregion Sør-Norge, ringer du 38 12 00 12.

 

Så det virker som om en skal kontakte Tolvesnet når man er på vei til kogeriket Norge uansett... kan jo bli noen telefoner i sommermånedene om alle skal kontakte dem.... men det betinger jo også at man har telefon ombord, hvilket ikke er påbudt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fartsrekord 9,0 knop med vind på 110-120 grader (hadde dønninger i hekken så båten prøve å plane). GLEDER MEG SOM EN UNGE til neste tur.

Det er vel sånne situasjoner som får en til å glemme de kjipe tingene med båt. :yesnod: Selv er jeg sånn ca 70% ferdig med fjerning av gammelt bunnstoff. Tusen ting å ordne før sjøsetting om mindre enn 2 uker... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vært ute med seil idag. Fantastisk artig! Hadde ripa i vannet og litt til uten at roret slapp på 60 grader kryss i 8+ m/s med fulle seil.

Fartsrekord 9,0 knop med vind på 110-120 grader (hadde dønninger i hekken så båten prøve å plane). GLEDER MEG SOM EN UNGE til neste tur.

 

Det var det positive. Det negative er luken bak masten lekker vann, det er rimelig vått ombord i styrbord sofa.

Får bli en mail til Sjur og høre hva han har og si.

 

Jeg misunner deg, snart er det min tur! Høres bra ut dette, med unntak av luka, men det er sikkert en grei sak å orden. Når du vet hvor vannet kommer inn i i en båt er jo jobben ofte så godt som gjort :smash: Har du planer om Gennaker eller Spinnaker? Vi hadde egentlig slått det fra oss, syns det begynte å bli nok penger, men siden vi har bestilt tillegget ex gennakeren ble det for fristende å ta siste del av investeringen når jeg leste en test av 350en som gikk 7,4 knop i 11 knop vind på flatsjø... (ca 5,5 s/m). Det blir spennende å prøve den gitt

 

Har du forresten polardiagram til båten din?

 

 

Jeg sndte en mail til tollvesnet og spurte... Fikk da dette svaret på mail

 

 

 

Så det virker som om en skal kontakte Tolvesnet når man er på vei til kogeriket Norge uansett... kan jo bli noen telefoner i sommermånedene om alle skal kontakte dem.... men det betinger jo også at man har telefon ombord, hvilket ikke er påbudt

 

Da er iallefall det bragt på det rene en gang for alle. Syns det er litt sløvt at ikke importørene vet reglene/opplyser om dette... De har jo levert rimelig mange båter begge

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det ble nok sagt på båtkurset hos LB, men du vet hvordan det er med unyttig informasjon. Det går ut like fort som inn.

 

Tenkte ikke andre seil enn standard.

Det skal vel uansett endel til å seile opp til polardiagrammet, hvis det i det hele tatt er mulig.

 

På biler oppgis det 0-100 tider, dette måles veldig nøyaktig så det er ikke tvil om at bilen faktisk har greid tallet, en gang. Det er om å treffe akkurat riktig turtall når du slipper clutchen, akkurat riktig med hjulspinn. Det kan ta maaaange forsøk før de får et perfekt resultat. Så girer de opp uten å bruke clutch med fullt pådrag, sparer 0,1-0,2 sec der også. Slik som dette fikk Lotusen min en tid 0-100 på 5,7 sec. I virkeligheten greier jeg ikke bedre enn ca 6,2 med mekansik sympati og en girkasse som lever lengre enn neste onsdag.

Betyr dette noe som helst? Nei. Det er bare et tall. Det som betyr noe er hvordan bilen er. Samme med båten og polardiagrammet. Kjekt å vite hvilke kurser som er bedre enn andre.

Link to post
Share on other sites

Det ble nok sagt på båtkurset hos LB, men du vet hvordan det er med unyttig informasjon. Det går ut like fort som inn.

 

Tenkte ikke andre seil enn standard.

Det skal vel uansett endel til å seile opp til polardiagrammet, hvis det i det hele tatt er mulig.

 

På biler oppgis det 0-100 tider, dette måles veldig nøyaktig så det er ikke tvil om at bilen faktisk har greid tallet, en gang. Det er om å treffe akkurat riktig turtall når du slipper clutchen, akkurat riktig med hjulspinn. Det kan ta maaaange forsøk før de får et perfekt resultat. Så girer de opp uten å bruke clutch med fullt pådrag, sparer 0,1-0,2 sec der også. Slik som dette fikk Lotusen min en tid 0-100 på 5,7 sec. I virkeligheten greier jeg ikke bedre enn ca 6,2 med mekansik sympati og en girkasse som lever lengre enn neste onsdag.

Betyr dette noe som helst? Nei. Det er bare et tall. Det som betyr noe er hvordan bilen er. Samme med båten og polardiagrammet. Kjekt å vite hvilke kurser som er bedre enn andre.

 

En litt ekstrem sammenlikning kanskje. Et polardiagram er mye mer interessant enn en tid fra 0-100 på en bil. Det viktigste med polardiagrammet er å vite om det er mer å hente eller om du oppnår maksfart etter forholdene, slik sett er jo et polardiagram gull verdt. Ligger du 0,5 knop under så er det bare å lete etter feilene :smash: for den som har interesse av å finne ut dette da. Jeg tror du skal lete lenge etter den seileren som med hånden på hjerte ikke har lyst til at båten skal seile litt fortere, er vi ikke slik alle da at når det kommer en annen båt opp på siden så kobler konkurranseinstinktet inn og DA skulle du gjerne visst hva som skulle til for å få ut de siste 10 delene... Vel, jeg er iallefall slik og håper jeg får tid til å forske på hva som skal til. Slik jeg ser det så er det første du må gjøre å få rigget satt skikkelig, jeg har iallefall fått opplyst at riggen ikke blir satt 100% regattatrimmet fra verftet, den blir satt med riktige verdier mtp spenning etc, men den blir ikke satt for optimal fart, det har de nok ikke tid til. Det er klart jeg betaler jo bare 31.000 for sjøsetting, klargjøring og rigging så det må en vel ha forståelse for... :wink: Dette er sikkert vanskelig å få vite noe om, men på direkte spørsmål så sier Nelson altså dette, men da snakker vi altså om å få ut de siste 10 delen av potensialet... Med to små barn blir det vel uansett med drømmen å få mye tid til å forske på dette...

 

MEN det er deilig å tenke på at det snart ligger en seilbåt i fortøyningene, så mye utfordringer og spenning i forhold til å ha en motorbåt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis kona hadde vært med i går ville ikke de seilene kommet opp igjen med det første. Det var til tider veldig god vinkel på dekket. Støttet beina på selve plata på cockpitbordet. Fenderne som lå mellom ripa og overbygget ble vasket over bord og hang som slips. Fartsfølelsen var enorm der vi raste avgårde i 6-7 knop på kryss.

En som var med i går sa: "Skal nesten ikke si slikt, men båten går nok minst like godt som min" Han har en 98 Jeannau 34,3. Vi får se til sommeren når han har fått opp seila.

 

Står på det jeg sier med polardiagrammet. Det er kjekt å vite hva som er mulig. Hvilke vinkler som er bedre enn andre og slikt. Jeg har ingen regatta ambisjoner så seil er for morro og kos.

Link to post
Share on other sites

Nå risikerer jeg vel litt dritt igjen fra enkelte hold om spesialist og ekspert og alt det der...

 

Men, eh, hadde du ikke for mye seil oppe?

Krenget det ikke for mye til effektiv seilas?

:smiley:

 

Hvis han seilte så ripa var nedi uten at båten kastet styringen, tyder det på at bavaria endelig har fått til et dypt nok ror. Det er veldig positivt.

 

Selv kaller jeg det ikke kryss før jeg seiler mindre enn 45 grader til den sanne vinden. Da er farten gjerne rundt 7 knop i mye vind på en rask 40-foter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Lanber:

 

Jeg følger med i tråden deres, men er dessverre ikke så bemidlet at jeg hittil har funnet det fornuftig å kjøpe ny båt. Du har summert opp noen feil og mangler ved båten allerede. Uvasket, feil på brems ror, lekk luke, fukt i instrumenter, elendig kunnskap om båten fra representanten som overleverte båten osv. Og båten må vel kunne kalles relativt ny fortsatt.

 

Hvordan føler du prosessen har gått i forhold til forventningene? Bedre? Dårligere? Er det alminnelig når man kjøper ny båt at "ting" ikke er i orden? Dette er ikke noe forsøk på å sette båtmerket i et dårlig lys, men rett og slett finne ut hva du og andre som har handlet nytt erfarer. Selvfølgelig avhenger dette mye av hvilke forventinger man har, og hvilke personlige preferanser man har.

Link to post
Share on other sites

Er det alminnelig når man kjøper ny båt at "ting" ikke er i orden? Dette er ikke noe forsøk på å sette båtmerket i et dårlig lys, men rett og slett finne ut hva du og andre som har handlet nytt erfarer. Selvfølgelig avhenger dette mye av hvilke forventinger man har, og hvilke personlige preferanser man har.

 

 

Dette emne kunne bære en helt egen tråd. Jeg kan bidrage med et par lister over alle de ting, der var galt på to fabriksnye motorbåde jeg kar købt. Motorfejl, fejl på eftermonteret og fabriksmonteret elektronik, varmesystem, luger, lamper, lanterner, stik osv osv.

 

Og der var altås tale om to nordiske "kvalitetsbåde" - den ene finsk og den anden norsk!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg si det med fukt i instrumenter ikke var en feil, de er ventilerte på baksiden og det vil dermed under skiftende forhold kunne oppstå kondens i glasset.

Ellers må jeg ærlig innrømme jeg var ille til mote når jeg kom ned i båten på lørdagen for å finne en våt sofa og drypp fra taket. Det hjelper seg nå etter seilas i helga.

Det går klart ut over den opplevde kvaliteten når man finner slike feil og alle vil vi jo ha et feilfritt produkt.

Nå tror jeg ikke det finnes i båtproduksjon en feilfri båt, kanskje noen er litt bedre enn andre. Det som betyr noe er tross alt at tingene blir ordnet opp. Vil overraske meg stor om ikke utsparingen (det er ikke selve luka som lekker) er tettet innen neste helg.

 

Joda seilføringen var nok litt i overkant på lørdagen, men det var artig å utfordre elementene og båten litt. Må jo bli kjent med den. En kjent F1 sjåfør fortalte en gang han brukte fredagen på en F1 helg på å kjøre av banen i nesten samtlige svinger, da først visste han hvor mye det egentlig gikk ann.

 

Så for å oppsumere prosessen sålangt:

- Det har vært flere feil enn forventet

- Feilene har blitt rettet langt raskere enn forventet

 

Skal bli veldig interesant å lese om Bjoris sine opplevelser og erfaringer når han kommer sålangt at han har båten i eget eie.

 

 

Lanber:

 

Jeg følger med i tråden deres, men er dessverre ikke så bemidlet at jeg hittil har funnet det fornuftig å kjøpe ny båt. Du har summert opp noen feil og mangler ved båten allerede. Uvasket, feil på brems ror, lekk luke, fukt i instrumenter, elendig kunnskap om båten fra representanten som overleverte båten osv. Og båten må vel kunne kalles relativt ny fortsatt.

 

Hvordan føler du prosessen har gått i forhold til forventningene? Bedre? Dårligere? Er det alminnelig når man kjøper ny båt at "ting" ikke er i orden? Dette er ikke noe forsøk på å sette båtmerket i et dårlig lys, men rett og slett finne ut hva du og andre som har handlet nytt erfarer. Selvfølgelig avhenger dette mye av hvilke forventinger man har, og hvilke personlige preferanser man har.

Link to post
Share on other sites

Det er neppe noen stor overraskelse at Volvo Penta sine instrumenter dugger når de ser antydning til fuktig luft, det er nesten slik at de dugger bare på en dårlig værmeliding. De er rett og slett ikke laget for maritmt miljø... Dette er noe som som føyer seg pent inn i rekken på svakheter med Vovlo Penta.. Skulle gjerne sett at de valgte bedre underleverandører, og kuttet ut den Svenske kvaliteten.. Turtelleren min som er merket med Vovlo Penta, fungerer ikke når det er fuktig ute som i dag... Tror jeg må ta en telefon til Sjur og be om en ny en..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...