Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei.

 

Har nettop kjøpt meg en "ny" Sabb type g 8hk fra 1963.

Planlegger å bytte ut med 10 hesteren jeg har stående i snekka nå.

Denne 8 hesteren har aldrig vært i bruk, den har stått som utstillingssmodell før den de siste 10 årene har vært "bortglemt" på et lager.

Står enda på trestativet ifra Sabb.

Planlegger å skifte ut pumpemembranen samt gummipakningene mellom blokka og toppen, da jeg regner med at de er morkne.

Samt smøre opp alt og oljesskift på motor og kobling.

 

Spørsmål:

 

Er det andre ting jeg burde sjekke over med tanke på at den har stått ubrukt i 51 år nå?

 

Noen som vet fargekoden på lakken til denne modellen?

Denne har orginallakken fra før den kjente blåfargen kom. Denne er mer mørke blå/grønn i fargen.

Og jeg trenger og få lakket om dynamoholder og reimskive som jeg har tenkt å sette på. de er i den mer moderne sabb blå fargen.

 

Noen som vil selge meg ferskvannstanken til denne modellen?

Denne har en liten mer rund lyddemper en det jeg har sett før, ikke den store kombinerte lyddemper/ferskvannstank eller den nyere firkantete 2 delte.

 

Kan jeg få ut 10 hester fra denne med bare å skifte ut dieselpumpa? Noen sier at toppen er forskjellig på 8 og 10 hesteren?

 

Noen som vet hvor jeg kan få fatt i brukerhåndboka til denne?

Finner bare for 10 hesteren på sabb sin side.

 

Takker for hjelp på forhånd.

Redigert av forumkontoen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første, so vil eg tru at boka for 10 hestaren ogso er dekkande for 8 hestar.

Og so er det noko som murrar i bakhodet mitt, om at ombygginga frå 8 til 10 Hk omfatta noko i regulatoren, for å få motoren frå 1500 omdr. til 1800. Men eg har ogso noko baki hodet om at 10 hestaren fikk ein sterkare veivstake, og at desse hjula som heiter vibrasjonsdemper, kom med 10 hestaren.

Link to post
Share on other sites

For det første, so vil eg tru at boka for 10 hestaren ogso er dekkande for 8 hestar.

Og so er det noko som murrar i bakhodet mitt, om at ombygginga frå 8 til 10 Hk omfatta noko i regulatoren, for å få motoren frå 1500 omdr. til 1800. Men eg har ogso noko baki hodet om at 10 hestaren fikk ein sterkare veivstake, og at desse hjula som heiter vibrasjonsdemper, kom med 10 hestaren.

Takker for svar, har både orginal brukerhåndbok til en sabb 10 g fra 1972, samt den som ligger på sabb sine sider.

Begge 2 spesifiserer at de gjelder 10 hesteren:(

Grunnen til at jeg ønsker brukerhåndboken til 8 hesteren er nettop for å kunne se på delelisten, for å kunne sammenligne delene brukt på 8 og 10 hesteren.

Ellers interresangt det du sier om veivsstaken og hjulet, skal sjekke dette videre.

Noen påstår at det er nok å stille opp regulatoren til 1800 omdreininger, men det virker å være en litt for enkel løsning for meg.

Tror 10 hesteren kom på en oppgradert versjon av type g, som og kom i 8 hester.

1963 versjonen av type g kom kun i 8 hester, så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Hei.Hele motoren er mindre i byggemål enn 10 hesteren.Slaglengden er også kortere mener jeg.Tror dieselpumpene er like,uansett får du nok ikke 10 hk ut av denne.Fordelen med 8 hesteren er att den vibrerer en god del mindre enn 10 hesteren.

Takker for svar.

Kan det være at du tenker på 8h og ikke 8g?

Har satt 8 hesteren opp ved siden av en 10 hester her, og kan ikke se noen forskjell i størrelse/byggemål.

Er en del detaljer som er annerledes men de ser like ut i størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Eg vurderer å montere inn ein webastovarmer i båten. Men så er spørsmålet korleis koble til diesel. Motoren er ein 18hk 2G . Tanken ligg godt innplasta heilt akter, og er vanskelig å komme til på fornuftig vis.

Er det nokon betenkeligheiter med å kappe dieselslangen til motoren og sette på ei forgreining? Eg tenker på luft og andre problemer? Eg er heilt blank på dette, men vil ikkje risikere å lage meg trøbbel.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så krever denne egen pumpe, og den bør vel da stå lavere enn nederste nivå på tanken slik at den har tilgang på diesel. Utover det hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å montere inn et T-stykke på slangen fra tanken din. Lufting av slange gjør du enkelt ved å løse på en slangeklemme til det kommer diesel, så er det i boks. "Ny" luft vil ikke komme til før du evt. kjører deg helt dieseltørr.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Det ser bra ut. vet du hvilken type styresnekke du har? Jeg har en liggende, da jeg prøvde å sjekke motstanden i kabelen kunne jeg dra rundt rattet ved å dra i kabelen. Tenkte at den ville bli ustabil? Må nødvendigvis litt kraft til hvis slaglengden på kabelen bare er 20 cm, da kan ikke armen stikke mere enn ca. 13 cm ut fra akselen. Hvor mange omdreininger på rattet har du fra fullt forover til full bakk?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Skulle starte opp motoren for å skifte olje osv i går, men da ville ikke starteren slå inn. Den bare gikk rundt.

Skrudde den av, og når vi skulle skru av + polen så vrei vi av hele polen/skruen som sitter i plastikk.

Denne starteren tror vi kommer ifra en Volvo B20 motor..

 

Noen som vet om hvilke startere som passer til denne motoren (Saab 4g)

Går vel å søke på flere av de huggeriene rundt om?

 

 

Mvh Robert.

Link to post
Share on other sites

Først: Denne starteren kjem IKKJE frå ein B20 motor. Starteren til ein Sabb roterer motsatt av det dei aller fleste startere til bil. Dette gjer ogso at det er tvilsomt å finna ein startar på eit høggeri.

Eit alternativ kan kanskje vera å slakta ein startar frå høggeren, og flytta innslaget over til den starteren som du har. Ei lita oppstramming på rette plassen, so er starteren i inngrep før den begynner å dra rundt.

 

Magne

 

- - men Sabb 4G ? Den har eg aldri hørt om.

Link to post
Share on other sites

Sverige / Norge

 

Har köpt en hellesnipa med en gammal Sabb (10 hk). Motorn går bra och jämnt men blir lite väl varm när man kör.

 

Vattenpumpen är bra, men tror att kylsystemet läcker lite. När man ökar varvtalet så ser man att det kommer ut lite vatten mellan cylinderblocket (motorn) och topplocket.

 

Jag har tummen mitt i handen och undrar om någon här inne känner till någon i västsverige som är duktig på sabb dieslar som kan vara sugen på att gå igenom och eventuellt renovera min motor.

 

Jag och min flickvän ska även flytta till Oslo, så det är av intresse om ni vet ngn som kan utföra ovan arbete i närheten av Oslo.

 

Mvh
Nils

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Det ser bra ut. vet du hvilken type styresnekke du har? Jeg har en liggende, da jeg prøvde å sjekke motstanden i kabelen kunne jeg dra rundt rattet ved å dra i kabelen. Tenkte at den ville bli ustabil? Må nødvendigvis litt kraft til hvis slaglengden på kabelen bare er 20 cm, da kan ikke armen stikke mere enn ca. 13 cm ut fra akselen. Hvor mange omdreininger på rattet har du fra fullt forover til full bakk?

hei,igjen. kan ikke huske hvilken type snekke det er i farta.kjøpte den hos maritime.no for vel 400 kr.fra full akter til full forover har jeg ca 1 1/2 omdr.er ikke ustabil,da man kan justere motstanden nede på omst.hendelen (skruen som går inn i selve hendelen).demonterte og fyllte hele styresnekka med fett før motering.deretter boret jeg et lite hull høyt oppe i kabelen slik at jeg kunne

fylle inn olje der.dette er nå 5 år siden,og fungerer like godt i dag.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut det, tror jeg går for samme løsning. Det som bekymret meg var at slaglengden på det som Sabb solgte som sitt orginale system har ei slaglengde på 30 cm, et styresystem for påhengsmotorer har 20-23cm. Alternativet er å flytte tilkoblingpunktet litt opp på manøvreringsarmen som er vinklet på skrå nedover og ut fra akselen. Da får jeg mindre radius og tilsvarende kortere vandring. Har også et hydraulisk styresystem liggende, men det er mere tilpassing å montere.

Link to post
Share on other sites

Etter litt blaing, finn eg forskjellige delenr på fødepumpene til Sabb G, og 2G.

Dermed vil eg tru at dei er ikkje like. Om det kan vera bøker skriven på forskjellig tidspunkt, og dermed pumper frå forskjellige produsenter, men som passer om einannen - det held eg ikkje usannsynlig

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...