Dinamo Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Det er ikke mulig å få akslingen lenger forover. Det svarde han. Mulig er det nok, men muligheten for at akslingen må kuttast av ein centimeter eller so, er tilstede. At slitasje i trustringane har innvirkning på propellen, burde vera innlysande, men neppe so mykje som det her er snakk om. Dette med støy og tung omstyring får meg til å tenkja på skeivhet i opprettinga av motoren. Men om du vurderer å gjera noko so drastisk som å kutta litt av akslingen for å få meir forover, tenk først gjennom om du då har nok igjen akterover. Men sjekk først og fremst desse trustringane i propellen, desse er slitedeler, dei er billige, det er ein rimelig enkel jobb og dei KAN gjera ein forskjell. Eg har referert litt til propeller til semidieslane, det finst instruksjonsbøker til desse på semidiesel.no Magne Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Hei 25 sjark. Var inne på lignende teorier i fjor. Fikk ordnet endel mere stigning ved tilpasninger, kunne etterpå gå med lavere turtall på dorging men det er ikke moment nok til høyt turtall ved max stigning. Det er normalt med treg omstyring ved pådrag, ta helst ned turtallet først. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Hei, Propellen til ein 2G har større akseldiameter og større stevnflens (trur eg). Det går å skifte, men kan bli litt jobb. Eg fek kappa litt av akselen og inretta motor på nytt for ein del år tilbake på min 2H, da fekk eg meir stigning i forover, så det kanhende går med deg og. Men sjekk thrustringane først. Eit anna alternativ kan vere å få sveist på vingene på den propelldn du har, av eit profesjonelt propell verksted som samtidigt balansera den. Lyden du nemner vil eg tru er oprettinga, om den ikkje er som den skal, kan det komme forskjellige lyda, blant anna kan den tynnaste skiva i koblinga lage ein lyd da. Men dette skulle no gå fint å ordne. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
25 sjark Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Opprettinga er bra. Dinamo; du har nokk rett. Jeg tror etter det dere skriver at akslingen kan være litt vel lang.. Jeg har plenty å ta av på vridninga akterover. Litt vel mye.. Jeg belaster nesten ikke maskinen i det hele tatt ved full fart forover (2000 rpm). Skroget er av "halvplaner" typen og har lite motstand i sjøen. Jeg lager knapt krusninger på overflata ved maksfart. Vingene på propellen er også fine. Det blir nok en tur på slipp for å sjekke trustringer. Akslingen kan jeg vel korte inn litt mens den ligger på sjøen.. Er det noen som kan si meg hvilken fart jeg bør forvente?? Det er jo litt lite maskin i forhold til skroget, men... Veldig godt egnet ved fisking. Sammen med mesan-seilet kan jeg ligge fint i ro også i drittvær.. Takk for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
25 sjark Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Da har jeg kappet aksling en cm og flyttet flensen. Jeg har manøvrert litt att og fram ved kai og merker at jeg får mye mer "tak" i sjøen med full vridning forover. Jeg har nok vridning til å bakke med også. Jeg har ikke prøvd båten utpå bøljan blå enda fordi jeg har store problemer med å borre nytt hull til splinten på aksel flensen. Akslingen er alt for hard. Finnes det et alternativ til splint? Er det muligens nok bare med de to låseboltene på flensen? Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Ja,. Er ikke splint i min, men boret litt forsenking i akselen under de to skruene. Sitér dette innlegget Link to post
25 sjark Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Tror jeg tør å prøve det samme.. :-) Jeg belastet den ganske hardt ved kai, og den så ikke ut til å ville spinne i flensen. Splinten lager vel ikke verdens største motstand mot slipp heller. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 (redigert) Er det rustfri aksling du har? Kan vere lurt å kjøpe ein ny bor for å gjere denne operasjonen, eventuelt ein nyslipt bor. Er redd for at det kan bli litt lite med berre dei to klemskruane, men eit lite "juksetriks" om du har fått eit hol i akslingen, men ikkje gjennomgåande kan vere å sette ein boltstubb ned i holet. For så å sikre den med ei slangeklemme. Såg nett det E27 skreiv, det er sjølvsagt også ein god løysning. :-) Redigert 10.Februar.2014 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sofaseileren Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Min gamle saltvannskjølte BMW D50 har tatt kvelden, (som forventet) og blir heist ut i morgen. Jeg hadde tidligere planlagt å sette inn en moderne 40-50 hester, selv om drømmen egentlig har vært en lavkompresjonsmotor. Nå har jeg begynt å seriøst overveie å skaffe en Sabb 2jhr, altså 30 hesteren med Hurth gear. Noe av planen er å forsøke å finne en motor som jeg kan overhale, og dermed lære motoren mest mulig ut og inn. Nå gror jo ikke 2j- motorene på trær, og varianten med Hurtgear er vel ennå mere skjelden. Spørsmålet er om hva som skiller 2j modellene fra hverandre, eller kan jeg sette et sånt gear på en hvilken som helst annen 2j motor, og er HBW-20 gearet noe som også har vært brukt på andre motorer, og som kan enkelt monteres på en av de andre 2j modellene? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Hei Sofaseileren. Eventuelle forskjellar på motora med ulike gear/omstyringa er nok akslinga som kjem ut av motoren. Eg huska ikkje presis forskjellane på 2J, men det finner du nok i delelistene som ligger på sabb.no. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Her er eit bilete av grommaskina som kom inn i båten iløpet av vinteren. Ferskvannskjølt, og med 2H/G/B propell. Går så berre det, har samme fart som ved god marsjfart på 2H'en. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Mons Olav Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Hei Diesel.Dette var ein flott motor et riktig klenodium,skulle likt å høre den gå.Ka årsmodell er det? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Diesel248 Svart 19.April.2014 Link til dette innlegget Svart 19.April.2014 Det er ein 1956-model. Har stått i garasja no rundt 25-år. Men no går den nærmast dagleg. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Jon Lolle Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Hei! jeg har en SABB 2G hvor dieselpumpene har blitt overhalt i vinter. Problemet nå etter at de er montert er at tomgangen er ALTFOR høy. Uansett hvor mye jeg skrur ut tomgangsskruen faller ikke turtallet mer enn til ca. 1000 omdreininger.. Motoren går også litt ujevnt noe som kanskje kan fikses med "armleddpinnen for lik brennoljelevering fra pumpene" som den så enkelt heter mistenker også at det kan være noe med regulatoren? er det noen som har noe erfaring med dette? har skrudd en del før, men her har jeg møtt veggen så jeg setter stor pris på alle innpill fra dere flinke sabb-folk der ute! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Hei, Klarer du å stoppe motoren? Gassvaieren er vel ikkje for stram (rekner med du har den iorden, men nemner det no). Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Jon Lolle Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 takk for svar! Gassviren er slakk nok den og motoren stopper så vidt om jeg presser regulatorhendelen mot nullstilling. Det virker for meg som pumpene rett og slett gir for mye diesel selv på nullstilling..? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Hmm, som du skriver så har ikkje tomgongs skruen så mykje å seie her (rekner med det er rett skrue du har tørna på ). Kan det ha blitt stilt på skruen på regulatorarmen (inne i motoren) som ligge mot sentrifugalregulatoren? Den kan eventuelt justerast for å flytte turtallsområdet. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Jensen2 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hoi hoi. Akkuratt kjøpt en sjømann 22 med en sabb 2H i. Virker til å være brillefine greier, men her kommer et ferskingspørsmål. Det er to hendler, en som justerer vridning av propellblader, og en koplingshendel (clutch). Er det sånn at jeg alltid må sette clutchen i "fri" når jeg skal justere vridningen på propellen? Forstod det sånn på kjøperen, men er liksom ikke helt sikker. Synes jeg leste i instruksjonsboka at man ikke skal bruke clutchen til manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Ikke noe behov for å kople ut nei. Du manøvrerer med propellen, og kopler ut etter at du har lagt til;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jensen2 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Takk for det. Var egentlig det jeg mistenkte. Mulig jeg bare misforstod det han sa. Sitér dette innlegget Link to post
MariusW88 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hei hå! har en slik Sabb diesel 10 hk type G. Er det noen som har vært borti at insprøytningsdysen er defekt? får sveivd diesel fram til dysen, får en liten sprut ut når den sveives. har i tillegg demontert og rengjort dysen, men kan ikke se noe defekter, alle diesel kanaler er åpen,nålen en fin og fjæren er ikke knekt heller.. har styrt på i 20 timer men den starter ikke.. noen som har en idè? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Dysen må åpne på rett trykk, det er viktig. Ta den med til et dieselverksted, så tester de den for deg. Det tar ikke mange minuttene, og de shimser den eventuelt opp til korrekt åpningstrykk. Da bør den starte etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MariusW88 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Ja det var det jeg og tenkte, men måtte no høre om noen hadde ett triks i ermet først, men flotte greier, da leveres den inn snarest! takk for svar =) Sitér dette innlegget Link to post
Jon Lolle Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hei! er det noen her inne som har byttet kulelager i sentrifugalregulatoren på en 2G før? Jeg sliter med å skille tannhjulet fra regulatoren... Har slått ned "låseflippen" som det står i manualen men kvier meg litt for å sette tannhjulet i skrustikka for mothold. Sitér dette innlegget Link to post
sjølaks Svart 8.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2014 Hei! Vi opplevde en kraftig oljelekkasje fra vår Sabb 2H etter en tur i litt krapp sjø med tresnekka i dag. Hele bunnen i båten var full av olje, og peilepinnen viste at det nesten var helt tomt. Hvor bør vi begynne å lete etter lekkasjepunktet? Er det noen triks som kan identifisere det? Frykter at det er blitt hull i bunnpannen, men håper det er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.