Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Å? Det var jeg ikke klar over :) Såg at Sabb skulle ha nesten 1700kr for toppakningene :o Synest at prisen var litt vel.

 

Så gummipakningene i endene av ringen kan jeg lage selv? Må jeg ikke ha de "kulene" som stikker opp av pakningen?

 

CIMG3906.jpg

 

Prøver å legge med et bilde av ringen som jeg tror er gåen også. Kanten mangler et lite stykke rundt, regner med at jeg trenger en ny.

Spør bare for å være sikker hehe

 

CIMG3912.jpg

 

Har aldri skrudd motor i hele mitt liv så jeg satt meg ned med sabb boka og begynte, kjekt å få litt hjelp fra folk med erfaring :)

Link to post
Share on other sites

Har en 1976 mod 10 hk Sabb Diesel type G. Motoren har en fantastisk historie med flere dypdykk, det siste i 4 uker på 30 meter, før vi fikk den opp igjen. 2 timer senere startet den på første forsøk.

 

Nå flere år senere har jeg oppdaget en liten sprekk i sylinderhuset (i nedre kant av dette) + en liten lekkasje i bunnpannen.

 

Går ut fra at sprekken i sylinderhuset er mulig å sy, men vet ikke hvem og hvor dette kan gjøres. Det ideelle ville vært å få tak i en ny/brukt uten sprekk + ny/brukt og hel bunnpanne.

 

Har fremdeles god nok kompresjon til å få startet den, men vil helst gjøre noe før det eventuelt skjer noe mer alvorlig.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Å, var det en 2G det var snakk om, trodde det var en enkel G jeg.. :blush:

 

Men det ser jo utifra bildene at du kan lage de selv med litt tolmodighet og hullpiper i forskjellige størrelser. De kulene som stikker opp er vel noe som har kommet etter at de har blitt montert?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, du har no begynt og skru på verdens beste Diesel båtmotor.

 

Når det gjelder pakningane er det best å kjøpe nye. Det kan lønneseg i lengda, (muligenst)

 

 

Å, var det en 2G det var snakk om, trodde det var en enkel G jeg.. :blush:

 

Men det ser jo utifra bildene at du kan lage de selv med litt tolmodighet og hullpiper i forskjellige størrelser. De kulene som stikker opp er vel noe som har kommet etter at de har blitt montert?

 

 

Takker :smiley::flag:

Jeg for ta noen telefoner og høre rundt med noen som muligens har pakninger liggende imorgen.

 

Kommer vel snart en egen prosjekt tråd med båten som jeg holder på med.

Takker for hjelpen så langt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått meg en 2G ifra 75.

Den har jeg justert litt ventiler og byttet litt div deler for å få den opp å gå.

Den starter og går fint, tikker og bråker litt, men det er overkommelig.

Det som er slitsomt er at den er så vanskelig å justere på gassen.

Det er enten mye gass (høyt turtall)

Eller så blir det for lavt og den stopper.

Får den ikke til å gå på normal tomgang, da bare dør den sakte ut og jeg må gi på litt, og da ruser den seg opp.

 

Noen som vet hva det kan være?

Noe som kan gjøres med regulatoren??

 

takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Da har vi fått ordnet ny toppakning, og toppen er på plass igjen

 

Men samtidig har vi funnet flere ting som må ordnest.

Skrudde av diesel fødepumpen og filteret. Det som rant ut av det såg mer ut som gelè en drivstoff :rolleyes:

 

Så nå har vi bestiltt nytt dieselfilter og oljefilter.

 

 

Da vi tok av pakningen på fødepumpen ble pakningene ødelagt. Pakningene virker "papp aktig" og tynne. Kan jeg klippe ut gummipakninger eller kork pakninger? Hvilke fungerer best?

 

 

 

cimg3968.jpg

 

 

cimg3972.jpg

 

Takker for svar :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt papirpakning eller Klingerit.

 

Angående regulatorproblemer lenger oppe: Prøv å ta ut regulatoren og vask den i diesel, og se etter om alt ser helt ut. Det er i alle fall prosedyren på 2H, regner med at 2G har en lignende regulator. Hvis ikke dette hjelper, ville jeg ha sjekket dysene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hællæ har akkurat kjøpt meg en snekke med en 8hk saab i... saken er den at den mangler dynamo... og hadde vært greit å fått ladet batteriene uten å måtte benytte ekstern lader.Er det noen som veit om hvor man kan få kjøpt reim hjul og dynamo brakett og alle rhelst dynamo brukt??har sjekket på saab.no men blir fort dyrt skal man handle alt nytt..

Link to post
Share on other sites

Reimhjul kan du nok greie deg uten, ved å la reima gå direkte på svinghjulet. Hvis du så finner deg en egnet dynamo hos en bilhugger og får noen til til å lage en brakett for deg, så burde du være i mål. Alternativt kan du jo følge med på Finn.no om det dukker opp noe brukt originalt, men dette er relativt skjelden vare siden "alle" vil ha det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg begynt å bli passe lei, og vurderer å gji opp hele motoren. Har nettopp skiftet toppakninger, filtre og alt ser bra ut. Men når vi fikk sammen motoren i kveld og ga den noen omdreininger med starteren så var oljen på peilepinnen helt opp til hullet, og helt grå :nonod: Er det noen som har noe lurt jeg kan sjekke?

Link to post
Share on other sites

Vedr. tomgang så kan du vaske som Index foreslår, men der er en justeringsskrue inni der som er verdt å justere litt om gangen på til den går OK.

Hvordan er det å komme til den skruen? må hele pumpen ut?

For motoren går fint, starter lett ikke ryker den, så tror dyser og sann er i orden, men begynner å stoppe når turtallet blir lavt.

Har bekjente som har helt lik motor og den går jo mye mye lenger ned før den stopper.

Redigert av cocker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en skrue i framkant på motoren som går inn til staget som justerer dieselpumpene, når jeg skrudde på den så skjedde det ting, men fikk ikke justert den til å gå noe fint, men den gikk pent på lavt turtall.

Nå virker det som den minste bevegelse på gassen utgjør så mye gass.

Kan det være at det er slitasje i staget/overføringen til pumpene, eller er pumpene noe som bør byttes kanskje??

Link to post
Share on other sites

vel da klarte jeg å ødelegge enda en ting på sabbèn min... fikk dratt av en bolt til toppen idag... det skulle ikke tilfeldigvis være noen i nærheten av østfold som har etpar sånne liggende som jeg kunne få kjøpt??har fått beskjed om at der jeg måtte legge båten grunnet havari ikke er noe særlig gunstig plass...så har på en fin måte fått beskjed om at den må fjernes derfra asap...

Link to post
Share on other sites

Sarp32

Du burde kanskje opplyse HVILKEN Sabb du har? Ikke sikkert at alle boltene går om hverandre. Sikkert større bolter på 2G'en enn på G-modellen, vel? Og så har du metriske (etter 1975 - tror jeg) kontra tomme-gjenger.

 

Jeg har ingen slike bolter til overs. Har du prøvd Marin Elektro på Gressvik - Bruket 37 - tel.: 69326797 - Spør om Hans fremdeles er der (hvis han ikke har gått av med pensjon). Han finner nok noen gamle brukte til deg, hvis du er grei. Ellers kan de skaffe nye, de er jo Service-forhandler for bl.a. Sabb.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

hehe ja ser det gikk litt fort med innlegget mitt der... det er en G og var hos sarpsborg motorverksted idag da jeg ikke hadde tomme lær til å måle gjengene... de sa deet var 5/8 unc gjenger på de boltene der...

ringte jo sabb i bergen men han saken jeg snakket med var såpas suhøffelig at jeg ikke gadd å bestille noentiong fra de. har snakket med merin elektro og de måtte bestille... dvs at jeg kan ha bolter på tirsdag.. men har fått beskjed om at båten MÅ flyttes innen lørdag kveld så har et lite problem der kan man s

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ingen i nærheten som kan slepe deg til et annet og "værandes" sted i mellomtiden? Desverre står båten min på land (i snart 2 år...... :eek: ) ellers skulle jeg komme og slept deg! Det må da gå an og ligge noen dager og vente på boltene?

 

Forresten, Sabb i Bergen er ødelagt av "Blårussen" og "Bruspulverguttene" - de tenker bare avkastning til aksjonærene og har ikke tid til å prate med museumsobjekter som oss....... :lol: Jeg tror at Maritim har tatt over det meste av delelager for de gamle og gode Sabbene nå?

Noen som kan bekrefte / avkrefte det?

 

 

 

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

vel den ligger på en marina i sarpsborg distriktet... vil ikke nevne hvilken i tilfellet det blir enda mere bråk utav det... men fikk en dårlig kamuflert beskjed om at det var bare å flytte den innen lørdag..

 

det står iallefal det på sidene til sabb at delelageret er overtatt av maritim... sitter å vurderer å kjøre til bergen inatt å hente de der...Sarpsborg-Bergen er jo bare ca 60mil

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...