Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Da kom ENDELIG DEN F¤%¤&%¤&%¤ foringen ut var en stund redd for at blokka ville bli delt ito før foringen ga seg men heldigvis så slapp foringen etter bruk av MASSIV kraft.Fant jo fort årsaken til at det kom vann i olja da... for foringen hadde rustet igjennom litt nedenfor midten.Tokk vel ut 3 kaffe kopper med rust rundt foringen også så ja den trengte en rens heeh så imorgen kommer forhåpentligvis de nye delene og detg morsomme monterings arbeidet kan begynne. nederst hvor det mangler en bit er fordi den røyk der før den ga seg og begynte å komme oppover:)

 

IMG_2818.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg jo allerede skrevet litt om problemene med denne G modellen som jeg har men idag eller det blir vel igår nå som klokka er over 00:00 hehe begynte endelig det morsomme. Ny sylinder foring ble satt inn ned med stempel som hadde blitt påsatt nye ringer for anledningen og hentet en nyoverhalt topp fra motorverkstedet:)Nå venter man bare på nye vanntemp dyser før man igjen kan starte opp gammelsabben og høre dunk dunk dunk dunk skulle vel egentlig ha skiftet rullelager på veiva samtidig men dette var ikke værre slitt enn at det går fint frem til opplag i vinter..og da er det ut med veiva for sliping og nytt lager:)

 

Denne motoren er levert grønn fra fabrikk... det skulle ikke tilfeldigvis være noen som har en farge kode liggendes??

 

Og om noen har en lydpotte som ikke er altfor gjennom "rustet/irret" opp som de ikke trenger og vil selge så rop ut:)kjøper finnes i denne enden av dette innlegget :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fyttigrisen den så en smule oppbrukt ut.. :eek:

 

Regner med dette er en sjøvannskjølt motor utifra bildet av foringen. Jeg ber deg sterkt å vurdere å bygge om til ferskvannskjøling. Er det noe som dreper motorer fort så er det sjøvann..

 

Walter_S har en god tråd her på forumet om når han bygde om til ferksvannskjøling med gode beskrivelser og bilder.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe som dreper motorer fort så er det sjøvann..

 

Fort og fort. Motoren er jo fra 1956 da, og har altså gått med sjøvannskjøling i 53 år! Jeg ville bare gjort godt rent i kjølekanalene, og ellers latt motoren være som den er. Kanskje den holder i 53 år til?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fyttigrisen den så en smule oppbrukt ut.. :eek:

 

Regner med dette er en sjøvannskjølt motor utifra bildet av foringen. Jeg ber deg sterkt å vurdere å bygge om til ferskvannskjøling. Er det noe som dreper motorer fort så er det sjøvann..

 

Walter_S har en god tråd her på forumet om når han bygde om til ferksvannskjøling med gode beskrivelser og bilder.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850

tja...den foringen der har sittet i motoren siden den var ny så er vel ingen overhengende fare for at den nye skal ta kvelden med det siste:)

 

Fort og fort. Motoren er jo fra 1956 da, og har altså gått med sjøvannskjøling i 53 år! Jeg ville bare gjort godt rent i kjølekanalene, og ellers latt motoren være som den er. Kanskje den holder i 53 år til?

 

jepp 53år på samme foringen ettersom den orginale var med 2 o-ringer og bytte foringene er med tre sa de på sabb

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig med deg der index, det er nok ikke bare foringen som er rustet. Kjølekanalene har nok også rustet kraftig. Og 50år til me sjøvann så er det hull i dem. Og kjølekanalene er ikke noe man kan skifte. Man ser jo hvordan de sliter med fyringene som er gjennomrustet i kjølekanalene. Og det kommer netopp av sjøvannet.

 

Men klart det holder nok i mange mange år til me sjøvann..

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er til dels enig, Sleipner. Men når en motor har gått 53 år med sjøvannskjøling, er den uansett såpass full av rustflak og avleiringer av ymse slag at jeg vilel ha vært meget forsiktig med å bygge den om til ferskvannskjøling. Sirkulerende frostvæske og høyere driftstemperatur kan føre til mer problemer enn hva godt er. Jeg tror selvfølgelig ikke at denne motoren vil holde i femti år til, den har allerde holdt minst det doble av det den var beregnet til. Men jeg tror den vil fungere bedre fremover med fortsatt samme kjøling og driftstemperatur som den har hatt til nå enn den vil gjøre om man bygger den om til ferskvannskjøling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

det var faktisk forbausende lite tæring på godset i blokka... ja såklart det lå masse løs rust der men da jeg fikk ut det og gikk over bløokka i sin helhet var det utrolig nok minimalt med tæring... de gamle sabbene er jo laget for å holde i en "mannsalder" mens man vel bør være fornøyd hvis en ny motor holder i 15-20 år så finnes det jo fremdeles sabb (semidiesel) fra 40 tallet som sitter i båter og går som ei klokke den dag idag... så det at det enkle ofte er det beste stemmer iallefal når det gjelder disse motorene her...:)bare de får kjøling og smøring så stopper de jo aldri:)

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden burde lagt fast på første side :crazy:

 

Heilt rett.

 

Skikkelegt bra arbeid du har gjort med motoren! :flag:

 

Det blir spennande og høyre vidare,

 

Men som Sleipner 93 seie så er det ein fordel med ferskvannskøling :yesnod: , og gjere du ein grundig reingjøring av kjølekanalane kan du nok bygge om til ferkvannskjøling.

 

Lykke til! :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om diesel forbruk. Når vi fikk denne båten ble vi fortalt at en sabb G bruker utrolig lite diesel. Men har på følelesen at vi fyller på ganske ofte. Nå bruker vi båten ganske ofte da :-) og tuffer kanskje lange avstander :sailing: Men er det noe man kan sjekke eller følge opp i forhold til dette på motoren ??

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på land nå. Er det noe spesielt i forbindelse med motoren jeg burde gjøre før jeg setter båten på sjøen igjen?

 

Jeg skiftet olje i vinter en gang, og filter.

 

Er det noen ting jeg bør skifte igjen snart?

 

Motoren er en 22hk SABB ja, ferskvannskjøling.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

JRO : Her finner du det meste om din SABB (hvis det er 2G ellet 2J du har). Hvis det er 2H du har, så finner du det her. Hvis der er lenge siden det er skiftet, så ville jeg skiftet dieselfilter også. Ellers så er det bare å få den på sjøen og starte opp!

 

Delfin 19: Hvis du kjører med "full pinne" så skal den bruke ca. 2 liter pr. time (200 g/hk).

Link to post
Share on other sites

Heilt rett.

 

Skikkelegt bra arbeid du har gjort med motoren! :flag:

 

Det blir spennande og høyre vidare,

 

Men som Sleipner 93 seie så er det ein fordel med ferskvannskøling :yesnod: , og gjere du ein grundig reingjøring av kjølekanalane kan du nok bygge om til ferkvannskjøling.

 

Lykke til! :smiley:

 

har planer om å bygge den om til ferskvannskjøling til vinteren men gidder ikke ta den opp for å legge sløyfe osv nå:)Nå er det sommer og båten skal brukes:):):)

Link to post
Share on other sites

har ikke peiling på gang timer på den... men han som hadde den før meg har hatt båten i 9år og har vært ute ca 1-2 ganger pr uke... det skal sies at båten store deler av disse ni årene har ligget oppi glomma i fersk/brakk vann...

Jeg har vel kjørt med den sånn ca 10-15 timer før jeg fikk den lekkasjen og ettersom jeg vel egentlig kan betegnes som perfeksjonist så klarte jeg ikke å stoppe kun med foringen men måtte ta størstedelen av motoren under behandling samtidig... så irriterer meg litt det med at jeg ikke får tatt ut veivakselen og gjort den i tipp topp stand men blir for dyrt og for mye pes å ta opp båten for så å legge den ut igjen noen dager seinere... får holde med de 10 lappene delene hittil har kommet på hehe så får man heller bite i det sure eplet og ta resten til høsten.

 

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da var alle delene på plass og resten av monteringen kan utføres:)fikk også en nesten komplett g modell igår men jeg trenger bare reim hjule på denne og resten har jeg allerede gitt bort til en å annen bruker her inne:)skal bli fint å få gamle sabb'en igang igjen:):)men akkurat nå sitter man på lekeland med ungene så da blir det ikke mye skruing hehe

Redigert av sarp32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallå alla sabbfrelste:)

jag har kØppt en båt med en sabb 2j 1975 moddel.

Nu e dett så att når ja peila oljan så visa det sig att den var tjokk som grØt o aldeles grå.

Jag bytte olja o starta motorn o det fØrsvinner ikke nått vatten så det verkar ikke vara lekage.

E det någon hær som kan ha en ide om hur oljan kan tjokna så o en liten mengd vatten kommit in.

Kan det vara kondens då motorn gått lite de senaste åren?

ps motorn går fint fØr Øvrigt

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

jaja da blir vel dette siste innlegget ang overhalingen foretatt mens båt og motor lå på vannet hehe har idag etter ca en ukes sengeleie grunnet rygg vondt(skiveprolaps) fått skrudd sammen alt av løse deler og skruer som lå å slang rundt i hele båten... rart det der.. man legger de et sted og de har en tendens til å dukke opp en helt annen plass.. hehe men etter å ha leita båten rundt etter justerings skruen til ene ventil vippearmen så fant jeg den... jada den lå i LOMMA hehehe

 

men fikk start på den idag og den malte som en katt og INGEN vann i olja hehehe så nå er det bare en liten innkjørings periode oljebytte og så er det klart for resten av denne sessongen med båten.

Link to post
Share on other sites

...men fikk start på den idag og den malte som en katt og INGEN vann i olja hehehe så nå er det bare en liten innkjørings periode oljebytte og så er det klart for resten av denne sessongen med båten.

 

Gratulerer, sarp32! Det var en lei lekkasje du hadde der. Bra at det er i orden nå. Kos deg med Sabben i sommer. Det har du sannelig fortjent!

 

mange hilsen fra Tangen!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, sarp32! Det var en lei lekkasje du hadde der. Bra at det er i orden nå. Kos deg med Sabben i sommer. Det har du sannelig fortjent!

 

mange hilsen fra Tangen!

:seeya:

 

åja det skal jeg:) kommer innom med utdrageren din om ikke så lenge... men kommer sannsynlig vannveien hehe bilen kan man bruke på vinteren:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...