Diesel248 Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Gratulerer. Dette var virkelegt eit supert arbeid. No får du innkjøyre motoren fint. Lukke til! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
persik Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 (redigert) hei,alle sabb eksperter. jeg har i dag montert turteller(biltema) på min G 75mod. På dynamoen er der intet "W"-uttak,men jeg ble forklart av en dieselmekaniker at viss der var noe annet uttak som gav ca. 7 volt ved gange,kunne dette brukes. alt blei koplet, og ved hurtig tomgang viste turtelleren ca 3000 omdr. jeg målte omdr.antall på svinghjulet ved å holde et tachometer hardt mot centeret (dette gav en jevn\stabil reading) der leste jeg av på den analoge skiven ca 750 omdr. turtelleren blei justert og begge instrumenter viser likt ant. omdr. mitt spørsmål til dere er: ved maks turtall for min G-modell (1800omdr.) står regulatorhendelen i 90 grader rett opp, og jeg kan ennå "gi på" 90 Grader til før jeg bunner hendelen. Er dette normalt?? riktig nok sto motoren i fri,men fremdeles synes jeg at der er noe som skurrer. innspill ønskes....... Redigert 22.Juni.2009 av persik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
persik Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 ingen??? Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Når motoren står i fri er det jo ingenting som "holder den igjen". Derfor vil den nå maksturtall med mindre gasspådrag. Hvis du tar deg en tur utpå fjorden med maks propellstigning vil du sikkert oppdage at du må gi mer gass for å oppnå maksturtall. God tur! Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
index Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Helt normalt det! Det er regulatoren som holder igjen turtallet på max, så da fungerer den som den skal. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
persik Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 ok,gutter. takk for svar. får prøve det ut på fjorden ila. uka. Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Ja er det noen som vet om det er en vanskelig jobb å skifte klemflensen til akslingen ?? Er det noe jeg bør passe på kanskje eller samtidig skifte når prossesen er igang ?? Ser at det er mulig å få klemflens uten kile spor hos maritim. kan dette brukes ?? Gjelder Sabb 10G Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) hvilke instrumenter trenger man på en sabb 8hk ?? jeg har nå et oljetemp meter. thats it. tenkte å koble en turteller og et voltmeter til dynamoen. det er en saltvannskjølt motor så da får man vel ikke koblet på noe vanntemp?? hva med oljetrykk?? noe vits?? og en ting til... det var et rødt lys i det gamle dashbordet, hva er det til?? Redigert 24.Juni.2009 av Malvin (see edit history) Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Sleipner93 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Sabb 8hk snakker vi da om type G? På den motoren trenger man i teorien ingen instrumenter. Den er plaskesmurt, (en liten sleiv på veiva som tar nedi olja og hiver den opp i sylinderen). Dette betyr at det ikke er noe oljetrykk å bekymre seg for, bare at det er nok olje i veivhuset. Måling av temperatur er derimot litt viktig, på min Sabb er det montert et termometer i toppen og det tror jeg det er gjordt på mangen av disse Sabbene. Det er blindplugger i toppen hvor det kan monteres følere for vanntemperatur så det evt. kan vise på et instrument. Turteller heller ikke et must men kan kanskje være kjekt. Et voltemeter er heller ikke must men kan være nyttig for og se at dynamoen ikke lader for mye. Visst det røde lyster sluktes etter at motoren er startet og fikk litt turtall regner jeg med dette var ladelampen til dynamoen.. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hei, Visst det er ein modell H 6-8HK er oljetrykk ganske så lurt, ja ein kan seie att det burde vere standard. Temperatur er også meget viktigt. Turteller og. Det er bra med mykje instrument, ein får god oversikt, og ein kan imponere folk (det er tøft med mykje instrument). Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sarp32 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Et lite spørsmål... har som kjent overhalt sabbèn min og gjort reint og gåt igjennom alle kjølekanaler osv.Men er en ting somjeg sitter å lurer på og ikke finner ut av... temperaturen ligger konstant på 60grader ifølge termometeret som sitter på toppen... dette er da uansett belastning.. dvs har kune kjørt den opp til halv fart enda da jeg fremdeles driver å kjører den inn.men ifølge brukermanualen skal temp ligge på ca 40grader med S.vanns kjøling..Noen som har noen finurlige forslag til hvorfor den ligger ca 20grader over det som står i manualen? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Det kan vere att vannpumpa ikkje leverer nok vann. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sarp32 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Det kan vere att vannpumpa ikkje leverer nok vann. har tenkt den tanken og har byttet både membran og de paraplyene.noe mer innviklet er det jo ikke på de G modellene men finner liksom ikke ut hvorfor den går på 60 istedet for på 40 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Det må være en struping ett eller annet sted som gjør at den blir litt varm. Alternativt viser termometeret ditt feil. Nå er ikke 60 grader noe problem med sjøvannskjøling, men passerer du 65 grader begynner det å bli skummelt. Saltet krystalliserer seg rundt 67-68 grader, og da tetter kanalene seg... Da jeg hadde Sabb 2H kjørte jeg alltid med nåleventilen på inntaket fullt åpen. Temperaturen lå da på ca 40 grader vinterstid, og 50 om sommeren. Kun i skjeldne tilfeller krøp den litt over 50. Så jeg vil anbefale deg å sjekke at du har fritt løp både ut og inn, samt ta ut termometeret og teste det i en gryte vann sammen med et annet termometer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sarp32 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Det må være en struping ett eller annet sted som gjør at den blir litt varm. Alternativt viser termometeret ditt feil. Nå er ikke 60 grader noe problem med sjøvannskjøling, men passerer du 65 grader begynner det å bli skummelt. Saltet krystalliserer seg rundt 67-68 grader, og da tetter kanalene seg... Da jeg hadde Sabb 2H kjørte jeg alltid med nåleventilen på inntaket fullt åpen. Temperaturen lå da på ca 40 grader vinterstid, og 50 om sommeren. Kun i skjeldne tilfeller krøp den litt over 50. Så jeg vil anbefale deg å sjekke at du har fritt løp både ut og inn, samt ta ut termometeret og teste det i en gryte vann sammen med et annet termometer. har testet fritt innløp. tokk av slangen fra saltvanns inntaket og det rant som bare f.. heeh sjekket røret fra "pumpa" og inn til blokka åpent og fint... skal sjekke termometeret det tenkte jeg faktisk ikke på... takk for ideen:) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Hei, Angående det lundberg skreiv om på side 15: Du kan bytte olje og filter og så sjekke korleis det blir. Lykke til! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Delfin 19 Svart 27.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Hei skal mulig bytte klemflens på min Sabb G 10. Er det denne fra Maritim som event vil passe siden akslingen er 25 mm ?? KLEMFLENS 4" 25MM 2544 13101-04 Klemflens for å koble propellakselen til girkassen. Enkel montering, du trenger ikke kilespor i propellakselen. Hullsirkel: 90 mm Styreflens: 65 mm Diam bolt: 10,5 mm Lengde: 100 mm Antall bolter: 6 Aksel: 25 mm Ytre diameter: 4" Passer bl.a for: Yanmar 4JHX/4JH2X/YX-10 og YX-15 Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Den passer nok til akslingen. Men om den passer til flensen er også viktigt. Sleipner lager og gode klemflenser, dei har også ei skisse over flens måla. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Grimsøy26 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Hei. Jeg har en 10 hk sabb diesel motor fra 74, i en gammel trekogg. den vil ikke starte. jeg har hatt ut dieselpumpa, men er ikke sikker på om jeg har montert den riktig sammen igjenn. Er det noen som har tegninger på hvordan diesel pumpen settes i sammen igjen? Hjelp Sitér dette innlegget Link to post
sarp32 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 tenkte jeg skulle ettermontere en dynamo på gammel sabben...så da kommer jeg med et dumt spørsmål.. de hullene i blokka hvor man skal feste dynamo braketten er jo ikke gjenget opp... må man gjenge opp disse eller finnes det en annen løsning??hvis det finnes en løsning med deler fra sabb og noen har delenummer hadde det vært fint:) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Det skal vel kanskje inn en bolt som bare har gjenger i enden og så en mutter på der. Slik er det i hvert fall på de fleste fester til dynamo. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sarp32 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Det skal vel kanskje inn en bolt som bare har gjenger i enden og så en mutter på der. Slik er det i hvert fall på de fleste fester til dynamo. joda feste dynamo til brakett var ikke det jeg mente... men hvordan jeg skal feste braketten til blokka... det sitter to hull i blokka som skal være til det foremålet men lurer på hvordan man skal feste bolter i disse da de som sagt ikke er gjenget opp Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hei, Grimsøy 26. Du finner bilder og tekst om dieselpumpa i bruksanvisninga som ligger HER. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 SABB DIESEL intereserte burde ta eintitt HER Gå inn på SABB til venstre. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Zenit Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 (redigert) Heisann Har kommet over en båt jeg tenker på å kjøpe. I den står det en 78 modell 2H og den virker å være veldig så tungstartet. Noen som har noen meninger eller erfaringer om hva som kan være årsaken dette? Kan det være glødepluggene som er modne for å skiftes? Redigert 20.Juli.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.