Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

...sitter å vurderer å kjøre til bergen inatt å hente de der...Sarpsborg-Bergen er jo bare ca 60mil

Du er galere enn meg, det er helt sikkert. Og jeg trodde ikke at det gikk an å bli galere enn meg, men nå vet jeg det!

 

Jeg har en 2G ståendes i kjelleren her på Tangen, hvis det er samme dimmensjon som på G (jeg vet ikke det) det er ihvertfall tommegjenger på denne motoren, så kan du "låne" en eller to bolter av meg, til du får de nye.

 

 

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hehe hva er gal??noen som kan definere normal???hehehe sjekker i delekatalogen om det er samme delenummeret på de boltene nå:)

 

Det er iallefal samme delenummeret i delekatalogene hos sabb... kunne jo tatt en tur til deg i morgen og sett om det er samme boltene... så får du de nye som jeg da får til uka..Så hvis det er greit for deg så kan du jo sende meg en IM med adressen og når jeg kan være der:):):)hadde begynt å gjøre meg istand for en natt kjøretur til bergen jeg nå heheeh

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har rett, det er samme delenummer: 437.105 på begge to motorene. Merkelig men nyttig ibland!!!

 

Hvor mange trenger du?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

OK. Får ikke svare deg på IM'en - jeg får opp en feilmelding der.

 

Men 08:30 er O.K. ta med de gamle boltene så vi kan sammenligne.

Mine bolter sitter jo i veivhuset - toppene er løse, men vi får dem vel opp. 2 muttrer på og dra begge to.

Ro deg ned og gå og legg deg. Det skal jeg ihvertfall! Har vært en lang dag her på Tangen også.

 

Ha det!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei, SABB-folk. Jeg lurer på hva som er maks. anbefalt temperatur på min gamle SABB 2G fra 1967. Saken er at jeg synes den blir litt varmere for hver sesong. Når jeg var ute på en rolig prøvetur på lørdag så kom den opp i ca. 82 grader ved rolig marsjfart. Når jeg slakket litt ned så stabiliserte den seg på 80 grader. Jeg har sjekket litt rundt, og et sted så stod det at de gamle termostatene var på 82 grader, andre steder så står det at det skal være mellom 65 og 75 grader.

Kort sagt : Hva er maks. anbefalt temperatur på denne gamle sliteren, og hvor er det mest sansynlig at et eventuelt problem er ?

Er SABB konstruert for lavere temperatur enn nyere motorer (90 grader er vel normalt på bilmotorer) ?

Link to post
Share on other sites

Desverre så passet ikke de boltene walter hadde til tross for at det var samme delenummer:)men det var forsøket verdt da:)og jeg fikk jo sett på den fine båten han bygger:D

 

Men så etter å ha vært innom de fleste mulige og umulige steder for å se etter sånne bolter så kom jeg til JP racing på klavestadhaugen og jammen så lagde han nye bolter til meg rimelig:)

 

Så nå er det ut å montere sammens motoren igjen:):)

Link to post
Share on other sites

...JP racing på klavestadhaugen og jammen så lagde han nye bolter til meg rimelig:)

Det var ikke værst, sarp32 - noe jeg ikke tenkte på at det går an å dreie slike bolter og gjenge de etterpå. Helt utrolig at du kom bort i slike greie mennesker. Da er Pinsen i båt reddet?

 

Lykke til med resten også!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jada fikk skrudd den sammens nå ikveld og testet den en liten tur... men F%#¤%&?¤ det kommer fremdeles litt vann i olja på den... har sendt en mail til sarpsborg motorverksted ang syre rensing av kanalene i toppen... det MÅ være det som er årsaken... jeg har blåst de rene med kompressor og kjørt diesel igjennom de... men tydeligvis så hjelper det ikke... må nok sterkere kjemikalier til....Det er ikke mye som kommer nedi der men man ser at oljen har fått litt grått innslag...irriterende det der... men den får tåle å gå fra skjeberg kilen og ut til singeløya med litt grå olje.for har lovet ungene at vi skal være der ute i helgen så da må man det:)

Link to post
Share on other sites

...Det er ikke mye som kommer nedi der men man ser at oljen har fått litt grått innslag...

Og du har inspisert toppen nøye for eventuelle sprekker?

Har ikke hørt så mye om sprekker i toppen på en G-modell (tykk gods, stor avstand mellom ventilene, vanligvis en "kald" motor) men det kan jo hende at forrige eieren har kjørt motoren meget varm noen ganger.....

 

Lykke til i feilsøkingen, det kan være irriterende nok å ikke vite hvorfor og hvor det lekker.

 

God pinse!

:seeya:

 

Forresten: Leverer vannpumpa nok kjølevann?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det som var litt rart er at etter at jeg ahdde skrudd den sammen så virket det som om det kom ut litt vann mellom topp og blokk i bakkant på motoren... men har muligheter til å få inn en bytte motor da jeg har fått tak i en annen motor... så i den anledning lurer jeg på om noen har forsøkt å bytte motor mens båten ligger på vannet eller om båten må opp i den anledning???båten er en grimstad snekke 24 fot med vridbart propell anlegg...

 

har mest lyst til bare å kaste bytte disse motorene...men man veit liksom ikke hva man får i en annen motor heller så hadde jo vært greit å fått den andre tett...

 

 

Skal få toppen trykk testet samtidig som syrevasken:) og er den tett og fin (altså i godset heheheeh) så tar man en ventil slip samtidig:)så da med helt åpne kjølekanaler i toppen nye vann temp dyser så burde den være tett... er den ikke tett da begynner jeg å misstenke sprekk i blokka..

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og du har inspisert toppen nøye for eventuelle sprekker?

Har ikke hørt så mye om sprekker i toppen på en G-modell (tykk gods, stor avstand mellom ventilene, vanligvis en "kald" motor) men det kan jo hende at forrige eieren har kjørt motoren meget varm noen ganger.....

 

Lykke til i feilsøkingen, det kan være irriterende nok å ikke vite hvorfor og hvor det lekker.

 

God pinse!

:seeya:

 

Forresten: Leverer vannpumpa nok kjølevann?

 

vel nå veit jeg ikke hvor mye vann den skal levere eller hvordan sjekke dette på denne motoren.. men motoren holder seg iallefal på mellom 50-55 grader uansett belastning.. vi kom hjem fra singeløya idag og da jeg peilet olja hadde olje(eller skal vi se vann nivæet) steget med ca 0,5-1 liter på pinnen og olja var helt grå.men har tappet ut all olja fylt opp med diesel i bunnpanna og venter på nye vanndyser og en gjennomgang av toppen.

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var så og si alle mulige årsaker leitet opp og vurdert uten hell.. da gjenstår det bare å krype til korset og bestille ny sylinderforing stempel ringer (like greit når man alikevel skal ha det fra hverander) fra bergen.. men orket ikke å snakke med de på telefon så sendte de en mail... hehe de var såpass uhøffelige forrige gang jeg ringte for å bestille at denne gangen sendte jeg mail..

 

Snakket med de på verkstedet der oppe og de mente på at det kunne enten ha rustet hull i foringen i bunn og/eller at O-ringene hadde blitt ødelagt sånn at det lakk inn den veien.Så da bestiller man likegodt alt saammen nytt og forhåpentligvis så blir motoren tett etter bytte av dette.Og blir den det så¨går den vel i 50år til... :smiley::smiley:

 

toppen ble samtidig levert inn til syrekoking,sliping av ventiler og ventilsete samt sliping av vippe armer.

¨

Har en "liten" følelse av at alt dette kommer til å koste get....men men blir den tett så er det verdt hver krone.

 

da blir det både :fishing: og høy :flag: bæring og kanskje en og annen :cheers:

 

bestilte delene for 5 min siden er det for tidlig å gå i postkassen for å se om de har kommet tro??? :lol::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

...de var såpass uhøffelige forrige gang jeg ringte for å bestille at denne gangen sendte jeg mail..

Hvis Sabb i Bergen - som du sier - har blitt såpass "blåruss-" og "bruspulver-gutt" -orientert at de ikke orker å svare på spørsmål så bør de heller ikke få en bestilling og dermed tjene på deg. Bedre att din lokale sjappe tjener de får kronenen det er snakk om (antageligvis 20% forhandler-rabatt)

 

Personlig pleier jeg konsekvent å bestille Sabb-deler gjennom Serviceforhandler her i området, Marin Elektro på Gressvik - De er alltid greie å ha med å gjøre og besitter i tillegg en del Sabb-kunnskap (Bjørnar).

 

Så - Støtt din lokale Sabb-kontakt, slik at han består lenge....(det er ofte kjekt å stikke innom og spør om råd, og hvis du er betalende kunde så tar de seg kanskje bedre tid til det)

 

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis Sabb i Bergen - som du sier - har blitt såpass "blåruss-" og "bruspulver-gutt" -orientert at de ikke orker å svare på spørsmål så bør de heller ikke få en bestilling og dermed tjene på deg. Bedre att din lokale sjappe tjener de får kronenen det er snakk om (antageligvis 20% forhandler-rabatt)

 

Personlig pleier jeg konsekvent å bestille Sabb-deler gjennom Serviceforhandler her i området, Marin Elektro på Gressvik - De er alltid greie å ha med å gjøre og besitter i tillegg en del Sabb-kunnskap (Bjørnar).

 

Så - Støtt din lokale Sabb-kontakt, slik at han består lenge....(det er ofte kjekt å stikke innom og spør om råd, og hvis du er betalende kunde så tar de seg kanskje bedre tid til det)

 

 

 

:seeya:

 

ja har bestilt endel gjennom marin elektro også...men satt å leita i delekatalogen på sabb.no så da var det lettere å ta det på mail rett til dem:)

Link to post
Share on other sites

Bra du velger og hjelpe den gamle sliteren din, G -en also. Det er ein motor som går foralltid når den får vanleg service. Så å overhale ein slik motor er det berre fordeler av. Eit par tusen kroner kvart 50 år må vel gå....

 

LYKKE TIL!!!! :flag:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen tips til hvordan få ut sylinderforing??? den sitter som bare F&¤%& jeg dro og dro med utrekker verktøy idag men den sitter bom fast... sikkert sittet der i 50 år hehe

Vet ikke hvilket verktøy du brukte, men dette skrev jeg litt om her og her. Funket finfint :smiley: Dersom du har veivhuset åpent kan du kanskje gi foringa noen lette kakk fra undersida med ei treklubbe eller en trekloss som mellomlegg

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilket verktøy du brukte, men dette skrev jeg litt om her og her. Funket finfint :smiley: Dersom du har veivhuset åpent kan du kanskje gi foringa noen lette kakk fra undersida med ei treklubbe eller en trekloss som mellomlegg

 

Heisann jeg brukte noe ala det verktøyet som du har beskrevet i de postene der (lånt av Walter_S) men den har kun anlegg mot to flater i bunn av foringen... men foringen.... nei den sitter dønn fast.motoren sitter i båten så er litt tungvint men har ikke noe sted å plassere den på land enda da opplags hengeren er under bygging så må gjøre det mens båten ligger på vannet.skal ha inn ny foring og nye ringer.men har bare den luke ved peilepinnen åpen.Men ser at sabb skriver dt skal være 100mm i bruks/dele katalogen til G kan det være fordi man da får et jevnt press på hele foringen?istedet for kun fra to sider...for hvi sman ikke får gjengestangen helt rett i sylinderen så vil man vel trekke skjevt??altså at man trekker mer på ene siden sånn at man på en måte kiler den istedet for å dra den løs??veit ikke men sitter bare å funderer litt..

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...