Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

husker ikke hvilken kabel,men den må selvfølgelig være tilpasset styresnekka.dette ser du når du kjøper snekke.beregn minst 1 fot lengre kabel enn

som oppmålt.200 mm vandring er nok.dette tilpasses lengde på arm ut fra manøverhendel på motor,slik at du får full vandring på denne.jeg har

ca. en omdreining på styresnekka fra 0 og til full forover.det samme fra 0 til full akterover.

Redigert av pernod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

husker ikke hvilken kabel,men den må selvfølgelig være tilpasset styresnekka.dette ser du når du kjøper snekke.beregn minst 1 fot lengre kabel enn

som oppmålt.200 mm vandring er nok.dette tilpasses lengde på arm ut fra manøverhendel på motor,slik at du får full vandring på denne.jeg har

ca. en omdreining på styresnekka fra 0 og til full forover.det samme fra 0 til full akterover.

 

ok takk for svar

 

Flere patenter er velkomne

legger ut noen flere bilder av motoren

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57418/p1010293.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57418/p1010301.jpg

 

Siste bilde lenke viser egen produsert patent for stopp kabel

Selve kabelen kan kjøpes på biltema og heiter regulerings kabel den koster 80 kr.

Denne kabelen kan og brukes til regulatoren

dette er eit tips til sabbere der ute

om nokon har flere og billeige løsninger på omstyrings problemet så del det her Eg er kjempe takknemlig. :thumbsup:

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

Hei, har hatt av toppen og staket kjølekanaler på en G 8hk fra 1958. Den ene styringen mellom blokk og topp som sitter i kjølekanalen i blokken (liten messingfarget rørstuss) ser ut til å være skadet og det kommer derfor ut litt damp mellom blokk og topp. Noen som vet hvordan man kan få byttet disse styringene? Er de loddet fast? Hvordan få løs de gamle og inn nye?

Redigert av Thomas_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hola Sabb-folket. Kort fortalt. Sjøvannskjølt 2H. Vinterkonservering. Planen var å kjære gjennom frostvæske, men fikk ikke start. Måtte få gjort noe, så vi tappet av alt kjølevannet med to kraner på pumpa. Skrudde opp noe greier på lyddemper også. Er dette tilstrekkelig, eller må vi få start på rakkeren og gjøre det ordentlig? Sliter litt med tid nå på høsten, så vi håper å la alt stå til våren. Tror det bare er kondens eller noe som er problemet, startet for to uker siden.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tror kondens er problemet, må du gjøre noe med det nå! Vann i pumpe eller dyser som får bli der vil forårsake dyre unødvendige skader. Så fiks det først og fremst. Frostvæsken hadde jeg ikke bekymret meg for , slik du beskriver det har dere uansett tømt motoren for sjøvann...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fikk et kraftig tau i propellen her om dagen, og fikk ikke reagert før det var for sent.

I dag fikk jeg skjært laust tauet, og prøvde å koble inn propellen, men akslingen går ikke rundt.

I tillegg er flens både ut fra motor og på aksling sprukket, noe man kan se av bildene under.

 

Jeg skal ha opp båten i helgen, og tenkte da å ta ut motoren uansett.

Spørsmålet er da om dette er lett å fikse, eller om jeg bare skal sette nedi en "ny" motor som jeg har som er helt lik?

Denne motoren her vil jeg uansett prøve å reparere, men da er det ikke noen hast siden jeg får båten ut igjen rimelig fort.

Er det noe rundt aksling/hylse/propell jeg bør ta en ekstra titt på i forbindelse med skaden, og evt. andre ting?

 

Neste sak er at motoren pr. i dag er skrudd rett i skroget uten demping, noe som fører til vibrasjoner.

Disse løsner boltene etterhvert, slik at motoren står "løst", og slik kan jeg ikke ha det.

Ønsker derfor å lage til gummifester på motor, og ønsker innspill i forbindelse med dette.

Tenker da på type, innfesting, dimensjonering osv, samt om man kan bruke original flens eller om man må ha en fleksikobling?

Jeg ser for meg å frese ned i treverket slik at høyde på nye fester blir på samme nivå i dag, med tanke på aksling/hylse.

 

Dette er en 22Hk Sabb 2G, for de som måtte lure. :)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Først til deg Kenneth,

Du må skifte flensen på akslinga og flensen på motoren. Den på akslinga er ganske rett fram og skifte. Den på motor skal heller ikkje vere nokonproblem å få ut. Løsn dei tre boltane på lokket som simmeringane står i, samt ta ut omstyrings hendelen. Da trur eg du kan dra ut flensen frå motoren, og kjøpe ny. Sjå over glideboltane og koblinga i samme slengen, med tanke på at det har fått seg ein hard trykk. Kan hende du må skifte kloss i propellen også, da denne skal virke som ein brytepinn ved overlast.

 

Så til deg Thomas,

Den kjøletanken ser ut som ein som kommer frå ein ferskvannskjølt Marna Diesel. Det funka nok bra det. Men det er gjerne ikkje thermostat på anlegget, det er å anbefale at du skaffa. Enklaste er nok å få fat i ei brukt lydpotte med ferskvannstank eller ein ferskvannstank aleine frå ein Sabb. :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det noe rundt aksling/hylse/propell jeg bør ta en ekstra titt på i forbindelse med skaden, og evt. andre ting?

 

Når eg ser desse bildene, Kenneth, so vil det forbause meg om ikkje ogso akselklossen i propellen er knust. Eg ville ogso ha sjekka trustlagerea når propellen er open, og absolutt kontrollera at akselen er bein og ikkje vridd.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja sjå der ja Thomas. Eg ser det ikkje er frå ein Marna ja. Ditta er nok av dei første Sabb ferskvannskjøling tankane som kom på marknaden. Dei var meint å festast på dei gamle "runde" lyddemparane. Veit om ein annan motor som enda har dette systemet. Desse er sjeldne å finne i dag! Pass godt på tanken og stell den pent. :-)

 

Du kan bygge inn ein termostat i systemet du har no. Enten ved å kjøpe eit eksternt termostat hus, eller ved å ombygge eit Sabb termostat hus. Kan sende eit bilete seinare av eit ombygd Sabb termostat hus om det er ønskeleg. :-)

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja det kan nok være forklaringen at dette er en tidlig løsning som bare ble produsert en kort stund, tar gjerne imot et bilde med litt inspirasjon om hvordan jeg kan legge opp en termostat. Motoren har vært under vann, men virker å være i grei stand. Har gitt den nye stempelringer og nytt rådelager. Hvis jeg får start skal den vaskes og males, så får jeg se om jeg kan finne en liten båt å bruke den i etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Takk Radaren. Dette er nyttig, jeg har det samme huset og ser jo nå hvor termostaten skal sitte. Såvidt jeg kan skjønne blir det ikke noe omløp av vann her før termostaten åpner. Eller har tanken ett yttre kammer med utløp i bunn? Ser at min tank har to utløp, men det ene er blendet. Kan tenkes at dette er fordi den er kjørt uten termostat. Har du en eller to vannslanger ut av tanken i bunn?

Link to post
Share on other sites

jeg har to utløp under jeg også, det ene utløpet (omløprøret) går inn på pumpa sammen med slangen ifra enden av kjølerøra og det andre utløpet går til kjølerøra.

jeg har tatt og blendet omløprøret og kjører nå uten termostat grunnet for høy temp.

det ser ut som din er kjørt uten termostat når omløprøret er blendet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

byttet nylig olje på sabb g'en min, denne fikk jeg nå nylig, og leste at det skal være 2l olje i sumpen, men jeg pumpet ut totalt 3,5-4 liter olje. Noe som vil være et problem for motoren? Noen som har erfaring med dette? Jeg fylte på rett i overkant av 2l selv.

 

Oljen var tykk og helt sort, og jeg klarte ikke å finne magneten i sumpen, så hvis denne mangler hva er en god plan for erstatning? noe spesielt med denne magneten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...