Akult Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Takk for tips. Jeg har Grundig boks ja, og har brukt signal-meteret i denne til å finne ut at signalene er svake. Jeg har også prøvd å sette den opp manuelt mot de forskjellige senderne du nevner, men det hjalp ikke. Jeg skal prøve å sjekke dette med splitter og det andre du nevner når vi nå snart skal ut på helgetur. Hvis vi ikke blir liggende ved et for avsidesliggende sted da. Jeg tar med en bordantenne. Egentlig kunne jeg greid meg uten hele TV'en når vi er på tur, men mannskapet er nok ikke like enig i det... Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hei Har en Glomex antenne i mastetoppen ca 22 meter kabel. Antenneforsterkeren er kaputt så denne er ikke koblet til. Antennen er koblet til Grundig sin tuner med rikstv og splitter til radio. Får supre bilder inn på plasser jeg før ikke fikk inn noe. 20/25 tvkanaler sånn ca. pluss radio. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Dersom du har en splitter i antenneledningen, hvor går da den andre delen av kabelen? Du kan sannsynligvis ikke bruke aktiv antenne dersom det står en splitter i antenneledningen. Men jeg tviler på at det er en splitter. Kan det være noe i forbindelse med strømforsyning til antennen? Jeg har fått løst problemet. Det jeg omtalte som splitter er nok kombinert splitter og antenneforsterker. Se bildet vist under. Jeg antar den splitter antennesignalene til TV og radio. Problemet viste seg å være at denne manglet spenning. Når jeg fikk spenning på den ble det sabla sterke signaler selv på et sted som er regnet for å ha dårlige forhold. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Dette er nok en splitter og strømforsyning til forsterkeren som sitter i antenna. Den tar 12v inn i denne boksen og kjører det ut på koax til antenna . I antenna sitter nok forsterkeren sammen med en diode som vier at du har spenning dit. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Strøm til antenneforsterker i samme coax som antennesignalet? Sitér dette innlegget Link to post
battello Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Strøm til antenneforsterker i samme coax som antennesignalet? Ja, dette er helt vanlig. Det er DC som forsyner forsterkeren, og det er en enkel sak å skille denne strømmen fra antennesignalet. Fint at du fikk løst problemet! Sitér dette innlegget -battello Link to post
Tutti Frutti Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Hei.Helt riktig, men dette er kun et problem ved analoge sendinger. En digital mottaker utnytter faktisk disse reflekterte signalene til sin fordel, justerer de i tid, og summerer de med hovedsignalet. Dette erfarte jeg klart sist høst i Horten gjestehavn. Jeg rettet min 5-element Yagii antenne med forsterker mot Haldensenderen. Fra de analoge sendingene (som ikke var stengt av da), fikk jeg bra bilde helt uten reflekser selv om signalet var svakt. De digitale signalene via en Grundig dekoder og samme antenne ga imidlertid hakkete bilder. Så byttet jeg over til den minste Glomex rundtmottakende antennen. Fullt av refleksjoner fra hus og master ga ubrukelig bilde på analogt mottak. De digitale sendingene ga imidlertid perfekte bilder. Lars H. Hei Lars, Takk for fakta! Dette har jeg nemlig lurt på lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Dette er nok som andre sier kun en splitter og strømforsyning til forsterkeren som sitter i antennen og får strøm via coax'n. Triax har meg bekjent alltid hatt forsterkeren i antennen mens Glomex har den sammen med en strømforsyning og en eventuell splitter og har en passiv antenne i masten. Og så kan en diskutere i det vide og brede om hva som er best. Her en forsterker for montering i antennen og strømforsyning jeg konstruerte for mange år siden til en YAGII-antenne. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BårdK Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Min 19 tommers nye TV skal trekke ca. 4,5 Amper (?), men den slår seg ofte av på 12 v., spesielt når jeg bruker andre duppeditter som trekker strøm samtidig - PC'en klarer seg derimot. Kan 12 voltsanlegget mitt være underdimensjonert? Det er også problemer når jeg bruker både dekoder og TV samtidig - må jeg basere meg på landstrøm for å kunne se TV? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 BårdK, hvordan tilslutter du ditt TV og andre dupeditter til 12V-forsyningen. Er det flere via samme 12V-kontakt (såkalt sigarettenner-kontakt med splitter), så tror jeg problemet ditt ligger der. Det er best å kople mest mulig på rekkeklemmene i tavla med sikringer. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
BårdK Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Ja, jeg har erfart at en dobbel sig.tenner gir trøbbel. Men jeg har problemer med å få på TV'en når bare den er koblet også, bruker overgang fra liten 12 v til sigarettenner - mens PC'en fungere greit på samme uttak. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 De aller fleste digitalbakkenettantennene har innebygget antenneforsterker som skal ha 5V. Du velger med fjernkontrollen for decoderen om du ønsker å bruke denne eller ikke (velge 5V av/på) BårdK - kan det være at du har lange og for tynne kabler fra batteriene og frem til kontakten for TV'n? Prøv å mål spenningen i kontakten for TV'n og se om denne er over det som manualen for TV'n sier du må ha som en minimumsspenning. Finn også et annen målepunkt i nærheten av TV'n og se om spenningen der "dipper" med det samme du slår TV'n på..... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Skal forsøke å måle, skal jeg da få 12 v (sikker dumt spørsmål...., men..)? Alternativt bytter jeg ut sigarett-tennerpluggen med små plugger, slik at jeg slipper overgang. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Skal forsøke å måle, skal jeg da få 12 v (sikker dumt spørsmål...., men..)? Alternativt bytter jeg ut sigarett-tennerpluggen med små plugger, slik at jeg slipper overgang. Det må være 12 V også i det øyeblikket du slår på TVn. Eller mere. Batteriene skal vel gjerne ha 13,8 V på "tomgang". Bruk kabler fra koplingsskinnene/en ledig sikring; bruk evt skjøter som gir god kontakt og holder sammen (Anderson PowerPoles, Permo har dem) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Roger jo Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Ja, jeg har erfart at en dobbel sig.tenner gir trøbbel. Men jeg har problemer med å få på TV'en når bare den er koblet også, bruker overgang fra liten 12 v til sigarettenner - mens PC'en fungere greit på samme uttak. ................................................................................ .............................. Kjøpte Grundig sin 12V kabel for de har en slik "sÆR" plugg og la opp 2,5mm til ny sig.utakk for å minske spenningsfallet. Det fulgte med en antannekabel også, kom til å lese på lappen som fulgte med, der sto det at med mer enn 5V spenning til antenforsterkeren måtte en bruke denne spesial antennekablen. Ellers kunne Grundigboksen ryke. Ikke problem med strømmen siden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jonn Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Hei folkens, Er det noen som har prøvd denne antennen: Geonav TVA4 Sitér dette innlegget Link to post
Smogse Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Jeg har Grundig sin boks. Får klare,fine bilder, men ingen lyd. Det er ingen feil på Scart kabelen; altså problemet ligger i TV'n eller Grundig boksen. Er det sannsynlig at det er boksen det er feil med? Noen med lignende erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Da her jeg, etter anbefaling i denne tråden, gått til innkjøp av en Hauppauge WinTV-NOVA-TD-HD. Den er koblet til en Glomex V9125 i mastetoppen og ser ut til å fungere utmerket. Jeg har ingen kort, ei heller kortleser, så kanalutvalget er selvfølgelig ganske begrenset. Men det er tilstrekkelig for meg når jeg befinner meg i båten. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Gran Reserva Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Jeg har endt opp med å ha en canal digital parabol tuner for mye. Den skal jo også kunne ta inn digitale bakkesendinger. vet noen om det vil fungere å montere den i båten - med en passende antenne - og benytte kortet med vanlig parabol-abbonement fra canal digital? Altså til å ta inn bakkenettet ? har for dårlig bakke signal i heimen så jeg får ikke testet det her. Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Her tar du nok feil. Satellitt-TV, Kabel-TV og Digitalt bakkenett er 3 helt forskjellige systemer som ikke kan brukes omhverandre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gran Reserva Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Kan godt hende det Lars , at jeg tar feil -- ikke første gangen - og forhåpentligvis ikke siste heller Men... når jeg driver og søker inn kanaler på parabolen, er det også et valg i menyen som heter søk digitale bakkesendinger. Og det er det jeg lurer på hva er ??? trodde det kunne være signaler fra det digitale bakkenettet. Likner jo veldig i begrepsbruken ...? Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
EIN Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Kan godt hende det Lars , at jeg tar feil -- ikke første gangen - og forhåpentligvis ikke siste heller Men... når jeg driver og søker inn kanaler på parabolen, er det også et valg i menyen som heter søk digitale bakkesendinger. Og det er det jeg lurer på hva er ??? trodde det kunne være signaler fra det digitale bakkenettet. Likner jo veldig i begrepsbruken ...? Enkelte digitale satelittmottakere er også forberedt til å ta i mot signaler fra det digitale bakkenettet. Iallefall denne fra Canaldigital. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Monterte Grundig boks i båten min og det må jeg si ble meget, meget bra. Faktisk mye bedre bilde enn GET jeg har hjemme. Kjøpte på Ekspert til en sum av 1499,-.. Det er IKKE samme som Elkjøp selger. De har et annet merke. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 (redigert) I følge Sony sin support telefon skal denne 26" tv'en ha innebygget dekoder for Riks-Tv (m/kortleser). Den har ikke blitt godkjent av Riks-Tv enda, men har samme innmat som de som allerede er godkjent. Står litt om tv'en nederst på siden her Litt mye med 26" i min båt, men hadde vært greit å slippe den hersens Grundig dekoderen... Redigert 4.Juni.2008 av Helgebjork (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gran Reserva Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Enkelte digitale satelittmottakere er også forberedt til å ta i mot signaler fra det digitale bakkenettet. Iallefall denne fra Canaldigital. Men vil man kunne bruke kortet med parabolabb til å motta noen bakkesendinger ?? Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.