Blue_Dragon Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Nå bør vi vel snart se små TV'er med innebygget decoder. Har vel kommet noen få store nå. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Litt dumt å få det innebygget, det betyr at mange må betale for noe som man ikke vil bruke. Parabolbrukere, IP, har selv sistnevnte hjemme og det går i kvalitet og muligheter laaaangt utenpå rikstv osv (ja dette er løsninger for landbruk) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Vel, nå er det vel ikke noe nytt å få noe en ikke bruker? Tidligere har jo alle TV'er hatt analog tuner innebygget. Og den tuneren har jo vært like ubrukelig for parabolfolket som for de med digitalt kabel-TV. Det som vel antydes om fremtiden er at TV'ne får innebyggede tunere/dekodere som håndterer både digitalt signal fra parabol, kabel-TV og digitalt bakkesendt TV. Da vil det kun bli å sette inn kort (og betale for) for det systemet en velger. Alternativet er vel rene dataskjermer med løse bokser for det systemet en velger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rångepådl Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Da var El-Kjøp begynnt å selge Grundig bakkenettmottaker for 12V, men den va nå dyr... Grundig bakkenettmottaker 12V HB Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Denne er da noget billigere fra samme sjappe. Mener å sett samme boksen til en 100 lapp mindre et annet sted også... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Amfea Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Vi har skaffet oss Rikstv med abonnement i heimen, betalte da kr 1,- for første boksen (Sagem) og 300 for nummer to (Grundig) Boks nummer to er til bruk i loftstuen, men vi tar den med om bord når vi er der. Da har vi samme tilbud ombord som hjemme. Vi bruker den kun når vi ligger med landstrøm, men det finnes 12 volts kabel å få kjøpt til alle boksene. I uthavn er det greit å ha "TV fri" og virkelig nyte båtlivet, men ligger vi i havn med strøm er det jo greit å koble opp TV en gang i blandt. Vi bruker en vanlig "ufo" med forsterker, og tar inn klokkeklare signaler. (Grundigboksen er best på svake signaler) Er enig i at det vil bli kostbart med en egen boks ombord, men de er jo ikke større enn at de kan flyttes rundt. Ledninger er greit å dublere, så er det bare boksen som skal med. Har også byttet til ICE NMT mobilt bredbånd i heimen,(etter stadige problemer med en større leverandør av bredbånd) denne kan også brukes ombord. Nå mangler vi bare vedovn, oppvaskemaskin og micro, så kan vi selge huset og flytte om bord. Nå er det heldigvis snart sesongstart etter to mnd. landligge. Skal på "vintertreff" med Pinnekjøtt på menyen neste helg, må bare gjøre ferdig en litt våt vinterferie på Voss. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
"Mathilde" Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Da var El-Kjøp begynnt å selge Grundig bakkenettmottaker for 12V, men den va nå dyr... Når det flagges for bruk med 12v i båt og campingvogn, er det ikke da litt rart at ikke strømforbruk fremkommer under "spesifikasjoner"? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Hva er forsjellen på de to grundig modellene siden den nye er nesten dobbelt så dyr? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Lurer litt på om spesifikasjonen til Elkjøp er mangelfulll på den dyre varianten. Skulle ikke tro at fargen skulle utgjøre kr 900 i forskjell. Mon tro om den dyre varianten inneholder opptaksmuligheter? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
hasse Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 strømforbruk fremkommer under "spesifikasjoner"? Har varit i kontakt med Sagem angående 12 V. Her er svaret Hej Vi rekomenderar inte att ni använder mer än 12 vo0lt till boxen, det är risk att boxen då går sönder Med Vänliga Hälsningar Sagem Tekniska Support Irnela ----- Forwarded by Dti FAXINFOLINE/BBG/SAGEM on 02/06/2008 09:40 AM Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Sydvesten Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Hva er forsjellen på de to grundig modellene siden den nye er nesten dobbelt så dyr? Tja, men jeg fant da ut at dette er i allefall en forkjell: Digital Tekst TV (MHP) Ref. Grundig.no Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Arnstein Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Tja, men jeg fant da ut at dette er i allefall en forkjell: Digital Tekst TV (MHP) Ref. Grundig.no Her er forskjellen, hva nå enn det betyr: <LI>Returkanal via Internet og "Time-shift/pause tv funksjon" via minnepenn på USB Noen som kan forklare dette? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Pausefunksjonen består i at dersom du sitter og ser på f.eks dagrevyen og plutselig må på dass kan trykke pause (under direktesending!). Vel ferdig på rammen trykker du play og dagsrevyen fortsetter der du slapp mens boksen hele tiden fortsetter å ta opp (på minnepennen, foreløpig ikke på noen HD). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Du har så herlige beskrivelser Lars H.! Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Hvor mye strøm trekker en slik 220 volt boks når du kobler den til en innverter?Hvis den ikke er for kraftkrevende,kan jeg bruke den samme som på hytta,eller svarer det seg med en 12volts boks,har hørt at det finnes. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Jeg har et par slike Grundig-bokser. Klippet ledningen og kastet adapteret på den ene og koblet den direkte på 12-volt og har ikke merket noe problem med det foreløpig. Hvor mye den trekker er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Har hørt rykter om at Sony prøver å få godkjent LCD-TV'er av mindre format av Riks-TV. Den minste nå er vel på 40 tommer, og det blir i største laget i min båt. Tror jeg venter med å kjøpe tv til jeg får dekoderen innebygd i en 23 tommers Sony. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Hei.Vi har "ufo" og rikstv i båten, det går utmerket. Bare sørg for å kjøpe Grundig sin tuner, den tar inn selv svake signaler. Sagem er litt mer følsom. Er det noen som har ordentlig dokumentasjon på att Sagem er dårligere i Båt enn Grundig Selv har jeg Sagem og er svært fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Dårlig med dokumentasjon, bare erfaring. Hjemme får jeg sterkere signaler på Grundig enn Sagem. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Hei. Er det noen som har forsøkt Thomsen eller Triax sine bokser? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Hadde Tven og Grundigboksen på under gange fra Moss til Tofte gjennom Bevøysundet i dag. Bildet holdt seg stabilt nsten hele veien. Innstallerte på nytt i Mossesundet og fikk endel nye radio og TV-stasjoner. Knallbilde hele veien. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
alidal Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Er det noen form for autosøk på disse boksene? Jeg tenker da på en funksjon hvor den starter et nytt autosøk av seg selv ved dårlig/manglende signal. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Er det noen form for autosøk på disse boksene? Jeg tenker da på en funksjon hvor den starter et nytt autosøk av seg selv ved dårlig/manglende signal. I Grundigboksen må du inn i menyen og søke selv. Det er svært enkelt. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Arnstein Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Siden det analoge bakkenettet slås av den 4. mars her i Rogaland, har jeg syslet litt med å teste ut opplegget i båten. Har til nå tittet TV på min lap top. Dette har fungert greit med Hauppauge WinTV PVR USB2 tuner, men får det ikke til å fungere med Grundig sin dekoder. Lurer på om jeg rett og slett må ha ny tuner. Har gjengitt de viktisgste sepsifikasjonene her i håp om at noen kan gi meg et svar: GENERELT: Enhetstype: TV/radiokanlavelger/videoinngangsadapter Utførelse: Ekstern Grensesnitt: Hi-Speed USB VIDEO: Type: TV-kanalvelger Produktromfaktor: Ekstern Grensesnittype: S-Video-inngang, kompositt videoinngang, Hi-Speed USB Analogvideoformat: NTSC, PAL Analogt videosignal: S-video, kompositt video, HF TV signal Kanaldekning: Cable. 1-125 Digitatt videoformat: MPEG-, MPEG-2 (er det her hunden ligger begravet?) Ekspansjon/tilkoplinger: 1 x TV-antenne-inngang 1 x FM antenne-inngang Grensesnitt: 1 x skjerm/video-kompositt videoinngang-RCA 1 x skjerm/video-S-videoinngang-4 PIN mini DIN 1 x lyd-line-In-RCA x 2 Koplinger: 1 x Hi-speed USB - pin USB Type A Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sydvesten Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Har hørt rykter om at Sony prøver å få godkjent LCD-TV'er av mindre format av Riks-TV. Tror jeg venter med å kjøpe tv til jeg får dekoderen innebygd i en 23 tommers Sony Nå tror jeg vel ikke noen av disse Sony tv'ene vil bli godkjent av Riks-TV siden de etter hva jeg kan se av spec'en kun har Mpeg2 dekoder innebygget og ikke Mpeg4. Det er meget mulig det vil komme(er kommet) Mpeg4 tv'er i løpet av kort tid, men hvordan prisen bli sammenlignet med dagens flatskjerm tv'er som en får "kastet" etter seg for et par tusenlapper rundt forbi... og en dekoder til tusenlappen gjenstår å se... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.