Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Tror nok at jeg totalt sett går i økonomisk underskudd med hensyn på antall mistede sluker/pilker og medgått diesel på fisketuren kontra å kjøpe fisken på butikken :cryin:

 

Det er jeg ikke i tvil om en gang! Fisker selv med juksasneller mel pilk og opphengere, samt et par snikliner. Men kroksettene til disse sniklinene er et sorgens kapittel! Har til nå mistet tre av disse, med tilhørende blylodd, pga at de ryker i knutene! Sånn ca annen hver gang jeg har brukt linen... Så nå vil jeg heller begynne å lage disse kroksettene selv, for å få noe man kan stole på! Er det noen som har et forslag til hvor tykk sene som bør brukes til disse? Et forslag til egnede lodd mottas også, begynner å bli lei av å kjøpe blylodd til "engangsbruk"....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror nok at jeg totalt sett går i økonomisk underskudd med hensyn på antall mistede sluker/pilker og medgått diesel på fisketuren kontra å kjøpe fisken på butikken :cryin:

Mulig det :rolleyes: men da får du i hvert fall FERSK fisk :smash: for ikke å snakke om moroa med å fiske! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

for ikke å snakke om moroa med å fiske!

Har 2 barn hvorav den eldste (7år) er kjempelykkelig om hun får en eneste fisk (størrelse og type helt uvesentlig, en fisk er en fisk :fishing: ) på en hel kveld på fisketur. Minstemann derimot er lei hele fisketuren etter 10 minutter om det ikke napper. Så moroa i å fiske er en subjektiv vurdering! :wink:

Men gleden med en tur i båten er helt udiskutabel blant store og små :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Fersk torsk til middag i dag! :yesnod: Ble fisket på slutten av fjordårssessongen. Gleder meg!

 

Unskyld men hvor i verden er du fra som har "fersk" torsk fisket på slutten av fjorårssesongen. Nykokt kan man vel til nød si :discuss::wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Sjølfisket, prekevert på riktig måte OG lagt i frysa samme dag. Slik fisk holder seg noen måneder i dypfryst tilstand! Beklager at jeg skrev "fersk"... GOD er den læll.

Som Nordlenning (og Trønder for den saks skyld) er "blodfersk" fisk sikkert lagt i gryta samme dag, dog etter rigor mortis, eller? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vi fisker mest med trollgarn og teiner. Det er deilig å liste seg ut i jolla om morgenen for så å komme tilbake med dagens fangst. Vi får faktisk mye bra fisk, både torsk, lyr, flyndre og en sjelden gang breiflabb, steinbit og kveite. Pluss en masse krabbe og berggylte. Fisken grilles, kokes og er base for god suppe med blåskjell og annet snadder oppi. Av og til dorger makrell vi fra jolla.

 

Tips: Legg fileer sammen med olje, sitron/hvitvin, krydder/urter og en god dash med tubesost godt pakket i alufolie på grillen. mmmmmm, himmelsk!!

Link to post
Share on other sites

Så nå vil jeg heller begynne å lage disse kroksettene selv, for å få noe man kan stole på! Er det noen som har et forslag til hvor tykk sene som bør brukes til disse? Et forslag til egnede lodd mottas også, begynner å bli lei av å kjøpe blylodd til "engangsbruk"....

Bruk Stein i egnet form i stedet for blylodd. Anbefaler Mustad sine kroker. Har litt sansen for de "amerikanske" krokene (Større bue og bøyd spiss slik at de først tar i munnviken når fisken går med agnet.

Senetykkelse 1.0 gjerne med en litt svakere i steinen slik at den ryker om du blir sittende fast i bunnen.

Lykke til :fishing:

Og til dere som antyder at det er billigere å kjøpe fisken på butikken :smash::boxing::smash:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har lagd meg nye kroksett nå med rustfrie Mustad kroker. Kjøpte også tau og lagde meg tre nye snikliner i tillegg. Lodd lagde jeg av betong og litt kjetting, støpt i avkappede plastflasker slik at de ikke skraper opp båten. Så nå venter jeg bare på fint vær, slik at jeg kan få prøvd dem skikkelig! Kanskje til helgen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Sei på 9 kg og 4 torsker på 2-4 kg ble resultatet etter fisketur på Tr.heimsfjorden i går! Tok dem på 80 meter, Stingsild og opphengere.

Sleit bort noe utstyr, så jeg iler til byen for å komplettere nå. Kanskje Biltema har?

Ble 3 timers jobb med prekevering og filetering etterpå.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sei på 9 kg og 4 torsker på 2-4 kg ble resultatet etter fisketur på Tr.heimsfjorden i går! Tok dem på 80 meter, Stingsild og opphengere.

Sleit bort noe utstyr, så jeg iler til byen for å komplettere nå. Kanskje Biltema har?

Ble 3 timers jobb med prekevering og filetering etterpå.

 

 

3 Timer!!!!???? dette må være skikkelige Feinscmeker-fileter Marwin :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Det ble 2 sei på 3-4 kg i kveld også!

Tatt på vanlig snik med gummimark og "seiblink".

De "kromglansfornikla" opphengerne butikkene tilbyr, er for fiskere! Ikke for fisk! :smash:

:fishing: :fishing: :fishing:

 

Redigert:

Til V-S: Filéteringa tok en halvtime denne gangen..

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Europris og Biltema er "i løypa" på min vei til sentrum; Stakk innom for å se på rimelige pilker / sluker. Deretter til 2-3 butikker i byen som selger slikt som "spesiale"...

Du verden så mye juggel som tilbyes! Ble fristet til å kjøpe noen selvlysende (signalgule) pilker og sluker. Samt en lang Ål-imitasjon som skulle være SÅ fantastisk... En butikk som selger redskap til fiskere ble også besøkt, og der fikk jeg vanlige gummimark til 5 kr./stk.

Rett ombord for å prøve vidundrene.

Dorging med sluk eller wobler er ikke egnet for tiden, fordi det er så mye rask i fjorden.

 

Fant noen seistimer på loddet og prøvde forskjellige kombinasjoner.

Resultatet ble at det ikke var livstegn på noen av de fancy greiene!! Mens stor stingsild (300 gr.) og svenskpilk (begge med opphengere av 4-5 gummimark og blanke "seirykk") gav umiddelbar fiskekontakt.

Min ærbødige påstand er at fancy kostbare greier er for fiskere ikke for FISK!

 

Noen andre som har hatt samme erfaring??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny fisketur i går....

4-kilos hyse (!) 4 torsk på 3 kg og ei Lange på 2 gav over 23 fiskekakemiddager.!!!

Igjen var det djupsnik med stor pilk og gummimarker som opphengere, som gjorde utslaget!

(Ekkolodd og plotter er uvurderlige hjelpemidler!)

 

Dorging er vanskelig for tiden på grunn av mye rask (tang og grønnske) i sjøen.

Mulig at dypdorgen vil bedre dette...

Plannerboard er innkjøpt (ble ikke tid til egen konstruksjon) og skal testes med det første.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin. Hvor bor du henne siden du får alt dette? :wink:

 

Lurer litt angående dorging. Dette har jeg liten erfaring med. Hvor mye snøre slipper man ut når man dorger og hvilken fart er bra? Nå har ikke jeg GPS da men jeg kan jo se sånn ca. Ellers fisker jeg med vanlig Europris harpe. Både med pilk å søkke.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin. Hvor bor du henne siden du får alt dette? :wink:

 

Lurer litt angående dorging. Dette har jeg liten erfaring med. Hvor mye snøre slipper man ut når man dorger og hvilken fart er bra? Nå har ikke jeg GPS da men jeg kan jo se sånn ca. Ellers fisker jeg med vanlig Europris harpe. Både med pilk å søkke.

 

Siden du skal bruke harpe der loddet henger i bunnen,, jeg har best erfaring med å flytte loddet slik at det henger foran krokene når man dorger. Slipp dorgen 8-10 favner ut. (favn = avstand mellom helt utstrakte armer :). Avhengig av båttype,, men med utenbordsmotor er det ofte passe hastighet å dorge på litt mer gass enn tomgang. 2-3knop.

Link to post
Share on other sites

Holder til i sydøstlige del av Trondheimsfjorden.

Harpe (kalles SNIK her) er brukbar redskap; Pilk (eller blylodd) nederst, så 3-6 opphengere (gummimark og "seirykk") med 1 meters avstand oppgjennom; Kjør loddet til bunns (10 til 70-80 meter) dra opp et par meter og så er det bare å dra opp (raskt) 1 meter og slippe ned igjen.

 

Dorging: 0,5 til 2 knop for gråfisk, 2,5 til 4,5 knop for blankfisk. Du KAN bruke dorga di til dette også, men sluk eller wobbler er bedre... La den henge 20 - 50 meter bak båten.

Plannerboard drar snøret ditt 20 - 70 meter UT fra siden av båten; Bra for sky blankfisk eller hvor det er for grundt for båten din å gå.

Dypdorg tar snøret ned til 10 - 30 meter og HOLDER DET DER under dorginga; Fordel når det er mye rask i overflaten som henger seg på redskapen din...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...