JanArild1 Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Hei! Jeg åpnet koblingsluka og så på det nedre kjedehjulet. Der så alt ut til å være i skjønneste ordren.Hjulet hang løst og når jeg pirket borti det med skru-jern kunne jeg bevege på det, men kun i det som var av slark på kjettingen. Kan dette tyde på at det er oppe i sveivhuset ved det øvre tannhjulet kjettingen har kilt seg og henger bom fast? Ellers burde jeg jo kunne beveget sveiva like mye som det er slark i kjettingen? Betyr det evt at jeg må splitte sveivhuset og åpne det? Sveivhuset er splittet på tvers helt rundt, men er dette laget for å åpne, det ser jo veldig ryddig å pent ut i instrukssjonsboka, men jeg antar at dette kan være litt vanskelig? MVh Jan Arild Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Å opna sveivhuset er vel so enkelt som det ser ut for, og slik som du beskriv dette, ville eg absolutt gjort det. Hvis akselen som sveiva står inni, med øvre kjedehjul på er fastrusta, er dette ein god måte å få det laust og reint og smurt det skikkelig. Og so får du sjå etter om du finn skade på hjul eller kjede, før du griser ting til med smurning og skrur i hop. Malaren har svære ruller med papir som dei bruker til å dekka til gulvet når dei maler. Dette papiret er heilt grei pakning til slikt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
JanArild1 Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Hei, Okey! Prøvde å rikke på det tidligere i dag, men satt tilsynelatende veldig fast, men bruker man bare litt "forsiktig-hardhet" og brekker det opp med f-eks et skarpt skrujern og hammer? :) MVH Jan Arild Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Eg opna ein gong eit slikt stativ på ein 10 hk Sabb, da brukte eg tre/plast kiler rundt stativet og banka forsiktig på det. Men eg pussa akslinga slik at maliga vart fjerna. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
JanArild1 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hei igjen, Prøvde meg i dag på å åpne stativet, og fikk sånn sett løsnet det rundt hele "kransen". Men selve akslingen som stikker ut som man hekter sveiva på, står like bom fast, og gjør at det ikke er mulig å åpne stativet. Det virker mest som det er helt fastrustet til dekselet og gjør at verken sveiva går rundt eller det går ann å få av dekselet. Sprayet inn rustløser rundt denne akslingen i kvell, men vil tro det er vell mye å håpe på at den skal gjøre susen å løsne denne. Noen forslag for videre løsning? MVH Jan Arild Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Noen forsiktige dunk med en passende hammer kan gjøre underverker.. Eller skade om en slår for hardt. Jeg og har noe jeg lurer på.. Har skiftet veivhus, pga defekt lager. Og på den "nye" blokka kommer det et kobberrør ut i bakkant av av veivhuset. På den gamle blokka er det et flatt parti, men ikke borret hull. Er dette for avtapping av motorolje, eller har den en annen funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Noen forslag for videre løsning? Har du presset grease inn i nippelen på øvre aksling? Det kan gjøre underverker.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svennerskipper Svart 9.August.2013 Link til dette innlegget Svart 9.August.2013 Hei, fin tråd! Håper noen har lyst til å hjelpe meg med noen spørsmål i forbindelse med at jeg gjør om en 2HG fra kjølesløyfe- til varmeveksler-kjølt (Den har sittet i snekke, nå skal den i seilbåt og da blir det uheldig med kjølesløyfe som bremser farten, selv om jeg synes kjølesløyfe virker som en smartere teknisk løsning. ) Fra før har jeg dobbelpumpa. Som jeg har fått forståelsen av er saltvannssiden av denne pumpa ikke egnet til å drive gjennom nok sjøvann for å kjøle anlegget, bare til å kjøle eksosen. Stemmer dette? Alternativet blir da impellerpumpe. Det er jo en dyr omvei, så det hadde vært bra å få avklart. Jeg har ikke fått finlest hele tråden, dere får tilgi meg om dette emnet allerede er omtalt. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 9.August.2013 Link til dette innlegget Svart 9.August.2013 Hei Svennerskipper. Dette emnet har nok ikkje vert tatt opp i denne tråden før som eg kan huske. Først vil eg gratulere deg med eit utmerket motorvalg til båten din. Det stemmer nok som du seier at sjøvannspumpa som du no har ikkje leverer nok vann til ein varmevekslar. Du må nok investere i ei impeller pumpe. Da kan du enten kontakte Sabb i Bergen, eller kjøpe ei pumpe frå ein annan leverandør. Impeller pumpakan du lage feste til sjølve på motoren om du er litt nevedyktig. Lykke til med prosjektet. Mvh Diesel248 M/S Kobben, Røret som du sikter til er for oljeavtapning. Ved hjelp av ein gummiventil bruka motoren bevegelsen til stempelet til å lage eit moderat trykk i veivhuset, slik at oljen vert trykt ut. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Svennerskipper Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Hei Diesel248! Takk for infoen og gode råd. Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål etterhvert. Sabben ble valgt fremfor diverse nye motoralternativer og jeg tror nok jeg blir fornøyd! Hilsen Svennerskipper Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Var på ei messe forleden. Der fekk eg ei brosjyre om ei maling som heiter Powercoat 3 in 1. Har sjølv erfaring frå industrien med denne malinga. Holder godt, og tåler mykje syre og liknande. Har forresten brukt den litt på motorar og. Kan anbefale denne som maling til dette viktige fomålet. Link: http://www.jsc.no/no/c-96-Brosjyrer.aspx Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Busmann Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Hvor kjøper dere deler til en 22hk sabb? Og hva er grunnen til at akslingen henger med (propellen går rundt) når jeg kobler fri, er det noe justering her? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Hei Busmann. Deler får du kjøpt hos Sabb i Bergen. Eller på finn.no. At propellen følger med kan ha med at opprettinga mellom motor og propellaksling ikkje er heilt 100%. Samt at den vanleg vis følger med når motoren er kalg, grunna tjukk olje. Det er ein låsering inne i koblinga som skal stoppe propellen når du setter den i fri. Men denne ringen vert utslitt etter hvert. Det er nok hovud årsaken til at propellen følger med rundt. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Busmann Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Ok, takk for det! i første omgang så tenkte jeg å skifte olje for å se om dette kunne hjelpe, så kan jeg se litt på opprettinga. Den ringen, er det storarbeide å komme til for å se om den er utslitt/borte? Anbefaler du å følge brukermanualen når det gjelder oljetyper/viskositet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Bruk 15W-40 olje av god kvalitet. Det er det Sabb selv anbefaler, og det fungerer bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Når det gjelder låseringen må du nok demontere koblingshuset og demontere koblinga for å ta den av. Eg har ikkje gjort det sjølv, men vil tru det er ein kurant jobb om man har sprengskissa foran seg. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Busmann Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Har du/dere en link til en sprengskisse av koblinga kanskje? Hadde vert veldig gode greier :) Sitér dette innlegget Link to post
hahoel Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Hei, er det noen som vet hvilke gjenger som er brukt på vanntemp sensoren på Sabb 2H 1972 modell eller hva kan være feil når jeg ikke får mer oljetrykk enn rett under 2 bar ? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Hei hahoel Gjengane står nok i delelista til motoren som ligger på Sabb sine sider. Når det gjelder oljetrykket, så kan det vere oljetrykksventilen (den du skrur oljefilteret fast i) som er skyld i det. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Kjør med vet. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Heilt enig G-Sabb. Kjent problem ditta. Hahaha! Får håpe vi ikkje oppleve det der! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hahoel Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Har sjekka i delelista, men gjengene står ikke der. Får prøve å bytte oljetrykksventilen da :) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Hei. Jeg har en 27 fots Kommedals båt med 30 Sabb med 4 1/4 sveivomstyring montert. Vingebladene mine på propellen ser veldig korte ut, får meg ser det ut som vingene er kappet en gang i tiden i samsvar med en grunnstøtning/propellskade. Men, det kan jo også være jeg har den korte propell typen på 500mm. Jeg så nemlig i deleboka at den korte vingetypen ser noe annerledes og har ikke den helt samme formen som den lange typen. Hvordan vet jeg om jeg skal ha 500 eller 590mm propellvinger? (Jeg har ikke målt enda men skal gjøre det neste gang jeg er i båten.) Sitér dette innlegget Link to post
hahoel Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Har funnet en manual på engelsk på nett der står det at oljetrykket skal være 1,5-2,5 kp/cm2 mens i den norke står det 2-3,5 kp/cm2 hva er det egentlig som er rett ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Stol på den norske du, det hørtes mest rett ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.