Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)

Kosmix

Recommended Posts

Jeg har macbook og har kjøpt eyetv hybrid til denne. Denne skal gjøre macen til både analog og digital tv. Har bare testet den hjemme og den fungerer greit. Regner med at jeg kan ha glede av den i båten til sommeren. Det må da finnes et liknende system til pc også.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

• 3 uker senere...

Har du kjøpt en Riks-TV-mottaker av merket Thomson, bør du ta kontakt med leverandøren snarest. En feil i boksene gjør at de kan være brannfarlige ved å starte en kortslutning.

Kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide i RiksTV forklarer hvor feilen ligger:

- I noen av chassiene har det hengt igjen syltynne metalltråder. Dersom man rister mye på boksen, kan disse komme i kontakt med svakstrøm eller sterkstrømdeler. Dermed er det en teoretisk mulighet for kortslutning, sier Søreide.

- Thomson har funnet feilen og regner med å starte opp produksjonen igjen i neste uke, sier han.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vurderer å kjøpe en monitor som kan være slave for kartplotter ute. Har ikke PC ombord idag, men mulighet for det.

Er det noen mulighet for å nyttiggjøre seg PC'n for å se TV? Kan jo koble PC'n og monitoren sammen. Mener å ha lest/sett om en liten antenne duppedings.

Ja, resten av Eropa ink. Danmark og Sverige har det gamle systemet MPEG2 mens Norge som første land i Europa har valgt MPEG4. Og MPEG4 er bakoverkompatibelt.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Standardboksene skal koste max 1500 kroner. Grundig-boksen går nå for noe under tusenlappen hos Elkjøp. Men du kan også få den for 49 øre dersom du tegner et års abonnement på betalkanalene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det noen som har prøvd denne Pinnacel USB TV'en som Lars H viser til, eller andre tilsvarende løsninger. Så litt spennende ut
Leste du litt i linken jeg henviste til, står det helt i starten: Pinnacle PCTV DVB-T stick. Pinnacle er straks klar (vi har fått teste en betaversjon) med en løsning basert på en liten USB-enhet med ekstern antenne. så det er vel ikke så lett å finne noen med brukererfaring. Men at det er en spennende sak, er helt klart!

Lars H.

og hvis noen hadde lest innlegg nr 55 så ville dere sett at dette finnes det erfaringer på :-). Kjøpte min hos komplett sist sommer (se lenke til produktet i innlegg 65. Kan ikke skjønne annet enn at dette er det samme produktet som dinside nå har fått testet betaversjonen av...

PS: søk på pinnacle her i forumet så finner dere flere med erfaringer (helt tilbake til 2006).

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Forskjellen på den du har og den som nå er i betaversjon er at din er for MPEG2, og følgelig aldri vil komme til å fungere her i Norge (men i resten av Europa), mens den nye for MPEG4 vil fungere i hele Europa, INKLUDERT Norge!

Lars H.

Hei,

Joda hadde lest både linken og tidligere innlegg nr.55. Det ene er hva beta testerene ser, det som er mer spennende er om det funker ute i båt. Har tidligere også vært i kontakt med MPX.no, men de hadde ikke mpeg 4 mottagere. Lars du har jo god erfaring både i Sverige og Norge med digitalmottager. og det virker jo som båtantennene virker bra her. Da er det jo å håpe at mottagerene i dissse pcmcia og USB mottagerne også virker bra på disse.

for å oppsummere mine erfaringer i litt mer detalj;

får inn analoge signaler med relativt godt bilde hvis gode forhold

får inn digitale kanaler med sylskarpt bilde, men det er kunne kanalinfo som kommer opp (samt lyd)

helt grei løsning for meg å bruke PC fremfor TV, så hvis jeg klarer å få opp de digitale bildene så er dette å anbefale

Er ikke imponert over selve programvaren som pinnacle har levert med, bl.a. er det ganske tungvint å søke opp nye kanaler.

PS: MPEG4 var angitt også når jeg kjøpte produktet. Hvis du leser anmeldelsene under produktbeskrivelsen ser en at de stammer fra 2006.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

får inn digitale kanaler med sylskarpt bilde, men det er kunne kanalinfo som kommer opp (samt lyd)
Og tyder ikke det på at din enhet ikke håndterer MPEG4 og blir ubrukelig når de analoge senderne stenges ned til våren? Dette er ikke for å være vrang altså.

Lars H. :wflag:

Hei,

Joda hadde lest både linken og tidligere innlegg nr.55. Det ene er hva beta testerene ser, det som er mer spennende er om det funker ute i båt. Har tidligere også vært i kontakt med MPX.no, men de hadde ikke mpeg 4 mottagere. Lars du har jo god erfaring både i Sverige og Norge med digitalmottager. og det virker jo som båtantennene virker bra her. Da er det jo å håpe at mottagerene i dissse pcmcia og USB mottagerne også virker bra på disse.

Hei igjen Lars,

oppfatter deg ikke som vrang, uansett de beste diskusjonene får en jo når folk har bestemte meninger :-)

Men, jeg var altså klar over MPEG4 problematikken da jeg handlet sist sommer, så dette var noe jeg sjekket ut. Produktinformasjonen som står på kompletts sider er garantert den samme som jeg leste da jeg handlet. Nå kan det jo uansett være sånn at produktinformasjonen ikke var korrekt, og det vil jeg i så tilfelle ta opp med dem. Men, det kan jo også være andre grunner til at dette ikke virker, f.eks kan det være at jeg har feil i innstillingene. Desverre har jeg tuneren ombord i båten, og jeg har byttet PC siden sist så jeg er litt begrenset i å få sjekket mye mer akkurat nå.

Kjetil

Framtia på AIS

Hei

Har prøvt min nye Sagem box i båten fungerer kjempe bra når jeg fjerne atenne forsterkern.

Er det noen som vet hur mange volt sagem boxen tål det står 12 v på den men om jeg ligger med lanstrøm då kan det fort bli 14.4 v.

Har tenk og legge opp et permanent system der allt går på 12 volt.

Hasse

NB 820

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...