Diesel248 Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hei kara. Hahoel, du kan følge den Norske anvisninga på 2-3,5 kp/cm2 (ca 2-3,5 bar). Ein gong tilbake i tid vart oljetrykks ventilen på Sabb motorane lagd med sterkare fjøyr, slik at oljetrykket blei høgare. Eldre Sabb motorar som går med den originale oljetrykksventilen får mellom 1,5-2,5 kp/cm2 trykk. Men nyare modellar har 2-3,5 kp/cm2 trykk. Om trykket er lavt kan du kontrollere/skifte oljetrykksventilen (eventuelt stramme den om du har 2G eller 2J modellen). Sleipner93: Hei. Om propellvingene er kappa, så er det nok kompansert med meir stigning. Så om motoren har rett turtall er det ikkjeit problem. Men om båten har lav fart eller slepekraft kan du skaffe deg dei store (originale) vingene. Sett at det er rom til det. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Hei har begynt overhaling av en 10-g topp som jeg har hatt liggende.Som det vises på bilde var det en del rust som kom ut etter staking av kjølekanalene.Er dette for mye til att toppen er noe å ta vare på eller er det håp?Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Hei G-Sabb. Ut ifrå bilete ser toppen fin ut. Men eit bilete frå undersida hadde nok fortalt meir om tillstanden. Får du ut all rusta, og kjølekanal opningane som ligg mot pakninga er fine, så burde toppen vere fullt brukbar. :-D Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Hei og takk for svar.Eg banka lett på den med hammeren for å få laus mest mulig av rusta.Tenkte også å koble til vann å få spylt godt igjennom for å sjå om det kjem ut meir.Under er den ganske bra synest eg.Skal ta et par bilder når eg har fått han rein. Sitér dette innlegget Link to post
Giiimlee Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Hei! Jeg lurer på om det er mulig å koble reversering og regulator til en vanlig kontrollboks som denne? Det er en sabb 6-8 :) Redigert 22.September.2013 av Giiimlee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Hei Giiimlee Det går nok fint å koble til ein slik kontrollboks. Men på omstyringshendelen må ein nok ha to vaiera. Eg er redd det blir forlite med ein. Dei må nok dra den i begge retninga, men ved litt turtall kan det hende du får forlite moment med ein slik kort spake. Men eg har sett det blitt gjort likande løysningar før, men da med ein tykk vaier. Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) Ventilene er slipt men skal eg slipe mere på eksosventilen se bilde (litt krater) Kjenner det er litt slark i ventilstyringene er det normalt?Det er ikke mye Mvh. Ipad har låst seg på bilde fra igår, får ikke lagt ut bilder. Redigert 23.September.2013 av G-sabb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Den toppen ser nærmast eksemplarisk ut. Sett at der ikkje er riper eller porer i ventil sete og pakningsflater. :-D Men berre sånn frå minne, skulle ikkje dei messingrøra stå ned i blokka på motoren? Redigert 24.September.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Hei det stemmernok sikkert men di sitt godt fast i toppen.Trur det er lett å ødlegge dei hvis eg tar knipetangen å vrir på di så de får vel sitte. Sitér dette innlegget Link to post
catos Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Hei har på følelsen av at denne sabben røyker litt vell mye, det er en 10hk G sjøvannskjøltkjølevannet er ganske svart når man går på fullt. Den røyker såvidt når man går rolig med den, da er kjølevannet helt fint også Noen grunn til bekryming? https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51303/2013-09-24_19.53.19.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Hei Catos På bilde ser det ut som om det kan vere damp som kjem ut. Muligt du kan opne litt meir kjølevann til eksos slangen. (Ver obs på at det ikkje renn tilbake til motor når du stoppa motoren). Ellers kan svart røyk tyde på slitte ventila, slitt dyse spiss, feil komperesjon (tvilsomt om den starta lett) eller for mykje stigning. Det kan og hende at det leker trykk ut med toppakninga. Det ser du lettast om motoren sirkulera kjølevannet i ei kanne. Eg ville ha begynt med å sjekka dysa. Mvh Diesel248 Redigert 25.September.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Da var toppen grunnet og lakkert. Sitér dette innlegget Link to post
catos Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Hei Diesel 248dysen og toppakning ble byttet i sommer, så slipe ventilene kunne vært en god idè?bildet er tatt når det er full regulator og full stigning, når jeg tar av litt regulator er kjølevannet fortsatt ganske svart Redigert 25.September.2013 av catos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Ok, Men har du kontrollert om motoren oppnår spesifisert maksturtall (1800 O/min)? Kan vere at den går for tungt. Men ventiler som ikkje tetter skikkelegt, eller ikkje har rett klaring kan også føre til liknande utslag. Svart fargen tyder på sot, eller uforbrent diesel. Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
catos Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Ok, Men har du kontrollert om motoren oppnår spesifisert maksturtall (1800 O/min)? Kan vere at den går for tungt. Men ventiler som ikkje tetter skikkelegt, eller ikkje har rett klaring kan også føre til liknande utslag. Svart fargen tyder på sot, eller uforbrent diesel. Mvh Diesel248 Har ikke sjekket turtallet nei, har ikke turteller :( Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Diesel248 , er god plass til propellen , jeg målte den til 520mm så er vel kappet rundt 35mm , tenker jeg prøver å få tak i noen vinger som er hele . Turtall har jeg ikke peiling på da jeg ikke har turteller. Fart har jeg nok av men føler jeg mangler skikkelig propellkrefter med manøvrering . Når det gjelder toppen syns jeg den så dårlig ut der messingrøyra står men vanskelig å se utifra bilde . Sitér dette innlegget Link to post
Svein-Åge Håvik Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Hei. Håper på at noen her kan gi meg noen gode råd :) Har en 79 mod 10hk sabb diesel som eg no ha montert i en ny båt. Denne motoren sto i ei snekke som sank på marinaen her. Tok den opp og skylte gjennom den med diesel fire ganga, å den har stått full med diesel sida eg tok den opp. Det som er problemet er at no når eg starta den opp så raser den opp i turtall, tenkte kansje at de kunne vere av at det låg mykje diesel og olje gjenn på stempelet etter reingjeringa. Men har starta den en rekke ganger og det ser ikkje ut til og gi seg. Kan det vere regulatoren som er fast/treg? Synest regulatorhendelen går veldi lett, men lenge siden eg har vert borti en sabb no, så er ikkje sikker :) Er det noen som har detaljtegninger av regulatoren og dysa? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Det meste står vel i boka om Sabb G. Men eg var inne på Frydenbø si nettside, uten å finna lenke til den boka - eg har den dog på papir, so om eg no klarer å skriva rett, so er boka der enno: http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Dette er ei bok på over 90 sider som kan vera godt å ha til å komma vel med Magne Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Hei. Trur nok du har rett i at det kan vere regulatoren som henger. Men det kan og vere at motoren trekker inn olje/diesel gjennom luftinntaket. Det kan enten komme av rester som ligger igjen, eller om koblinga er overfylt. Kan kanskje vere ein ide å kjøyre motoren utan ventildeksel ei stund å sjå om den renner noko inn til innsugsventilen. Regulatoren kan du kontrollere ved å skru av røret til dysa. Diesel mengda som kjem ut når du rotera motoren skal endre seg med ulikt gasspådrag. Sjekk at der ikkje kjem noko diesel ved stengt regulator. Lykke til! :-D Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Leksand12 Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 (redigert) HejHar fått problem med ett hydraliskt backslag Hvp15 sitter på en Sabb 30J.Det är vid omstyringsveiven som oljan kommer ut. Omstyringsveiven har lite glappupp och ner på ca 3mm.Någon med erfarenhet eller tips. Enligt svenska generalagenten på Sabbfinns det inga reservdelar att få tag på längre tyvärr.Mycket tacksam för all hjälp.Mvh Peter Redigert 9.Desember.2013 av Leksand12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
25 sjark Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Heisann.. Spørsmålet er kanskje tatt opp før, men jeg finner ikke noe svar. Er det mulig å sette Sabb 2G vripropell på Sabb 2H aksling og på den måten oppnå mer fart? Jeg føler 2H propellen er litt liten i forhold til skroget. Dette gjør det også litt vel omstendelig å manøvrere for eksempel når jeg skal legge til kai. Jeg oppnår ca 5,7 knops fart ved 1800 omdr slik den er. Stigningen er justert til maks og jeg har inntrykk av at motoren nesten ikke belastes i det hele tatt ved hurtig akselerasjon.. Båten er en Enes 25 sjark.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Det virker ikke usannsynlig at det kan være en løsning. 2H bruker jo originalt samme aksling og propell som G, og vil derfor ofte bli litt liten. Så en 2G propell kan nok være løsningen, hvis den passer på akslingen da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Det virker ikke usannsynlig at det kan være en løsning. 2H bruker jo originalt samme aksling og propell som G, og vil derfor ofte bli litt liten. Så en 2G propell kan nok være løsningen, hvis den passer på akslingen da... At 2H har samme propell som G, visste eg ikkje, men det er i so fall i utgangspunktet samme propell som til B (4 - 5 semidiesel) 2G har i utgangspunktet samme propell som D (6 - 12 semidiesel). Når eg so seier "i utgangspunktet" er det fordi det er gjort endringer bl. a akseldiameter, frå tommemål til metrisk, og D har 1 1/4 tommer aksel mot B sin 1 tomme. Det skal ein veldig svær jobb til for å lykkes med dette. Det første av mine to forslag er å sjå om det kan gå å få akselen litt lenger forover - lenger inn i hylsa på motoren, det vil gi meir stigning, men samtidig mindre akterover. Eg går då ut ifrå at du har sett etter at plastforingane i trusten i propellhodet er gode, at der ikkje er slakk. Mitt andre forslag er å sjå om ein propell til C (5 - 9 semidiesel) kan plasserast. Magne Sitér dette innlegget Link to post
25 sjark Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Takk for svar.. Jeg trodde 2H propellen er mindre enn G..? Det er ikke mulig å få akslingen lenger forover. For øvrig har jeg ikke sjekket trust foringene i propellhodet. Påvirker det vridning forover? Det kommer også en del støy fra propell ved kraftig oppbakking. Kan det være et symptom på slitt foring? Er det andre symptomer som kan fortelle noe tilstanden på trustringer? Den er litt tung på omstyringen ved turtall over 8-900 omdr.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.