index Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Vridbar propell gir deg bedre fleksibilitet og utnyttelse av kreftene i motoren. Kobling trenger du uansett ikke forlenger til, bare vridning og regulator. Er mye en vanesak dette, egentlig.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pastor Moen Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 (redigert) Min 2H fra 74 er grønn. Er den malt om, eller er det levert SABB i flere farger? Redigert 9.April.2008 av Pastor Moen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Har sett mange grønne Sabber. Kanskje Sabb slapp opp for blåmaling i en periode? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pastor Moen Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Da skal den forbli grønn.., går vel å få miksa lignende farge. Snakket med Sabb om glødeplugger til 2H, det kommer jo på over 2 store lapper før de ligger i postkassa. Noen som veit om alternativer som kan benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Omstyrings hendelen kan ein styre med eit enkel hydraulisk styresystem. Sett stempel armen til hydraulikk sylinderen påomstyrings hendelen DA har du plutselig sveivomstyring Men gjerne ha eit "ledd" påandre sida av hydraulikksylinderen som forsterkning! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Noen som veit om alternativer som kan benyttes? Du kan kjøpte deg et par lange , tynne glødeplugger på Biltema til en femtilapp for stykket, og borre og gjenge opp sigarettholderene til adaptere for disse. En del arbeid, men billig. Alternativer som passer direkte finnes nok ikke, er jeg redd. Ikke som jeg fant i alle fall. Så jeg endte opp med to originale plugger. Kom på cirka 900,- totalt, så det var ikke så ille da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjarkens venn Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Halloen alle gode Sabb-venner! Jeg har et spørsmål til dere; jeg har en Sabb 2J i min tresjark, som jeg snart skal hente, og lurte litt på om motoren er en av de gode Sabbene, eller om det er mye trøbbel med dem? Etter hva jeg hørte sist jeg snakket med eieren, så hadde toppen gått i stykker, og han hadde bestilt ny. Hva kan være grunnen til at toppen gikk i knas? Motoren er fra 1979. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Har aldri hørt noe annet enn godt om 30-hestern til Sabb. Det er jo liksom "krem-motoren" til Sabb (mest utviklet og moderne...) Det er vel 2 topper på den, akkurat som 2G'en...? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sjarkens venn Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) joda, den har to topper og den ene har vært byttet i fjor sommer da motoren ble overhalt, og disse tingene ble gjordt: slipte ventilene, lagrene i vippearmene? byttet, byttet ventilstengene, ny fødepumpe, nytt gear og nye topper. Men nå er den ene toppen gått i stykker igjen som sagt! Hva kan dette skyldes? Lagt til: Glem det jeg sa om toppene! Nå har jeg snakket med eieren, og motoren er havarert! :cryin: Det er sprekker i sylindrene! Men han sa også at han skal skaffe en annen 2J som han skal sette i båten.... Redigert 12.April.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Jeg måtte kjøpe både holder og glødeplugg, tilsammen ganske akkurat 2000, i følge Sabb. men da blir det vel til at det er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Å? Du treng ikkje holder til Glødeplugg til 2H. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hengefjes Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Hva kan dette skyldes? At en eller annen ikke helt har skjønt hva frostvæske er godt for??? Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Diesel248 Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) Hei, Treng du Sjarkens Venn ny motor ? Frostvæske er utruligt viktigt nord på og om vinteren! Redigert 13.April.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sjarkens venn Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Ja eieren av sjarken skulle fikse det, siden han glemte å helle frostvæske i godklumpen! Sitér dette innlegget Link to post
Pastor Moen Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Å? Du treng ikkje holder til Glødeplugg til 2H. Da blir det jo halve prisen. Det var karen på delelageret hos Sabb som fortalte hva jeg trengte til 2H'en min... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 I dag fekk vi første prøvetur med motoren (2H). Ein fin og kjapp start med Glødeplugger, også ein fin 20 minutters oppvarmings runde (Vi tar oss alltid god tid til oppvarming) Så var det til å gje den meir fart. 1800 omdreininger, da hadde vi god fart (Kartplottaren var ikkje ombord så vi målte ikkje ) Motoren gjikk nydelegt, Sjølv ombåten var tett og det ikkje lak nokon plass verken på båt eller motor, måtte vi pumpe opp gledestårene (Vel det sa eg berre) men det føltest sånn! Ein god dag! I morgo blir det oljeskifte. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 (redigert) JA Noen som veit noko om dette? HER Redigert 15.April.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hengefjes Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Her er en liten videorapport fra hvordan det går med 2G'en som jeg har hatt i garasjen i vinter. Det oppholdet kan dere lese om i tråden "Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J". Nå holder jeg på å tuffe rundt med stadig stigende last, og begynner å nærme meg 25 timer slik at innkjøringa skal være over. Da blir det skift av olje og filter. Etter jeg monterte fleksikobling (centaflex) har jeg MYE mindre vibrasjoner og støy i båten. Motoren går finfint etter at jeg etterteitet toppene (var ingenting å hente), jeg justerte ventilene litt tightere da jeg syntes de "klapret" vel mye, og det hjalp. Ellers er Jon-Åge med i snutten, han hjelper meg når jeg trenger maskinering og veiledning. Vi har forøvrig et annet prosjekt på gang - en Rapp 17 hk fra -20 tallet, + muligens en 37 fots kutter til motoren. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Å dette var godlyd! Hva slags fisk er de røde foressten? Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Hva slags fisk er de røde foressten? De røde fiskene er Uer. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Diesel248 Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Bra det att SABB -en går. Du veit "innkjøyringa er ikkje ferdig før den ikkje starter lengre" (Sitat frå Sjarkens Venn) Så du kan trygt kjøre i over 50 år. Men ein SABB starter alltid, så det blir evig innkjøyring Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hengefjes Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Men ein SABB starter alltid, så det blir evig innkjøyring Den tok jeg ikke Konsekvensen av det som her sies er jo at man aldri skal kjøre en Sabb på max last. I innkjøringsperioden, de første 25 timene, skal maskinen lastes gradvis mer og mer - man starter på 25% last for så å øke på etter hvert. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å "puse" rundt med halvt utslag på propellvingene til evig tid. Selvfølgelig er jeg forsiktig med motoren, og bruker den med omhu - men det er da en Sabb - den er bygd for å tåle juling. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Diesel248 Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Greit den var litt vrien. Da Sjarkens Venn fortalte den var det lettare og Le Men poenget er att SABB motorer har evig kjøyre tid med riktigt stell. Og dei er plomberte så etter 25 timer og du gjev full fart, så har du alikavell godt turtall! JA, SABB tåler all slags behandling. Ein venn hadde vert nede og sett ei testkjøyring av ein SABB motor for nokre år sidan, og dei gav full gass og stilte inn bremsebenken. Så starta dei, og motoren fekk full med ein gong! Det er hardt kjøyr , men den vart ikkje slitt! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Rolfsnes Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Her er ein optimist, vel dyr moring 3000,- tampen til å fortøye i følger kansje med? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=4&tot=374 Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Jeg har en sjøvannskjølt sabb type G uten temparaturmåler. Forrige eier mente det gikk for lite kjølevann gjennom motoren. Har testet kjølevannet ved å ta av slangen som kommer ut på eksosen. Når motoren går på middels turtall kommer det en jevn sildring av vann ut her, men relativt små mengder. Eksosen spytter ut en skvett vann med ca 1 minutts mellomrom. Kan dette tyde på tette kjølekanaler? Takknemlig for svar. vh. T Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.